گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ ، ارائه مطالب و فیلم های آموزش چاپ
فضای رنگی
۱۳۹۵-۰۱-۲۱
گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ ، ارائه مطالب و فیلم های آموزش چاپ
فرمتهای گرافیکی و موارد استفاده هر کدام
۱۳۹۵-۰۱-۲۱
گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ ، ارائه مطالب و فیلم های آموزش چاپ
مدیریت رنگ در چاپReviewed by ادمین on Apr 9Rating:

مدیریت رنگ در چاپ
از آنجایی که به تعداد تولید کننده های رنگ از قبیل ماشین های چاپ، مانیتورها و… فضاهای رنگی متفاوتی وجود دارد. سیستم مدیریت رنگ وظیفه یکپارچه سازی و استاندارد سازی بین فضاهای رنگی متفاوت را در هنگام انتقال اطلاعات رنگی از یک فضا به فضای دیگر بر عهده دارد.

برای این که توانایی رنگی را دیجیتال کنیم یک سری فایل های کامپیوتری جدید معرفی کردند به نام ICC که در واقع کالرپروفایل یا شناسه های رنگی هستند. یعنی اگر کالرپروفایل دستگاه را داشته باشیم در عمل توانایی رنگی آن دستگاه را داریم.
اینترنشنال کالر کنسرسیوم: امکان مشاهده رنگ را ازهر ورودی یا خروجی دستگاه به شکل مستقل فراهم می کند. درحقیقت هدف از icc برای ارتباط رنگی بین تجهیزات نرم افزاری شرکتهای مختلف با یکدیگر و مستقل از سیستم عامل است.
در واقع کالرپروفایل مدیریت رنگ از اول (طراحی) تا آخر (چاپ) را انجام می دهد. زبان مشترک برای رنگ Lab است که مدیریت رنگ به وسیله تکنولوژی .ICC که همان کالرپروفایل های ما هستند انجام می دهد.
ما با کالرپروفایل دامنه رنگی یا گاموت دستگاه را می شناسیم. هر دستگاهی بسته به نوع مواد مصرفی توانایی هایشان فرق دارد. هدف ما جذب RGB است که هر چه خالص تر باشد کار بهتر می شود یعنی نور بیشتر برگردد ما غلظت نور بیشتری داریم.

خطی کردن دستگاه
برگرداندن تنظیمات یک دستگاه به تنظیمات اولیه کارخانه ای یا تنظیمات مد نظر به منظور پاسخ گویی یکسان دربازه زمانی معین
به عنوان مثال دستگاهی مانند مونیتور، ماشین چاپ، پرینتر و… ماشین را برمیگردانیم به تنظیماتی که ازقبل تعیین شده و رعایت دو موضوع بسیار مهم است    ۱) پایدار نگه داشتن تنظیمات      ۲) تکرار پذیر کردن شرایط (یعنی یک روند کاری تا پایان کار اجرا شود.)

کالیبره کردن
تعریف کالبیره همان تعریف خطی کردن دستگاه است. کالبیره کردن مونیتور  ۱) نور (نور باید تقسیم شود)،    ۲) شدت (شدت نور خروجی باید تنظیم شود مثلا برای نمایشگرهای lcd شدت نور ۱۲۰lux نوری است/ برای crt شدت نور ۱۰۰ Lux نوری/ برای لبتاب ۹۰ Lux نوری است/ در حالت عادی شدت نور ۳۰۰ Lux نوری/ برای کار چاپی ۵۰۰ Lux نوری)،     ۳) کلوین یا منبع درجه حرارت (که در حالت عادی ۵۶D و برای کار چاپی ۵۰D می باشد.) و   ۴) کنتراست را تنظیم می کنیم. ابتدا نور و سپس کنتراست تنظیم می شود.
رنگ های Pantone
فضای رنگی نسبتاً بزرگی را می توان بر روی صفحه های نمایشگر با سیستم RGB شبیه سازی نمود. این فضای رنگی برای چشم انسان و رنگهای طبیعت بزرگتر از فضای رنگی RGB است. در چاپ به شکل CMYK فضای رنگی قابل شبیه سازی بسیار کوچک می شود و ما هنگام چاپ گستره بزرگی از رنگهای طبیعت را از دست می دهیم. برای بالا بردن فضای رنگی قابل شبیه سازی در چاپ به استفاده از رنگهای Pantone پناه می آوریم.

رنگ های Spot
رنگ اسپات در واقع رنگ پنجم هست. همونطوری که میدونید چاپ cmyk توسط ۴ رنگ انجام میشه. یعنی ماشین چاپ افست دارای ۴ تا مخزن به رنگهای آبی ، زرد ، قرمز و مشکی هست.  حالا بعضی اوقات پیش میاد که شما نیاز به یک رنگ خاص مثل فسفری ، نقره ای ، طلایی یا … دارید. چون این رنگها توی فتوشاپ نمیتونن ساخته بشن ، از رنگ پنجم یا رنگ اسپات استفاده میشه. به این معنا که شما قسمتهایی رو که قصد دارید این نوع رنگ خاص رو داشته باشه توی کار مشخص میکنید و به لیتوگراف میگید که این قسمتها باید رنگ اسپات بشه و نوع رنگ رو هم بهش میگید. بعد چاپخونه خودش اون رنگها رو برای شما با ترکیبات خاصی میسازه و جداگانه براتون چاپ میکنه.
رنگهای Pantone گستره ای از رنگهای ساخته شده ای هستند که جدای از رنگهای CMYK استفاده می شوند . در طیف رنگهای پنتون طلایی ، نقره ای ، فسفری و … وجود دارد. بسیاری از رنگهای پنتون را نیز نمی توان با چهار رنگ CMYK به دست آورد و تنها در برخی موارد رنگی نزدیک به پنتون را می شود با CMYK ایجاد نمود. معمولاً از رنگهای پنتون به شکل تنپلات استفاده می شود.