چند روش در یک ماشین
۱۳۹۵-۰۱-۱۰
درخشش و زیبایی های ورنی
۱۳۹۵-۰۱-۱۰
Show all

اشکالات برج چاپ

اشکالات برج چاپ

یک برج (یونیت) چاپ ماشین افست از یک سیلندر زینک (پلیت)، سیلندر لاستیک و سیلندر چاپ تشکیل شده است که توسط دنده‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند. ماشین‌های چند رنگ از دو یا چند برج چاپ پشت‌سرهم تشکیل شده‌اند، یا این‌که سیلندر زینک و لاستیک به دور یک سیلندر چاپ مشترکی قرار گرفته‌اند. ماشین‌های چاپ لاستیک – به – لاستیک، سیلندر چاپ ندارند و هر یک از سیلندرهای لاستیک به عنوان سیلندر چاپ برای دیگری عمل می‌‌کند
.
در اغلب ماشین‌های چاپ افست، سیلندرها هم‌اندازه هستند. به غیر از ترکیب سیلندرهای هم‌‌اندازه در یک برج چاپ، اشکال مختلفی از ترکیب سیلندرها در یک برج چاپ وجود دارد. در بعضی از ماشین‌ها، قطر سیلندر چاپ دو برابر سیلندرهای دیگر است که سیلندر دوبل نام دارد و دارای دو قسمت جداگانه برای چاپ است. بعضی ماشین‌های دیگر دارای سیلندر چاپ دوبل با یک فضای چاپ هستند که امکان گردش دوبله سیلندر زینک و لاستیک را قبل از چاپ فراهم می‌‌سازد. بعضی از ماشین‌ها نیز مجهز به سیلندرهای چاپ دوروزن هستند، به صورتی که تمام برج‌های چاپ می‌‌توانند فقط یک روی کاغذ را چاپ کنند و یا این‌که بعضی از برج‌ها روی کاغذ را چاپ کرده و بعضی دیگر پشت کاغذ را چاپ ‌بکنند.
یک ماشین چاپ زمانی به درستی کار می‌‌کند که دنده‌های محرکه سیلندرهای آن درگیر شوند و زینک و لاستیک آن به‌طور صحیح تنظیم شده باشند. نقش آسوره‌های (رینگ‌های) سیلندر در اکثر ماشین‌های چاپ، قرار دادن دقیق سیلندرها در یک خط موازی و درگیر کردن دنده‌ها است. همچنین به عنوان راهنمای تنظیم ضخامت زیر لاستیک و زینک عمل می‌‌کند.
در بسیاری از ماشین‌های چاپ، رینگ‌های سیلندر و زینک و لاستیک تحت فشار یکدیگر (آسوره به آسوره) کار می‌‌کنند تا نیرو به‌طور یکنواخت جریان پیدا کند و از بروز اثر نامطلوب مثل داغ نورد که نتیجه درگیر نبودن صحیح دنده‌هاست جلوگیری می‌‌شود. بعضی از ماشین‌های چاپ نیز بدون تماس رینگ‌ها کار می‌‌کنند.
برای هر ماشین چاپی، دستورالعمل بستن زینک و لاستیک بر روی سیلندرها مشخص بوده که توسط سازنده آن عرضه می‌‌شود. اگر این دستورالعمل‌ها به هر دلیل مفقود شده باشد،‌ باید به وسیله سازنده ماشین و یا نمایندگی آن جایگزین شود. این دستورالعمل باید در ماشین‌خانه در دسترس بوده و مورد استفاده قرار گیرد.
زینک و لاستیک را می‌‌توان با کمی انعطاف‌پذیری بر روی سیلندر بست، به این صورت که کاغذ زیر زینک را کم کرده و به زیر لاستیک اضافه کرده و یا برعکس، بدون این‌که تغییری در فشار سیلندرها به وجود آید. این عمل باعث افزایش و یا کاهش طول چاپ از لب‌پنجه تا انتهای کاغذ می‌‌شود. به عنوان یک قاعده کلی، کاغذ زیر زینک و لاستیک را نباید بیش از ۱۳/۰ میلی‌متر تغییر داد. تجاوز از این مقدار می‌‌تواند آسیب‌های جدی به ماشین وارد سازد. در مورد چاپ مقوا و در جعبه‌سازی، طول چاپ را باید در مرحله لیتوگرافی تنظیم کرد و نه بر روی ماشین چاپ.
موازی بودن سیلندرهای ماشین چاپ با یکدیگر و عدم‌خوردگی سطح آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. ساییدگی حتی به میزان ۰۵/۰ میلی‌متر می‌‌تواند در کیفیت چاپ، تأثیر منفی داشته باشد. ساییدگی بر اثر وجود رسوب و یا آسیب‌های ناشی از گرد و غبار کاغذ و افتادن آچار و یا دوتایی‌بردن کاغذ از بین سیلندرها ایجاد می‌‌شود. سیلندر آسیب‌دیده، کارآیی لازم را ندارد و باید تعمیر شود.
مشکلات اساسی کارکرد نامناسب برج‌های چاپ ماشین افست و علل بروز و راه‌حل‌های آن‌ها به شرح ذیل است:

 

 

 

اشکال ۱: خط‌ها یا نوارهای اضافی چاپی مربوط‌ به دنده‌

این خط‌ها همیشه به موازات لبه‌پنجه‌ها بر روی کاغذ ظاهر می‌‌شود، فاصله آن‌ها از یکدیگر یکنواخت بوده و مشابه گام دنده‌های سیلندر است.

 

 

 

علت الف:

 

 

 

صحیح نبودن قطر کلی سیلندر لاستیک و زینک، که باعث تغییر سرعت دو سیلندر می‌‌شود و سیلندر لاستیک و زینک روی هم سر می‌‌خورند. بر اثر نامناسب بودن میزان ضخامت زیر زینک و لاستیک (زیربندی)، سیلندر لاستیک سعی در به حرکت درآوردن سیلندر زینک دارد (در نتیجه با دنده‌های سیلندر درگیر می‌‌شود). مشکل وقتی بیشتر می‌‌شود که آسوره‌های (رینگ‌های) سیلندر، فشار لازم را نداشته و یا دنده‌ها خورده شده باشند.

 

 

 
راه‌حل : زیربندی زینک و لاستیک را اصلاح کنید. کار رنگی را که نیاز به بیش از یک چاپ دارد، با زیربندی‌زینک، بالاتر از حد معمول در برج چاپ اول و پایین‌تر بودن لاستیک از سطح آسوره (رینگ) شروع کنید. با این کار، دستتان برای کم و زیادکردن زیربندی‌زینک و لاستیک در چاپ‌های متعدد بازمی‌‌شود.

 

 

 

علت ب:

 

 

 

فشار بین آسوره‌ها (رینگ‌ها) درست نیست.

 

 

 

نکته بسیار مهم:

 

 

 

اگر فشار بین آسوره‌ها درست نباشد، صدمه کلی به ماشین واردمی‌‌شود. برای تنظیم دقیق فشار بین آسوره‌ها، راهنمای کار ماشین را با دقت مطالعه‌کنید.

 

 

 

راه‌حل : فشار بین آسوره‌ها را به شرح زیر کنترل‌کنید:

 

 

 

۱- آسوره‌ها را با دقت زیاد پاک‌کنید. زینک را ببندید به‌طوری‌که ضخامت کلی آن طبق راهنمای کار ماشین باشد. لاستیک را طوری ببندید که ۰۵/۰ یا ۰۷۵/۰ میلی‌‌متر بالاتر از ارتفاع استاندارد و صحیح برای چاپ باشد. دقت کنید که لاستیک به‌طور کامل دور سیلندر بسته شده و کشش لازم را داشته باشد.

 

 

 

توجه:

 

 

 

ابتدا باید آسوره‌ها از هم جدا باشند، سپس فشار را کم‌کم افزایش‌دهید. این روش برای نصب لاستیک بادی مناسب نیست.
۲- انگشت خود را با مرکب رقیق، رنگی‌کنید و به چند نقطه روی آسوره سیلندر لاستیک بزنید.
۳- ماشین را راه بیندازید و روی چاپ ببرید و بعد از چند دور، فشار را قطع کنید و ماشین را متوقف‌کنید.
۴- اگر فشار بین آسوره‌ها درست باشد،‌ اثر مرکب بر روی آسوره‌های سیلندر زینک منتقل می‌شود.

 

 

 

روش دیگر برای کنترل فشار بین آسوره‌ها به شرح زیر است:

 

 

 

۱- آسوره‌ها را کاملاً تمیز کنید. زینک و لاستیک را به‌صورت استاندارد و صحیح ببندید و با سرعت متوسط، با کاغذ معمولی و استفاده از لاستیک غیربادی ماشین را روی چاپ ببرید.
۲- بر روی هر دو آسوره سیلندر لاستیک، با مرکب یا مداد شمعی یک علامت کوچک بگذارید و ماشین را یکی دو دور راه بیندازید تا اثر مرکب یا مداد به‌صورت یک حلقه یکنواخت و کمرنگ در آید.
ماشین را با سرعت عادی راه بیندازید، آسوره‌های سیلندر زینک را کنترل‌کنید. اگر فشار بین آسوره‌ها درست باشد، ‌اثر یکنواخت حلقه مرکبی بر روی آسوره‌های سیلندر زینک نیز ظاهر می‌‌شود. اگر اثر ظاهر شده بر روی آسوره‌ها به شکل بریده بریده باشد،‌ فشار بین آسوره‌ها کافی نبوده و یک یا هر دو سیلندر خارج از مرکز قرار‌گرفته‌اند و لنگ می‌‌زنند.

 

 

 

نکته بسیار مهم:

 

 

 

تنظیم فشار بین آسوره‌ها باید با دقت زیاد انجام شود. ماشین‌هایی که سرسیلندر بوشی دارند، در اثر وجود فشار اضافی بین آسوره‌ها‌، آسیب‌پذیر هستند. بوش‌های سرسیلندر بر اثر فشار اضافی، داغ شده و گریپاژ می‌‌کنند و خط‌های بریده بریده روی آن‌ها ظاهر می‌‌شود.
ماشین‌هایی که سرسیلندر آن‌ها‌،‌ بلبرینگ‌های سوزنی دارد، ممکن است قبل از تنظیم فشار بین آسوره‌ها، نیاز به افزایش بار بلبرینگ‌ها داشته باشند. برای این کار، باید از افراد متخصص یا تعمیرکاران وارد، کمک گرفت. در صورت دسترسی نداشتن به متخصص، باید دستورالعمل کارخانه به دقت انجام شود.

 

 

 

علت ج:

 

 

 

جمع شدن گرد و خاک و پرز کاغذ بر روی دنده‌‌های سیلندر.

 

 

 

راه‌حل : دنده‌های سیلندر را کاملاً تمیز کنید.

 

 

 

علت د:

 

 

 

استهلاک آسوره‌های سیلندر.

 

 

 

راه‌حل : اگر راه‌حل‌های ذکر شده برای علت‌های الف، ب و ج کارساز نبود، آسوره‌های سیلندر باید کنترل و تنظیم و یا تعویض‌شوند. با استفاده از لاستیک بادی، اشکالات ناشی از دنده‌های سیلندر را می‌‌توان تا حدودی در چاپ برطرف کرد.

 

 

 

علت ه :

 

 

 

مرکب خیلی شل و یا چرب است.

 

 

 

راه‌حل : از مرکب غلیظ‌تر استفاده کنید، در بعضی از موارد خط‌های موازی ناشی از خرابی دنده‌های سیلندر بر روی لاستیک دیده‌می‌‌شود اما روی کاغذ نمی‌‌آید. که علت‌ها و راه‌حل‌های آن‌ها قبلاً مورد بررسی قرارگرفت اما موقعی که از مرکب رقیق و چرب استفاده شده‌ است، این خط‌ها نمایان‌تر شده و روی کاغذ نیز ظاهر می‌‌شوند.

 

 

 

اشکال ۲: خطوط و یا نوارهای چاپی که ارتباطی با دنده ندارند

 

 

 

 علت :

 

 

 

این خطوط به موازات لبه‌پنجه و یا از لب پنجه به طرف ته‌کار ظاهر‌می‌‌شود. این خط‌ها به علت وجود اشکال در نوردهای مرکب و آب و یا شل بودن لاستیک رخ می‌‌دهد.

 

 

 

راه‌حل : در مطالب آینده که   مشکلات نوردها و   مشکلات لاستیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت ، باز هم به این اشکالا‌ت پرداخته می‌شود. اگر طرح خط‌های ناخواسته، به‌صورت غیرمنظم و یا متغیرباشد، سفتی تسمه موتور اصلی را کنترل کنید، تسمه موتور باید کاملاً تمیز بوده و چرب نباشد.

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی

کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت |
متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی |
مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *