بازاریابی ،تبلیغات و برندینگ گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ
تفاوت بازاریابی ، تبلیغات و برندینگ در چیست؟
2016-03-25
انقلاب دیجیتال در حال ورود به بازار بسته بندی گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ
انقلاب دیجیتال در حال ورود به بازار بسته بندی
2016-03-25
Show all

آشنایی با انواع مرکب و تونر

آشنایی با انواع مرکب و تونر گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ

آشنایی با انواع مرکب و تونر گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ

آشنایی با انواع مرکب و تونر

هرچند که کاغذ را باید به عنوان مهم ترین عامل هزینه ساز در یک کار چاپی دانست اما هزینه مرکب مصرفی نیز از موارد مهم در سفارش چاپ است.

هر روش چاپی نیاز به مرکب مخصوص خود دارد، حتی ممکن است در یک روش چاپی واحد، از مرکب با فرمول مختلف که مخصوص همان ماشین و یا کاغذ مصرفی  و یا مواد چاپ شونده ی دیگر و بر اساس نیازهای مربوطه به خشک شدن و یا سفت شدن در مقابل نور(در مورد پوستر هایی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند) و یا موارد سمی بودن ان (چاپ بسته بندی مواد غذایی) استفاده شود. بعضی از مرکب ها به صورت مایع هستند (مرکب های چاپ گروار و فلکسی و بعضی دیگر به حالت خمیری شکل (مرکب چاپ افست).

زمانی که گوتنبرگ اولین چاپ را با استفاده از حروف متحرک در قرن یازدهم انجام داد، از مرکب با ترکیب جوشیده شده از تخم کتان و رزین و صابون و دوده استفاده کرد. مرکب های جدید از مواد به شرح ذیل تشکیل شده اند:

  • رنگدانه یا پیگمنت (به صورت پودر) که در حقیقت تشکیل دهنده ی رنگ مرکب است.
  • رزین حالت چسبندگی را به پیگمنت می دهد.
  • حامل، نقش روان کننده و انتقال مرکب را از نوردی به نورد دیگر و در نهایت به پلاستیک چاپ شده دارد. حامل با رزین ترکیب شده و نقش انتقال رنگ بر روی کاغذ را ایفا می کند.
  • افزودنی ها، موادی که برای عملکرد بهتر، در روند چاپ و کمک به خشک شدن به مرکب اضافه می کنند.
  • مرکب های چاپ را اکثراً با مخلوط کردن مواد ذکر شده در بالا و ساییدن آن به منظور به دست آمدن مخلوط نرم و پایدار تولید می کنند.
محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی

کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت |
متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی |
مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *