۱۰ تا از بهترین شرکت طراحی لوگو در ایران

11

طراحی لوگو یکی از مهمترین و مقدماتی ترین اقدامات برای ساخت برند به حساب می آید . لوگو تصویری یا هویت سازمان و نشانه یا نمادی است برای متمایز کردن ما و کسب و کار ما ار دیگران. قیمت طراحی لوگو نسبت به سابقه طراح گرافیک و سابقه شرکت مشخص می شود و شرکت های معتبر نباید به دنیال طراحی لوگو ارزان باشند چون میتواند به برندشان آسیب برساند. میتوان از واژه لوگو به معنای امضاء یا اثر انگشت کسب و کار هم یاد کرد. شرکت ها برای اینکه از رقبای خود پیشی بگیرند باید طراحی آرم حرفه ای انجام دهند تا از رقبای خود متمایزتر باشند. با گردشی در وب میتوانید سایت هایی را برای طراحی آنلاین لوگو یا افرادی را برای طراحی آرم رایگان یا طراحی آرم ارزان پیدا کنید، اما اگر توصیه ای از ما میخواهید به هیچ عنوان به سمت این روش ها برای طراحی لوگو خود نباشید چون یک لوگو حرفه ای می توان بسیار در امر بازاریابی شما تاثیر گذار باشد.

بهترین شرکت طراحی لوگو ایران کجاست ؟ 

بهترین شرکت طراحی لوگو و آرم در ایران و پیدا کردن آن، کاری بسیار دشوار است که ما قرار است در این مقاله به بررسی آن بپردازیم. ما در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم که بهترین شرکت طراحی لوگو در تهران را پیدا کرده و پس از چک کردن و دیدن نمونه کارهایشان و در صورت لزوم دیدار حضوری، اقدام به ثبت سفارش برای طراحی لوگو خودتان، توسط آن شرکت کنید.

این مقاله درآینده کامل و کامل‌تر خواهد شد و شما میتوانید با بررسی و انتقاد و پیشنهاد خودتان ما را در تکمیل این مقله یاری رسانی کنید. در ادامه به بررسی لوگو و طراحی آن، و بخش هایی که باید برای سفارش لوگو با آن آشنایی کامل را داشته باشید، می پردازیم. و پس از آن ۱۰ شرکت برتر طراحی لوگو در ایران را به شما معرفی خواهیم کرد.

لوگو یا آرم چیست؟

لوگو یا آرم چیست؟

لوگو یکی از المان های گرافیکی است که بعنوان سمبل یا نشانه یک فرد یا شرکت یا سازمان اداری و تجاری به کار میرود.این نشانه برای معرفی خدمات به مخاطبین در کمترین زمان به کار میرود. از لوگو ها در اسناد و اوراق اداری بسیار استفاده می شود.

لوگو بهترین نمایش متمایز کردن یک کالا نسبت به رقیبان می باشد و در این نمایش می توان کیفیت را به بهترین نحو نمایش داد. امروزه اططلاح لوگو برای علائم ها و لباس های بخصوص آتش نشانی و نیروی نظامی و برای متمایز کردن کمپانی فیلم ها بیشتر کاربرد پیدا کرده است.

لوگو را میتوان چهره ای از هر برند دانست که در پیش مخاطبان به نمایش در میاید هر چقدر این لوگو بهتر طراحی شده باشد قدرت برند تجاری بیشتر نمایان می شود. به علت اولین اقدام برای برندسازی طراحی یک لوگو حرفه ای می تواند بر روی بقیه هدایای تبلیغاتی هم تاثیر بسزایی داشته باشد.

در دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم پر از طراحی لوگو است.این لوگو ها برای معرفی برندها و شرکت ها و ایده هایی که برای خلق آنها استفاده شده هستند.ما ناخداآگاه وقتی از محصولات یک شرکت بخصوص استفاده میکنیم لوگو آن شرکت همیشه در ذهن و همراه ما هست و با دیدن آن لوگو در جای بخصوص سریعا یاد آن شرکت و محصولش می افتیم. هر چقدر لوگو روی محصول خریداری شده حرفه ای تر باشد در ذهن ها ماندگار تر است به همین خاطر شرکت ها و برندهای بزرگ همیشه بدنبال بهترین لوگو برای شرکت خود هستند.

کلمه لوگو از واژه یونانی به معنی زبان مشتق شده است. و به عنوان یک نشانه، علامت و یا تصویری است که تجسمی از نام یک محصول، مؤسسه، شرکت و یا سازمانی خاص است که بر پایه یکسری مفاهیم و مقررات رایج، دانش فنی در طراحی، به منظور شناسایی و ارتباط با مخاطب بنا شده است.

 به جای این کلمه از نام های جایگزین دیگری هم در زبان محاوره استفاده می گردد که از آن جمله می توان به آرم، نشانه، مارک، علامت و … اشاره نمود.

نشان واره نیز واژه‌ی مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. قابل ذکر است که هیچکدام از نام های جایگزین مفهوم صحیح لوگو را انتقال نداده و هر یک با دیگری نیز متفاوت در این راستا، در توضیحات تخصصی، بخشهای مختلف و گمراه نشدن، همچنین درک درستی از تفاوت میان آنها، از عنوان های اصلی است، تا ضمن ارتباط مخاطب با اصطلاحات صحیح ، اشاره مستقیم به موضوعات مورد بحث شود.

انواع لوگو به چند دسته کلی تقسیم می‌شود ؟

طراحی لوگو به سه دسته کلی تقسیم می شود:

  • طراحی لوگو نوشتاری (لوگو تایپ یا مونو گرام)
  • طراحی لوگو تصویری و علامت اختصاری(پیکتوگرام و آرم)
  • نوشتاری و تصویری

آرم چیست؟

مشتریان اغلب به آرم شرکت ها توجه زیادی نشان میدهند زیرا این علامت ها بر ارزش محصولات و خدمات می افزاید. گاهی این ارزش به مهم ترین عامل تحریک کننده مشتریان برای خرید و استفاده از محصولات و خدمات تبدیل می‌شود.  در این جاست که علامت تجاری یا آرم معنا می یابد. در بعضی موارد افراد با تجربه در امر بازاریابی انتخاب یک آرم یکدست و کامل را کلید همه مشکلات بازاریابی میدانند .

امروزه یکی از وظایف گرافیست طراحی آرم یا نشانه است هر سازمان یا شرکتی در زمان تاسیس در صدد بر می یاد که برای خودش یک آرم طراحی کند تا به این وسیله بتونه هویت و شخصیت اجتماعی خود را به دیگران معرفی کند. چون اصولا نشانه مشخصه اصلی هر سازمان و حکم امضا و مهر آن موسسه را دارد و مردم هم از محصول شناخت پیدا میکنند و یا با خدمات آن موسسه آشنا شده و به محض اینکه نشانه آن سازمان را ببینند اطمینان خود را نسبت به آن کالا بدست میاورند. بنابراین آرم یا نشانه یک فرم و یا یک تصویر گذرا نیست بلکه ممکن است که سالیان زیادی در خدمت یک سازمان قرار گیرد.  بنابراین وقتی یک آرم را طراحی میکنیم باید تمام جنبه های آنرا بررسی کنیم.  زیرا یک پوستر یا بروشور یا یک صفحه روزنامه یک زمان کوتاهی را به خودش اختصاص میدهد و بعد یک تصویر دیگر جای آنرا میگیرد ولی آرم یک زمان مشخص و معین ندارد .

مشخصات یک آرم کامل

در حقیقت یک لوگو بدون سناریوی متقاعد کننده برای افراد جامعه، یک آرم نیست. این علامت ممکن است به آرم شباهت داشته باشد. نام و نشانه و ویژگی های تصویری شناخته شده ای داشته باشد و حتی از روش‌های تبلیغاتی نیز استفاده می‌کند. اما مصرف کننده به این محصول بی اعتنا می‌باشد. در کل یک آرم باید سالم، زیبا دارای انسجام، وحدت شکل، قابلیت تبدیل در اشکال مختلف را داشته باشد مثلا هم بتوان آنرا به صورت حجمی یا رومیزی یا در سردر مکان مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد دیگر انیکه یک آرم باید گویا باشد و دارای اجزای دقیق و صحیح باشد و یکی از مهمترین ویژگی های یک آرم این است که با کوچک و بزرگ کردن ابعاد آن شکل اولیه آن تغییر نکند. به همین دلیل طراح باید طرح خود را براساس میزانها و معیارهای دقیق اندازه گیری و رسم کند و ترکیب بندی تصویری و فنی آن را با دقت و موشکافانه سبک و سنگین کند.

انواع آرم 

دسته ای از آرم ها از عناصر زبانی و الفبای حروف استفاده می‌شود که اصطلاحاً به آن لوگو تایپ Logo Type گویند . و آرم هایی که دارای اسم کامل موضوع می‌باشند در این طبقه بندی قرار می‌گیرند. که این نوشتن گاه کاملا ایرانی بوده و با خطوط نستعلیق و شکسته ایجاد یک نشانه می‌شود و پایگاه توسط حروف فانتزی و تغییر شکل دادن نوشته میشود. از دیگر نشانه های لوگو تایپ نشانه هایی که فقط از حروف اول نام موسسه یا سازمان استفاده میکند، که به آن مونوگرام گفته می‌شود.

نشانه های تصویر که تمام تصویر به کار گرفته شده در هر نشانه را جزو این گروه قلمداد کرده و به این گروه نسبت میدهیم. از جمله تصاویر با مفهوم سمبلیک که با موضوع ارتباط غیر مستقیم داشته. تصاویری که با موضوع ارتباط مستقیم داشته. تصاویری که با موضوع نه ارتباط مستقیم دارند و نه غیر مستقیم .

از کجا بفهمیم که طراحی یک لوگو یا آرم خوب است یا خیر؟

طراحی آرم هر شرکت یکی از گرانبهاترین و ارزشمندترین الزامات هر شرکت جهت شروع بازاریابی و فروش می باشد . طراحی لوگو از مهمترین اقدامات در برندسازی محسوب می شود. طراحی ارزان آرم یکی از ابتدایی ترین کارها است که توسط طراحان گرافیک انجام شده و هر چه قیمت طراحی آرم بیشتر باشد کیفیت کار به مراتب بیشتر خواهد بود . تعرفه طراحی لوگو از قیمت های پایین شروع میشود و نسبت به تجربه طراح قیمت گذاری می شود. طراحی آرم ارزان یا طراحی آرم رایگان یکی از عوامل تحریک کننده شرکت ها و موسسات تبلیغاتی برای گول زدن مشتریان است . در زیر به آموزش طراحی آرم می پردازیم تا شما بتوانید بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرید .

اهمیت طراحی آرم برای یک شرکت در کجاست؟

مشتریان اغلب به آرم شرکت ها توجه زیادی نشان میدهند زیرا این علامت ها بر ارزش محصولات و خدمات می افزاید. گاهی این ارزش به مهم ترین عامل تحریک کننده مشتریان برای خرید و استفاده از محصولات و خدمات تبدیل میشود. در این جاست که علامت تجاری یا آرم یا به معنای بهتر طراحی لوگو معنا می یابد. در بعضی موارد افراد با تجربه در امر بازاریابی انتخاب یک لوگو یکدست و کامل را کلید همه مشکلات بازاریابی میدانند .

امروزه یکی از وظایف گرافیست طراحی لوگو یا نشانه است هر سازمان یا شرکتی در زمان تاسیس در صدد بر می یاد که برای خودش یک آرم طراحی کند تا به این وسیله بتونه هویت و شخصیت اجتماعی خود را به دیگران معرفی کند . چون اصولاً نشانه مشخصه اصلی هر سازمان و حکم امضا و مهر آن موسسه را دارد و مردم هم از محصول شناخت پیدا میکنند و یا با خدمات آن موسسه آشنا شده و به محض اینکه نشانه آن سازمان را ببینند اطمینان خود را نسبت به آن کالا بدست میاورند .

بنابراین آرم یا نشانه یک فرم و یا یک تصویر گذرا نیست بلکه ممکن است که سالیان زیادی در خدمت یک سازمان قرار گیرد .بنابراین وقتی یک آرم را طراحی میکنیم باید تمام جنبه های آنرا بررسی کنیم . زیرا یک پوستر یا بروشور یا یک صفحه روزنامه یک زمان کوتاهی را به خودش اختصاص میدهد و بعد یک تصویر دیگر جای آنرا میگیرد ولی آرم یک زمان مشخص و معین ندارد .

مشخصات یک آرم کامل چیست؟

در حقیقت یک آرم بدون سناریوی متقاعد کننده برای افراد جامعه ،یک آرم نیست . این علامت ممکن است به آرم شباهت داشته باشد . نام نشانه و ویژگی های تصویری شناخته شده ای داشته باشد و حتی از روش های تبلیغاتی نیز استفاده میکند . اما مصرف کننده به این محصول بی اعتنا میباشد . در کل یک آرم باید سالم ،زیبا دارای انسجام ، وحدت شکل ، قابلیت تبدیل در اشکال مختلف را داشته باشد مثلاً هم بتوان آنرا به صورت حجمی یا رومیزی یا در سردر مکان مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد دیگر انیکه یک آرم باید گویا باشد و دارای اجزای دقیق و صحیح باشد و یکی از مهمترین ویژگی های یک آرم این است که با کوچک و بزرگ کردن ابعاد آن شکل اولیه آن تغییر نکند . به همین دلیل طراح باید طرح خود را براساس میزانها و معیارهای دقیق اندازه گیری و رسم کند و ترکیب بندی تصویری و فنی آن را با دقت و موشکافانه سبک و سنگین کند .

بهترین طراحی لوگو چه ویژگی هایی دارد؟ 

برای طراحی یک لوگو بهتر است به موارد زیر توجه بیشتری بشود:

  • لوگو باید به سرعت و با یک نگاه قابل تشخیص باشد.
  • در طراحی لوگو حالت سیاه و سفید و تک رنگ لوگو باید رعایت شده باشد.
  • طراحی لوگو باید دارای اجزائی هماهنگ و متحد داشته باشد.
  • لوگو باید مفهومی ناب در بطن خود داشته باشد.
  • خلاقانه و متمایز بود لوگو یکی از شاخص ترین کارهای یک طراحی می باشد ( مشخصه بارز هر لوگو تمایز و عدم شباهت آن به لوگویی دیگر است که لازمه توجه تمامی طراحان محترم در حوزه طراحی لوگو می باشد).
  • لوگو را وقتی می چرخانید یا برعکس می شود باید قابل تشخیص باشد.
  • لوگو بهتر است با کمتر از چهار رنگ طراحی شود.
  • در طراحی لوگو باید دیدی جامد و از المانهای بکگراندی هرگز استفاده نشود.
  • لوگو باید حاوی رنگهایی زنده و منتقل کننده انرژی باشد.
  • لوگو باید هوشمندانه و بر پایه پیامی حساب شده طراحی گردد.
  • لوگو نباید هیچ چیز اضافی در خود داشته باشد.
  • لوگو باید در کشوری مثل ایران با قوانین مربوطه منطبق باشد تا بتوان آنرا ثبت نمود.
  • لوگو باید به گونه ای اجرا شود که توسط افرادی با سواد گرافیکی پایین نیزقابل درک و یا به یاد ماندنی باشد.
  • لوگو نباید از تشکیل چند لوگوی دیگر بوجود آمده باشد.
  • لوگو باید در حالت تغییر اندازه نیز بخوبی قابل تشخیص باشد.
  • لوگو باید از لحاظ زمانی کاملا منعطف و با آینده نیز کاملا سازگار باشد.
  • لوگو بهتر است از جلوه های ویژه استفاده نکرده باشد.
  • لوگو باید ساختاری منسجم و معین داشته باشد.
  • لوگو نباید دارای جزئیات پیچیده باشد.
  • لوگو باید با مکان های مختلف و فرهنگ های گوناگون سازگار باشد.
  • لوگو بهتر است برای فعالیت های جدی تر از خطوط صاف و برای امور کمتر جدی از خطوط نرمتر استفاده کند.
  • لوگو باید دوست داشتنی و تقریبا همه پسند باشد.
  • لوگو باید در مرحله اول روی کاغذ پیاده و سپس وارد کامپیوتر شود.
  • لوگو باید سادگی خود را حفظ کند.
  • لوگو نباید منحرف کننده باشد.
  • لوگو باید متعادل و خوش ترکیب به نظر برسد.
  • لوگو بهتر است حاوی بیشتر از دو فونت در نوشته های بکار رفته نباشد.

انواع آرم 

لوگوتایپ چیست ؟

دسته ای از آرمها از عناصر زبانی و الفبای حروف استفاده میشود که اصطلاحاً به آن لوگو تایپ گویند و آرم هایی که دارای اسم کامل موضوع میباشند در این طبقه بندی قرار میگیرند  که این نوشتن گاه کاملاً ایرانی بوده و با خطوط نستعلیق و شکسته ایجاد یک نشانه میشود و پایگاه توسط حروف فانتزی و تغییر شکل دادن نوشته میشود .

مونوگرام چیست ؟

از دیگر نشانه های لوگو تایپ نشانه هایی که فقط از حروف اول نام موسسه یا سازمان استفاده میکند . که به آن مونوگرام گفته میشود .

چند روش انتخاب و طراحی آرم

ارتباط طراحی لوگو با سود دهی مستقیم : اصل اولیه طراحی آرم در نظر گرفتن ارتباط آرم با اسم و سایر نمادها با سود آشکار و محسوس است . این سود را یا خود محصول به تنهایی ایجاد میکند و یا اجزای تشکیلات بازاریابی آرم‌های موفق با رعایت این اصل به موفقیت رسیده اند. درست است که در این مرحله خود آرم به تنهای اهمیت چندانی ندارد اما تا اندازه ای باید به آن توجه کرد .

طراحی آرم مبتنی بر تاثیر روانی: یک متن موثر بر احساسات، مفهوم اصلی سازمان یافته است که مشتری را به یک سری عوامل نامربوط ولی تاثیرگزار مرتبط میکند. در واقع این تاثیر روانی نام‌ها و متن های انتخابی است که شما را وادار می‌کند به دنبال کشف تفاوت ها باشید .

کسب تجربه: در این جا میخواهیم از تاثیر هیپنوتیزم کنندهی طراحی آرم صحبت کنیم شما با یک انتخاب درست در مشتری انتظارات و آرزوهایی ایجاد میکند که تولیدات به تنهایی نمیتوانند از پس این کار برآیند .

ایجاد وسیله ای برای انتقال پیام: نقش آرم در این رویکرد، ایجاد سمبول متفاوت در علن حال شناخته شده است . چنین آرمیمصرف کننده را قادر میسازد نظرات جالب توجه و احساسات خاص در مورد آن بیان کند .

ایجاد یک جایگاه اجتماعی / فرهنگی: در این جا هدف ایجاد یک جایگاه اجتماعی و فرهنگ یبه عنوان راهنمای مشتریان است. این راهنما مشتری را از آنچه که در اطرافش میگذرد ، هنجارهای اجتماعی و هر چیز خوشحال کننده آگاه میسازد.

ایجاد تخیل: دل بستن به یک آرم و انتخاب آن از جانب مشتری به این دلیل باشد که فرد از این طریق میتواند مانند دنیای خیال رفتار کند، یا جوری عمل کند که در واقعیت جرات انجام آن را ندارد یا نمیخواهد هزینه انجام آن را بپردازد .

تمام روش های نوین و موفق در امر تولید محصوالت و ارایه خدمات در مورد طراحی آرم نیز چاره ساز است شرط الزام و کافی برای موفقیت، فراهم کردن چیزی برای مشتری است که به آن نیاز دارد ولی نمیتواند خیلی سریع به آن دست پیدا کند. به این دلیل که تهیه آن برای مشتری کاری دشوار، پیچیده پرزحمت، خسته کننده و گسترده است، مطابق این رویکرد، آرم شرکت‌ها مسائلی با هویت انسانی نیستند و هم چنین خارج از فکر مشتری هویت ندارند . آنها فقط ابزار هستند به همین سادگی ابزارهایی برای دست یابی به هدف نهایی .

احساسات را نمیتوان به علامت های تجاری تزریق کرد، بلکه اگر به عنوا یک منبع سودمند در نظر گرفته شوند: احساسات را بر میانگیزند، احساسات مثبت، نتایج مستقیم این انتظارات هستند. سمبول های مختلف برخالف انتظار تاثیر زیادی ندارند. آنها در حقیقت نشانه هایی هستند که ما را برای رسیدن به هدف اصلی هدایت میکنند .


هدف از طراحی لوگو چیست ؟

مخاطبان همواره به طراحی لوگو هر برند توجه خاصی دارند ، چرا که در بیشتر موارد لوگو ، به مهمترین یا یکی از مهمترین فاکتورهای محرک برای مشتری در جهت تشویق به خرید و استفاده از محصولات برند بدل می گردد. در این مقاله به گوشه ای از کارکرد های طراحی لوگو اشاره خواهیم نمود .

در واقع یک لوگو در معنای حقیقی کلمه، بدون بهره گیری از یک سناریوی قانع کننده‌ برای مخاطب ، لوگو تلقی نمی گردد. این طرح زیبا ممکن است به یک لوگو شبیه باشد، اما در نهایت مخاطب برند به این طرح و نهایتا محصول برند بی توجه خواهد بود.

شرط موفقیت طراحی لوگو، ارائه ( ارزشی ) است که مشتری در پی آن است ولی نمی تواند به سادگی آنرا فراهم نماید. به این دلیل که تهیه ممکن است سخت ، پیچیده یا خسته کننده باشد .

مطابق این تعریف می توان گفت طراحی لوگو بدون دستیابی به تفکرات مخاطب هویتی از خود ندارد. طراحی لوگو یک ابزار است در دست برند و مخاطب برند، ابزاری برای دست یابی به هدف نهایی. بعبارتی طراحی لوگو یک کلید است که ابتدا با آن درب گنیجینه فکر مخاطب گشوده شده و سپس با باز کردن گارد او، میتوانیم محصول خود را به مخاطب معرفی و او را به مشتری تبدیل نماییم .

طراحی لوگو برای دستیابی به سود مالی شرکت

طراحی لوگو همواره یک هدف واحد را در میان تمامی مجموعه ها دنبال می کند: فروش بیشتر. پر واضح است که طراحی لوگو باید به گونه ای صورت پذیرد که نهایتا منجر به سودآوری برای شرکت گردد. این سود مالی را یا کیفیت و چگونگی محصول به تنهایی ایجاد نموده یا با کمک سایر آمیخته های بازاریابی. این یک اصل پایه محسوب می گردد که لوگوی طراحی شده نهایتا با جذب مخاطب و جلب اعتماد، بتواند منجر به افزایش فروش محصولاتت و خدمات برند شده و شرکت را در ادامه فعالیت خود یاری رساند .

طراحی لوگو و شعار برند برای ایجاد تاثیرات روانی بر مخاطب

شعار تبیلغاتی یعنی یک متن تاثیر گذار بر احساسات، که مشتری را به یک مجموعه عوامل ارزش آفرین مورد نظرش مرتبط می سازد. در این موارد، شعار برند، در کنار لوگو ( لوگو و شعار در کنار هم خط حمله برند محسوب می گردند ) تأثیر و سود مورد نظر مخاطب را تضمین می‌کنند. بعبارتی با درج یک شعار موثر در کنار لوگو ، اگر هر دو مورد شعار و لوگو به صورت اصولی کار شده باشند ، شما تمام راه های فرار پیش روی مشتری از انتخاب برندتان را خواهید بست !

طراحی برای معرفی برند

در مبحث کارکرد های طراحی لوگو و در این روش ( معرفی برند ) ، سعی بر این است که مصرف کننده را وادار به شناخت و تجربه جدید نموده و در حقیقت به هنگام مشاهده طرح یک لوگوی جدید ، به قدری مجذوب باشد که مخاطب و بینننده لوگو پس از دستیابی به یک احساس خوب ، عزمش را در انتخاب محصول جذم کند . همچینین لوگو فاکتور موثری برای ایجاد ارتباط بین افراد مختلف است ( به هنگام معرفی افراد دیگر برای استفاده از برند مورد نظر )

طراحی لوگو بعنوان رسانه انتقال پیام

لوگوی حرفه ای ، مخاطب خود را قادر میسازد تا نظرات قابل توجه و احساسات بی نظیر خود در مورد آن برند و حتی لوگو را بیان نماید . بطور مثال ، شرکت بزرگ فروش الماس ( د-بیرز) با نمایش شکل الماس بعنوان عامل ارتباطی بین مخاطبین، از نماد الماس به عنوان عامل محرک احساسات و همچنین ابزار ابراز احساسات مخاطب استفاده نمود. در سال دو هزار و سه ، این شرکت با تغییر رویکرد برند و نتیجتا انعکاس این تغییر در طراحی لوگوی خود ، از ابزار دیگری برای انتقال پیام‌ خود بهره برد: زنی با حلقه ازدواج درانشگتان دست راست ! ( استقلال و عدم نیاز به جنس مخالف، برخلاف حلقه در انشگتان دست چپ، که نماد وابستگی است ) .

طراحی تجربه!

در اینجا می‌خواهیم از تأثیر جادوگونه طراحی لوگو صحبت کنیم که چگونه با یک عملکرد صحیح میتوان در مخاطب آمال و آرزوهایی ایجاد نمود ، که محصولات هرگز به تنهایی نمیتوانند از پس این کار بربیایند. بعنوان نمونه : طراحی لوگوی اغلب محصولات انرژی زا، در مصرف کننده این حس راایجاد می کنند که پس از مصرف آنها ، میزان زیادی از قدرت کائنات و یا طبیعت، به او انتقال می یابد ! بعبارت دیگر شما میتوانید یک تجربه جدید را به مخاطب لوگو پیشنهاد دهید و البته این موضوع و انعکاس آن تنها توسط یک طراحی لوگو حرفه ای امکان پذیر خواهد بود .

طراحی لوگو و کارکرد های متعالی

همواره یکی از اهداف طراحی برند و برندسازی سازمان ، ایجاد جایگاه اجتماعی و فرهنگی در کسوت راهنمایی برای مشتریان است. این ( برند ) راهنما ، مخاطب خویش را از آنچه در اطرافش میگذرد ، تحولات بازار و هر چیز جالب توجه آگاه میکند . شرکت مایکروسافت با تولید کامپیوترهایی که ما امروزه آنها را به خوبی میشناسیم ( نه فقط بعنوان یک ابزار ، بلکه وسیله‌ای برای شناخت جهان وشکوفایی درونی انسانها ) مثال بازریست در این زمینه . در واقع این پنجره ( لوگوی ویندوز – متعلق به شرکت مایکروسافت ) ، پنجره ای بود تا مردمان جهان ، افق های تازه ای را از طریق آن پیش روی خود ببیننند.

هر برند و سازمان سودمند، با فعالیت ها و محصولات خود‌ ، زمینه را برای دست‌یابی افراد به اهداف بزرگ ، فراهم می نمایند ، و لوگو می تواند این اهداف را به تصویر بکشد .

رویا پردازی!

این موضوع در میان کارکرد های طراحی لوگو ، به مخاطب کمک می کند تا واقعیات دنیای بیرونی را به تخیلات دنیای درون خویش نزدیک و حتی گاهی دو موضوع متناقض را به یکدیگر تبدیل نماید. مخاطب، همواره درمورد هیجاناتی مانند قدرت‌، بزرگی، موفقیت، عشق و … خیال پردازی می کند .لوگوی برند مطرح ( تیمبرلند ) به گونه ای طراحی شده است که به مخاطب حس ماجراجوئی های شجاعانه در برابر نیروهای طبیعی القا و آنان در این موضوع خیال پردازی کنند . احساس وابستکی به یک لوگو و انتخاب برند آن از سوی یک مخاطب گاهی به این دلیل است که وی از طریق آن لوگو و برند می تواند تخیلات خود را به واقعیت نزدیک تر نموده و یا به نحوی تفکر و عمل نماید که در زندگی واقعی ، جسارت انجام آن عمل یا ذهنیت را ندارد و یا در یک نگرش کلی نمیخواهد هزینه‌ انجام آن کار و تفکر را بپردازد.


تاریخچه طراحی لوگو و پیدایش آنها به چه زمانی بر میگردد؟

تاریخچه بیشتر المان ها گرافیکی به یونان باستان برمیگردد لوگو هم از این مستثنا نیست. لوگو برای اولین بار در یونان با واژه logos معروف شد. این واژه در زبان یونانی بعنوان کلمه به کار می رفت.بعده ها کلمه لوگو بجای کلماتی مانند نشانه یا سمبل یک تجارت هم معروف شد.

لوگو ها یا سمبل ها بعده ها توسط افرادی دیگر برای نشان دادن علامت ها و جهت و نشانه ها کاربرد بیشتری پیدا کرد . افراد بر روی دیوار غارها اشکالی می کشیدند و از آن برای ایجاد ارتباط با دیگران استفاده می کردند . امروزه هم باستان شناسان برای ایجاد ارتباط و فهمیدن زبان آنها نشانه ها را به خوبی یاد می گیرند.در زمان های قدیم هم بازرگانان روی کالای خود از علامت هایی استفاده می کردند . که با کالای دیگر بازرگانان قاطی نشود. دامداران از زمان های قدیم تا الان هم برای متمایز کردن دام خود از دیگران از این علامت ها استفاده میکنند.


طراحی لوگو در عصر حاضر به چند دسته تقسیم می شود؟

طراحی لوگو یعنی بازتاب هویت فردی یا سازمانی اشخاص و سازمان‌ها که بسته به نوع فعالیت یا نگرش آنها ، بصورت رمزگونه نمایش داده میگردد .

یکی از ابتدایی ترین دسته‌بندی‌ها ، طراحی لوگو را به دو نوع طراحی لوگو نوشتاری و طراحی لوگو تصویری تقسیم می‌کند .

در واقع در هیچ منبع تخصصی گرافیک ، تقسیم‌بندی جامعی از سازماندهی لوگو ارائه نشده است و هرآنچه که امروزه بصورت تعریف و مرزبندی مختصر در این خصوص ارائه می‌دهیم ، تازه ابتدای راه رشته طراحی لوگو است. چرا که با ظهور فنآوری و پدیده‌های نوین در عرصه طراحی گرافیک ، لوگو تغییر ماهوی داده و اصولا عملکردی ویژه با تاثیری بیش از آنچه تا کنون شاهدش بوده ایم خواهد داشت.

در این خصوص بهترین تقسیم بندی می تواند به شرح ذیل باشد :

  • طراحی لوگو تصویری
  • طراحی لوگو نوشتاری
  • طراحی لوگو ترکیبی ( تصویر در کنار نوشتار )

در باره انتخاب نوع لوگو مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد :

لوگو تصویری ، لوگوتایپ یا لوگو ترکیبی ؟

تقسیم بندی طراحی لوگو نوشتاری

امروزه، طراحی لوگو و طراحی لوگوتایپ با توجه به نیاز صنعت و تکنولوژیهای در حال گسترش دچار تحولات اساسی شده و در میان پدیده‌های نوین مطرح شده است اما به لحاظ تخصصی ، تقسیم‌بندی انواع لوگو مفصل‌تر گردیده است. به ویژه که تکنولوژی هم به همراه سوغات اصطلاحات فرنگی ، سهم به سزایی در پدیده‌های نو گرافیک در بخش نشانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. اصطلاحات وارداتی فرنگی نظیر : کالیوگرافی ، تایپ فیس ، فونتوگرافی و …

اما تعاریفی از قبیل طراحی لوگوتایپ ، در واقع تمام موارد گفته شده در زمینه طراحی حروف را در برمی‌گیرد. ولی مشخصه بارز آن ، استفاده از حروف به جای تصاویر بعنوان یک طرح لوگو می باشد . حال در تعریف کلمه لوگوتایپ ، میتوانیم ریزتر شده و به اصطلاح تخصصی تر نگاه کنیم که بعنوان نمونه اگر از حروف اول یک نام به صورت همزمان استفاده کنید ، در هر زبان و یا در هر نوع الفبایی به آن مونوگرام می‌گویند که یکی از زیر شاخه های طراحی لوگوتایپ محصسوب می شود .

در حالی که در باور عموم عموم ‌، مونوگرام به اشتباه به نوعی نشانه نوشتاری گفته می‌شود که یک نحوه اجرایی و یا خلاصه‌نویسی از یک نشانه نوشتاری است. برخلاف آن لوگوتایپ ، یک اصطلاح اجرایی برای عملکرد یک واژه بصورت ( طراحی کامل ) است .

بطور مثال اگر واژه انسان را طراحی کنید ، این یک کلمه است که با هر فونتی میتواند اجرا شود ولی نکته مهم اینجاست که نحوه ارائه آن به چه گونه بوده است ( خشن ، ترسناک ، نرم ، فانتزی ، خنده دار و … ) . در حقیقت این موضوع نمایش دهنده نوع نگاه طراح یا مالک طرح لوگو به آن کلمه است که در حقیقت هویتی رمزگونه برای سازمان و یا اشخاص می‌تواند باشد.

در یک مثال دیگر ، اصطلاحات دیگری مانند مونوتایپ ، تعریفی است از ارزش‌گذاری که به یک خط یا عدد و حروف داده می‌شود و اینگونه دامنه عملکرد طراحی لوگو نوشتاری را مطرح می‌نماید . در بین عوام به هر نوع نوشته چه برای عنوان مجله یا روزنامه که معرف یک سازمان یا معرف اشخاص حقیقی باشد طراحی لوگو گفته می‌شود. در حالی‌ که دامنه فعالیت‌ها برای سازمان ، افراد و رسانه‌ها متفاوت است.

تقسیم‌ بندی طراحی لوگو تصویری

در تقسیم بندی انواع نمادها که ما آنرا نشانه ‌های تصویری می‌نامیم ، اصولا آنچیزی که به لحاظ تصویری آشکارکننده هویت می‌شود ، واژه‌ایست که در اصطلاح خارجی به آن سمبل و به فارسی نماد گفته می‌شود. لوگو تصویری به اصطلاح نگاشتاری است و عاری از هرگونه نوشتار ، که اجرای آن بصورت کلی تصویری صرف هستند یا نمایشی از موضوعات هندسی دارند ، که از آنها به پیکتوگرام  و ژئومتریک یاد می‌گردد . اما این موضع به همین جا ختم نمی‌شود. نگاشتارهای پیکتوگرافیک یا پیکتوگرام به اشکال جزئی تری نیز خود را معرفی می‌نمایند.

پیکتوگرام یا طراحی لوگو صرفا تصویری با شمایل انسانی ، حیوانی ، ابزاری ، گیاهی و کتابتی که به شکل کلی مطرح میگردند:

  • هندسی با قالب‌های دایره ، مربع و … یا طرح های گنجایشی
  • طرح ارگانیک یا سازمانی
  • سیال یعنی طرح های آزاد مانند ابر ، موج آب و نظیر آنها

اما در خصوص نمادهای ژئومتریک یا هندسی صرف ، ورود نمادهای دیگر مانند طرح های حیوان ، انسان ، گیاه و نظیر آنها جایی ندارند و نمادها در طرح‌های محض مثلث ، مربع و دایره و فروع آنها گنجانده و اجرا میگردند.


ویژگی های یک طراحی خوب لوگو یا آرم

یک لوگو حرفه ای باید ساده باشد و در نگاه اول باید در خاطرات و ذهن فرد ماندگار شود البته این خیلی سخت و پیچیده است ولی با استفاده از یک ایده خاص میتوان آن را ماندگار کرد.از دیگر خصوصیات یک لوگو خوب می توان به ماندگاری بالای آن در زمان های بسیار طولانی اشاره کرد به اینگونه که نباید پس از چند سال نیاز به تغییرات بسیار زیاد داشته باشد. از دیگر خصوصیات یک لوگو خوب می توان به کیفیت بالای آن در هنگام چاپ فکر کرد و اینکه باید بسیار انطباق پذیر با شرایط مختلف و در ابعاد و اندازه های مختلف باشد. یکی دیگر از المان ها مهم این است که لوگو طراحی شده باید نسبت به کسب و کار طراحی و رنگ آمیزی شود و نباید از فرم و رنگ غیر مرتبط با صنعتی که قرار است برایش لوگو طراحی شود باشد.

کی ازمهم ترین اصل ها در طراحی لوگو شرکت ها توجه به ساده بودن آن است. ما باید کاری کنیم که ببنده با اولین نگاه به لوگو ما توجه کرده و آن را به ذهن بسپارد و این میسر نمیشود مگر اینکه روی آن کار شود .در طراحی لوگو باید توجه کرد از شعار تبلیغاتی بجا استفاده شود. هر چه طراحی لوگو با شعار تبلیغاتی همخوانی داشته باشد شانس ما برای رسیدن به موفقیت بیشترو بیشتر است. مردم لوگو های ساده را دوست دارند و سعی مکنند با آن ها ارتباط برقرار کنند و اگر لوگویی برایشان جالب باشد حتما آن را دنبال خواهند کرد.در زمینه طراحی لوگو باید بدانیم که با هیچ محدودیتی در نوع خطوط ، اشکال ، نماد ، فونت و دیگر عناصر موثر رو به رو نخواهیم بود. اما طراحی لوگو بدست طراحان متخصص و ماهر در چارچوب قوانین و قواعدی انجام می شود . بدین معنی که حتی به ظاهر ، ساده ترین لوگوها هم براساس اصول ، استاندارهای جهانی و نسبت طلایی (عدد فی) طراحی شده اند. به عنوان مثال لوگوی برند اپل که یکی از موفق ترین لوگوها در بین رقبای خود می باشد ، نماد یک سیب گاز زده و لوگوی برند توییتر که نماد یک پرنده می باشد ، براساس عدد فی یا نسبت طلایی طراحی شده است.

یکی دیگر از نکاتی که باید در طراحی لوگو حتما به آن توجه کرد طراحی لوگوهایی است که دارای ایده ای ناب هستند بطوریکه نباید از لوگوهایی استفاده شود که قبلا استفاده شده یا از رنگ هایی استفاده شود که قلا استفاده نشده باشد البته این کمی سخت است ولی اگر میخواهید به رقابت با رقبای خود بپردازید باید حتما مزیت رقابتی خاصی در خود داشته باشید .

طراحی لوگو چه اصولی را دنبال می کند؟

اصولا از طراحی لوگو شرکت در تمام امور گرافیکی استفاده می شود. به همین خاطر باید لوگوی طراحی شده دارای تغییر مقیاس باشد و بدون رنگ یا سیاه سفید هم پیام خود را به مخاطبان القا کند. همچنین از لوگوی طراحی شده در مهر شرکت و ست اداری استفاده می شود. به عنوان مثال لوگوی طراحی شده یکی از مهم ترین عناصر موثر در بالای سربرگ یا بر روی کارت ویزیت شرکت می باشد. به همین سبب طراحی لوگو شرکت باید منحصر به فرد ، جذاب و گیرا باشد و چشم هر بیننده ای را به خود جذب کند. در طراحی لوگو برای حفظ شخصیت شرکت بهتر است از لوگوهای رسمی استفاده شود همچنین طراحی لوگو حرفه ای شرکت تلفیقی از ایده پردازی ، اصول ، هنر و روانشناسی مطابق با زمینه فعالیت خود شرکت می باشد. طراحی لوگو موفق و حرفه ای برای شرکت ، تاثیرگذاری بالایی بر مخاطبان دارد. همچنین در بین بسیاری از لوگوهای رقبا قابل تشخیص است و به خوبی قابل درک می باشد. بدین معنا که طرح گرافیکی و پیام نهفته در لوگو به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار می کند. به هرمیزان که لوگوی طراحی شده ساده باشد به راحتی و سهولت در ذهن ها ثبت می شود و حرفه ای تر به نظر می رسد. طراحی لوگو یکی از مهم ترین عناصر در شروع تجارت و کسب و کارها می باشد. همچنین برای هویت بخشیدن به تجارت ها به کار می رود و بسیار موثر در ارتباط برقرار کردن مخاطبان با برندها می باشد. از این رو طراحی لوگو در حوزه گرافیک یکی از گران ترین هاست. به همین خاطر همیشه برای گران ترین ها در حوزه های متفاوت راه حل میانبر طراحی می شود تا افرادی که توانایی پرداخت هزینه های بالا را ندارند از این راه حل ها استفاده کنند. یکی از راه حل های میانبر در طراحی گرافیک ، طراحی لوگو آنلاین می باشد.

طراحی لوگو با قیمت ارزان و بعضا رایگان بدین صورت است که بعضی از سایت ها با جمع آوری و ارائه طرح های آماده به صورت پکیج و طبقه بندی موضوعی آنها به کاربران ، بازدید از سایت خود را بالا برده و به هیچ عنوان به فکر تجارت کاربران و مخاطبان نمی باشند. بدیهی است این طرح ها و پکیج های آماده که به صورت رایگان یا با هزینه بسیار کم در اختیار کاربران قرار می گیرد ، اختصاصی نیست.

ویژگی های یک لوگو خوب 

ارتباط طراحی آرم با سود دهی مستقیم

اصل اولیه طراحی آرم در نظر گرفتن ارتباط آرم با اسم و سایر نمادها با سود آشکار و محسوس است . این سود را یا خود محصول به تنهایی ایجاد میکند و یا اجزای تشکیلات بازاریابی آرم های موفق با رعایت این اصل به موفقیت رسیده اند . درست است که در این مرحله خود آرم به تنهای اهمیت چندانی ندارد اما تا اندازه ای باید به آن توجه کرد .

طراحی مبتنی بر تاثیر روانی

یک متن موثر بر احساسات ، مفهوم اصلی سازمان یافته است که متشری را به یک سری عوامل نامربوط ولی تاثیر گزار مرتبط میکند . در واقع این تاثیر روانی نام ها و متن های انتخابی است که شما را وادار میکند به دنبال کشف تفاوت ها باشید .

کسب تجربه

در این جا میخواهیم از تاثیر هیپنوتیزم کنندهی طراحی آرم صحبت کنیم شما با یک انتخاب درست در مشتری انتظارات و آرزوهایی ایجاد میکند که تولیدات به تنهایی نمیتوانند از پس این کار برآیند .

 ایجاد وسیله ای برای انتقال پیام

نقش آرم در این رویکرد ، ایجاد سمبول متفاوت در علن حال شناخته شده است . چنین آرمی مصرف کننده را قادر میسازد نظرات جالب توجه و احساسات خاص در مورد آن بیان کند .

 ایجاد یک جایگاه اجتماعی / فرهنگی

در این جا هدف ایجاد یک جایگاه اجتماعی و فرهنگ یبه عنوان راهنمای مشتریان است. این راهنما مشتری را از آنچه که در اطرافش میگذرد ، هنجارهای اجتماعی و هر چیز خوشحال کننده آگاه میسازد .

ایجاد تخیل

دل بستن به یک آرم و انتخاب آن از جانب مشتری به این دلیل باشد که فرد از این طریق میتواند مانند دنیای خیال رفتار کند ،یا جوری عمل کند که در واقعیت جرات انجام آن را ندارد یا نمیخواهد هزینه انجام آن را بپردازد .

تمام روش های نوین و موفق در امر تولید محصولات و ارایه خدمات در مورد طراحی آرم نیز چاره ساز است شرط لازم و کافی برای موفقیت ، فراهم کردن چیزی برای مشتری است که به آن نیاز دارد ولی نمیتواند خیلی سریع به آن دست پیدا کند . به این دلیل که تهیه آن برای مشتری کاری دشوار ،پیچیده پرزحمت ،خسته کننده و گسترده است ، مطابق این رویکرد ،آرم شرکت ها مسائلی با هویت انسانی نیستند و هم چنین خارج از فکر مشتری هویت ندارند . آنها فقط ابزار هستند به همین سادگی ابزارهایی برای دست یابی به هدف نهایی .

احساسات را نمیتوان به علامت های تجاری تزریق کرد ، بلکه اگر به عنوا یک منبع سودمند در نظر گرفته شوند :احساسات را بر میانگیزند ،احساسات مثبت ،نتایج مستقیم این انتظارات هستند . سمبول های مختلف برخلاف انتظار تاثیر زیادی ندارند . آنها در حقیقت نشانه هایی هستند که ما را برای رسیدن به هدف اصلی هدایت میکنند .


طراحی لوگو غیر حرفه ای چه مشکلاتی را در آینده برای ما به وجود می آورد؟

همانطور که می دانیم طراحی لوگو شرکت یکی از مهم ترین عناصر اصلی و گرافیکی در دنیای رقابت و تجارت ها می باشد. امروزه برای ثبت شرکت ها  نیاز به طراحی لوگو به عنوان یک نشان گرافیکی و هویت بخشیدن به آن می باشد. به همین خاطر بسیاری از مدیران شرکت های تازه تاسیس و نوپا از لوگوهای مبتدی و غیرحرفه ای برای شروع کار و گرفتن مجوز استفاده می کنند. یکی از بزرگترین اشتباهات صاحبان کسب و کار در دنیای حرفه ای بین رقبا استفاده از اینگونه لوگوها می باشد ، در واقع لوگوها عاملی برای شناختن یک شرکت هستند بنابراین با پیشرفت تجارت شرکت ها در آینده به طور حتم مدیران احساس نیاز به یک لوگوی حرفه ای می کنند اما باید بدانند که در بین مخاطبان و رقبا با یک لوگوی غیر حرفه ای و مبتدی شناخته شده اند. به همین خاطر برای اقدام به طراحی لوگوی جدید بسیار دیر شده است و باید برای تغییر طراحی لوگوی خود هزینه گزافی را بپردازند.


برخی اشتباهات رایج در طراحی لوگو

در طراحی لوگو و آرم باید توجه داشته باشید که برخی از اشتباهات می تواند به منزله نابودی اعتبار و خدشه دار کردن ارزش کسب و کارتان باشد. هر شرکتی با لوگو و نشان تجاری شناخته می شود بنابراین در طراحی آن باید بسیار دقت نمود. در طراحی لوگو نباید اشتباهات زیر را مرتکب شوید.

۱- طراحی لوگو توسط افراد مبتدی

۲- تقلید طرح های پرکاربرد

۳- به کار بردن تصاویر با کیفیت پایین

۴- استفاده از تصاویر و وکتورهای آماده در طراحی لوگو

۵- طراحی لوگو بر طبق سلیقه خودتان و در نظر نگرفتن نظر دیگران

۶- به کار بردن طرح های پیچیده در طراحی لوگو

۷- استفاده از فونت نامناسب

۸- استفاده از چندین فونت در یک لوگو

۵ اشتباه رایج در طراحی لوگو که اغلب آن را مرتکب می شوند!

آیا می دانستید ۷۲ درصد از بازاریابان اعتقاد دارند که داشتن یک لوگو سفارشی با ارزش‌تر از تبلیغات است؟ اضافه کردن یک لوگو سفارشی به محتوای دیجیتالی و چاپی خود یکی از بهترین کارهایی است که می­توانید برای شرکت خود انجام دهید. با این حال، یکی از اصلی‌‌ترین کشمکش‌­ها برای مشاغل، طراحی لوگو است که برای مشتریان خود موثر و جذاب باشد. آنها می‌دانند که به یک آرم سفارشی نیاز دارند اما مطمئن نیستند که بهترین راه برای شروع چیست. اگر این شما هستید، نگران نباشید. ما یک خط مشی برای شما ایجاد کرده‌ایم. در اینجا نحوه تهیه یک لوگو سفارشی عالی آورده شده است.

اگر از قبل یک لوگو دارید، اما در شناخت برند کمک نمی‌کند، ممکن است برخی از این اشتباهات را مرتکب شده باشید. در اینجا به ۵ اشتباه معمول در ساخت لوگو سفارشی که باید از آنها دوری کنید، اشاره شده است.

ظاهر غیرحرفه‌ای

اولین اشتباهی که ممکن است در زمان طراحی لوگو انجام شود این است که ظاهری بچگانه و یا غیرحرفه‌ای به لوگو بدهند. این اشتباه زمانی رخ می‌دهد که شما از فونت‌ها، رنگ‌‌ها و یا ابجکت‌‌های بسیار زیاد استفاده نمایید. در حقیقت، بیشتر اوقات آرم‌های غیرحرفه‌‌ای نتیجه عدم دید است. شرکت‌ها می‌خواهند که برندشان جذاب و منحصر به فرد باشد ولی یک لوگوی بچگانه درست می‌کنند. یک راه برای جلوگیری از این اشتباه این است که طراحی شما ساده باشد. البته استفاده از نظر و راهنمایی دیگران نیز مهم است. کسانی که فکر می‌کنند شما بهترین در بازار هستید را بیابید و از آن‌ها بپرسید که در مورد طرح لوگوی شما چه فکری می­کنند. اگر فکر می‌کنند که بچگانه است پس آن را دور بیاندازید. حتی محصولاتی که برای کودکان تولید می‌شوند باید به صورت حرفه‌ای طراحی شوند. شما هم می‌توانید!

ناخوانا بودن

مشکل دیگری که لوگوها دارند ناخوانا و واضح نبودن است. پیام برند شما باید به راحتی گرفته شود. نباید سخت و غیرقابل درک باشد. حتما از فونت مناسب برای لوگو استفاده کنید که خوانا باشد. اگر مشتریان قادر به خواندن آن نباشند، نمی توانند آدرس فروشگاه شما و خدمتتان را پیدا کنند. در مورد فونت ‌های نامناسب و افتضاح مطالبی بیاموزید که در طراحی لوگو استفاده نکنید. باز هم می گوییم که مطمئن شوید همه چیز در لوگو شما واضح و خوانا باشد. گاهی اوقات رنگ‌ ها مشکلاتی را در خواندن ایجاد می کنند. مطمئن شوید که لوگوی شما به صورت سیاه سفید به خوبی جواب می­دهد.

استفاده از فونت‌­های رایج و علائم و نشانه‌­های معمول

سومین اشتباه رایج در طراحی لوگو استفاده از فونت های رایج و علائم رایج است. شاید فکر کنید که استفاده از علائم کلیپ‌ آرت بهترین کار برای ارائه است ولی به سادگی مورد تمسخر نیز قرار گرفته می شود. اگر وقت زیادی برای شناساندن برند خود صرف می کنید، نگذارید به راحتی رقیبان از بخشی از آن به نفع خود استفاده کنند.  فونت ‌های رایج و کلیپ‌ آرت چنین کاری می­کنند. از فونت ‌های معمولی مثل ترافیک، مروارید و تیتر استفاده نکنید. در حالی که کلیپ‌ آرت می تواند تاثیر منفی روی لوگو شما بگذارد، استفاده از نمادها چنین تاثیری ندارد. در حقیقت گرایش رایج در مورد لوگوها این است که شرکت ها نمادهای سه بعدی را با دو بعدی جایگزین می‌کنند. اگر شما هم می خواهید چنین گرایشی داشته باشید، استفاده از یک نماد صاف می تواند عالی باشد. به هر حال، از کلیپ‌ آرت استفاده نکنید.

پیچیدگی بیش از حد

لوگوها نقش بزرگی در استراتژی­‌های تبلیغاتی ایفا می کنند. در اینجا به بررسی چگونگی تاثیر لوگو در تبلیغات شما پرداخته ‌ایم.

هر چه مردم لوگوی شما را بیشتر ببینند، احتمال یادآوری آن برایشان بیشتر می شود. متاسفانه بیشتر اوقات مردم فقط برای چند ثانیه به لوگوی شما نگاه می کنند. این به این معنی است که شما در آن چند ثانیه باید کاری کنید که برند و شرکت شما را به خاطر بسپارند. اشتباهی که تعداد زیادی از افراد انجام می دهند این است که لوگوی خود را پیچیده طراحی می کنند. در حالی که امر مهم این است که مشتریان ارزش‌های شما را درک نمایند، آن ها قادر نخواهند بود که همگی آن ها را از روی یک برچسب بخوانند. بهترین استراتژی این است که طراحی لوگو ساده و مرتبط با برند شما باشد. اگر می خواهید مشتریان بیشتر در مورد شرکت شما بدانند، پس باید به وسیله لوگو کاری کنید که به وب سایت یا کاتالوگ برای اطلاعات بیشتر سر بزنند. شما اگر اطلاعات کمی در مورد کاتالوگ دارید، میتوانید از محتوا ” کاتالوگ چیست ” دیدن کنید و اگر نیاز داشتید اطلاعاتی هم در مورد بروشورها بدست آوردید، از صفحه  ” بروشور چیست ” هم دیدن کنید.

شما می توانید برای امتحان لوگوی خود، آن را در معرض دید افراد قرار دهید. اگر مشکلی در خواندن آن داشته باشند، پس لوگو پیچیده طراحی شده است. پس با استفاده از اشکال بزرگتر و کم نمودن کلمات و خطوط کوچک آن را ساده تر نمایید.

غیرقابل تشخیص بودن از دیگران

آخرین اشتباهی که طراحان مرتکب می شوند این است که لوگو غیرقابل تشخیص و معمولی است. این اشتباه معمولا زمانی رخ می­دهد که از کلیپ‌ آرت استفاده گردد. موارد منحصر به فرد مربوط به کار خود را بیابید و آن ها را در لوگوی خود پیاده‌ سازی نمایید. هم اکنون هزاران و هزار لوگو در سراسر جهان وجود دارد. یافتن یک چیز منحصر به فرد و اصیل سخت به نظر می­رسد. اما غیر ممکن نیست.

فونت شخصی خود را بسازید. نماد ویژه‌ ای که با برند شما هم­خوانی دارد را تهیه کنید. هر کاری می­کنید فقط باید مطمئن باشید که در راستای متمایز کردن شما باشد. اگر به دنبال تقلید از لوگوی دیگران هستید باید بدانید این کار در دراز مدت به شما ضرر خواهد رسانید. نه تنها از نظر قانونی می تواند شما را به دردسر بیاندازد بلکه اعتبار شما را هم خدشه ‌دار خواهد نمود. چرا که شناساندن و اعتبار برند شما که مهم ترین ویژگی ‌ها برای موفقیت یک برند هستند با این کار سخت ‌تر خواهد شد.

ساختن یک لوگوی سفارشی

اهمیتی ندارد که تازه شرکت خود را تاسیس نموده‌ اید یا سال هاست که مشغول به فعالیت هستید، یک لوگوی بد نیاز به اصلاح دارد. اغلب اوقات شرکت ها فکر می کنند که برند سازی مجدد باعث ضرر و از دست رفتن سود می شود. ولی بیشتر آن ها نمی دانند که اصلاح ننمودن اشتباهات یک لوگو می تواند آسیب جدی به آن ها وارد نماید. در حقیقت، بیشتر شرکت های محبوب لوگوی خود را تغییر داده‌ اند تا روندهای فعلی را بازتاب کنند. برای مثال، استارباکس، کوکاکولا، پپسی، اپل و… از این جمله هستند. هرگز نگران اصلاح و تغییر لوگو برای بهتر نمودن آن، نباشید.


۷ نکته مهم که در طراحی لوگو نباید فراموش شود

یک لوگو موفق و جذاب باید بتواند ضمن برخورداری از قابلیت شناخت سریع توسط مخاطب، ماهیت خود را نیز بیان کند. یک برند برای کسب شهرت و معروفیت باید دارای لوگویی باشد که نه فقط از لحاظ لوگوتایپ در نسخه های چاپی بلکه در پلت فرم های دیجیتال نیز موفق عمل کند. در زیر به نکات کلیدی برای ساخت یک لوگوی موفق در پلت فرم های دیجتال و شبکه های اجتماعی موبایل اشاره شده است :

در طراحی لوگو به موبایل فکر کنید

اغلب برندها با وجود درک اهمیت موبایل به لوگو چندان فکر نمی کنند. به گفته کارل اسحاق، مدير استراتژی برند و نوآوری در Adobe، بسیاری از طراحان اهمیت موبایل به عنوان ابزاری فراتر از یک کانال را نادیده می گیرند. حالا دیگر موبایل در زندگی مشتریان یک جایگاه مهم را به خود اختصاص داده است.

 لازم است که برندها در طراحی لوگو به نمایشگر های کوچک و بزرگ و در ادامه به اشتراک گذاری لوگوها در ابتدای مسیر پیشرفت برندها توجه کنند. در دنیای امروز با فراگیر شدن استفاده از نرم افزار های موبایل، استراتژی برند تلفن همراه باید از همان ابتدا تعریف شود.

در طراحی لوگو مهارت و چابکی در عصر دیجیتال حیاتی و مهم است

نسبت به دوران طلایی تبلیغات چاپی در گذشته، حالا دیگر برندها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار هستند و باید از این ویژگی بهره ببرند. در عصر دیجیتال، راه های تماس با مصرف کنندگان روز به روز در حال افزایش هستند. در نتیجه برندها نیز باید در کنار انعطاف پذیری، قابلیت تکرار شدن را نیز داشته باشند.

فیسبوک اخيرا موفق به تغبير ماهرانه typeface خود شد و توییتر نیز نسبت به تکامل لوگو خود اقدام کرد. این قبيل به روز رسانی ها شاید آسان تر و کم هزینه تر از فعالیت در حوزه تبلیغات چاپی باشد.

در طراحی لوگو به روش صحیح خود را با شبکه های اجتماعی وفق دهید

با هدف رشد و کسب موفقیت در رسانه های اجتماعی، متناسب با شرایط جدید پیشنهادهای تازه ای را ارائه دهید، استفاده در شدت اثر یک برند بر روی یک پلت فرم اجتماعی کمتر با توسعه یک لوگو و بیشتر با محلولی به اشتراک گذاشته شده یک برند در کانال های خود سر و کار دارد نایک چندان به تاکید بر روی لوگو خود در همه کانال های اجتماعی خود نمی پردازد بلکه در عوض از طریق فیلمنامه یا تصاویر، داستانی کلان تر و تاثیر گذار تر را بیان می کند.

 در طراحی لوگو اصل توجه به برند را در اولویت قرار دهید

فقط بر روي اصل زیبایی شناسی تمرکز نکنید. پس اثر اندیشیدن درباره ضروریات برند خود، در ادامه اجازه دهید تا کیفیت، کتاب راهنمای شما شود.

اهیمت یک طراحی لوگو از محصول تبلیغاتی یک شرکت بیشتر است. مفهوم و محتوا نسبت به ظاهر هر چیز ارزش بیشتری را دارد.

با درک واضح کسب و کار، چالش ها و فرصت های تولید و فروش محصول دورنمای رقابتی و تفاوت های کاربردی احساسی و هدفمند یک برند کار را شروع کنید. نقطه آغاز باید به بحث و گفتگو راجع به نتایج راه انداری یک کسب و کار و تولید یک محصول بپردازد. این اصول همچنین معیار ارزیابی و بررسی موفقیت طراحی های مختلف به شمار می روند.

در طراحی لوگو مساله را برای خود پیچیده نکنید

بازاریابان ممکن است متوجه شوند که انتقال کل پیام از طریق لوگو کار را پیچیده می کند. در ادامه باید امکان درک بصری سریع و آسان لوگو به وجود بیاید، بهترین لوگو یک پیام را به طور تمام عیار به بیننده منتقل می کنند هر چه لوگو مختصر تر باشد، امکان انتقال پیام از طریق پلت فرم های مختلف مثل دنیای اینترنت چاپ و تبلیغات و موبایل نیز به مراتب افزایش می یابد

در طراحی لوگو داستانی را بیان کنید

بعضی از بهترین لوگو ها در یک چشم به هم فردی خلاقانه داستانی را شرح می دهند. برای مثال، وجود لبخند در لوگو آمازون از A تا Z یا وجود یک پیکان در لوگو FedEx بين E و Xشاید در نگاه اول به چشم نیاید اما پیامش به مرور فرمان به فرد منتقل می شود.

در طراحی لوگو ریسک را بپذیرید

سادگی قطعا حرکتی جسورانه نیست. برندها در صورت تمایل به تاثیر گذاری ماندگارتر، بهتر است شجاعانه رفتار کنند یک لوگو موفق باید شجاعت و جسارت لاترم برای به چالش کشیدن مدل های موجود در هر صنعت و بیرون آمدن مشتری ان منطقه آسایش خود را دارا باشد.


بهترین انواع لوگو برای نام تجاری شما کدام است ؟

هنگام انتخاب فونت مهم است فونتی را انتخاب کنید که با دید شما هماهنگ باشد و خیلی سریع قدیمی نشود. یک راه عالی برای اطمینان از اینکه لوگوی شما جذاب خواهند بود این است که با روند فعلی طراحی لوگو آشنا شوید. انتخاب یک نوع لوگو، پس از درک نقاط مثبت و منفی انواع لوگو، یکی از اولین گام های ایجاد یک لوگوی موفق برای کسب و کار شماست. باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشید که تجارت بدون هویت مانند شخص بدون نام و نشان است. لوگوها شخصیت یک برند را به مخاطبان القا می کنند و به کسب و کارها هویت و نشانی می بخشند.

لوگوها در دید چند ثانیه ای مخاطبان نقطه شروع و پایان یک برند می باشند و بسیار نقش حیاتی در میزان فروش و ارتباط بین مخاطبان با برندها خواهند داشت. به همین دلیل طراحی لوگو برند یا تجارت خود را بسیار جدی و حیاتی بدانید. اگر کسب و کاری را شروع می کنید، نوع لوگویی که انتخاب می کندی بر اینکه مشتریان برند شما را چگونه می بینند تاثر خواهد گذاشت.انتخاب نوع لوگو، یکی از اولین گام های ایجاد لوگوی موفق برای کسب و کار شماست؛ بنابراین لازم است که نقاط مثبت و منفی مربوط به هر نوع را درک کنید . در این مقاله، ما هر یک از ۵ نوع طراحی لوگو را بررسی کرده و مشخص می کنیم که کدام نوع برای کسب و کار جدید شما مناسب است.

لوگو ورد مارک

لوگوهای ورد مارک لوگوهای فقط متن هستند که با استفاده از نام یک سازمان یا محصول ساخته می شوند. برای مثال Fedex , Google , Disney . این نوع آرم برای شرکت هایی مناسب است که دارای نام های منحصر به فرد و جالب هستند. به طور ایده آل، نام تجاری باید کوتاه و مختصر باشد. لوگو های طولانی ورد مارک چنان به یاد ماندنی نیستند و می توانند عجیب به نظر برسند. همچنین ضروری است فونت هایی را انتخاب کنید که نشان تجاری شما را دقیق نشان بدهند و یا بهتر است به طور ویژه فونت ورد مارک سفارشی برای برند شما طراحی کند.

لوگو های حروف الفبایی

لوگو های حروف الفبایی نیز لوگوهای مبتنی بر تایپو گرافی هستند. اگر چه آنها فقط شامل حروف اول برند هستند.مانند CNN, BBC , 3M  این لوگو ها سازمان هایی که نام طولانی و با تلفظ سخت دارند ، بسیار عالی است زیرا ۳ یا ۴ کلمه را به یک لوگو کوتاه و جذاب تبدیل می کند. هنگام انتخاب فونت مهم است فونتی را انتخاب کنید که با دید شما هماهنگ باشد و خیلی سریع قدیمی نشود. یک راه عالی برای اطمینان از اینکه لوگوی شما جذاب خواهد بود این است که با روند فعلی طراحی لوگو آشنا شوید.

لوگو ترکیبی

در لوگو های ترکیبی متن و نماد با هم ترکیب می شوند؛ مانند لوگوهای burger king , Red Bull , Pizza hut این نوع لوگو از همه جهت عالی هستند، زیرا همزمان با یک تصویر به یاد ماندنی به راحتی با برند شما جفت می شوند. این لوگو ها به طور کلی پیچیده تر بوده و برای طراحی به طراح لوگو حرفه ای نیاز مند هستند. لوگوهای ترکیبی برای کسب و کارهای جدید که مزایای تایپو گرافی و نماد منحصر به فرد را با هم می خواهند فوق العاده است.

لوگوی انتزاعی

لوگوهای انتزاعی از طریق عناصر گرافیکی یک پیام را بیان می کنند.مغز انسان در یاد آوری طرح های منحصر به فرد بهتر عمل می کند، به این ترتیب مشتریان به احتمال زیاد انواع لوگو های انتزاعی را به یاد آورند. مانند Mitsubishi , BP, national Geographic . این لوگوها به یاد ماندنی هستند، اما طراحی آنها دشوار است. لوگوهای انتزاعی برای کسب و کار در اکثر صنایع عالی هستند. به خصوص بندهای ورزشی و لباط از استفاده لوگوهای انتزاعی لذت می برند زیرا می توانند عنصر نماد را روی لباسهای خود بدوزند. به طور کلی لوگوهای انتزاعی برای کسب و کار های کوچکتر مناسب نیستند. چرا که آنها بودجه بازاریابی ندارند تا مشتریان را مجبور به ارتباط نماد انتزاعی با کسب و کارشان کنند.

لوگوی شخصیتی

لوگو های شخصیتی / طلسمی دقیقا همان چیزی هستند که به نظر می رسند. شخصیت یا طلسم به عنوان مارک تجاری شما عمل می کند. مانند Mr. Clean , Kool Aid, Reddit . این لوگو ها برای کسب و کارهایی که بچه ها و خانواده ها را هدف قرار می دهند و یا برندهایی که امیدوارند فضای سرگرمی و دوستانه را نشان بدهند عالی هستند. به رنگ و سبک شخصیت خود توجه کنید تا بتوانید از اینکه مخاطبین جای خود را در نام تجاری شما پیدا کنند ، اطمینان حاصل کنید . هنگامی که لوگوی شخصیتی شما طارحی شود، همیشه گرفتن علامت تجاری برای لوگوی خود را در نظر بگیرید زیرا شخصیت ها می توانند به سرعت به چهره یک سازمان تبدیل شوند  و قطعا شما نمی خواهید یک رقیب از طلسم شما بهره برداری کند.

در نهایت تصمیم گیری در مورد نوع لوگو مورد استفاده هرگز آسان نیست، عوامل بی شماری برای در نظر گرفتن وجود دارد، مخاطبان مورد نظر، رقبای شما، صنعت شما، موقعیت شما و غیره . تصمیماتی که می گیرید، تاثیر پایدار بر کسب و کار شما دارند، بنابراین انجام تحقیق و تصمیم گیری آگاهانه ضروری است. برای دستیابی به بهترین نتیجه ، توصیه می شود با یک طراح حرفه ای گرافیک مشورت کنید  که می تواند شما را از طریق روند طراحی لوگو، از ابتدا تا انتها هدایت کند.اگر به دنبال یک تجارت موفق با بازخورد بالا و منحصر به فرد می باشید ، در طراحی لوگوی خود از نرم افزارهایی که از طرح آماده استفاده می کنند و سایت هایی که به صورت آنلاین طراحی لوگو انجام می دهند ، استفاده نکنید. زیرا این نوع طراحی لوگو منحصر به فرد بودن را به دنبال ندارد و ممکن است از لوگویی که شما مورد استفاده قرار داده اید چندین نفر دیگر هم استفاده کنند.


چرا طراحی لوگو یک ابزار ارزشمند است

در یک تعریف کلی میتوان گفت لوگو تصویری است که جای کلمات و پیرو آن مفاهیم مورد نظر دیگری را در ذهن افراد می گیرد .

امروزه به دو دلیل، بیش از هر زمان دیگر به بحث طراحی لوگو پرداخته شده و اهمیت داده میشود :

  • محدودیت حروف الفبا و تکراری شدن کلمات
  • گسترش و تعدد برندهای مختلف

طراحی لوگو و بطور کلی هرگونه علامت ، مانند سمبلهای بصری موجود در خیابان، مترو، جاده، هتل و سایر اماکن پر تردد، نمونه هایی پرکابرد، ساده و اولیه ای از این تعریف هستند . این علائم تصویری جایگزین کلمات و گاها جملات حتی طولانی ( مانند بوق زدن ممنوع ، عبور با احتیاط آزاد ، سرویس بهداشتی بانوان ، خطر وجود تشعشات رادیو اکتیو و … ) تقریبا همه جا به چشم میخورند : در انواع بسته بندی برای اقسام محصولات ، در معابر ، در انواع برنامه های کامپیوتری که نمونه بسیار بارزی از این مثال هستند و …

از دلایل فراگیر شدن طراحی لوگو در عصر حاضر این است که کیفیت لوگو یک برند یا کمپانی ، معمولا هم معنی است با مرغوبیت آن برند یا شرکت .

عمده ترین کاربرد یک لوگو آنست که از طریق منحصر بفرد بودن ، برای مخاطب قابل شناسائی باشند

بنابراین اصل ، در طراحی لوگو ، متفاوت بودن با سایر لوگوهای همرده ، یک اصل بنیادین و بسیار بسیار مهم می باشد . همچنین باید عنوان نمود که یک لوگو باید زیبا ،  قابل فهم ، تاثیر گذار و در ذهن مخاطب ماندگار باشد .

از دلایل فراگیر شدن طراحی لوگو در عصر حاضر  این است که طراحی لوگو یک ابزار ارزشمند است که موجب شناخت سریع و آسان یک نام تجاری گشته و بعبارتی ، نمادی اختصاصی است که هویت یک برند یا کمپانی را منعکس مینماید . زمانی که یک طرح لوگو درون سربرگ اداری یک شرکت قرار می گیرد ، بعنوان قسمتی مهم و نماینده ای از هویت آن کمپانی محسوب می شود .

همچنین از جمله دلایل فراگیر شدن طراحی لوگو این موضوع است که امروزه نقش طراحی لوگو در برقراری ارتباط و انتقال  اهداف ، ارزشها و تفکرات یک نام تجاری ، نقشی کلیدی و شدیدا مهم است .

طراحی نماد و لوگو در گذر زمان

در اینجا بد نیست به تاریخچه طراحی انواع نمادها نگاهی بسیار گذرا داشته باشیم : تا آنجا که ما می دانیم در حدود چهل هزار سال پیش ، انسانهای اولیه که از راه شکار حیوانات وحشی امرار معاش می کردند ، جهت ابراز افکار خود به رسم سمبل های بسیار ساده تصویری روی سنگ ها و داخل غارها پرداخته و از این طریق بود که تلاش کردند این افکار را از طریق سمبل و علامت  عنوان دارند . از این راه ، فکر بشر که تا آن زمان تنها از طریق اصوات و حرکات بدن بیان می شد ، این توانائی را یافت که ثبت شده و ماندگار گردد ! اعتقاد باستان شناسان بر این موضوع است که بشر اولیه  با خراشیدن دیواره غارها در کشورهای اسپانیای و فرانسه امروزی می کوشیده تا از این راه به سایر افراد اعلان خطر نموده یا راجع به دیگر موضوعات آگاهی بدهد .

در طول تاریخ بشری ، ازعلائم مختلف ، بعنوان وسیله برقراری ارتباط استفاده شده است .

باستان شناسان ابزارهایی را از کشور یونان کنونی کشف نموده اند  که علائم و نمادهای منقوش بر آنها میتواند ری اکشن های حسی بخصوص را در ما برانگیزد . در قرون وسطا ، تجار و صاحبان پیشه جهت مشخص نمودن کالاها یا محصولات خود ، از سمبل ها و نمادهای منحصر بفردی استفاده می نمودند که معرف آنها بود . در ابتدای قرن بیستم نیز کابوی های آمریکائی برای اعلام نمودن مالکیت خود بر دامهایشان ،  از نمادهای خاص خود استفاده می نمودند که در واقع ریشه زبان بصری مورد استفاد ه آنها ، به علائم مورد استفاده مصریان باستان برمی گشت.

 اهمیت طراحی لوگو در عصر حاضر

طی سالیان اخیر ، از طریق برخی از اساتید دانشکده های ایرانی تلاش شد در عوض واژه طراحی آرم و طراحی لوگو که یک کلمه خارجی محسوب میشود ، از اصطلاح نشانه استفاده گردد . اما همانگونه که در آموزش های قبلی به این موضوع پرداخته ایم ،  اصطلاح نشانه ، دامنه ای بسیار گسترده تر از موضوع طراحی لوگو را در بر می گیرد . بعنوان مثال لوگوی شرکت های مختلف نوعی از نشانه ها تلقی میشوند اما علائم راهنمایی و رانندگی لوگو به مفهوم نشان تجاری محسوب نمی گردند .

طراحی لوگو برای برند و شرکتهای تجاری ، از مهمترین دسته های طراحی نشانه محسوب گشته  و معرف هویت یک مجموعه یا محصول تلقی می گردد. از جمله دلایل فراگیر شدن طراحی لوگو این است که لوگو از سرمایه های معنوی و ناملموس یک برند محسوب می گردد که حتی با توسعه و گسترش یک برند ، همچنان نام و لوگوی آن بدون تغییر باقی میماند .

طراحی لوگوی استاندارد و حرفه ای

در نگاهی سریع ، اولین چیزی که در هر بخشی از هویت بصری یک برند ، مانند اوراق اداری آن به نگاه مخاطب آن می رسد ، طراحی لوگو ی آن برند است .  یک طراحی لوگو حرفه ای ، میبایست در نگاه اول ، پیام پیام برند را بیان نموده و توجه مخاطب را نسبت به برند برانگیزد . گرچه این طرح لوگو ممکن هست کلیه فعالیت های یک شرکت را در تصویر خود  بیان نکرده باشد !

این موضوع در قرن حاضر تا به حدی پیش رفته است که چنانچه طرح لوگوی یک کمپانی یا برند دستخوش تغییرات بنیادین گردد ، مخاطبان آن شرکت یا نام تجاری  اینگونه تصورمی کنند که مالکیت آن نام تجاری یا شرکت تغییر کرده است !

یک لوگوی استاندارد ، نرمال و حرفه ای به طرحی اطلاق می گردد که در کنار پرداختن به ابعاد و جنبه های زیبایی شناسانه و انتقال مفهاهیم و موضوعات مورد نظر برند ،از لحاظ فنی نیز به درستی و در چارچوب های استاندارد گرافیک اجرا شده باشد از جمله این مورد که لوگو در هنگام کوچک شدن از لحاظ زیبایی و مشخص بودن دچار نقصان نگردد . تکنیک اجرا بعضی اوقات مهمترین فاکتور در ساده سازی جزئیات یک تصویر پیچیده و چالش برانگیز و بدل نمودن آن آن به یک لوگوی زیبا  و قابل فهم است و به همین علت نیز باید دارای قدرت مانور اجرایی بالایی باشد .

در واقع می توان گفت : طراحی لوگو امروزه در واقع همانند امضاء شخصی برای هر برند است . این امضاء گاها میلیاردها دلار ارزش و اعتبارخواهد داشت !


قیمت طراحی لوگو شرکت های معتبر دنیا چقدر است ؟

داستان طراحی لوگو شرکت های معتبر دنیا همیشه جالب و شنیدنی بوده است، برندها و لوگوهایی که در جهان مشهور شدند، طراحی خیلی از برندها فی البداهه بوده بعضی دیگر با مبلغی ارزان این کار را کردند و بعضی دیگر هم با مبالغ بالا و میلیون دلاری لوگوهای برند خود را ثبت کرده اند، در این مقاله به معرفی و بررسی مشهور ترین لوگوها و همچنین هزینه طراحی شان می پردازیم.

در متن زیر هزینه هایی که شرکت های بزرگ بابت طراحی لوگو خود کرده اند ببینید :

هزینه لوگوی گوگل: ۰ دلار

لوگوی اصلی گوگل در سال ۱۹۹۸ میلادی به وسیله سرگی برین، یکی از موسسان گوگل در برنامه دستکاری تصویر GNU GIMP خلق شد. بعدها این لوگو چندین بار تغییر پیدا کرد اما همچنان لوگوی اصلی سالم مانده است.

هزینه لوگوی کوکاکولا: ۰ دلار

لوگوی مشهور کوکاکولا به وسیله دفتردار و حسابدار مخترع کوکاکولا، جان پمبرتون خلق شد. او که فرانک میسون رابینسون نام داشت، این کار را در سال ۱۸۸۵ میلادی انجام داد. رابینسون با نام کوکاکولا بازی کرده و فونتی متمایز با خط شکسته را برای طراحی لوگو انتخاب نمود. این نوع تایپ حروف بعدها با نام script Spencerian شناخته شد و در اواسط قرن نوزدهم توسعه پیدا کرد. در آن زمان این نوع تایپ حروف به فرمی غالب در دست نوشته‌های رسمی در آمریکا تبدیل شد.

هزینه لوگوی بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن: ۶۲۵ هزار دلار

لوگوی بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن به وسیله یک شرکت مشاوره برند به نام Wolff Ollins در سال ۲۰۰۷ بوجود آمد.

هزینه لوگوی شهر ملبورن: ۶۲۵ هزار دلار

لوگوی مرکز City of Melbourne در شهر ملبورن استرالیا به وسیله Landor Associates در سال ۲۰۰۹ طرح شد.

هزینه لوگوی NeXT فروشگاه کامپیوتری : ۱۰۰ هزار دلار

لوگوی فروشگاه کامپیوتر NeXT به وسیله پاول راند برای استیو جابز در سال ۱۹۸۶ میلادی بوجود آمد.

هزینه لوگوی نایک: ۳۵ دلار

لوگوی نایک به وسیله یک طراح گرافیک به نام کارولین دیویدسون در سال ۱۹۷۵ میلادی خلق شد. این هزینه فقط طراحی لوگو را در بر می‌گرفت که تصحیح شده اما مانند گوگل و کوکاکولا به لوگوی اصلی وفادار ماند. بعدها نایک ۵۰۰ سهم از سهام خود را به طراح داد که حالا بیش از ۶۰۰ هزار دلار ارزش دارد.

هزینه لوگوی توییتر: ۱۵ دلار

لوگوی توییتر به وسیله سیمون اوکسلی در سال ۲۰۰۹ طراحی شد.

هزینه لوگوی پپسی: ۱ میلیون دلار

لوگوی جدید پپسی به وسیله گروه طراحی Arnell در سال ۲۰۰۸ خلق شد. حتما به یاد دارید که هنگام انتشار این خبر بسیاری آن را باور نکردند!

هزینه لوگوی گروه بانکداری استرالیا و نیوزلند: ۱۵میلیون دلار

لوگوی گروه بانکداری استرالیا و نیوزلند در سال ۲۰۰۹ بار دیگر طراحی  شد.

هزینه لوگوی Accenture: یکصد میلیون دلار

لوگوی جدید شرکت مشاوره Accenture به وسیله شرکت طراحی و مشاوره Landor Associates در سال ۲۰۰۰ طرح شد.

هزینه لوگوی BBC: یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار

لوگوی BBC در سال ۱۹۹۷ میلادی بار دیگر طراحی شد.

هزینه لوگوی British Petrol – BP: دویست و یازده میلیون دلار

لوگوی BP از نو و در سال ۲۰۰۸ طراحی شد.

هزینه لوگوی Enron: سی و سه هزار دلار

لوگوی شرکت ارائه دهنده خدمات، کالا و انرژی Enron به وسیله طراح مشهور پاول راند در دهه ۱۹۹۰ خلق شد.

هزینه لوگوی بازی‌های ۲۰۱۴ گلاسگو: ۹۵ هزار دلار

لوگوی بازی‌های ۲۰۱۴ گلاسگو با حضور کشورهای مشترک المنافع به وسیله آژانس تبلیغاتی و مشاوره Marque Agency خلق شده و این مبلغ فقط هزینه طراحی لوگو را شامل می‌شود.


تبدیل مخاطب برند به مشتری خاص توسط طراحی لوگو چگونه صورت می گیرد؟

از رایج ترین اشتباهات مدیران در تحلیل و بررسی یک طرح لوگو که برای یک برند تجاری با آرزوی بدل شدن به یک برند موفق اجرا شده ، سوالی است که به این شکل مطرح می گردد : آیا این طراحی لوگو زیباست ؟ چه حسی نسبت به این طرح لوگو داریم ؟

این در حالی است که مهمترین جنبه کاربردی یک لوگو در پروسه برندینگ ، یعنی بعد عملکردی و تاثیر گذاری آن در بازار مورد غفلت قرار گرفته و تنها ظاهر لوگو که البته این موضوع نیز به سهم خود کاملا شایان توجه است اما نه به اندازه ارزش اثر گذاری آن !

شکل شایسته تر این سوال آنست که پرسیده شود : این طراحی لوگو چه مفهومی را بازتاب می دهد و قرار است چگونه مخاطب برند را به یک مشتری وفادار تبدیل کند ؟ تا از این طریق به جوابی برسیم که ما را در مسیر پر پیچ و خم تجاری سازی برند یاری رسانده و اینگونه بتوان طرحی را در برابر دید مخاطب قرار داد که در نهایت موجب فروش بیشتر و پیشی گرفتن نام تجاری از رقبای خود گردد .

نقش لوگو در تجاری سازی یک برند

امروزه شاهد انواع و اقسام بیشمار نشان های تجاری در فرم های مختلف و در خیلی اوقات اشکال مشابه و تکراری هستیم . در این مورد باید بگوییم که متاسفانه عمده این طراحی ها در پروسه برندینگ و برندسازی هیچگونه عملکرد مثبتی ندارند ، که اگر غیر از این بود تعداد برندهای مطرح و تثبیت شده در ذهن تک تک ما ، بسیار بیش از آنچه اکون هست می بود !

برگ برنده در دستان برندهایی است که تلاش می کنند جهت نیل به فرمی تازه و منحصر به فرد ( غیر تکراری).

در گستره بازار امروز جهان که شاهد برندهای مختلف در حال رقابت تنگاتنگ و فشرده با یکدیگر هستیم ، نقش طراحی لوگو بیش از پیش خودنمایی می کند

یکی از بایسته های موضوع مورد بحث این مقاله آموزشی یعنی طراحی لوگو برای کاربردهای تجاری ، این است که طراحی لوگو میبایست با استراتژی برند هماهنگ و همسو باشد . همین موضوع به ظاهر کم اهمیت ( به دلیل بی اطلاعی عموم افراد از مفهوم آن ) ولی در نظر اهل فن بسیار پیچیده و بنیادین ، به خودی خود نیازمند تخصص شایان و تجربه طولانی در امر برندسازی می باشد .

درست همینجاست که نقش آژانس های برندینگ و انتخاب یک مجموعه مجرب از میان آنها بیش از پیش جلوه گر می گردد ، چرا که در همه اقسام مختلف هر گونه تبلیغ ( جز در تبلیغات صوتی مانند تیزرهای صوتی رادیویی ) ، این طرح لوگوی برند است که نمایش داده خواهد شد و این بار سنگین بصورت کامل و تماما بر دوش لوگو سوار خواهد بود تا پیام برند را با قدرت و البته صداقت ، در یک نگاه به مخاطب آن برند رسانده و مدیران آن نام تجاری ، با خاطری آسوده از سوی لوگو که وظیفه خود را بخوبی ایفا می نماید ، به امور دیگر از قبیل تجهیز خطوط تولید ، شبکه توزیع فروش و خدمات و … بپردازند .

لوگوی تجاری باید حرف برند !

لوگو یک طرح گرافیکی است که از طریق فرمهای خاص تصویری ، مفاهیم مورد نظر برند را منعکس می کند ( البته در اینجا بحث از یک برند استاندارد و نرمال می باشد زیرا متاسفانه بیشمارند برندهایی که سالیان سال است که در حال فعالیت هستند اما هنوز هم به این موضوع فکر نکرده اند که لوگوی برند دقیقا چه چیزی را بیان می کند !!!) ، به همین اعتبار طراحی لوگو باید گویا و بیانگر مفاهیم مذکور باشد .


طراحی لوگو پررنگ ترین نقش را در میان عوامل برندینگ در یک سازمان ایفا میکند

طراحی لوگو بعنوان سمبل هویت سازمانی، پررنگ ترین نقش را در میان سایر عوامل برندینگ برعهده دارد. طراحی برند سعی می کند تا یک ذهنیت را به مخاطب خود القا کند. توضیح مورد نیاز این است که یک طراح، برند را طراحی نمی کند بلکه با طراحی هوشمندانه، باعث جهت دهی به ذهنیت مخاطب می گردد تا او همان پیامی را دریافت کند که برند مد نظر داشته، هرچقدر این پیام هوشمندانه تر طراحی گردیده و لوگو دقیق طراحی شود، برند می تواند دقیق تر مدیریت ذهنیت مشتری را بر عهده گیرد. در بیان ساده تر این مخاطب است که یک برند را (( در ذهن خود )) می سازد !

فاکتورهای فراوانی در ایجاد این تصویر ذهنی از برند می توانند موثر باشند از قبیل : نامگذاری برند، طراحی لوگو، تبلیغات شرکت، رفتارهای اجتماعی برند، داشته های سازمان، تولیدات و محصولات، عوامل فروش و بازاریابی و تقریبا سایر همه عوامل .

در این میان پایبندی برند به رفتارها و تعهداتش، توسط مخاطبین به صورت نامحسوس و گاها ناخودآگاه رصد می شود و اینکه یک برند در چه مواردی بیشتر ثابت قدم بوده است نمایش دهنده تصویری است که مخاطب می تواند به آن اتکا کند . هدف طراحی لوگو برای هویت سازمانی باید این باشد که تمامی این رفتارها را به تصویر کشیده و به حدی مستحکم باشد که بتواند پایبندی برند به این ارزش ها را حفظ و نگهداری کند .

هویت بصری برند

در اغلب اوقات، فاکتورهای هویت سازمانی از قبیل لوگو در چارچوبهای بصری صورت می پذیرد که یک شرکت ، ترجیح می دهد در آن تصاویر ، خود را به قاب بکشد. هویت سازمانی معمولا بر اساس یک سری مجموعه دستورالعمل و در قالب برندبوک ارائه می گردد .

طراحی برند بوک راهنمای لوگو

این قواعد که هویت بصری یک سازمان را تشکیل می دهند و باعث گسترش و انتشار اصولی این هویت خواهند بود ، مشخص می کنند که هویت سازمانی برند چگونه در بخش های مختلف ارائه خواهند شد و از لوگو، رنگها، فونتها، جانمایی ها، ابعاد و موارد دیگری را ارائه می کنند که در چارچوب هویت برند باشند و از ابتدا جهت تنظیم ذهنیت مخاطب پایه ریزی شده باشند .

این قواعد به ما اطمینان خواهد بخشید که تمامی فاکتورهای هویت سازمانی ، تصویری یک دست و از پیش تعیین شده از برند مخابره خواهند نمود . هویت سازمانی موارد بسیاری را در حیطه خود پوشش می دهد که لوگو، شعار برند، ست اوراق اداری، کاتالوگ ها و بروشور ، وب سایت، بسته بندی کالاهای برند، لباس فرم پرسنل، رایحه سازمانی و حتی ساختمان یک شرکت از آن جمله هستند .

بعبارتی هر آنچه ممکن است از طریق حواس پنجگانه مخاطب دریافت شود، میتواند تصویری مثبت یا منفی از برند شما در ذهن او به یادگار بگذارد .

بنابراین گفتار، به یاد داشته باشید که کلیه این موارد، هویت سازمان را می سازد و باید با یک همصدایی هوشمندانه، برند را حمایت نمایند. طراحی لوگو برای هویت سازمانی به عنوان یک نشانه و نماد قابل شناسایی، نماد اصلی یک سازمان می باشد.

طراحی لوگو یعنی طراحی هویت برند

طرح لوگو مهمترین ابزاریست که جهت ارائه هویت بصری برند در اختیار خواهد داشت. طراحی لوگو بر فروش محصولات و خدمات به صورت مستقیم اثر می گذارد. لوگو در یک نگاه، مانند یک فیلم کوتاه چند ثانیه ای، داستان یک برند را شرح می دهد .

طراحی لوگو می تواند با استفاده از ابزارهای بصری سازمان تقویت شده و خود نیز بر همان عوامل اثر بگذارد. بطور مثال یک شعار قدرتمند می تواند با کمال قدرت مفهومی را که لوگو سعی در انتقال پیام آنرا دارد اثر بگذارد و به همین ترتیب لوگو نیز کمک کند تا شعار در ذهن مخاطب ماندگار و همیشگی گردد .

طراحی لوگو برای هویت سازمانی همانند نامگذاری برای یک شخص ، پس از مدتی به اصطلاح ( جا می افتد ) ، پس لازم است قبل از شروع به طراحی، با یک تیم متخصص در این رابطه وارد همکاری شوید تا اطمینان حاصل کنید که این موضوع به شدت مهم ، توسط آنها به صورت جدی پیگیری می گردد .


چرا آموزش طراحی لوگو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؟

آموزش طراحی لوگو از اهمیت بالایی برخودار است زیرا که لوگوها معرف سطح و کیفیت کسب و کار شرکت ها می باشند. طراحی لوگو خاص و منحصر به فرد ارتباط مستقیمی با بازده بالا در تبلیغات و جذب مخاطبان دارد. همچنین در موفقیت شرکت بسیار موثر بوده است.

طراحی لوگو جزء کارهای بسیار تخصصی و حرفه ای قرار گرفته است. به همین سبب طراحی لوگو خود را بدست طراحان ماهر و متخصص بسپارید تا لوگوی شرکت مورد نظرتان را بر اساس اصول ، ایده پردازی و استاندارهای جهانی طراحی کنند و با قراردادن سلیقه تان در راس کار خود همراه با دانش طراحی لوگو بهترین اتودها را بزنند.

از آنجایی که مهم ترین ویژگی در یک طراحی لوگو موفق و اصولی، منحصر به فرد بودن آن می باشد و باید معنا و مفهوم خاصی در بطن یک لوگو طراحی شود. همچنین با توجه به توضیح بالا و اینکه ممکن است از یک طرح آماده چندین کاربر به عنوان نشان گرافیکی خود در تجارت و کسب و کارشان استفاده کنند، باید بدانید که با انتخاب این دسته از لوگوها، لوگوی منتخب شما مهم ترین اصل و استاندار را ندارد.

پروسه طراحی لوگو به چندین مرحله تقسیم می شود و در بین طراحی های گرافیک، در گروه طراحی های زمانبر قرار می گیرد. به همین دلیل هیچگاه یک لوگوی جذاب و منحصر به فرد در طول چند ثانیه طراحی نمی‌شود (طراحی لوگو آنلاین) و بی شک از کیفیت پایینی برخودار است.

در طراحی لوگو باید به چه نکاتی توجه کرد ؟

از نکاتی که حتما باید در طراحی لوگو به آن توجه زیادی کرد استفاده از نسبت های مساوی و خط ها و فرم ها متقارن در طراحی لوگو است. به این صورت که باید در استفاده از خطوط صاف و پهن و گرد باید توجه زیادی داشت. نباید لوگو از یک سمت زیادی عریض و از سمته دیگر بسیار باریک باشد. این طراحی باعث بوجود آمدن بی نطمی در شکل ما می باشد . باید تا آنجا که می شود از خطوط متقارن و اندازه های مساوی در طراحی لوگو استفاده شود تا شاهده لوگویی زیبا و حرفه ای باشیم. استفاده از خطوط مورب و شکل هایی بصورت دایره ای و بیضی میتواند در بیشتر جلوه کردن لوگو ما بسیار پر اهمیت باشد.

باید بدانیم که منحصر به فرد بودن یک لوگو مهم ترین ارزش در طراحی لوگو می باشد. به همین سبب در مبحث طراحی لوگو با اسم فارسی برخی از سایت ها با معرفی بعضی از نرم افزارهای فوق العاده مبتدی و ساده متقاضیان را در رسیدن به لوگوی دلخواه خود گمراه کرده و حتی باعث می شوند متقاضیان و مخاطبان با استفاده از لوگوهایی که طرح های آماده هستند و ممکن است چندین نفر همزمان از یک لوگو استفاده کنند ، در تجارت خود شکست خورده و ضرر و زیان غیرقابل جبرانی را در پیش داشته باشند.

طراحی لوگو با اسم فارسی که ممکن است اسم شرکت، سازمان، کمپانی یا حتی یک رستوران باشد می تواند هم به صورت تایپوگرافی (لوگو نوشتاری) و هم به صورت لوگوهای ترکیبی طراحی شود. پیشنهاد می شود اگر یک تجارت نوپا و تازه تاسیس در اختیار دارید از لوگوهای ترکیبی استفاده کنید. در لوگوهای ترکیبی نام برند به همراه نماد تصویری طراحی می شود و به ثبت شدن در ذهن مخاطب سرعت می بخشد. در طراحی لوگو با اسم فارسی می توان از تکنیک های متفاوتی استفاده کرد.

روند طراحی لوگو معمولا به این شکل است ؟

خلاصه طراحی: طراح یک پرسشنامه پر کرده ( با مشتری مصاحبه می کند تا خلاصه ای از طراحی را به دست بیاورد).

تحقیق: طراحی یک تحقیق متمرکز بر روی صنعت، تاریخچه و رقبای آن انجام می دهد.

مرجع: طراح در مورد طراحی لوگو هایی که موفق بوده اند و سبک های فعلی و روندهایی که مربوط به موضوع طراحی است تحقیق میکند.

طراحی و مفهوم سازی: طراح، مفاهیم طراحی لوگو را طبق خلاصه و تحقیق پیش می برد.

بازتاب: جایی که طراح در فرآیند طراحی در حال پیش رفتن است و این امر ایده های آنها را رشد داده برای آنها شور و اشتیاق به ارمغان می آورد. آنها همچنین بازخورد خواهد گرفت.

تثبیت موقعیت: چطور طراح موقعیت خود را تثبیت می کند؟ به عبارت دیگر، مشتری به شما دستور می دد که چه کنید یا شما مشتری را به سمت بهترین راه حل های راهنمایی میکنید؟

ارائه: در این مرحله طراح تصمیم می گیرد تنها چند لوگوی انتخابی یا کل مجموعه را به مشتری ارائه کند.

جشن : این مرحله ای است که طراح جشن می گیرد.

در طراحی لوگو باید از چه سایزی استفاده کرد؟

در طراحی لوگو یکی از مهمترین عوامل استفاده از سایز مناسب در طراحی است . مثلا باید به گونه ای لوگو طراحی شود که سایز آن برای کارت ویزیت که کوچک می شود، ناخوانا نباشد یا وقتی بزرگتر می شود و در بنرها و بیلبورد به کار گرفته می شود سایز نوشته و اشکال تناسب خود را از دست ندهند.
باید در طراحی لوگو حتما تناسب بین نوشته و اشکال بکار رفته درست باشد تا بیینده خسته نشود و ایده درون لوگو را براحتی کشف و بخاطر بسپارد.بعضی مواقع پیچیدگی بکار گرفته شده در لوگو میتواند مارا از هدفمان که جلب توجه مخاطبان ما بعد از دیدن لوگو ما است دور کند پس به این نکته توجه بفرمایید که هدف ما فقط استفاده خط و طرح برای جلوه توجه مخاطبان و به خاطره سپردن آنها می باشد.

برای طراحی لوگو از چه نرم افزارهایی استفاده می شود؟

نرم افزارهای زیر جزء بی نظیرترین ها در اجرای طراحی لوگو به شمار می روند و به روند طراحی لوگو سرعت و سهولت می بخشند.

نرم افزار Corel Draw

یکی از پرقدرت ترین ها در زمینه طراحی لوگو می باشد و تخصص ویژه ای در امور طراحی گرافیک چاپی دارد. به عنوان مثال در طراحی و چاپ کاتالوگ، طراحی و چاپ بروشور، طراحی و چاپ بنر، طراحی و چاپ ست اداری و طراحی و چاپ کارت ویزیت بسیار پرکاربرد است و طرفداران بسیاری دارد. دقت بالا در طراحی و اجرای اشکال گوناگون و ریزنقش یکی از مهم‌ترین قابلیت های این نرم افزار طراحی می‌باشد.

نرم افزار فتوشاپ  (Adobe Photoshop)

نرم افزار فتوشاپ در امور طراحی نیازی به معرفی ندارد و سال هاست که در صدر نرم افزارهای طراحی قرار گرفته است. اما باید بدانید که فتوشاپ به تنهایی نمی تواند لوگوی با کیفیت و مطلوبی را برای شما طراحی و ارائه دهد. برای حل این مشکل نرم افزار فتوشاپ را با یکی دیگر از نرم افزارهای طراحی ترکیب کنید.

نرم افزار ایلستریتور  (Adobe illustrator)

“نرم افزار Adobe illustrator یکی از قدیمی ترین و با کیفیت ترین ها در دنیای نرم افزار طراحی لوگو می باشد که همواره می توان به عنوان یک قطب طراحی گرافیک از آن نام برد. این نرم افزار ابزارهای زیادی در اختیار طراحان قرار می دهد تا با ایده پردازی ، طراحی لوگو به خوبی انجام شود و در نهایت خروجی ای که در اختیار طراحان قرار می دهد ، خروجی مناسب و با کیفیت بالا که در اندازه و پیکسلی بدون افت کیفیت قابل نمایش می باشد.”

با توجه به مطالب بالا پیشنهاد می شود برای طراحی لوگو خود و دریافت نتیجه مطلوب ، از نرم افزارهای بالا یا ترکیب آنها بسته به نیاز خود استفاده کنید. Corel Draw و  Adobe illustrator دو نرم افزار اصلی و قدرتمند در طراحی لوگو می باشند و نرم افزار Adobe Photoshop در طراحی لوگو به عنوان نرم افزار مکمل برای افزایش جلوه های بصری و جان دادن به طرح های لوگو مورد استفاده قرار می گیرد.


کاربرد طراحی لوگو در دنیای امروز

لوگو از اهمیت خاصی برخوردار است. لوگو دارای اهمیت فراوان در امر تبلیغات است، به صورتی که امروزه کسانی که با ذهن باز به دنبال گسترش کسب و کار خود هستند، خواهان لوگویی خاص، به یادماندنی و اثرگذار در ذهن بیننده‌اند و به همان صورت خواستار لوگویی هستند که نشان‌دهنده شخصیت و الهام‌کننده نگرش شرکت و یا صاحب کالا یا خدمات می‌باشد.اهمیت طراحی لوگو برای طراحان هم پوشیده نیست، به صورتی که آن‌ها با خلاقیت و الهام از طرح‌های دیگر، لوگوهای به یادماندنی و تأثیرگذاری را خلق می‌کنند.

در ادامه به بررسی ۱۰ نکته در مورد طراحی لوگو می‌پردازم که دانستن آن برای هر طراحی لازم است. شاید برخی از نکته‌ها را هر طراحی به طور خودآگاه یا ناخودآگاه در طرح‌های خود به کار ببندد ولی دانستن این نکته‌ها برای طراحان تازه کار و یا کسانی که تازه وارد عرصه طراحی شده‌‌اند لازم و با کمی تمرین می‌تواند طراحان آماتور و تازه‌‌کار را به سطح حرفه‌ای ارتقاء دهد.

۱. با بردارها (vector) کار کنید

به احتمال زیاد خیلی از طراحان به این مسئله واقف هستند ولی بعضی از طراحان تازه کار هنوز ضرورت این مسئله را درک نکردند. همیشه از طراحی لوگو با نرم‌افزارهای پیکسلی خودداری کنید. فرمتهای برداری هستند که به شما اجازه خواهند داد تا تغییرات بیشتر و دلخواه خود را اعمال کنید، و دست به خلاقیت بیشتر بزنید.

۲. در طرح خود بیشتر از ۲ فونت متفاوت استفاده نکنید

فونتهای زیبای زیادی هستند که ما تمایل داریم از آنها در طرح خود استفاده کنیم. ولی به خاطر داشته باشید استفاده از انواع فونتهای مختلف در طراحی یک لوگو باعث از دست رفتن انسجام طرح و لوگوی ما و در نهایت عدم خوانائی و زیبایی لوگو خواهد شد. به شدت توصیه می‌شود اگر می‌خواهید در طرح خود از فونتهای متفاوتی استفاده کنید، تعداد این فونتها بیشتر از ۲ فونت مختلف نباشد،‌ رعایت این نکته باعث حفظ انسجام طرح شما خواهد شد.

۳. لوگو را قابل خواندن (تشخیص دادن) کنید

من لوگوهای بسیاری را دیدم که در آنها خلاقیت زیادی به کار رفته بود،‌ ولی متاسفانه هرچه بیشتر به آنها نگاه کردم، کمتر از آن سردرآوردم! میشود گفت اگر لوگوی شما غیرقابل خواندن و تشخیص دادن باشد تقریبا غیرقابل استفاده هم است. همیشه در طراحی لوگو به این نکته توجه کنید که طرح شما قابل خواندن و تشخیص دادن باشد و بیننده با دیدن آن مفهوم مورد اشاره شما را درک کند. رعایت این نکته در به یاد سپاری لوگو در ذهن بیننده بسیار تأثیرگذار است.

۴. اندازه لوگو

لوگوی شما باید به صورتی طراحی شود که با بزرگ و کوچک کردن آن مشکلی برایش پیش نیاید تا مجبور نشوید بارها و بارها آن را در اندازه‌های مختلف طراحی و دستکاری کنید. مشتری شما شاید بخواهد از لوگوی خودش به صورت بکگراند در سربرگ استفاده کند و یا بخواهد آن را خیلی کوچک کند، مطمئن شوید لوگوی طراحی شده توسط شما آمادگی‌ همه نوع تغییر اندازه‌ای را داشته باشد.

۵. لوگو را با پس زمینه مشکی هماهنگ کنید

لوگوی شما باید طوری طراحی شود که اگر مشتری بخواهد از آن با پس زمینه مشکی استفاده کند مشکلی پیش نیاید. معمولا انجام این کار زیاد مشکل نیست ولی اگر در موقع نهایی کردن طرح خود به این نکته توجه کنید، کار شما حرفه‌ای‌تر خواهد بود. شاید این مسئله از دید خیلی‌ها مهم نباشد، ولی گاهی پیش می‌آید مشتری شما بخواهد لوگو را با پس‌زمینه مشکی یا خاکستری استفاده کند.

۶. مطمئن شوید لوگوی شما به صورت سیاه و سفید هم کارایی خواهد داشت

مسلما همیشه پیش می‌آید که مشتری بخواهد لوگو را به صورت سیاه و سفید استفاده کند، پس همیشه لوگو باید آمادگی استفاده به صورت سیاه و سفید را داشته باشد. یکی از تکنیکهای خوب برای آماده کردن لوگو برای استفاده به صورت سیاه و سفید این است که لوگوی خود را ابتدا به صورت سیاه و سفید طراحی و بعد به آن رنگ دلخواه را بدهید. به این صورت مطمئن می‌شوید لوگوی شما به صورت سیاه و سفید هم کارایی خواهد داشت.

۷. در لوگوی خود از عکس استفاده نکنید

بخاطر داشته باشید که به هیچ عنوان در لوگوی خود از عکس استفاده نکنید. این کار باعث از دست رفتن کیفیت لوگو می‌شود و کاری کاملا ناشیانه محسوب می‌شود.

۸. طرح خود را دوباره برانداز کنید

این مسئله خیلی مهم است که بعد از طراحی و اتمام کار طرح خود را از نو برانداز کنید. به جزئیات طرح خود دقت کنید و ایرادات حتی کوچک را که شاید در نگاه اول از دید مشتری و بیننده پنهان می‌ماند را رفع کنید.

۹. از روندهای معمول و پیش پا افتاده پیروی نکنید

جسور باشید، روندهای معمول طراحی و طرح‌ها و ایده‌های پیش‌پا افتاده را کنار بگذارید. به وبسایت‌های طراحی، خصوصا طراحی لوگو سر بزنید. از لوگوهای شرکتهای دیگر که در آنها به صورت فوق‌العاده‌ای خلاقیت خرج شده الهام بگیرید. مطمئن باشید این کار شما باعث بالا رفتن کیفیت طرح نهایی و البته مهارت بیشتر شما در طراحی لوگو خواهد شد.

۱۰. از پیشنهادات دیگران استفاده کنید

از دیگران بخواهید در مورد لوگوی شما نظر بدهند. از نظرات آنها نترسید و به آنها بگویید آزادانه حرفشان را بزنند. مزایا و معایب طرح خود را از دیگران سوال کنید، و در نهایت ضعف‌های کار خود را رفع کنید. سوالات کلی مثل: این لوگو چطوره؟ قشنگ هست؟ را نپرسید. سعی کنید سوالات جزئی تر مثل:آیا لوگو به کسب و کار مشتری شما ارتباطی دارد؟

۱۱. از نظر شما لوگو به چیز خاصی اشاره می‌کند؟ آن را مطرح کنید.

همیشه الهام گرفتن از طرح‌های دیگر در تمام شاخه‌های طراحی مهم بوده. شما می‌توانید از لوگوهای طراحی شده الهام بگیرید و مطمئن باشید این کار باعث بهتر شدن مهارت شما در طراحی خواهد شد.


چرا باید طراحی لوگو بصورت حرفه ای را جدی تر بگیرید

در زمینه طراحی لوگو حرفه ای بارها و بارها گفته و شنیده ایم اما ازآنجا که دور از تصور نیست اگر همچنان این اهمیت موضوع طراحی لوگو برای افراد بسیاری هنوز مشخص و روشن نباشد ، فکر بدی نیست اگر در این آموزش ، نگاهی اجمالی داشته باشیم به موضوع طراحی لوگو و عملکردهایی که این مهم ، برای صاحبان مشاغل و برندها به ارمغان می آورد .

عملکردهای طراحی لوگو در یک نگاه

خلاصه عملکردهای طراحی لوگو را اگر بخواهیم در یک جمله بیان کنیم ، میتوان اینگونه عنوان نمود که لوگو طراحی می شود تا  یک برند را بگونه ای جلوه گرانه نمایش داده و آنرا بخاطر سپردنی نماید .

یقینا همه ما روزانه ، طرح های لوگوی مختلفی را در محیط پیرامون خود مشاهده می کنیم ، اما وقتی که به یک طرح استثنایی و حرفه ای برخورد می کنیم ، در کسری از زمان جذب آن شده و به نحوی غرق در دنیای آن طرح لوگو می شویم که این موضوع موجب می شود طرح لوگو و پیام آن را در ذهن خود بخاطر بسپاریم .

عملکرد تبلیغاتی طراحی لوگو

اگر پای تبلیغات و تاثیر آن به میان بیاید، تاثیر تبلیغاتی یک لوگوی حرفه ای بسیار بسیار بیشتر از انواع تبلیغات گرانقیمت و بدون برنامه دیگر است .

یک سوال اساسی : چرا تبلیغات ؟

بهترین پاسخ : برای دیده شدن !

طراحی لوگو حرفه ای حتی در ساده ترین و ارزانترین تبلیغات یک برند،  می تواند تاثیری عظیم و نقشی عمده را عهده دار شده  و مخاطب بالقوه را جذب خود نماید .

در همه انواع روش های تبلیغات اعم از تبلیغات محیطی، تبلیغات اینترنتی، الکترونیک، رسانه های جمعی و … اگر طراحی لوگو بصورت حرفه ای صورت بپذیرد، آن تبلیغ با در دست داشتن یک شناسنامه معتبر و پشتوانه فکری قدرتمند، جلوه ای بی نظیر به نام تجاری بخشیده و آنرا بعنوان یک برند اصیل و قابل اعتماد معرفی می نماید .

احتمالا بارها دیده اید که  بخش عمده ای از از شرکت های بزرگ در تبلیغات محیطی خود تنها از طرح لوگو ی خود استفاده کرده یا سهم بیشتری از فضای تبلیغ را به طراحی لوگو اختصاصی داده اند. تقریبا همه این برندها دارای یک طرح اختصصی و حرفه ای هستند و بیننده تبلیغ، با مشاهده طرح حرفه ای لوگو مشغول پردازش پیام آن شده یا احساس مطلوبی را از آن دریافت مینماید  و درحالت عکس آن ، اگر طراحی لوگو بصورت اصولی انجام نشده باشد، بیننده آن با بی توجهی از آن طرح عبور میکند .

بخاطر داشته باشید که ذهن انسان بصورت ناخودآگاه و فطری، با مشاهده طرح های بصری زیبا ( کوه زیبا ، انسان زیبا ، طرح زیبا و … )  احساسی مطلوب از آن دریافت می نماید ،

پس : طراحی لوگو حرفه ای را جدی تر بگیرید !

عملکرد گرافیکی طراحی لوگو

عملکرد گرافیکی طراحی لوگو یعنی لوگو به گونه ای اجرا شود که بتواند در انواع فضاهای بصری ( از قبیل کارت ویزیت، مهر شرکت، هدر وبسایت و نظایر آن ) به گونه ای مطلوب و زیبا جانمایی شود و در بیانی دیگر در انواع تبلیغات ، دست و پا گیر نباشد ، بطور مثال طراح در طراحی کاتالوگ برای درج لوگو در یک فضای عمودی و طراح وبسایت برای استفاده از لوگو در بنر افقی سایت.

طراحی لوگو چنانچه بصورت حرفه ای صورت پذیرفته باشد میتوان از آن در موارد گوناگون بصری به سهولت هرچه تمام تر استفاده نمود .

بعنوان نمونه از یک طراحی لوگو استاندارد می توان مهر ، تندیس ، تابلو برجسته ، تیزر متحرک از لوگو و مواردی مشابه  خروجی گرفت، در صورتی که بسیاری از طرح های لوگو این قابلیت را ندارند . بطور مثال به نحوی رنگ آمیزی شده اند که در حالت سیاه و سفید هویت خود را از دست داده  یا نمی توان از آن تندیس سه بعدی ساخت و یا حتی در ابعاد خیلی کوچک قابل تشخیص نبوده یا جلوه خود را از دست می دهند .

 در زیر به صورت تیتر وار به سایر عملکردهای طراحی لوگو اشاره می کنیم  :

 ایجاد اعتبار برای برند

یکی از عملکردهای طراحی لوگو حرفه ای، برای برند صاحب امتیاز آن بگونه ای موثر ایجاد اعتبار می کند. چرا ؟ چون یک طرح لوگو که بصورت حرفه ای اجرا شده باشد، نمایش دهنده برندی است که اصالت دارد و به هویت خود اهمیت می دهد .

فروش بیشتر

یکی دیگر از عملکردهای طراحی لوگو حرفه ای ، این است که لوگو به حدی قدرت دارد که در بالابردن فروش یک شرکت تاثیر بگذارد. لوگوی برند اپل مثال بسیار مناسبی در خصوص رابطه لوگو و فروش بیشتر می باشد. اغلب مردم، تنها بخاطر اینکه لوگوی اپل را در دست داشته باشند محصولات آن برند را استفاده می کنند  .

افزایش تاثیر

طراحی لوگو بصورت حرفه ای، همزمان هم مخاطب را جذب خود نموده و هم جایی در ذهن او برای خود باز نموده و طرح لوگو و پیام آنرا برای مدتی طولانی در ذهن شخص مورد نظر حک می نماید. این یعنی یک تیر و دو نشان ، یعنی هم دیدن، هم فهمیدن و هم بخاطر سپردن یک طرح و این یعنی عالی !


طراحی لوگو چگونه میتواند بیشترین بازدهی را برای کسب و کار ما داشته باشد؟

امروزه به توجه به سبک های متنوع در طراحی لوگو بیشترین سوالی که برای مشتریان و صاحبان برند پیش می آید این است که:

کدام سبک از طراحی لوگو میتواند بیشترین بازدهی را برای کسب و کار ما داشته باشد ؟

در حقیقت باید بگوییم موارد بسیار زیادی در این موضوع تاثیر گذار هستنند که ما در مقاله های زیادی که تا الان نوشته شده در موردش صحبت کردیم برای مراجعه به بخش مقالات طراحی لوگو میتوانید وارد وبلاگ ما شوید همواره در بحث طراحی لوگو ۳ سبک اصلی وجود دارد و در زیر شاخه های این سبک ها سبک های متنوع دیگری نیز وجود دارد که در این مقاله به طور کامل در موردش بحث خواهیم کرد

سبک های لوگو چقدر در نمایش برند شما تاثیر گذار هستنند ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بیش از ۵۰ درصد تاثیر گذاری یک لوگو مربوط به سبک طراحی اون هست برای داشتن طراحی لوگو حرفه ای باید به نوع برند خودتون توجه زیادی داشته باشید اکثر مشتریانی که از ما در خصوص سبک های لوگو سوال میکنند که کدوم از همه مناسب تره و به قول معروف گیرایی بیشتری در نگاه بیننده داره ما سبک لوگوی ترکیبی رو پیشنهاد میکنیم اما نکته که وجود داره این هست که بیشترین پیشنهادات ما به شرکت های تازه تاسیس هست که قصد شناساندن برند خودشون رو دارند و تبلیغات گسترده ای رو قرار هست که شروع کنند دلیل پیشنهاد ما این هست که با شما با داشتن یک لوگوی ترکیبی هم میتونید اسم برند خودتون رو به بیننده نشون بدید و هم نمادی از کسب و کارتون رو اگر به برند های معروف و قدیمی دقت کنید از ابتدا لوگو های اون ها ترکیبی بوده و بعد ها به نماد تبدیل شده زیرا تبلیغاتی که در طول این سال ها انجام دادند باعث شده که مشتریان با دیدن لوگو اسم برند هم به خاطر بیارند برای مثال کی هست که با دیدن لوگوی نایک متوجه نشه که نام شرکت نایک هست ؟

البته این موضوع بر میگرده به تبلیغات هدفمند و حرفه ای که شرکت ها انجام میدنند شرکتی که لوگوی ترکیبی داره ولی هیچ تبلیغاتی انجام نمیده نیازی به تغییر لوگو بعد از مدتی نداره (منظورم از تغییر لوگو سبک اون هست نه تغییر کلی لوگو ! )  اگر اطلاعی در مورد سبک های لوگو ندارید لوگو معمولا به ۳ سبک اصلی تقسیم میشوند:

  • لوگو ترکیبی
  • لوگو نوشتاری
  • لوگو نماد

در این میان هم زیر شاخه هایی برای این سبک ها وجود داره که کمی تخصصی تر هست مثل

  • لوگو انتزاعی
  • تایپوگرافی
  • لوگو ۳ بعدی
  • و یکسری از سبک های متفرقه دیگه

مفهوم نمایی در سبک های لوگو چیست ؟

زمانی که نماد یک لوگو طراحی میشود میتواند به ۳ صورت مفهوم گرایی را برساند

  • مورد اول این هست که شما به صورت مستقیم به کسب و کاری که دارید اشاره میکنید برای مثال ما مغازه ای در خصوص فروش لوازم خانگی داریم در این نوع از مفهوم نمایی نمادی کاملا مرتبط با کسب و کار در لوگو بکار بده خواهد شد که بیننده با یک نگاه ساده میتواند موضوع این لوگو را تشخیص دهد.
  • مورد دوم از مفهوم نمایی در لوگو این هست که لوگو به طور غیر مستقیم به کسب و کار یک برند اشاره میکند که ما بارها با این نوع لوگو ها مواجه شده ایم مثلا یک شرکت هواپیمایی بجای استفاده از نماد هواپیما از نماد یک پرنده استفاده میکند که همان مفهوم پرواز را در خودش دارد.
  • مورد سوم از مفهوم نمایی طراحی لوگو این هست که نماد لوگو هیچ ارتباطی با موضوع کسب و کار ندارد این لوگو از جایی الهام گرفته شده و یا بر اساس علاقه ی فرد طراحی شده است از این نوع لوگو ها میتوان به لوگوی نایک و لوگوی اپل اشاره کرد که لوگوی نایک از بال الاهه یونان الهام گرفته شده و لوگوی اپل به طور اتفاقی به ذهن بنیانگذار اپل خطور کرده است یا لوگوی توییتر که در ابتدا به از سایت های خرید نماد آماده خریداری شده و بعد ها اصلاح شده است.

نتیجه گیری سبک لوگوها

این که چطور یخوایم سبک لوگو مورد نظر برای برندمون رو انتخاب کنیم کار خیلی سختی نیست و با توجه به نکات ساده و ریزی که در این مقاله گفته شد میتونید تصمیم خودتون رو برای انتخاب نماد بگیرید اما با توجه به کسب کار شما اگر میخواهید ساده و راحت مفهوم لوگو را به بیننده برسانید و خیلی ساده موضوع کاری خودتون رو نمایش بدید بهتر هست سبک لوگوی ترکیبی و با مفهوم نمایی اول رو انتخاب کنید


مهمترین عواملی که در طراحی لوگو باید به آن توجه ویژه ای کرد، کدام است ؟

در طراحی یک نشانه یا طراحی لوگو عواملی که در زیر لیست کرده ایم باید در نظر گرفته شود :

سادگی: مختصر بودن اشکال و حروف از لحاظ بصری و پرهیز در طراحی آن جهت درک سریع بصوری و به دنبال آن به خاطر ماندن طرح.

توازن، تعادل و تناسب: متعادل بودن تیرگی و روشنی سطوح، ایجاد تناسب در سطوح و ضخامت خطوط در نهایت ایجاد یک چیدمان مناسب جهت بوجود آوردن یک فرم مناسب از لحاط بصری .

رنگ و فرم مناسب: استفاده از فرم و رنگ های مناسب با توجه به موضوع (شغل، محصول و …) مطرح گردیده.

قابلیت رنگ پذیری: قابلیت ارائه بصورت یک رنگ یا چند رنگ.

امکان تغییر ابعاد: آرم باید به گونه ای طراحی شده باشد که در صورت لزوم بتوان آن را به مقیاس مورد نیاز کوچگ یا بزرگ کرد، بدون آنکه شاکله آن آسیب ببیند.

ماندگاری تصویری: پیش بینی و لزوم کاربرد و انتخاب عناصر بصری که دارای تاریخ مصرف کوتاه مدت نباشند.(بروز بودن و بروز ماندن طرح)

گویایی: ارتباط مفهوم بصری طرح با موضوع (شغل، محصول و …) مطرح گردیده

هماهنگی فرهنگی: استفاده از عناصر بصری مرتبط با موضوع و تعیین حال ریشه دار در فرهنگ جامعه ای که آرم برای آن طراحی میشود میتواند مورد توجه قرار گیرد.

زیبایی: زیبایی بصری کلیت طرح

فونت مناسب: استفاده از فونت متناسب با فرم نشانه جهت زیرنویس کردن نام در صورت لزوم

جهت طراحی یک نشانه به ترتیب زیر عمل می کنیم :

جلسه با کار فرما: صحبت با کار فرما و تهیه صورتجلسه از تمام نظرات و مواردی که اصرار دارند در طراحی نشانه لحاظ گردد

دیدن نمونه های مشابه

تهیه فهرست: تهیه فهرست از هر چیزی که با موضوع مطرح شده ارتباط دارد.(فیزیکی، مفهومی و …)

ظهور ایده: مرور اتودها و انتخاب چند اتود برتر با توجه به موضوع طراحی، خواسته های کارفرما

انتخاب طرح اولیه: آماده کردن اتودهای انتخابی ترجیحا بصورت کامپیوتری جهت ارائه و نطرخواهی از کارفرما در مورد انتخاب طرح اولیه

کار بر روی طرح اولیه: اعمال نظرات کار فرما بر روی طرح اولیه انتخابی و پخته کردن طرح از لحاظ فرم، رنگ و … و ارائه مجدد طرح به کارفرما جهت اعلام نظر نهایی

نهایی کردن طرح: اعمال نظرات کارفرما بر روی طرح نهایی و پخته کردن طرح از لحاظ فرم، رنگ و … با رعایت اصول حرفه ای طراحی نشانه و ارائه به کارفرما جهت طراحی اوراق اداری.


ویژگی انواع لوگو با توجه به شرایط و موقعیت های مختلف کاربردی، متفاوت است. بنابراین برخی خصوصیاتی که می توان در اکثر آنها کاربرد داشته و در برگیرنده آن باشد شامل مواردی است که عبارتند از:

  • ساده و روان باشد
  • بلافاصله قابل تشخیص باشد
  • قابل فهم باشد
  • بدیع بودن
  • عامل زیبایی و جذابیت
  • متفاوت بودن
  • تأثیرگذار و بیادماندنی باشد
  • متناسب باشد
  • به روز بودن و ماندگاری اثر
  • قابلیت ها و انعطاف پذیری لوگو
  • رعایت اصول اولیه و نکات فنی در اجرای لوگو
  • قابلیت گسترش
  • چرا باید لوگو یا آرم ساده و روان باشد ؟

منظور از سادگی، آسان بودن و راحتی در طراحی نیست، چه بسا رسیدن به طرح ساده ای که اهداف و معیارهای موردنظر طراح و یا سفارش دهنده را در بر داشته باشد بسیار مشکل است و نیاز به تفکر و صرف زمان کافی دارد. یک لوگوی ساده از سردرگمی مخاطب هنگام مواجه شدن با طرح جلوگیری می کند. اکثر شرکتها و مؤسسات بزرگ در سراسر دنیا به رقم حجم وسیع دادوستد و پیچیدگی در نوع ارتباطات دارای لوگوهای بسیار ساده و گویایی هستند.

بسیاری از افراد زمان کافی که صرف مواجهه با یک لوگو نمایند را در اختیار ندارند و یک طرح ساده می تواند کل داستان را در یک نگاه اجمالی بگوید و به آنان انتقال دهد. متأسفانه یکی از مشکلات رایج در لوگوی برخی از مؤسسات که اکثر آنها چندان شناخته شده نیز نیستند، گزافه گویی بصری و پرحجمی اطلاعات، سمبل ها و خواسته های سفارش دهنده است که طراح دچار مشکل و ناگزیر به استفاده از عناصر سخیف و ناهماهنگ می گردد که در نتیجه، طرح نهایی فاقد هرگونه معیارهای فنی و زیبایی شناسانه خواهد بود .

وجود چندین عنصر تصویری در کنار یکدیگر بدون در نظر گرفتن طبقه بندی و پلان بندی عناصر از لحاظ شکل، فرم، مفاهیم و محتوا، علاوه بر عدم ارتباط صحیح با مخاطب، طرح نهایی را نیز دچار هرج و مرج بصری نموده و هیچ یک از اهداف و خواسته های موردنظر در آن محقق نمی گردد.

فرض نمایید که قرار باشد پیامی از طریق کلام، توسط چند شخص انتقال داده شود و همگی آنان همزمان شروع به صحبت کردن نمایند، واضح است هیچ یک از مخاطبان متوجه پیام فرستاده شده از طرف آنان نمی گردند. در صورتی این کار امکان پذیر است که فقط یک نفر شروع به صحبت نماید و با صدای فردی بلندتر از سایرین باشد(پلان بندی).

در طراحی لوگو نیز بدین گونه است که عناصر را طبقه بندی و با توجه به اولویت مفاهیم و مقصود مورد نظرمان قرار می دهیم. تصور کنید هر چه شرکتها دارای معانی، مفاهیم و حجم بالای ارتباطات بودند، از عناصر تصویری و نوشتار بیشتری استفاده می نمودند، قطعأ لوگوی آنها برحسب بزرگی و وسعت، شامل ده ها و شاید صدها عنصر می گردید. بزرگی و خاص بودن، پیچیدگی و استفاده هرچه بیشتر عناصر و تصاویر در طرح نیست.

این نکته نیز قابل تأمل است که وجود چندین عنصر، همچنین خواسته های متفاوت دلیل بر ناتوانی در طراحی و میستر نشدن آن مقاصد نیست. اینجاست که نوبت به وظیفه دیگر یک طراح لوگو می رسد که با استفاده بهینه از عناصر و با سازماندهی آنها در غالب طرحی ساده و گویا که در خود معانی و مفاهیم گسترده ای را داشته باشد به میان می آید.

 

  • چرا باید طرح لوگو بلافاصله قابل تشخیص باشد؟

چرا باید طرح لوگو بلافاصله قابل تشخیص باشد؟

در جوامع امروزی، حرکت و سرعت نقش کلیدی را در تمامی امور ایفا می کند و با توجه به حجم بالای سیستم ها و رسانه های ارتباطی و اجتماعی، همچنین وجود هزاران تصاویر گرافیکی، متمایز بودن و سرعت بخشیدن در نوع ارتباط و رسیدن به خواسته های موردنظر بسیار مهم است. شاخص نمودن یک عنصر بصری در میان سایر عناصر که روزانه به طور قابل توجهی در معرض دیدگان بسیاری از افراد قرار دارند و قابل تشخیص نیز باشد کار دشواری است. رسیدن به این خواسته ملزم به برخورداری از علوم، دانش و فنون ارتباطی، هنری و بصری است. وجود تنوع و گوناگونی وسایل ارتباطات جمعی باعث گردیده که مخاطب فرصت و زمان کمتری را به هریک از انواع رسانه ها برای جلب نمودن نظر خود بدهد.

در طراحی لوگو باید به نوع شکل، فرم و رنگ خاص، کوچک و بزرگ بودن، محل قرارگیری اثر و جذابیت آن دقت نمود، این عناصر در تشخیص سریع توسط مخاطب تأثیرگذارند. به یک مثال توجه کنید: اگر تعداد زیادی لوگو را در یک اندازه در کنار یکدیگر داشته باشیم و یکی از آنها با اندازه بزرگتر و یا کوچکتر از بقیه قرار بگیرد، نسبت به سایر لوگوها شاخص تر خواهد شد و می تواند نظر مخاطب را به خود جلب نماید. تصور کنید که تمامی تصاویر بکار رفته در یک مکانی رنگی باشند، در این صورت تصویری که در بین آنها به صورت سیاه و سفید قرار گیرد بیشتر به چشم خواهد آمد و در کمترین زمان مشخص می گردد، همچنین ایجاد تفاوت در تباین بین تصاویر نیز می تواند به شاخص نمودن لوگوی مورد نظر نیز بیانجامد.

  • چرا باید طرح لوگو قابل فهم باشد ؟

در بسیاری از لوگوها تشخیص عناصر و تصویر بکار رفته در طراحی آن امکان پذیر نیست و بسیار مهم است. مخاطب نیز در مواجهه با آن دچار شبهه می گردد. منظور از قابل فهم بودن، رساندن پیام، هدف، مقصود و ایده موردنظر یک طراح، مؤسسه و یا سفارش دهنده در قالب تصویر است بطوری که اکثر افراد جامعه در مواجهه با آن برداشت کلی درست و یکسانی را داشته باشند. اگر عنوان و توضیحات مربوط به هریک از تصاویر را حذف نماییم، شاید کمتر کسی متوجه مفهوم و منظور طراحان آنها گردد. همان گونه که مشاهده می کنید لوگوها اغلب در ساده گرایی طرح با مشکلاتی روبرو هستند و اصول اولیه رسامی در آنها را رعایت نگردیده است، در ضمن نسبت به انتخاب عناصر تصویری نیز دقت لازم صورت نپذیرفته است.

  • بدیع بودن لوگو به چه معناست؟

از جملات مورد استفاده و درخواستهای همیشگی یک سفارش دهنده، مؤسسه و یا شرکت بدیع و جدید بودن یک لوگو است. این کلمه بارها در خواسته های اغلب مشتریان تکرار میشود اما کمترین توجه نیز به آن می گردد و اکثر طرح های نهایی، فاقد هرگونه بداعت و نوآوری هستند و در حد یک شعار باقی می مانند. بسیاری از ایده ها، طرح های در دسترس و اولیه توسط مؤسسات و شرکت های مختلف بارها مورد استفاده قرار گرفته اند و عناصر و سمبل های مرتبط را نیز در طراحی لوگوهای خود بکار برده اند.

خلق ایده‌ای جدید و تازه که دارای خلاقیت و متفاوت از سایر طرح ها که پایبند به اصول اصلی و کلی صنف، گروه و یا ارگان موردنظر نیز قرار گیرد، نیاز به صرف زمان، تفکر و مطالعه دارد. از مشکلاتی که در بین برخی از طراحان و دانشجویان رشته گرافیک رایج است این نکته است که با کمترین تفکر، به محض خلق ایدهی اولیه، بلافاصله به سراغ اجرای نهایی طرح میروند؛ در حالی که اگر ابتدا کمی به اندیشیدن زمان بیشتری را اختصاص دهیم، به ایده های جدیدتر و مناسب تری خواهیم رسید و در اجرای نهایی نیز روند کار آسان تر خواهد بود.

  • عامل زیبایی و جذابیت در طراحی لوگو چگونه بدست می آید؟

عامل زیبایی و جذابیت در طراحی لوگو چگونه بدست می آید؟

ذات انسان همواره به دنبال زیبایی است. زیبایی شناسی یکی از گسترده ترین مباحث در فلسفه و هنر است، پرداختن به این مقوله نیز نیازمند صرف وقت و پژوهش بسیار است. اگر طراح یک لوگو، تمامی نکات فنی و اصولی را رعایت کرده باشد اما فاقد زیبایی باشد، بخش زیادی از درجه و اعتبار طرح را در نظر مخاطب از دست می دهد. به ب ی اگر لوگویی زیبا طراحی نگردد، می توان آن را مردود دانست. تمامی مراحل باید بدون ایراد باشند و به اصطلاح نمی توان گفت که قسمتی از طرح ضعیف است و مابقی خوب طراحی شده، پس اشکالی ندارد. در اکثر نمونه های بین المللی و مشهور در جه جذابیت از ارکان اصلی و یکی از رموز موفقیت این شرکتها و مؤسسات در ارتباط بیشتر با مخاطبان است.

  • متفاوت بودن در طراحی لوگو به چه معناست؟

میل به متفاوت بودن در اکثر اشخاص وجود دارد؛ در زمینه کاری و شغلی نیز بدین صورت است. اگر تفاوت نباشد فرق میان هیچ چیزی مشخص نمی گردد، تمامی عنصرها یکسان و در یک حد دیده میشوند. هدف از ایجاد تفاوت در طراحی لوگو، شاخص نمودن و رساندن این مفهوم است که آن شرکت و مؤسسه دارای یکسری مزایا و برتری مثل ارائه خدماتی خاص در مقابل مؤسسات دیگر است و با نشان دادن این تفاوت در نوع تبلیغات، رفتار و خدمات خود نسبت به سایر رقبا اقدام به جلب نظر مخاطب و یا مشتریان می نماید.

در طراحی یک لوگو از عناصر و تصاویری که به اصطلاح همه گیر و عامیانه هستند و یا توسط شرکتها و مؤسسات مشابه و رقبای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند باید دوری جست. در نظر داشته باشید از هر عنصر بصری که به راحتی در دسترس عموم قرار گیرد، بهتر است پرهیز نمود زیرا به جهت ناآگاهی و عدم دانش کافی، این عناصر در اکثر طراحیها بکار گرفته می شوند. اگر طراح در ماهیت لوگوی خود نتواند تفاوت را ایجاد کند، پس هدف وی از طراحی آن چیست؟

در اکثر بسته بندی ها خصوصا بسته بندی آب معدنی، استفاده از رنگ آبی رواج دارد و بر روی برچسب بطریها دیده می شود. شرکت هایی نیز هر چند اندک برای جلب نظر مخاطبان از رنگ قرمز روی بطری های خود استفاده نمودند. صرف نظر از اینکه آیا این رنگ مرتبط با آب معدنی هست، طراح به این مهم (ایجاد تفاوت دست پیدا کرده است.

در اکثر بانکهای سطح کشور نیز شاهد یکنواختی در طراحی لوگو، انتخاب سمبل و رنگ هستیم، لوگوی آن مؤسسات از عنصرهایی نظیر سکه، دست و یا چرخش یک فرم به دور یک مرکز به وجود آمده اند؛ اکثر رنگها نیز شامل دو یا سه رنگ و تکراری هستند. گوناگونی و تنوع در طراحی لوگو را بیشتر در بانکها و مؤسسات بین المللی سایر کشورها می توانیم جستجو نماییم.

استفاده همه گیر و شایع نیز دلیل بر درستی وجود آن نیست، بارها شاهد طراحی مجلاتی هستیم که دارای هیچ گونه نکات فنی و زیبایی شناسانه هنری نیستند از لحاظ رنگ و فرم دارای مشکلات بسیاری هستند. بارها دیده شده که اگر طراحی بتواند جلد مجله ای را با در نظر گرفتن نکات فنی و هنری به وجود آورد، سفارش دهنده آن، هر چند دارای بالاترین درجه تحصیلات علمی نیز باشد با مطرح کردن این دلیل که اکثر مجلات آن طور طراحی گردیده اند پس صحیح است، طراح را به پیروی از ساختار طراحی نادرست آن مجلات سوق می دهند و این حالت با گذشت زمان باعث به وجود آمدن عناصر و ایده های تکراری در ارائه انواع طرح های گرافیکی می گردد. لازم به ذکر است که از عناصر و تصاویر مختلف و دور از تصور نیز به عنوان سمبل و یا نماد در طراحی لوگوهای مختلف در سطح جهان استفاده شده است و این در صورت استفاده هماهنگ و صحيح، هیچ مانعی ندارد. دیدن تصاویر مختلف در زمینه کاری، می تواند دایره مطالعات بصری یک طراح را افزایش دهد. –

  • طرح لوگو تأثیرگذار و به یادماندنی باشد!

در زندگی روزمره، هریک از ما با صدها تصویر، علامت و نشانه سر و کار داریم و به ندرت اکثر آنها در ذهن باقی خواهد ماند و تعداد اندکی را به خاطر می سپاریم؛ دلیل آن می تواند باتوجه به شرایط، زمان، موقعیت های مختلف و همچنین حالت های روحی هر فردی متفاوت باشد. یکی از عواملی که شرکتها و مؤسسات تبلیغاتی بکار می گیرند استفاده از حالت «تکرار» است که در ضمیر ناخودآگاه مخاطب تأثیر گذاشته و در ذهن و یاد او باقی می ماند.

باید توجه داشت که تکرار یک لوگو در هر مکان و زمانی و به هر طریقی شایسته نیست و ممکن است تأثیر منفی بر مخاطبان به جای گذارد. مدیریت در استفاده صحیح و در زمان مناسب است که می تواند تأثیرگذار باشد. ایده نو در طرح نیز می تواند کارساز باشد. از دیگر راهکارها استفاده از فرم، شکل، رنگ و حالتی خاص است که به جلب نظر مخاطب بیانجامد. استفاده از عناصر و شکل های غیر متعارف در لوگو که برای مخاطبان تازگی داشته باشد، همچنین تصاویری که برای اذهان آشنا و یاد آور خاطره ای باشد و به کارگیری فنون بصری نیز می تواند به طراح در پیشبرد اهداف خود یاری رساند.

  • طرح لوگو باید متناسب باشد!

متناسب بودن را می توانیم به دو نوع و یا گروه تقسیم نماییم:

الف: متناسب از لحاظ عناصر بصری

ب: متناسب با مفهوم، محتوا و یا مقصود

الف : متناسب از لحاظ عناصر بصری

همه عناصر بصری می توانند تأثیر یکدیگر را تعدیل کنند و تغییر دهند و مهم ترین عامل این جریان اشل یا مقیاس است. اندازه شکل ها نسبت به یکدیگر را مقیاس می گویند. عنصری کوچک به نظر نمی رسد مگر آنکه در مجاورت عنصری بزرگ قرار گرفته باشد و میزان کوچکی آن بستگی به مقیاس آن نسبت به شکل های دیگر دارد. مقیاس را می توان به جز از راه اندازه نسبی شکل ها، از راه اندازه آنها نسبت به کادر یا زمینه ای که در آن قرار گرفته اند نیز تغییر داد. نتایج بصری حاصل از مقیاس مطلق نیستند، و به آسانی دچار تغییر و تبدیل می شوند آنچه همیشه همراه با مقیاس می آید این است که چه چیزی با چه اندازه ای در کنار یک شب می آید و شکل در محیطی به چه بزرگی واقع شده است. مثلا حروفی که ممکن است پوستری کوچک به نظر رسند در کارت ویزیت بسیار بزرگ جلوه می کنند .

یکی از اصولی که یک طراح ملزم به رعایت آن است، ایجاد تناسب و وحدت بین شکل و فرم در طراحی یک لوگو است. لزوم این هماهنگی‌ها زمانی بیشتر اهمیت دارد که با یک لوگوی تلفیقی روبرو می شویم که ممکن است شامل تلفیق تصاویر با یکدیگر و یا نوشتار و تصاویر باشد. شاید اگر به چند دهه پیش تر بازگردیم فاصله تناسبات و نسبت های تصاویر و عناصر از یکدیگر بسیار زیاد بود. اما در دوران معاصر و طی این سالها عناصر بانسبتها و مناسبات مناسب تر و همگون تری به یکدیگر قرار می گیرند.

در واقع تأکیدهای بیش از حد طراحان در بازنمایی عناصر جای خود را به یکدستی و هماهنگی ملموس تری نسبت به گذشته داده است؛ امروزه فرمها و عناصر، برتری چندانی نسبت به یکدیگر ندارند. گزافه گویی و اغراق بیش از حد در فرم، اندازه، و رنگ باعث ناهماهنگی می گردد و بازخورد فنی خود را در طراحی از دست می دهد. اگر یک لوگو شامل تلفیق تصویر و نوشته باشد و آن تصویر چندین برابر بزرگتر از نوشته باشد، تصور نمایید در هنگام کوچک نمودن بر سر آن نوشته چه خواهد آمد؛ مسلما خوانا بودن خود را از دست خواهد داد و اگر بخواهیم که خوانا بودن خود را حفظ نمایند دیگر نمی توانیم در مواقع لزوم لوگو را خیلی کوچک نماییم و این می تواند یک ایراد فنی باشد. لازم به یادآوری است که بر اساس ماهیت موضوع و اهمیت هر کدام (تصویر به نوشته) که مد نظر طراح و یا سفارش دهنده است می تواند نسبت بر آن یکی برتری یابد و در پلان اول بصری قرار گیرد. در حالت صحیح سایز بسیار کوچک (مثلا به عنوان حامی مالی در یک پوستر) نوشته بهتر است حذف گردد و فقط لوگو به صورت تصویری ارائه شود.

تناسب در اندازه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. لوگو از لحاظ فرم افقی و عمودی باید دارای ساختار صحیح و درستی باشد زیرا همواره ممکن است در مکان های متفاوت و خاصی قرار گیرند که اغلب شامل محدودیت فضا هستند، بنابراین بهتر است به شکلی طراحی گردند که دارای یک فرم استاندارد و بین المللی باشند.

از دیگر نکاتی که می توان اشاره‌ای به آن داشت، استفاده از تصاویر متناسب با یکدیگر است. فرمت ها و نوع تصاویر بهتر است که با هم هماهنگی داشته باشند و هنگام استفاده از عناصر به کیفیت و نوع آن دقت کافی شود. بگذارید با مثالی به توضیح آن بپردازیم؛ بارها در کلاس های آموزشی رشته گرافیک دیده شده که دانشجویان از عکس ها و تصاویر مختلف در اثرهای خود استفاده می نمایند و به لحاظ کیفیت تصویر و اندازه، هیچگونه هماهنگی بینمعاصر با یکدیگر وجود ندارد؛ برخی تصاویر دارای کیفیت بسیار پایین با دارای کیفیتی بالا، بنابراین به لحاظ فنی بهتر است که یک شکل و هماهنگ عمل نماییم.

ب: متناسب با مفهوم، محتوا و یا مقصود

بهتر است در طراحی یک لوگو هماهنگی بین موضوع، محتوا و فرم طراحی به انجام گیرد که از هر جهت شایسته و متناسب با مؤسسه، شرکت و یا ارگان موردنظر باشد مثال اگر قرار باشد برای یک دانشگاه لوگو طراحی گردد، استفاده از رنگ، تصویری و شکل های سخیف و با به کارگیری انواع فونت های به اصطلاح فانتزی، همچنین تمام پیش پا افتاده که در اکثر طراحی های روزمره مشاهده میشود جایز نیست. در انتخاب نماد و سمبل نیز بهتر است که بررسی و مطالعه کافی انجام گیرد و از به کارگیری نمونه هایی که ارتباط چندانی با موضوع ندارند پرهیز نمود. در مواردی نیز نمادها و سمبل ها هیچگونه ارتباطی با موضوع ندارند و ممکن است صرفا از نوع علاقه و میل شخصی سفارش دهنده و پا شرکت خاصی انتخاب شده باشند. انتخاب این نوع نماد و سمبل به مرور زمان با استفاده از انواع ارائه و شناساندن، همچنین تبلیغات است که تبدیل به نشانه و علامتی جاافتاده، فراگیر و قابل قبول برای آن شرکت می گردند.

 

  • بروز بودن در طراحی لوگو چقدر مهم است ؟

بروز بودن در طراحی لوگو چقدر مهم است ؟

به روز بودن یک عامل بسیار مهم و کاربردی در طراحی گرافیک است و همواره به د پیشرفت در زمینه های مختلف از جمله علوم و فنون، صنعت و فناوری است چرا که ماهیت وجودی خود را در آن می یابد. به روز بودن مفاهیم و ارتباط گرافیکی تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب و ماندگاری آن دارد. ما ویندوز را در نظر بگیرید، طراحی گرافیکی آن چه تغییراتی در چند سال چیست؟

اگر به حجم قابل توجهی از لوگوها دقت کنیم، لوگو‌های به اصطلاح قدیمی از لوگوهای جدیدتر و امروزی کاملا مشخص هستند و ما می توانیم با کمی دقت به تفاوت‌های آنها پی ببریم، دلایل مختلفی نیز دارد مانند نوع فونت، شکل و رنگ بکار رفته در آنها، همچنین استفاده از فرم هایی که اکنون دیگر کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و ایده هایی که رواج خود از دست داده اند؛ در این میان بعضی از لوگوها هستند که تشخیص گذشته اند و یا حال نیاز به بررسی و توجه بیشتری دارد. این نوع از طراحی یک حسن به حساب با خواهد او موفق از ابتدای تفکر و ایده پردازی با در نظر گرفتن تمامی مسائل به شکل واحد نمود که لوگوی طراحی شده کمتر دچار فرسایش گردد و شکل و ماهیت امرهم خود را حفظ نماید.

در واقع ممکن است یک لوگو پس از گذشت چند ماه دچار فرسایش و کن طرح گردد و همین طور لوگویی ممکن است که سالها به روز باشد. امروزه انواع مختلفی از هزاران فونت وجود دارد و در اختیار طراحان است که به کارگیری آنها هم باید با توجه و دقت خاص صورت گیرد و هدف، هماهنگی آن با موضوع و مفهوم اصلی لوگوی موردنظر باشد تا سلایق شخصی. البته در مواردی میتوان خواسته های شخصی را در طرح بکار برد که چندین انتخاب هماهنگ با موضوع داشته باشیم و اقدام به انتخاب فونت و یا طرح مورد علاقه خود کنیم؛ در این صورت مشکلی پیش نخواهد آمد.

زیبا بودن یک فونت دلیل بر استفاده آن در هر شرایط نیست. نکته دیگر این است که به روز بودن و در سطح طراحی گرافیک جهانی قرار گرفتن با روزمرگی و استفاده و کاربرد عامیانه متفاوت است. مشاهده بصری و بررسی انواع فونتها و لوگوهای شرکتها و سازمان های مشهور، به مرور زمان تجربه لازم و شناخت کافی نسبت به انتخاب صحیح فونت، فرم و شکل را به ما خواهد داد.

  • یک طرح لوگو باید انعطاف پذیری داشته باشد!

با توجه به هزینه های بسیار قابل توجه در حیطه طراحی گرافیک و تبلیغات، طراح لوگو موظف است که به لحاظ هزینه و نوع ارائه و اجرای طرح و اثر خود را مورد ارزیابی قرار دهد و در صورت امکان طوری عمل نماید که علاوه بر صرف هزینه کمتر، به اهداف و مقصد نهایی خود و یا سفارش دهنده برسد. از نکات دیگر می توان به طراحی پیچیده، که نیاز به صرف زمان و اتلاف و برای اجرای اثر در پی خواهد داشت اشاره نمود. در برخی مواقع محدودیت های زمانی ای اجرای طرح وجود دارد که مؤسسه و یا شرکت سفارش دهنده دچار مشکل می گردنند.

مانند برگزاری مسابقات، اجلاس‌ها و یا همایش هایی که نیاز به اجرای فوری و تعداد بی شمار طرح در زمان محدود دارند. با درک صحیح از مشکلات و در اختیار داشتن اطلاعات کافی در زمینه های تکثیر، چاپ، اجرا و تجربه کاری به کارگیری انواع رسانه های مختلف، همچنین اشنایی و شناخت انواع مواد و ابزار موجود می توان بهترین وضعیت و حالت را برای ما یک لوگو انتخاب نمود.

  • رعایت اصول اولیه و نکات فنی در اجرای لوگو چه کمکی در بهبود فضای طرح لوگو می کند؟

ایده پردازی، شناخت صحیح و داشتن اطلاعات کافی، همگی در طراحی یک لوگو موفق نقد بسزایی دارند اما اجرای نادرست و عدم رعایت اصول فنی در اثر باعث از بین رفتن تمامی ملاک های درست و نکات مثبت یک طرح می گردد. ضرورت آگاهی از اصول اولیه فنی، لازمه شروع هر کار هنری است. همان گونه که قبلا توضیح داده شد در طراحی اثرهای گرافیکی جای هیچ گونه اشتباهی نیست. اگر طرحی دارای ایده خوبی باشد ولی اجرای آن متناسب و هماهنگ با آن ایده نباشد، بازخورد خود را در مخاطب از دست داده و در واقع آن ایده هدر می رود. اما اگر ایده ای بسیار ساده باشد و ارائه مناسبی داشته باشد و زیبا و شکیل اجرا شود، باعث جلب نظر مخاطب می گردد، همانند ساخت یک فیلم که اگر آن را در یک پاراگراف خلاصه نماییم، بیشتر آنها از لحاظ موضوعی ممکن است فرق چندانی با هم نداشته باشند و این موفقیت برخی فیلم ها در ساخت، پرداخت، نحوه تولید و اجرای مناسب است که آنها را از سایر فیلمها برتر می سازد.

اصول اولیه فنی شامل موارد بسیار زیادی در رنگ، شکل، فرم و نحوه اجرا است که با گذشت زمان، کسب تجربه و تمرینات بسیار در زمینه های مختلف است که طراح می تواند به آنها دست یابد. لكن جهت آشنایی به برخی از این نمونه ها و موارد کاربردی در بخش های دیگر این کتاب اشاراتی شده است.

  • قابلیت گسترش لوگو به چه معناست؟

منظور از گسترش، دادن قابلیت و اضافه کردن عناصر، فرمها و پیش بینی قصه جهت رساندن مفاهیم و مقاصد جدید در زمینه هایی که امکان دارد در این شرایط خاصی که نیاز به اضافه شدن برخی از عناصر باشد. یک لوگو باید که قابلیت گسترش و ارائه در انواع رسانه های مختلف را نیز داشته باشد و کارکردهای گوناگون هستند که یک لوگو و مختلف را نیز داشته باشد. بسیاری از شرکتها و مؤسسات دارای محصولات و… هستند که یک لوگو ممکن است با ارائه یکسری مفاهیم و ماهیت ثابت، از لحاظ بصری به تنهایی قادر به برطرف کردن نیازها و خواسته های آنان نباشد. در این موارد باید از ابتدای ایده پردازی با علم به کارکردها و دامنه زمینه های مختلف ارتباطی، دست به خلق ایده و طراحی بزند و تمامی پیش بینی های لازم در طرح صورت گرفته باشد.


۱۰ نکته طلایی که طراحی لوگو شما را به صورت شگفت انگیزی بهبود می‌دهد

در میان کارها و شغل های طراحی، طراحی لوگو یکی از معضلات و دغدغه های طراحان بوده است که چگونه می توانند از تمام مهارت های خلاقانه و بدیع خود برای خلق یک اثر ساده، خلاق و ماندگار و تغییر ناپذیر برای کمپانی ها و شرکت های طرف قرار داد خود استفاده کنند. زمانی که شما برای یک شرکت یا موسسه کار طراحی لوگو را انجام می دهید این کار اهمیت زیادی پیدا می کند، چون رنگ های طرح ها، خطوط پایه ای که در طرح بکار برده می شود باید به شکلی متحد و هماهنگ باشند که بتوانند برای آن شرکت کار تبلیغات را انجام دهند. به هر حال، زمانی که شما در حال طراحی یک لوگو هستید تنها داشتن خلاقیت شما را به هدف نمی رساند. بسیاری از افراد در مورد طراحی لوگو سوال کرده اند که آیا می توان در طراحی لوگو فقط از متن یا آیکن ها و علایم و یا هر دو استفاده کرد؟ رنگ هایی که من می توانم استفاده کنم شامل چه رنگ هایی است؟

این سوالاتی است که در هنگام طراحی به ذهن طراح خطور می کند. در این مبحث، ما سعی خواهیم کرد نکات و پاسخ هایی برای این سوالات ارائه کنیم تا بتوانید در زمان طراحی لوگو با ذهن باز کار را شروع و آن را به پایان برسانید .

در اینجا نکاتی وجود دارد که شما باید در هنگام طراحی لوگو در نظر داشته باشید. این نکات به شما کمک می کند یک طرح خلاق و مفید خلق کنید .

۱-  راجع به مشتری خود اطلاعات کسب کنید

اولین مرحله در طراحی لوگو این است که در مورد نیازهای مشتری و حیطه فعالیت شرکت و یا موسسه او اطلاعات کسب کنید . مطمئنا نمی خواهید یک لوگوی شرکت اسباب بازی را برای یک شرکت بزرگ تجاری طراحی کنید .به خوبی به صحبت های مشتری گوش دهید و به او اجازه دهید تا در مورد شرکت و کار آن صحبت کند . از او سوالاتی راجع به هدف اصلی و اولیه شرکت سوال کنید ، فقط هدف اصلی شرکت . این کار باعث می شود در ذهن شما ایده های زیادی درباره طراحی لوگو شکل گیرد . بعد از اینکه به مشتری فرصت دادید تا در مورد شرکت خود صحبت کند ، شروع کنید به پرسیدن سوالاتی که می تواند ایده ی اصلی طراحی را شکل دهد . برای مثال ، از مشتری در مورد رنگ های کمپانی ، نظرات او در مورد لوگو و اینکه طرح و یا نظر خاصی در ذهن خود دارد بپرسید . سپس همه ی سوالات را در یک پرسشنامه قرار دهید تا بتوانید یک جمع بندی کلی راجع به بازخوردها و انتظارات مشتری بدست آورید .

۲-  شناسایی

طراحی یک لوگو مانند شخصیت بخشیدن ، شناساندن و عینیت بخشیدن به یک کمپانی است . به هر حال، باید خطوط و رنگ های بکار رفته در طرح به نوعی کار تبلیغات و اطلاع رسانی را در لوگو انجام دهد. در حقیقت روش ها و لوازم شناساندن و معرفی یک شرکت عبارتند از لوگو شرکت ، کارت ویزیت ، سربرگ ها یا سرنامه ها و بروشورها. با طراحی لوگو شما خود را در قبال نتیجه چاپ شده آن نیز مسئول خواهید دانست ، یعنی سعی می کنید کاری ارائه کنید که در زمان چاپ با بهترین کیفیت تولید شود . شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که لوگویی طراحی کنید که تمیز و خوانا باشد و همه ی جزییات و مطالب آن نیز آشکار و قابل رویت باشد .

۳-  منحصر به فرد بودن

لوگو اولین طرحی است که برای یک کمپانی طراحی می شود ، سپس آن شرکت این لوگو را در مکان ها و موقعیت های مختلف به کار می برد .  به هر حال طرح باید منحصر به فرد باشد طوریکه بیننده با دیدن آن نام شرکت را به خاطر بسپارد . اگر یک لوگو فاقد این خصوصیت را باشد ، ممکن است بیننده بین آن و لوگوهای مشابهی که قبلا دیده است دچار سردرگمی و ابهام شود .بسیاری از طراحان ایده های خود را برای اضافه کردن یک محرک که نمایانگر کمپانی است محدود می کنند . در حقیقت محدود کردن ایده ها روش مفید و موثری نیست .ذهن خود را آزاد بگذارید و ایده های خود را در کنار نظرات و خواسته های مشتری قرار دهید تا یک شکل ، منحنی یا حتی فونت جدیدی ایجاد شود که نماینده ی هدف اصلی شرکت است .

۴-  تعداد رنگ ها را محدود کنید

در طراحی لوگو از رنگ های زیادی استفاده نکنید . تعداد رنگ باعث گیج کردن بیننده می شود و باعث پیچیده شدن طرح می شود مخصوصا در لوگوهایی که سایز آنها کوچک است . رنگ های بکار رفته در لوگو در بسیاری از طرح های دیگر نیز بکار می روند و این رنگ ها تبدیل به رنگ های اولیه و اصلی شرکت می شوند . مطمئن شوید رنگ هایی که در لوگو بکار برده اید از ۳ رنگ تجاوز نکند . گاهی لازم است در لوگو فقط از رنگ سیاه و سفید استفاده کرد ، در چنین مواقعی استفاده از رنگ های بیشتر باعث پایین آمدن ارزش لوگو خواهد شد .

۵- سادگی

سادگی عمل اصلی در خلق یک لوگو است . طراحی یک لوگوی ساده باعث می شود آن طرح و نیز نام شرکت در ذهن و چشم بیننده باقی بماند و آن را همیشه در یاد داشته باشد و هنگام مواجه شدن با طرح ها و تبلیغات سایر شرکت ها از سردرگمی و گیج شدن او جلوگیری می کند . مزیت اصلی ساده بودن طرح لوگو این است که بیشترین تمرکز بر روی جزییات کمتر انجام شده و هنگام استفاده از آن در سایزهای کوچک از کیفیت آن کاسته نمی شود .

۶- هماهنگی

آیکن ، فونت لوگو و عناصر طرح باید با هم هماهنگ باشند و یک مسیر خلاقانه و ابداعی مشترک را دنبال کنند . برای مثال وقتی شما لوگویی با آیکن های زیبا برای یک شرکت که در زمینه ی مرتبط با کودکان کار می کند طراحی می کنید ، باید فونتی را انتخاب کنید که با این ایده هم خوانی داشته باشد مثلا فونت هایی که زیاد رسمی و جدی نیستند .

۷- متناسب بودن

لوگو باید مناسب با کار و زمینه ی فعالیت شرکت باشد.هنگامی که شما سبک ، رنگ ها و فونت لوگو را انتخاب می کنید ، این عناصر باید با زمینه ی کاری و هدف اصلی شرکت همخوانی داشته باشد . برای مثال شما می توانید برای یک شرکت تجاری در حال توسعه از رنگ های تجاری مانند آبی و خاکستری استفاده کنید . یا بطور مثال برای شرکت هایی که در زمینه های مرتبط با بانوان فعالیت دارند تگ های سرخ ، قرمز و ارغوانی یا زرشکی را بکار برید . انتخاب بهترین رنگ ها ، خطوط و فونت برای لوگوی شما بر مبنای بازخوردی است که شما از مشتری خود درباره ی کمپانی و هدف و مقصد اصلی شرکت دریافت می کنید .

۸ – آیکن یا متن

بسیاری از لوگوهای مشهور دنیا بر پایه یک فونت یک تایپوگرافی خاص طراحی شده اند . اما شما ذهن خود را در لوگوهای شمایلی یا iconic محدود نکنید . آزادانه به هر دو روش فکر کنید . گاهی اوقات استفاده از فونت به تنهایی می تواند انتخاب مناسبی باشد ، مخصوصا زمانی که شما فونت خاصی را خلق و یا انتخاب می کنید که لوگوی شما را به اندازه کافی منحصر به فرد و ماندگار می کند . وقتی شما به یک فونت تایپوگرافی فکر می کنید ، نام شرکت را بنویسید و فکر کنید اگر لوگو فقط از فونت تشکیل شود چگونه می تواند باشد .

۹ – به چشمانتان آموزش دهید

فکر خوبی است که همیشه چشمان خود را با ایده ها و روش های طراحی لوگوی جدید آشنا کنیم . ایده های جدید در مورد لوگوهای نو و ایتکاری زمانی به ذهن شما می رسند که کارها و ایده های نو را ببینید . شما می توانید از طرح های جدید مطالب زیادی بیاموزید همچنین آنها می تواند الهام بخش شما در خلق کارهای نو و منحصر به فرد باشند . به همراه ایده های لوگو ، گرایشات و روش های جدید با ایده های جدید برای لوگوها پدیدار می شوند ، وقتی شما سایر ایده ها را می بینید ، می توانید در مورد این گرایشات و روش های جدید نیز چیزهای تو بیاموزید .

۱۰- فرآیند طراحی لوگو

فرآیند طراحی لوگو با کاغذ و قلم آغاز می شود . وقتی شما طرح خود را روی کاغذ پیاده کنید ، ذهن خود  را برای اغاز و تمرکز بر روی ایده های جدید آماده می کنید . مطالب و ایده هایی که در ذهنتان وجود دارد را روی کاغذ پیاده کرده و پس از شروع به تصحیح و تهذیب آنها کنید تا به بهترین انتخاب دست پیدا کنید .

مرحله دوم انتخاب برنامه ی کاربردی درست و مناسب است که حداکثر امکانات طراحی لوگو را برای شما فراهم کند .

 Adobe illustrator می تواند بهترین انتخاب باشد ، چون این برنامه امکانات لازم را برای خلق لوگوهای وکتوری به شما می دهد که می توانید آنها را به سایزهای مختلف کوچک و بزرگ کنید بدون اینکه از کیفیت آنها کاسته شود .

 Adobe illustrator ترکیبی از برنامه های شرکت ادوبی از قبیل فتوشاپ و فلش است که به شما اجازه می دهد لوگوی خود را به آسانی در طرح ها ، انیمیشن و وب بکار برید .

آخرین مرحله تحویل لوگو است . تحویل حرفه ای لوگو رضایتمندی فراوان مشتری را به دنبال دارد و نشانگر روابط عمومی حرفه ای شما خواهد بود .

حتما فایل illustrator لوگو را به همراه فونت ها و پیش نمایش تصویر لوگو در دو حالت رنگی و ساه و سفید را نیز برای مشتری ارسال کنید .

سرانجام، تمرین و فراگیری ایده های جدید از مهمترین مسائلی است که به شما در فهم بهتر طراحی لوگو کمک می کند . نکاتی که در بالا ذکر شد عامل خلاقیت را بهترین راه برای رسیدن به آثار ماندگار و منحصر به فرد می داند و در زمان طراحی لوگو به شما کمک می کند تا به از طریق یک فرآیند حرفه ای و هدفمند به نتیجه ی مناسب و مطلوب دست پیدا کنید .


چرا باید لوگو خود را در طول زمان دوباره طراحی کنیم ؟

یک برند در طول عمر خود بنا به دلایلی ممکن است نیاز به بازسازی داشته باشد و در این میان، لوگو به مثابه دریچه ی ورودی به برند و بارنمای هویت آن ، نیاز به باز طراحی شدن دارد. با وجود این مهم در ایران کمتر برندی است که به باز طراحی لوگو خود دست می زند، حساسیت بازطراحی لوگو در سرنوشت یک برند و کمبود دانش به روز در این موضوع، می تواند دلايل ثابت ماندن اکثر لوگو های داخلی برای دهه ها و فاصله گرفتن از سلیقه ی بصری مخاطبان شان باشد.

بازطراحی لوگو، تنها امری هنری و سلیقه ای و تنها به دلايل گرافیکی نبوده، بلکه دلايل مشخص و هدفمندی را بر اساس نیازها و اهداف برند دنبال می نماید.

لوگو . یک عنصر گرافیکی برای شناسایی سازمان، شرکت یا محصول است . لوگو مانند یک امضا برای سازمان و اولین عنصر بصری است که مخاطب از طریق آن. با برند ارتباط برقرار می نماید.

لوگو به عنوان بخشی از کلیت معنایی برند، تفاوت و تاثیر در انتخاب برند را باعث می شود. وقتی تمایز محصولات و خدمات دشوار است، یک سمبل می تواند عنصر مرکزی ارزش ویژه برند، یا همان ویژگی اصلی برای تمایز یک برند باشد.

لوگو سمبلی برای توصیف یک سازمان نیست، بلکه یک عنصر مشخص است که به رویکردها و ارزش های آن سازمان برمی گردد.

لوگو در دو چیز به برند خدمت می کند؛ اول اینکه می تواند در نقطه عطفی با نام برند برای سرعت در یادآوری برند استفاده شود؛ دوم، لوگو می تواند مواقعی که محدودیت و فشار زمانی داریم به جای نام یک برنده به کار برده شود .

اکر، برند را به عنوان بسته ای که محصولات و خدمات را از دیگر محصولات و خدمات متمایز می نماید، تشریح می کند. به عنوان جزئی از برند ، لوگو می تواند یک نمایش ترافیکی با تصویری تعریف شود. که ذهن را به آنچه مرتبط با برند مورد نظر است، ارتباط می دهد. لوگو یک جزء کلیدی از هویت برند نیز به حساب می آید، به طوریکه باعث بازشناسی سریع یک برند می شود. از آنجا که لوگوها ارتباط تصویری برقرار می نماینده مرزهای بین المللی و محدودیت های زبانی را در می نوردند.

پیترز، اهميت لوگو های قدرتمند را مشخص نموده و بیان می کند مردم به صورت تصویری می اندیشند. یک تصویر به طور واقعی ارزشی معادل میلیون ها کلمه دارد و برند های عالی، لوگو های مشخص خوانا و قابل شناسایی دارند. به طور مثال لوگوی شرکت های نایکی یا اپل ، دارای تصاویر ساده ی قدرتمندی هستند و به درستی با مشتری ارتباط برقرار می نمایند و باید اشاره نمود از میان اجزای بصری و نمادین برند ، لوگو برجسته ترین جزء برند برای ارتباط با مشتری است.

لوگو عنصر هویت ساز یک برند است و بر خلاف عقيده مدیران که معتقدند محویت برند باید در کل عملکرد یک برند و در طول زمان ثابت باشد، داسیلویرا و همکارانش بر این عقیده اند که با توجه به پویایی شدند محیط، هویت برند نیز باید پویا بوده و در طول زمان توسعه یابد.

از بررسی پژوهش های پیشین، اینگونه بر می آید که لوگو به عنوان دریچه ی ورودی به برند و بازنمای هویت برند، با تکرار خود در ذهن مشتری ثبت شده و جزء شناسنامه کلیدی برند محسوب می شود. بنابراین با توجه به نیازهای یک برند ، به دلایل گوناگونی یک لوگو نیاز به با طراحی شدن دارد، که در شرایط مختلف درجات متفاوت تفيير را منجر می شود و بسیاری از شرکت های مطرح دنیا به دلایل زیادی نسبت به بازطراحی لوگوی خود می زنند.

از هر پنجاه شرکت در هر سال، یک لوگوی خود را طراحی مجدد می کند، گرچه این کار مستلزم هزینه های قابل توجهی است. قابل توجه است که برخی سازمان ها با قدمت يک صدسال، طی سالیان سال چهار تا پنج بار لوگو خود را باز طراحی کرده اند. ولی بسیاری از سازمان ها در دهه های اخیر ظرف کمتر از سی سال لزوم باز طراحی نشانه خود را احساس کرده و چند بار به بازطراحی نشانه خود پرداخته اند.

این حاکی از آن است که سرعت تغییر وضعیت در عرصه رقابت اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی و آگاهی و سطح توقع مصرف کنندگان و بسیاری نکات دیگر طی دهه های اخیر، انتظار عمر مفید یک نشانه را نسبت به گذشته بسیار پایین تر آورده است .

لازم به ذکر است که با وجود اهمیت و نیاز به باز طراحی شدن یک لوگو در طول عمر برند ، در ایران کمتر برندی دست به تغییرات در لوگوی خود می زند. در ایران شاهد لوگوهای زیادی هستیم که دهه ها و یا سال ها از طراحی آنها می گذرد و توجهی به این موضوع هم نداشته اند. این امر مبین آن است که زمان فرارسیده، به این مسئله به صورت تخصصی پرداخته شود و از علم روز دنیا و تجربه های لوگوهای بازطراحی شده ی جهانی بهره برده شود.

به دلیل حساسیت موضوع بازطراحی لوگو در سرنوشت یک برند و کمبود مطالعات در این باب ، پژوهش حاضر به امر شناخت دلايلي بازطراحی لوگو در طول عمر برند می پردازد. لذا این پژوهش با استناد به نظریه های موجود و منابع تصویری از لوگوهای بازطراحی شده بین المللی، دلایل ممکن بازطراحی لوگو را استخراج نموده و با کمک مثال های عینی از لوگوهای بازطراحی شده ، به تدوین و دسته بندی دلایل ممکن بازطراحی لوگو می پردازد و در نهایت به این سوال پاسخ می دهد که دلایل بازطراحی لوگو در طول عصر یک برند. چه مواردی است؟

لوگو و هویت برند

شاید یکی از اولین مطالعاتی که به اهمیت لوگوها در برند پرداخت. مطالعه منويل بود. او درباره ی آزمایشی گزارش نمود، که در آن دو تبلیغ یکسان از لحاظ اثر بخشی از طریق یادآوری با کمک و بدون کمک مورد آزمون قرار گرفتند. هر دو تبلیغ ، یه غير از لوگوی مورد استفاده و دقیقا یکسان بودند. یکی نشانه نوشتاری معمول فیلیپس و دیگری یک لوگو ساختگی تی ای جی، تبلیغ با لوگو نام تجاری معروف فیلیپ بسیار بهتر از تبلیغ دیگر مورد توجه قرار گرفت.


معرفی ۱۰ شرکت برتر طراحی لوگو در ایران 

11 نظرات
  1. مروی می گوید

    سلام مروی هستم. مطالب کاملا مفید بودو برای افرادی که می‌خواهند لوگو داشته باشند می‌تواند کمک کند تا بهتر بتوانند سطح حرفه ای شناخت پیدا کنند. اولین قدم برای یک مدیر موفق و کار آفرین در فعالیت اقتصادی و کسب کار ،همان نگاه حرفه ای به مقوله تبلیغات و دیزاین است.سپاس

  2. Anna می گوید

    برای نوشتن این محتوا قطعا خیلی زحمت کشیده شده. من خودم تولید محتوا می کنم گاهی. نوشتن این مقاله ها خارج از حوصله است که فقط یک نویسنده عاشق می تونه اینقدر وقت بزاره، بنویسه و ادیت کنه.
    تبریک میگم به شما
    موفق باشید

  3. حسین حسینی می گوید

    به نظرم در لیست جای استودیو طراحی ترنج لوگو خالی بود . کارهای بسیار خلاقانه ، پاسخ دهی خوب و پشتیبانی کاملی دارند . من رو که به خوبی مشاوره دادند و خیلی از مواردی که شاید به لوگو هم ارتباطی نداره رو با مشاوره هاشون تونستیم ساماندهی کنم . فکر کنم اسم سایتشون ترنج باشه. اما این شرکت هایی که معرفی کردید هم به نظر شرکت های خوبی میان . در کل مطلب مفیدی بود. ممنون

  4. علی می گوید

    دوست عزیز مقاله جامعه ای بود ولی هیچ شرکت طراحی لوگو ی مثل سایت بلو مارکتینگ و بهمان و.. با ویژگی و چیزای دیگه رو ندیدم اگه میشه درباره‌ی بهترین شرکت های طراحی لوگو رو هم بنویسید

  5. امیر رستم آبادی می گوید

    سلام
    تنها موردی که بهش اشاره نشده بود دقیقا عنوان مقاله بود.
    شرکت هایی مثب پارماتیک، بمان، ناصرآبادی و … جزو شرکت هایی هستن که لوگوهایی که طراحی کردن نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح جهانی هم حرف های زیادی برای گفتن داره
    بنظرم برای مخاطب اشاره کردن به این اسم ها حائز اهمیته
    بابت سایر نکات هم یک دنیا سپاس

  6. طراحی لوگو دارابی می گوید

    آژانس طراحی لوگو دارابی

  7. Mehdi می گوید

    نخوندمش چون عنوان مقاله ی دروغین تو مقاله نبود

  8. رسول می گوید

    در عرف رسانه، به این کار شما می‌گویند تیتر دروغ.
    حیف این محتوا نیست که زیر یک تیتر دروغ، منتشر بشه؟

  9. علیرضا می گوید

    کارهای لوگوی استاد مرتضی نقدی بسیار عالیه ایشون از معدود افراد گمنام و هنرمند هستن

  10. رضا احمدی می گوید

    لیست شرکت های طراحی لوگو واقعا تو این مقاله نیومده بود. من دنبال شرکت مناسب برای کار طراحی لوگو میگردم و از بین شرکت های پارماتیک، رایان طرح و رایا مارکتینگ موندم کدوم رو انتخاب کنم
    ممنون میشم بهم بگید

  11. آناهیتا مقدمی زاده می گوید

    با تشکر از مقاله ی خیلی خوبتون. با این که نام شرکتی معرفی نشده بود (یا شاید هم در ویرایش های بعدی حذف شده اند). برای طراحی لوگو، من در کنار شرکت ها، سایت های فریلنسری مثل کارلنسر، پونیشا، انجام میدم و… هم پیشنهاد میدم. به دو دلیل: ۱- هزینه بسیار پایین تر از سایر جاها و ۲- شما میتونید نمونه کارها، امتیازها و… هزاران طراح رو ببینید و خودتون با طراحی که دوس دارید، کار کنید.
    در مورد هزینه، به این معنا نیست که ارزش کار طراحی لوگو پایین باشه، حتی تو این سایت ها، پروژه های طراحی لوگوی خیلی گرون هم انجام میشه توسط افراد حرفه ای. دلیلش یکی حذف خیلی از هزینه های رسمی و اداری و… شرکت ها هست، و دوم خیلی از طراح ها، (حتی با مهارت بالا) چون رزومه و نمونه کار زیاد ندارن و دوست دارند که پروفایل شون رو کامل کنن و رزومه و نمونه کار جمع کنن، با قیمت خیلی پایین حاضرند که براتون لوگو طراحی کنن تا رزومه تکمیل کنن. پس هم از نظر قیمتی به نفع شماست و هم به نفع اون فرد که کم کم امتیاز بگیره و قیمتش رو ببره بالا. خلاصه این که اگه دنبال طراحی لوگوی هم خوب و هم ارزون هستید، در کنار شرکت ها، سایت های فریلنسری رو هم ببینید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.