انقلاب دیجیتال در حال ورود به بازار بسته بندی

آشنایی با انواع مرکب و تونر گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ
آشنایی با انواع مرکب و تونر
2016-03-25
طراحی قالب جعبه ، ساخت جعبه کادویی و لوکس ، بسته بندی لوکس ، جعبه ساعت و جواهرات ، گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ
تاریخ بسته بندی از برگ درختان تا کنشگری هوشمند
2016-03-25

انقلاب دیجیتال در حال ورود به بازار بسته بندی

انقلاب دیجیتال در حال ورود به بازار بسته بندی گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ

انقلاب دیجیتال در حال ورود به بازار بسته بندی

یک چیز قطعی است؛ انقلاب دیجیتال در حال ورود به بازار بسته‌بندی است و دروپا محل نمایش بسیار خوبی بود از آنچه که طی سال‌های آینده پس از تحولات دیجیتالی قابل توجه در بازار بسته‌بندی خواهیم دید. علاوه بر کاربرد چاپ دیجیتال در چاپ بسته‌بندی، این روش در ماشین


فناوری انقلابی عملیات تکمیلی دایکات جعبه های مقوایی بدون نیاز به قالب تیغ است

در حالی که چاپ تجاری، حداقل در آمریکای شمالی، به سیر نزولی خود ادامه می‌دهد، تولیدکنندگان چاپ در بازار بسته‌بندی که همچنان رو به رشد است، توجه روزافزونی را به خود جلب می‌کنند. همیشه وارد شدن به بازار بسته‌بندی برای چاپخانه‌های تجاری چالشی بزرگی بوده. اما چرا؟
بسته‌بندی برای شرکتی که کالاهای مصرفی تولید می‌کند، امری حیاتی است و هر گونه اشکال در آن، کل کسب و کار را به مخاطره می‌اندازد. مشکلات بسته‌بندی، در زنجیره تولید و تامین، هزاران مشکل دیگر را به بار می‌آورد. به همین خاطر خیلی از صاحبان برند بر این نظرند که «سری را که درد نمی‌کند، دستمال نبندند» و تا وقتی که دلیل محکمی وجود نداشته باشد، از تغییر چاپخانه‌های طرف قرارداد خود اجتناب ‌کنند.
به علاوه، بسته‌بندی در مقایسه با چاپ کاتالوگ و بروشور بسیار متفاوت است. بسته‌بندی به افراد گوناگونی در سازمان مراجعه‌کننده، مهارت‌های گوناگون در شرکت تولیدکننده و اغلب تجهیزات و نرم‌افزارهای بسیار گوناگونی نیاز دارد که مساوی با سرمایه‌گذاری‌های عظیم در این برهه دشوار اقتصادی است.
با این توصیفات، اکنون بسته‌بندی متحمل تغییرات آنالوگ به دیجیتال است که به تغییرات صنعت چاپ تجاری طی چند سال گذشته شباهت دارد. این می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای تولیدکنندگان با شهامتی ایجاد کند که می‌توانند قابلیت عرضه محصولات و خدمات کاملا متمایزی به صاحبان برند را در خود ایجاد کنند.
پرسش کلیدی این است که کدام بخش، طلایه‌دار تغییر و تحول در چاپ بسته‌بندی خواهد بود؟ چاپکاران بسته‌بندی و صنایع تبدیلی یا گروه‌های خارج از عرصه بسته‌بندی؟
به هر حال، بسته‌بندی در دروپا ۲۰۱۲ پیشرفت‌های جالبی داشت. این مقاله تنها دربردارنده چند نمونه جالب است.
 
شروع از نقطه آغاز 
چالشی که صاحبان برند، همیشه با آن مواجه هستند، یکدستی رنگ‌های برند روی انواع سطوح چاپ‌شونده است. در حالی که سال‌ها پیش بسته‌بندی به طور عمده از کاغذ ساخته می‌شد، امروزه می‌تواند از هر چیزی تولید شود و صاحبان برند می‌خواهند از هر آنچه که محصولاتشان را در قفسه انبوه فروشگاه‌ها چشمگیر می‌کند استفاده کنند. از ایده تا ساخت، طیف رنگ‌ها می‌تواند به شدت تغییر کند و این برای برندها یک مشکل اساسی است.
پاول بین (Paul Bean)  از شرکت برندسازی Sun Branding Solutions در صحبت‌های خود در مورد این موضوع به راهکار how Pantone LIVE که پیش از دروپا معرفی شد و در دروپا هم توسط شرکت X-Rite به نمایش درآمد، توجه ویژه‌ای کرد.
جان درنن (Jon Drennan) از شرکت دارویی چساپیک (Chesapeake) نیز توضیح داد که چگونه این محصول تعداد پاسخ‌های منفی شرکت را به صفر رسانده است. این راهکار مبتنی بر فن‌آوری ابر
 (cloud-based)، به صاحبان برندها این امکان را می‌دهد که در طول زنجیره تولید و تامین، کنترل بهتری بر رنگ داشته باشند.
X-Rite در نمایشگاه ابزارهای جدیدی مانند X-Rite exact را برای چاپخانه‌های تجاری و تولیدکنندگان بسته‌بندی نیز معرفی کرد که اندازه‌گیری بهتر رنگ را در فرآیند تولید میسر می‌کند.
شرکت Esko ادعا می‌کند که از هر ۱۰ برند، ۹ برند برای تولید بسته‌بندی‌هایشان از ابزارهای Esko استفاده می‌کنند. یکی از این ابزارها که Esko در دروپا به نمایش گذاشت، Suite 12 بود که طراحی ساختاری سه بعدی و امکان ویرایش و تصویرسازی گرافیکی یک بسته «در شرایط واقعی» را دارد و به این ترتیب سرعت فرایند تولید را افزایش داده و یک ابزار کنترل کیفی کارآمد برای کاهش ریسک خطاهای انسانی است.
منظور Esko از «شرایط واقعی» نشان دادن بسته‌بندی روی قفسه فروشگاه‌ها قبل از نهایی شدن طرح‌ها و تولید است. این یک راه‌حل عالی است که بدون شک دلواپسی‌ها و دردسرهای بسیاری را در زنجیره تولید از بین می‌برد و منجر به کیفیت بالاتر و کارایی بیشتر بسته‌بندی می‌شود.
Web Center 12 شرکت Esko مدیریت تاییدهای نهایی برای تولید و چرخه زمانی پروژه را امکان‌پذیر می‌کند. Esko یکی از اولین‌هایی بود که با Pantone LIVE یکپارچه شد.
مرکب، بخشی از ماجرا
مرکب نیز در بسته‌بندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به خصوص در مورد بسته‌بندی مواد غذایی و محصولات حساس دیگر، جلوگیری از نفوذ مرکب به درون بسته، از اهمیت بالایی برخوردار است.
سان کمیکال (sun chemical) مرکب‌های کم نفوذ خود را به نمایشگاه آورده بود و فوجی‌فیلم در بخش محصولات چاپ بسته‌بندی خود یک مرکب جدید برای بسته‌بندی انعطاف‌پذیر را معرفی کرده بود. نمونه‌ای از بسته‌های انعطاف‌پذیری که با مرکب‌های رول کم عرض UVivid چاپ شده بودند، در غرفه فوجی‌فیلم نمایش داده می‌شدند و متخصصانی از این شرکت نشان می‌دادند که چطور این مرکب‌ها از نظر اتحادیه اروپا- که تا جایی که می‌دانم حداقل در حال حاضر، به اندازه FDA سخت‌گیر نیست- برای بسته‌بندی مواد غذایی مناسب هستند. البته طبق گزارش‌ها، این مرکب‌های نانو بنی لاندا هستند که به تایید FDA برای بسته‌بندی مواد غذایی نزدیک‌اند.
 
چاپ دیجیتال، بدعتی در بسته‌بندی
از نقطه‌نظر تولید، غرفه‌گذاران دروپا ۲۰۱۲ راهکارهای چاپ بسته‌بندی مختلفی را به نمایش گذاشتند.
 از ماشین‌های اچ‌پی ایندیگو ۲۰۰۰۰ (برای بسته‌بندی انعطاف‌پذیر) و ۳۰۰۰۰ (برای جعبه‌های مقوایی) گرفته تا
 جتریون ۴۹۰۰ EFI که یک چاپگر لیبل دیجیتال با رزولوشن بالا و دایکات لیزری پیوسته بود.
زایکون که در بازار چاپ دیجیتال لیبل موفق بوده، با سیستم
Folding Carton Suite خود در دروپا وارد حوزه رقابت در جعبه‌‌های مقوایی شد. این سیستم محصولات زایکون و شرکای آن شامل دستگاه چاپ، سطوح چاپی، گردش کار، تونر و بعضی‌ عملیات تکمیلی را در برمی‌گیرد.
گروه بوبست، تولیدکننده سوییسی تجهیزات تکمیلی غیردیجیتال و غیره، با نمایش یک دستگاه جوهرافشان برای جعبه‌های مقوایی که به نظر می‌رسد در آزمایشگاه‌های بوبست به خوبی در حال پیشرفت هستند، سرکی هم به دنیای دیجیتال کشید. نمونه‌هایی که بوبست در طول نمایشگاه، در غرفه و کنفرانس خبری نشان داد، با استفاده از هدهای PROSPER کداک تولید شده بودند.
کمپانی‌های زیراکس و ریکو هر دو به نمایش کاربردهای محصولاتشان در تولید جعبه‌های مقوایی مشغول بودند. البته اگر نگوییم همه، بیشتر تولیدکنندگان ماشین‌های افست هم راهکارهای چاپی جدید و یا پیشرفت‌یافته‌ای برای جعبه‌های مقوایی داشتند. از جمله اسپیدمستر XL 106 هایدلبرگ که در نمایشگاه در حال چاپ بسته‌بندی به نمایش گذاشته شده بود.
پرس‌تک نیز با ماشین افست- دیجیتال ۷۵DI خود که قادر به چاپ مقوا تا ضخامت ۳۱ پوینت است، نمایش کاربردهای بسته‌بندی را به راه انداخته بود. اندازه دو ورقی این ماشین، کارآیی ماشین‌های DI را در بسته‌بندی توسعه می‌دهد. هر چند که به گفته نمایندگان پرس‌تک ماشین‌های یک ورقی (۵۲×۳۷) این شرکت تاکنون در چندین چاپخانه بسته‌بندی نصب شده‌اند.
قابلیت چاپ اطلاعات متغیر (تک رنگ جوهرافشان) در ماشین ۷۵DI برای چاپ شماره سریال، بارکد و اطلاعات متغیر دیگر روی بسته‌بندی، همچنین نصب خشک‌کن‌های یووی در قسمت تحویل ماشین و یا روی سیلندر چاپ برای تسهیل چاپ روی سطوح خاص مثل فیلم و کاغذ متالایز و انواع سطوح غیرجاذب، قابلیت‌هایی هستند که کارآیی‌های ۷۵DI را در بازار بسته‌بندی گسترش می‌دهند.
بنی لاندا در اینجا هم با ماشین‌ چاپ نانوگرافی‌اش که در دروپا روی اسکلت ماشین‌های کوموری به نمایش درآمده بود، حضوری چشمگیر داشت، هر چند احتمال دارد این ماشین در آینده با استفاده از محصولات هایدلبرگ و مان‌رولند به تولید برسد.
چاپ بسته‌بندی نیز مانند چاپ تجاری با افت شدید تیراژ و کاهش زمان گردش کار روبه‌روست، چون صاحبان برند به دنبال عرضه سریع‌تر محصول به بازار، تیراژهای پایین‌تر برای ایجاد قابلیت بازشناسی و کنترل محصولات بسیار متنوع‌تر و شخصی‌سازی بیشتر در بسته‌بندی هستند.
هر چه تکنولوژی‌های چاپ دیجیتال به سطح کیفیت و سرعت مطابق با نیازهای تولید بسته‌بندی، چه انعطاف‌پذیر، چه جعبه مقوایی، لیبل و چه کارتن نزدیک‌تر می‌شوند و همچنان که تکنولوژی‌های افست و فلکسو با کوتاه‌تر کردن زمان آماده‌سازی و کاهش باطله برکارآیی خود می‌افزایند، فشار رقابت در بخش امکانات تکمیلی این دو نوع تکنولوژی بیشتر می‌شود.
 
در خط عملیات تکمیلی 
راهکارهای نوآورانه بسیاری در زمینه عملیات تکمیلی در دروپا نشان داده شد که بازدیدکنندگان را به حیرت می‌آورد. به ویژه در زمینه لیبل، محصولات دایکات لیزری متعددی وجود داشت که همه آنها در این مطلب نمی‌گنجند.
تولیدکنندگان تجهیزات تکمیلی سنتی، محصولات خود را با قابلیت زمان آماده‌سازی کوتاه‌تر و برخی اجزای گردش کار دیجیتال عرضه کرده بودند که بازدهی تولیدکنندگان بسته‌بندی را بالاتر می‌برد و موجب می‌شود که صاحبان برند بتوانند محصولاتشان را سریع‌تر وارد بازار کنند.
اما دو راهکار دیجیتال به عنوان نشانه عصر دیجیتال برای من جلوه متمایزی داشتند:
اولی Highcon Euclid بود. (توجه: بنی لاندا یکی از سرمایه‌گذاران در این شرکت است.) با سرعت ۱۵۰۰ ورق در ساعت، این ماشین جعبه‌سازی که زمان آماده‌سازی آن ۱۵ دقیقه است، می‌تواند جعبه‌های مقوایی را بدون نیاز به قالب‌های گران قیمت خط تا و برش بزند. یکی از حضار غرفه Highcon در دروپا که فرد بنام و صاحب یک چاپخانه بسته‌بندی بود می‌گفت با توجه به این‌که تیراژهای سفارشاتشان در ۷۰ درصد موارد از ۵۰۰۰ ورق فراتر نمی‌رود، ماشین Euclid می‌تواند سودآوری آنها را در تولید این تیراژهای پایین افزایش دهد.
با مورد دیگر صادقانه بگویم که به طور تصادفی به دنبال یکی از توصیه‌های ویت اورت از شرکت اورت گرافیکز برخورد کردم. FreeBox محصول شرکت فرانسوی System Group، ماشین جعبه‌سازی کاملی است که کارتن‌ها را در اندازه‌های گوناگون، می‌سازد و برای این کار از نرم‌افزاری استفاده می‌کند که اندازه دقیق مورد نیاز را بر اساس اندازه آنچه قرار است درون آنها قرار بگیرد، محاسبه می‌کند.
این ماشین همچنین قابلیت شخصی‌سازی کارتن‌ها به وسیله چاپ جوهرافشان رنگی را دارد. بنابراین ورقه‌های کارتن را به ماشین تغذیه می‌کنید و جعبه‌های چاپ شده آماده مصرف را از آن تحویل می‌گیرید. خیلی عالی! البته قیمت دستگاه به پیکره‌بندی آن بستگی دارد. اما به گفته مسوولان شرکت، طیف قیمت دستگاه‌ها از ۲۵۰ هزار تا ۳۵۰ هزار یورو است و مشتریان اصلی آن تولیدکننده‌هایی هستند که می‌خواهند جعبه‌های محصولاتشان را هم خودشان تولید کنند، به خصوص شرکت‌هایی که تجارت الکترونیک انجام می‌دهند. در بعضی موارد، تولیدکنندگان مواد کارتنی (فلوته) این دستگاه را به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند.
دستاورد این سیستم کاهش چشمگیر باطله و نیروی کار و نیز کاهش هزینه‌های حمل و نقل است، چون کارتن‌ها درست در اندازه مورد نیاز ساخته می‌شوند. این سیستم همچنین نیاز به مواد بسته‌بندی اضافی در داخل جعبه‌ را حذف می‌کند. هر دو این دستگاه‌ها طلایه‌داران تحولی اساسی برای صنعت جعبه‌سازی، در کنار سایر راهکارهای به نمایش درآمده در دروپا هستند.
سطوح چاپی 
سطوح چاپی در حوزه بسته‌بندی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند، ولی متاسفانه من زمان کافی برای کاوش در آن را نداشتم. اگرچه به طور اتفاقی با دو نوع سطح چاپی مختص جعبه‌های مقوایی برخورد کردم که بسیار تاثیرگذار بودند. محصولی به نام Softy از شرکت Favini ویژه کاربردهای لیبل و برچسب در غرفه ریکو دیده می‌شد. این نام‌گذاری برای این محصول بجا و مناسب بود. این ماده یک طرفه حس پارچه را دارد، ولی مثل کاغذ عمل می‌کند و به نظر می‌رسد برای چاپ، دایکات و تا مناسب باشد. نمونه تونرهای موجود در غرفه ریکو نیز نمونه‌های خیلی خوبی بودند.
Sappi Algro Design مورد دیگری در میان سطوح چاپی بود که نظر مرا جلب کرد. برخی از غرفه‌گذاران مانند بوبست، از این محصول به خاطر سطح روشن و سفید و حس ابریشمین آن در غرفه‌های خود استفاده کرده بودند. این سطح چاپی در عملیات تکمیلی مختلف نیز استحکام خوبی از خود نشان می‌دهد. Algro Design همچنین در کاربردهای چاپ تجاری و نشر به نمایش درآمده بود.بحث سطوح چاپی در بسته‌بندی هم بسیار مهم است که آن را به همکاران متخصص در این زمینه واگذار می‌کنم.
منبع: ماهنامه صنعت چاپ
محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی
کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت | متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی | مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =