آرم به نماد یا نشانه یا امضا هر شرکتی گفته می شود که دلالت برارزش آن شرکت دارد.

طراحی آرم هر شرکت یکی از گرانبهاترین و ارزشمند ترین و ابتدایی ترین الزامات هر شرکت جهت بازاریابی و فروش می باشد  . تعرفه طراحی لوگو از قیمت های پایین شروع میشود و نسبت به تجربه طراح قیمت گذاری می شود. طراحی آرم ارزان یا طراحی آرم رایگان یکی از عوامل تحریک کننده شرکت ها و موسسات تبلیغاتی برای گول زدن مشتریان است . در زیر به آموزش طراحی آرم خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد می پردازیم تا شما بتوانید بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرید .

 

طراحی-لوگو-گروه-چاپ-و-تبلیغات-بهرنگ

آرم چیست و اهمیت آن برای یک شرکت در کجاست؟

مشتریان اغلب به آرم شرکت ها توجه زیادی نشان میدهند زیرا این علامت ها بر ارزش محصولات و خدمات می افزاید . گاهی این ارزش به مهم ترین عامل تحریک کننده مشتریان برای خرید و استفاده از محصولات و خدمات تبدیل میشود . در این جاست که علامت تجاری یا آرم معنا می یابد . در بعضی موارد افراد با تجربه در امر بازاریابی انتخاب یک آرم یکدست و کامل را کلید همه مشکلات بازاریابی میدانند . امروزه یکی از وظایف گرافیست طراحی آرم یا نشانه است هر سازمان یا شرکتی در زمان تاسیس در صدد بر می یاد که برای خودش یک آرم طراحی کند تا به این وسیله بتونه هویت و شخصیت اجتماعی خود را به دیگران معرفی کند . چون اصولاً نشانه مشخصه اصلی هر سازمان و حکم امضا و مهر آن موسسه را دارد و مردم هم از محصول شناخت پیدا میکنند و یا با خدمات آن موسسه آشنا شده و به محض اینکه نشانه آن سازمان را ببینند اطمینان خود را نسبت به آن کالا بدست میاورند .
بنابراین آرم یا نشانه یک فرم و یا یک تصویر گذرا نیست بلکه ممکن است که سالیان زیادی در خدمت یک سازمان قرار گیرد .
بنابراین وقتی یک آرم را طراحی میکنیم باید تمام جنبه های آنرا بررسی کنیم . زیرا یک پوستر یا بروشور یا یک صفحه روزنامه یک زمان کوتاهی را به خودش اختصاص میدهد و بعد یک تصویر دیگر جای آنرا میگیرد ولی آرم یک زمان مشخص و معین ندارد .

 

طراحی-لوگو-,-طراحی-لوگو-تایپ

مشخصات یک آرم کامل چیست؟

در حقیقت یک آرم بدون سناریوی متقاعد کننده برای افراد جامعه ،یک آرم نیست . این علامت ممکن است به آرم شباهت داشته باشد . نام نشانه و ویژگی های تصویری شناخته شده ای داشته باشد و حتی از روش های تبلیغاتی نیز استفاده میکند . اما مصرف کننده به این محصول بی اعتنا میباشد . در کل یک آرم باید سالم ،زیبا دارای انسجام ، وحدت شکل ، قابلیت تبدیل در اشکال مختلف را داشته باشد مثلاً هم بتوان آنرا به صورت حجمی یا رومیزی یا در سردر مکان مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد دیگر انیکه یک آرم باید گویا باشد و دارای اجزای دقیق و صحیح باشد و یکی از مهمترین ویژگی های یک آرم این است که با کوچک و بزرگ کردن ابعاد آن شکل اولیه آن تغییر نکند . به همین دلیل طراح باید طرح خود را براساس میزانها و معیارهای دقیق اندازه گیری و رسم کند و ترکیب بندی تصویری و فنی آن را با دقت و موشکافانه سبک و سنگین کند .

 

طراحی-لوگو-ارزان

انواع آرم :

لوگوتایپ چیست ؟

دسته ای از آرمها از عناصر زبانی و الفبای حروف استفاده میشود که اصطلاحاً به آن لوگو تایپ گویند و آرم هایی که دارای اسم کامل موضوع میباشند در این طبقه بندی قرار میگیرند  که این نوشتن گاه کاملاً ایرانی بوده و با خطوط نستعلیق و شکسته ایجاد یک نشانه میشود و پایگاه توسط حروف فانتزی و تغییر شکل دادن نوشته میشود .

مونوگرام چیست ؟

از دیگر نشانه های لوگو تایپ نشانه هایی که فقط از حروف اول نام موسسه یا سازمان استفاده میکند . که به آن مونوگرام گفته میشود .

 

طراحی-لوگو-حرفه-ای-ارزان

چند روش انتخاب و طراحی آرم :

ارتباط طراحی آرم با سود دهی مستقیم :
اصل اولیه طراحی آرم در نظر گرفتن ارتباط آرم با اسم و سایر نمادها با سود آشکار و محسوس است . این سود را یا خود محصول به تنهایی ایجاد میکند و یا اجزای تشکیلات بازاریابی آرم های موفق با رعایت این اصل به موفقیت رسیده اند . درست است که در این مرحله خود آرم به تنهای اهمیت چندانی ندارد اما تا اندازه ای باید به آن توجه کرد .

طراحی مبتنی بر تاثیر روانی :
یک متن موثر بر احساسات ، مفهوم اصلی سازمان یافته است که متشری را به یک سری عوامل نامربوط ولی تاثیر گزار مرتبط میکند . در واقع این تاثیر روانی نام ها و متن های انتخابی است که شما را وادار میکند به دنبال کشف تفاوت ها باشید .

کسب تجربه :
در این جا میخواهیم از تاثیر هیپنوتیزم کنندهی طراحی آرم صحبت کنیم شما با یک انتخاب درست در مشتری انتظارات و آرزوهایی ایجاد میکند که تولیدات به تنهایی نمیتوانند از پس این کار برآیند .

 ایجاد وسیله ای برای انتقال پیام :
نقش آرم در این رویکرد ، ایجاد سمبول متفاوت در علن حال شناخته شده است . چنین آرمی مصرف کننده را قادر میسازد نظرات جالب توجه و احساسات خاص در مورد آن بیان کند .

 ایجاد یک جایگاه اجتماعی / فرهنگی :
در این جا هدف ایجاد یک جایگاه اجتماعی و فرهنگ یبه عنوان راهنمای مشتریان است. این راهنما مشتری را از آنچه که در اطرافش میگذرد ، هنجارهای اجتماعی و هر چیز خوشحال کننده آگاه میسازد .

ایجاد تخیل :
دل بستن به یک آرم و انتخاب آن از جانب مشتری به این دلیل باشد که فرد از این طریق میتواند مانند دنیای خیال رفتار کند ،یا جوری عمل کند که در واقعیت جرات انجام آن را ندارد یا نمیخواهد هزینه انجام آن را بپردازد .
تمام روش های نوین و موفق در امر تولید محصولات و ارایه خدمات در مورد طراحی آرم نیز چاره ساز است شرط لازم و کافی برای موفقیت ، فراهم کردن چیزی برای مشتری است که به آن نیاز دارد ولی نمیتواند خیلی سریع به آن دست پیدا کند . به این دلیل که تهیه آن برای مشتری کاری دشوار ،پیچیده پرزحمت ،خسته کننده و گسترده است ، مطابق این رویکرد ،آرم شرکت ها مسائلی با هویت انسانی نیستند و هم چنین خارج از فکر مشتری هویت ندارند . آنها فقط ابزار هستند به همین سادگی ابزارهایی برای دست یابی به هدف نهایی .

ایفوگرافی-انتخاب-یک-آرم-خوب--,-گروه-چاپ-و-تبلیغات-بهرنگ

احساسات را نمیتوان به علامت های تجاری تزریق کرد ، بلکه اگر به عنوا یک منبع سودمند در نظر گرفته شوند :احساسات را بر میانگیزند ،احساسات مثبت ،نتایج مستقیم این انتظارات هستند . سمبول های مختلف برخلاف انتظار تاثیر زیادی ندارند . آنها در حقیقت نشانه هایی هستند که ما را برای رسیدن به هدف اصلی هدایت میکنند .

 

اتود طراحی آرم ، طراحی لوگو تایپ

در طراحی یک نشانه باید چند عامل مورد توجه قرار گیرند که به شرح زیر است :

سادگی : مختصر بودن اشکال و حروف از لحاظ بصری و پرهیز در طراحی آن جهت درک سریع بصوری و به دنبال آن به خاطر ماندن طرح.
توازن، تعادل و تناسب : متعادل بودن تیرگی و روشنی سطوح، ایجاد تناسب در سطوح و ضخامت خطوط در نهایت ایجاد یک چیدمان مناسب جهت بوجود آوردن یک فرم مناسب از لحاط بصری .
رنگ و فرم مناسب : استفاده از فرم و رنگ های مناسب با توجه به موضوع (شغل، محصول و …) مطرح گردیده.
قابلیت رنگ پذیری : قابلیت ارائه بصورت یک رنگ یا چند رنگ.
امکان تغییر ابعاد : آرم باید به گونه ای طراحی شده باشد که در صورت لزوم بتوان آن را به مقیاس مورد نیاز کوچگ یا بزرگ کرد، بدون آنکه شاکله آن آسیب ببیند.
ماندگاری تصویری : پیش بینی و لزوم کاربرد و انتخاب عناصر بصری که دارای تاریخ مصرف کوتاه مدت نباشند.(بروز بودن و بروز ماندن طرح)
گویایی : ارتباط مفهوم بصری طرح با موضوع (شغل، محصول و …) مطرح گردیده
هماهنگی فرهنگی : استفاده از عناصر بصری مرتبط با موضوع و تعیین حال ریشه دار در فرهنگ جامعه ای که آرم برای آن طراحی میشود میتواند مورد توجه قرار گیرد.
زیبایی : زیبایی بصری کلیت طرح
فونت مناسب : استفاده از فونت متناسب با فرم نشانه جهت زیرنویس کردن نام در صورت لزوم

طراحی لوگو logo design

جهت طراحی یک نشانه به ترتیب زیر عمل می کنیم :

جلسه با کار فرما : صحبت با کار فرما و تهیه صورتجلسه از تمام نظرات و مواردی که اصرار دارند در طراحی نشانه لحاظ گردد.
دیدن نمونه های مشابه
تهیه فهرست : تهیه فهرست از هر چیزی که با موضوع مطرح شده ارتباط دارد.(فیزیکی، مفهومی و …)
ظهور ایده : مرور اتودها و انتخاب چند اتود برتر با توجه به موضوع طراحی، خواسته های کارفرما و …
انتخاب طرح اولیه : آماده کردن اتودهای انتخابی ترجیحا بصورت کامپیوتری جهت ارائه و نطرخواهی از کارفرما در مورد انتخاب طرح اولیه
کار بر روی طرح اولیه : اعمال نظرات کار فرما بر روی طرح اولیه انتخابی و پخته کردن طرح از لحاظ فرم، رنگ و … و ارائه مجدد طرح به کارفرما جهت اعلام نظر نهایی
نهایی کردن طرح : اعمال نظرات کارفرما بر روی طرح نهایی و پخته کردن طرح از لحاظ فرم، رنگ و … با رعایت اصول حرفه ای طراحی نشانه و ارائه به کارفرما جهت طراحی اوراق اداری و …

اتود طراحی لوگو

چند نکته در باب طراح آرم

بسیاری از شرکت‌ها برای طراحی لوگو یا آرم خودشان از سرویس‌های طراحی رایگان ارم یا لوگو که سایت‌هایی مثل فری دیزاین ارائه می‌دهند استفاده می‌کنند…
یا بسیار دیده شده که کاربران در سطح وب بدنبال لوگو یا آرم‌های آماده می‌گردند…. و در بعضی موارد فرم را حفظ می‌کنند و رنگ لوگو‌ها را تغییر می‌دهند و لوگو را مال خود می‌کنند…
بعضی شرکت‌ها هم خرج‌های بسیار زیادی انجام می‌دهند، هزینه بابت دکوراسیون خود می‌کنند یا از بهترین برندهای مبلمان در دفتر خود استفاده می‌کنند اما در زمان
طراحی لوگو خود همیشه بدنبال لوگو ارزان می‌گردند یا در پیدا کردن یک متخصص در طراحی لوگو مشکل دارند…
در بعضی موارد مدیران شرکت‌ها فکر می‌کنند که هنرمندان مجانی کار می‌کنند یا خرجی ندارند و در بعضی موارد دیده شده که به آن‌ها می‌گویند کشیدن دو تا خط و یک دایره دیگر پول گرفتن ندارد…
به نظر من دیگر زمان این صحبت‌ها تمام شده دیگر شرکت‌ها می‌دانند که نشانه یا لوگوی آن‌ها باعث اعتماد در طرف مقابلشان می‌شود.
امروزه مدیران شرکت‌ها خود به دنبال طراح لوگو می‌گردند نمونه کارهای او را می‌بینند و خودشان مستقیما با طراحشان وقت می‌گذارند و صحبت می‌کنند و ایده‌های خودشان را به آن مننتقل می‌کند چون به اهمیت بالای یک لوگوی خوب واقف هستند.
تعیین
هزینه طراحی لوگو رابطه مستقیمی با تجربه شخص طراح دارد هر چه تجربه طراح بیشتر باشد هزینه طراحی آرم آن‌ها هم بیشتر است.