آینده چاپ دیجیتال در برابر افست

چاپ دیجیتال ، چاپ جوهر افشان ، چاپ دیجیتال فوری کاتالوگ و بروشور ، تعرفه چاپ دیجیتال فوری کارت ویزیت
پیش بینی رشد چشمگیر چاپ دیجیتال در بخش بسته بندی جهان
۱۳۹۶-۰۳-۰۶
کاغذ گلاسه چاپ دیجیتال ، کاغذ تحریر ، کاغذ کرافت ، گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ
سیر تکامل کاغذ و وضعیت آن در جهان | اهمیت و تعریف کاغذ | کاغذ در صنایع بسته بندی
۱۳۹۶-۰۳-۰۸
Show all

آینده چاپ دیجیتال در برابر افست

چاپ دیجیتال ، چاپ دیجیتال فوری کاتالوگ و بروشور ، تعرفه چاپ دیجیتال فوری کارت ویزیت

آینده چاپ دیجیتال در برابر افست

آخرین گزارش اسمیترز پیرا با نام (آینده چاپ دیجیتال در برابر چاپ افست تا سال۲۰۲۰) به پیش بینی آینده این دو حوزه مهم صنعت چاپ پرداخته است. مقاله حاضر بخشی از روندهای کلیدی بازار جدید چاپ دیجیتال را معرفی می کند.

در سال ۲۰۱۵ ، چاپ دیجیتال به لحاظ ارزش ۹/ ۱۳  درصد کل فروش چاپ و بسته بندی را به خود اختصاص داد، اما تنها ۵/ ۲ درصد از کل حجم تولیدات جهانی را شامل می شد. با توجه اینکه گذار از افست به دیجیتال در حال سرعت یافتن است؛ در سال ۲۰۲۰ صنعت دیجیتال به لحاظ ارزش ۴/ ۱۷ درصد و به لحاظ حجم ۳/ ۴ درصد از کل تولیدهای چاپی و چاپ بسته بندی را به خود اختصاص خواهد داد. دلیل رشد چاپ دیجیتال این است که مزیت هایی در خود دارد که چاپ افست فاقد آن است .

از دهه ۱۹۷۰  داده های گوناگونی درباره پست معاملاتی و مستقیم جمع آوری شده است. از زمانی که دستگاههای چاپ رنگی وارد بازار شد، محر کهای اولیه آن، پایین بودن هزینه، چاپ کوتاه مدت و زمان لازم برای نصب و را ه اندازی بود. با افزایش تعداد کمپانی هایی که از این تکنولوژی استفاده می کردند، درخواست ها و مدلهای تجاری جدیدی برای چاپ بر اساس تقاضا، سفار شهای مقطعی و نیز علایم چاپی جوهرافشان، فناوری دیجیتال جایگزین آنالوگ شد. به علاوه بازارهای جدیدی نیز در حال شکل گیری است از جمله کتابهای عکس و محصولات عکاسیکه در آن چاپ دیجیتال با سیستم سفارشات آنلاین پیوند خورده و زمینه های شکلگیری یک بازار چندین میلیارد دلاری را به وجود آورده است. اسمیترز پیرا بر اساس مطالعه بازارهای جدید (مقایسه آینده چاپ دیجیتال در برابر چاپ افست تا سال ۲۰۲۰ ) ، سه عامل کلیدی زیر را که تعیین کننده آینده این دو روش چاپ هستند را بیان می کند.

اقتصاد

فناوری چاپ همچنان به توسعه فرآیندهای افست ادامه می دهد، اما پیشرفت های عمده، در حوزه چاپ دیجیتال و به طور خاص در حوزه چاپگرهای جوهرافشان که شاهد سرمایه گذاری های زیادی روی تحقیق و توسعه هد دستگاه های چاپ، جوهر و سیستم های نهایی سازی خواهد بود. همچنین

پیشرفت های چشم گیری در آسانی جریان کار، در تمام فرآیندها و لایه های فرعی و با تاکید بر کاغذ به منظور بهبود کیفیت چاپ جوهرافشان آب پایه نیز به وقوع خواهد پیوست.

پیشرفت های حاصل شده در حال تغییر وضعیت هزینه های نسبی چاپ دیجیتال و افست است. به طور کلی رشد اقتصادی دراین حوزه در حال صعود است و این استقبال از فناوری دیجیتال ناشی از کم شدن هزینه های جایگزی نهایی برای لیتو، فلکسو و گراوور است. اسمیترز پیرا یک مدل هزینه یابی را برای مقایسه هزینه های چاپ دیجیتال و افست طراحی کرده است. این مدل هزینه های واقعی تولید از قبیل هزینه سرمایه، دوره استهلاک، نگهداری، الگوی نوبت کاری، نرخ دستمزد، انرژی، زمان لازم برای آماده سازی، هزینه های پلیت، ضایعات ناشی از نصب و راه اندازی،

سرعت چاپ و استفاده از دستگاه چاپ و هزینه های کاغذ، جوهر یا کلیک در پوشش های مختلف را به دست می دهد. محصول نهایی می تواند متفاوت باشد و این مدل هزینه های مقایسه ای همانند تغییر طول دوره در جایی که هزینه های یک فرآیند از دیگری ارزان تر است را با هدف مشخص ساختن توجیه اقتصادی محصولات تولید شده محاسبه می شود.

از آنجا که فناوری و قیمت ها در طول یک فرآیند تغییر می کنند این مدل ابزار مناسب برای شرکت ها است تا به کمک آن مناسب ترین تکنولوژی را برای بازارهای خاص خود انتخاب کنند. همچنین بهتر است که تامین کنندگان تجهیزات دقیقا مشخص کنند که تکنولوژی آن ها تا چه اندازه با بازار عرضه تناسب دارد.

کاربردها

چاپ دیجیتال در بیشتر حوزه های چاپ در سراسر جهان همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. تنها عکاسی الکترونیکی  )چاپ رول( است که با چاپگرهای تمام رنگی جوهرافشان جایگزین شده است؛ا ما بر خلاف این تلا شها، حجم وا رزش الکتروفوتوگرافی به دلیل ا فزایش استفاده از رنگ همچنان ا فزایش خواهد یافت. کاربران خلاق کاربردها و فرص ت های بیشتری را برای بهره برداری از مزیتهای چاپ دیجیتال پیدا خواهند کرد که گاهی به ضرر چاپ افست است اما به طور کلی فرصتهای جدیدی را فراهم می سازد.

چاپ دیجیتال میتواند قابلیت تغییر را در خود داشته باشد که باعث می شود کارآمدتر از جایگزین های ثابت باشد. کاربران چاپ دیجیتال در حال نوآوری و کشف را ههای جدیدی هستند تا بتوانند آن دسته از کارکردها و خصوصیات جدید را که ارزش بیشتری دارد و به بالاترین قیمت به فروش می رسد به خریداران چاپ عرضه کنند. اسمیزر پیرا در ژوئن و جولای ۲۰۱۵ یک برنامه تحقیقات بازار با نام آینده چاپ دیجیتال در برابر چاپ افست تا سال ۲۰۲۰ به اجرا درآورد تا محر کها و موانع اصلی پذیرش چاپ دیجیتال را شناسایی و جایگاه آنا ز جمله عواملی مانند طول دوره، پیشرفتهای فناوری، هزینه های نصب و منافع زیست محیطیرا مشخص کند.

مدل های تجاری

در سال های آتی بر اساس تغییراتی که در کاربرد تجهیزات به وجود می آید نگرش موسسات چاپ و نشر نسبت به چاپ افست وچاپ دیجیتال تغییر خواهد کرد. گزینش میان دیجیتال و افست همیشه یک تصمیم صفر و یک نیست. از آنجا که بسیاری از چاپخانه داران از هر دو روش به عنوان بخشی از ظرفیت تولید خود استفاده می کنند، میتوان آ نها را مکمل یکدیگر دانست. دست برنامه ریزان در گنجاندن دوره های چاپ کوتاه و تعمیر و عیب یابی سریع در فرآیندهای دیجیتال بازتر است در عین حال چاپ های طولانی تر به وسیله دستگا ههای افست انجام می شود. این راهکار  می تواند اثربخشی کلی چاپخانه را تا حد زیادی افزایش دهد. ترجیحات و تقاضاهای مشتریان نهایی در حال تغییر و از هم گسیختن است. برخورداری از دو روش دیجیتال و افست به این معناست که ارایه کننده خدمات چاپ می تواند راهکارهای مناسب تری را به مشتری عرضه کند.

به عنوان نمونه یک کمپانی که با استفاده از مدل تجاری چاپ دیجیتال جدید به موفقیت دست یافته است در گزارش اسمیتر مورد تاکید قرار گرفت. مسئول یک شرکت متوسط تامین کننده خدمات چاپ توضیح می دهد که پیش از این ظرفیت چاپ لیتوی آ نها می توانست سفارشات با حجم بالای یک مشتری خاص با را با توجه به بازار قیمتی مقرون به صرفه تولید کند. با استفاده از این تجهیزات دیجیتال جدید ارزش نوآوری به این دسته از مشاغل افزوده شده است که به تامین کننده خدمات چاپ اجازه می دهد جلوه متمایزی به خود بدهد و به یک عرضه کننده ارزشمند برای مشتریان تبدیل شود نه اینکه تنها بر سر قیمت با سایر رقبا رقابت کند. کارهای دیجیتال حاشیه های جذابی را به وجود می آورد که به معنای سوددهی بسیار بالا خواهد بود.

بیایید نگاهی به چاپ عریض ( Wide Format ) بیاندازیم. این روزها حجم بسیار زیادی از سفارشات چاپ به پوسترهای عریض و چیزهایی از این قبیل اختصاص دارد. پول هنگفتی نیز در این تجارت گردش دارد؛ و البته کیفیت این ماشین های لعنتی! غیر قابل باور است. در آینده تولید کنندگان با سریع تر کردن این تکنولوژی آن ها را به ماشین های چاپ تبدیل می کنند. فقط تصور کنید که آن ها بعد از ۵ سال به کجا می رسند!

شرکت کداک برنامه تحقیقات عظیمی را در دست دارد که تمامی آن بر تکنولوژی جوهر افشان استوار است و آن ها واقعا می تواند همه چیز را تغییر دهد. کداک فقط یکی از غول های این صنعت است. شرکت کاب آ در حال بررسی تلفیق ماشین آلات افست با هدهای دیجیتال جهت چاپ اطلاعات متغیر است. شرکت لاندا ماشین آلات چاپ دیجیتال در ابعات متداول افست را با فن آوری جوهرنانو پیگیری می کند. بنا بر این دوباره می گویم در آینده نه چندان دور، شما شاهد این انقلاب تکنولوژیک صنعت چاپ خواهید بود. در آینده نزدیک، مشاهده بخشی از این دگرگونی صنعتی در ایران نیز امری دور از ذهن نیست. امروزه فاصله کشور ما با کشورهای صنعتی از لحاظ دستیابی به تکنولوژی روز، مخصوصا در زمینه دیجیتال، خیلی فاصله زیادی نیست. فقط باید زمینه حضور کمپانی های صاحب تکنولوژی را جهت دریافت خدمات پس از فروش، بیشتر فراهم کنیم. خوب است بدانید که در حال حاضر پرینترهای چاپ عرض و همچنین چاپگرهای سه بعدی با کیفیت بسیار قابل قبول در ایران و به دست جوانان ایرانی تولید می شوند. ممکن است گفته شود که تکنولوژی جوهر افشان به مؤلفه های بازدارنده ای مانند هد و جوهر محلول در آب (Water-based ink )  وابسته است که آنرا از تسخیر آینده صنعت چاپ باز می دارد. درست است، خیلی از ماشین های جوهر افشان در حال حاضر از جوهر محلول در آب استفاده می کنند که البته پایداری ندارد و تبخیر می شود و ذرات پیگمنت )  pigment  ( آن بلا استفاده خواهد شد. در بسیاری از موارد پیگمنت ها بعد از چاپ تصعید می شوند. اما ماشین های جوهر افشان جدید از جوهر ( Solvent-based ink ) یا جوهر UV که در برابر نور کاملا مقاوم است، استفاده می کنند. به راحتی می توان ادعا کرد که ماندگاری این چاپ همیشگی است. پس این مسئله بازدارنده ای نیست و بستگی دارد که از چه ماشینی استفاده شود. به همین دلیل است که حرفه ای ها باید تغییرات تکنولوژی را دنبال کنند. هدهای جدید نیز توانایی پاشش جوهر UV و سالونت را دارند. کافی است که نگاهی به کاربردهای فعلی چاپ جوهر افشان بیاندازیم: با آن ساختمان ها را می پوشانند و اتوبوس ها را نقاشی می کنند. دور از انتظار نیست رسیدن روزی که اتوبوس ها و اتوموبیلها از جلوی یک چاپگر جوهر افشان عبور کنند و به طور اتوماتیک و همزمان تصاویر تبلیغاتی بر روی آن ها چاپ شوند یا اینکه چاپگرهای جوهر افشان جای کارگران نقاش داخل ساختمانی را بگیرند! با اینکه این ها همه بسیار مشکل تر از چاپ بر روی کاغذ هستند بزودی شاهد هنرنمایی هایشان خواهیم بود چرا که همه روزه شاهد تحقق یافتن روندهای صنعتی بسیار پیچیده تری در صنایع دیگر هستیم و اگر فرآیند چاپ را نیز نوعی فرآیند صنعتی بدانیم، درمی یابیم که هیچکدام دست نیافتنی نیستند.

 منبع : مجله چاپ و نشر

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی

کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت |
متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی |
مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *