سررسید و سالنامه ۹۷| قیمت تقویم رومیزی و دیواری | چاپ سررسید اختصاصی سال

سررسید و سالنامه و تقویم های رومیزی و دیواری از جمله هدایای تبلیغاتی به شمار می روند که شرکت ها و موسسات و اشخاص برای تبریک و هدیه برای سال نو به دوستان و اشنایان و همکاران خود تقدیم می کنند. سررسید ها هر سال نسبت به سال قبل تغییراتی در روز و تاریخ و ایام را در خود ثبت می کنند و هر سال، بعنوان مثال تقویم و سررسید سال ۹۶ با سالنامه سال ۹۷ فرق می کند و سالنامه سال ۱۳۹۷ با سررسید ۱۳۹۸ ؛ که این تغییرات باعث می شود که ماندگاری سررسید ها و سالنامه ها در یک سال تضمین شود. چاپ روی سررسید ها اغلب بصورت داغی و طلاکوب و جدیدا بوسیله لیزر انجام می شود.

سررسید و سالنامه و تقویم رومیزی و دیواریسررسید یا سالنامه خوب دارای چه ویژگی هایی است؟

یک سالنامه خوب باید در ابتدا موضوعات کاربردی را لحاظ کند و اطلاعات روز کاملا دقیق و درست در آن ثبت شود و صد البته خوانا باشد. رنگها به گونه ای انتخاب شود که چشم بیننده کمترین مشکل را در دید داشته باشد. متریال مصرفی کاغذ تحریر، گلاسه و همچنین روکش های جلد باید به صورتی انتخاب شود که نسبت به عملیات تولید سررسید عکس العمل منفی نشان ندهد.

سررسید خوب باید از لحاظ کنترل کیفیت بررسی شود تا یک سال دوام داشته باشد، بالطبع تمام موارد ذکر شده در تمام عملیات تولید سررسید تاثیرگذار خواهد بود و بنابراین سررسید خوب سررسیدی است که بتواند در یک سال دوام خوبی داشته باشد، همچنین مشخصات روزانه آن دقیق ثبت شده باشد و فضای خوب و کافی برای نوشتن داشته باشد.

از سه جنبه می توان یک سالنامه که مطابق با زندگی فعلی ایرانی باشد، را مورد بررسی قرار داد، اولین وجه، کاربردی بودن یک سررسید یا سالنامه است وجه بعدی آن، جنبه زیبایی شناختی یک سررسید و دیگری وجه فرهنگی آن است. در وجه کاربردی کیفیت صحافی کار، جادار بودن برای نت برداری و نوشتن، سبک بودن، داشتن پاکت مدارک انتهای سررسید و کش نگهدارنده و دیگر مواردی که در سررسیدهای قدیمی کمتر به چشم می خورد، بسیار مورد اهمیت است. شکیل بودن یک سررسید، آپشن های متنوع مانند داشتن گوشه های گرد شده، استفاده از سایزهای کوچک تر و روکش های متعدد و البته متنوع از پارچه گرفته تا جنس چرم، ترمو و غیره، حس زیبایی شناختی سررسید را ارتقاء می دهد.

از لحاظ فرهنگی نیز سررسید یا سالنامه ها با رویکردی متفاوت و تازه رو به رو شده اند و درحال تغییر فرهنگ شفاهی به فرهنگ نوشتاری هستند.

از یک نگاه دیگر سررسید یا سالنامه ای خوب محسوب می شود که از نظر کارایی کارآمد باشد، البته تنوع نوع جلد و متریال مصرفی آن و قطعا نوع صحافی نیز در خوب بودن یک سررسید تاثیرگذار خواهد بود.در واقع یک سررسید خوب استفاده و کاربرد خوبی نیز باید داشته باشد و البته اگر در سررسید بخش هایی برای موارد خاص و برنامه ریزی در نظر گرفته شود نیز کارایی بالاتری پیدا می کند.

ملاک انتخاب متقاضیان سالنامه یا سررسید بیشتر حول چه محورهایی است؟ملاک انتخاب متقاضیان سالنامه یا سررسید بیشتر حول چه محورهایی است؟

گاهی پیش آمده شرکتی حاضر است از کیفیت کار در قبال کاهش هزینه کم کند، ولی ما اعتقاد داریم که یک سالنامه خوب مستلزم رعایت تقریبا ۱۵ آیتم است و اگر هر کدام از این آیتم ها کیفیت شان افت کند می تواند در خروجی کار تأثیر گذار باشد. متاسفانه در سال های اخیر مشتریان فقط به جلد توجه می کنند، تنها به تاثیرگذاری جلد می اندیشند. با اظهار تأسف باید گفت حتی اگر متریال تمام موضوعات از جمله مقوای جلد، نوع چسب ها و… درست انتخاب نشود، خروجی جلد هم خوب نخواهد شد.

اساساً تولید سالنامه قدمت چندانی ندارد و یک صنعت نوپا است و همانطور که مستحضر هستید، بازار سررسید با تغییر رویکرد مواجه شده است و هم اکنون در این بازار، ده ها هزار نفر مشغول به کار هستند و تولیدات سررسید به حد میلیونی رسیده است در صورتی که در گذشته بازار تولید سررسید و تقویم به شکل امروز نبود و تقویم ها بیشتر به صورت جیبی و دیواری تنها در کتاب فروشی ها و لوازم التحریری ها عرضه می شد. مهم ترین ویژگی بازار فعلی نسبت به قبل در این است که سررسید در گذشته بیشتر در بازار خرده فروشی عرضه می شد. ولی درحال حاضر سالنامه در خانواده بزرگ هدایای تبلیغاتی طبقه بندی می شود و در این خانواده نیز از موقعیت برتری برخوردار است، لذا تهیه و توزیع آن برای سازمان های زیادی به برنامه ای هرساله مبدل شده است یعنی به سالنامه با نگاه کلان و هدیه محور می نگرند و مصرف شرکتی پیدا کرده است و معمولاً بیشترین تقاضای تهیه سررسید از سوی کمپانی ها،مؤسسات، ادارات بزرگ و بانک ها صورت می گیرد.

در مجموع یک سالنامه دارای تاریخ مصرف یک ساله است و عملا بعد از یک سال کارایی خود را از دست می دهد. در مورد تنوع سالنامه ها در ایران سالنامه ها تنوع زیادی ندارند. البته سالنامه هایی هستند که برای کارهای خاص و مشاغلی مانند حسابداری، مالیات و کارهای دفتری طر حریزی شده اند ولی متاسفانه در ایران این گونه سالنامه ها مرسوم نیستند و بیشتر مشتریان متقاضی سالنامه های روزشمارند البته در سالهای اخیر سالنامه های ماه شمار نیز که دارای بخش یادداشت بیشتری است طرفدار پیدا کرده است.

چه جلدهایی را میتوان برای سررسید استفاده کرد و  از چه چاپ هایی برای سررسید استفاده میشود؟

در حال حاضر چهار نوع جلد برای تهیه سررسید بیشتر استفاده می شود که عبارتند از جلدهای چرم، گالینگور، اشبالت و ترمو که البته هر کدام از این نوع جلدها، ساختار های متفاوتی دارد.

روکش های متنوعی برای تولید سررسید استفاده می شود تنوع روکش ها از چرم مصنوعی تا معمولی، ترمو، جیر و چرم مصنوعی لاکچری است. حتی می توان از چرم های طبیعی نیز برای تهیه جلد استفاده کرد. برای چاپ روی جلد سررسید، روشهای جدیدی را می توان انتخاب کردو به شکل ترکیبی از طلاکوب، داغی کوب بر روی روکش ها استفاده کرد. به تازگی از چاپ های رنگی بر روی روکش توسط تکنولوژی جدیدی استفاده می شود برای برندهایی که می خواهند لوگوی آنها به صورت رنگی چاپ شود و می توان هر لوگویی را بر روی هر روکشی اعم از ترمو یا غیرترمو به صورت رنگی چاپ کرد.

جلد ترمو ایتالیایی است و بیشتر شرکت های تولید کنند سررسید بالاجبار این جلد متریال این جلد هارا از ایتالیا تامین کنند یکی از علت هایی که این مترایال از ایتالیا وارد می شود این است که ترمو داخلی دارای کیفیت پایینی است و در ایران شرکتی که ترمو با کیفیت تولید کند نداریم. معمولا کیفیت جنس های ایرانی درجه دوم و سوم هستند. البته امیدوار هستیم کارخانه های ایرانی بتوانند در اینده ای نزدیک این ترمو ها در سریعترین زمان خود تولید کنند که بتواند کمک شایان به شرکت های تولید کننده سررسید باشد هم به اقتصاد کشور کمکه شایانی کند.

معیارهای مشتریان در انتخاب سررسید چیست؟معیارهای مشتریان در انتخاب سررسید چیست؟

معمولا مشتریان در نگاه اول به جلد سررسید نگاه میکنند و کیفیت بالای جلد و متریال استفاده شده در ساخت آن می تواند بر روی مشتریان تاثیر بسزایی داشته باشد. البته در بعضی موارد همکاران فقط روی جلد کار میکنند و صفحات داخلی را فراموش می کنند و مشتریان هم باید کیفیت چاپ صفحات داخلی را برای انتخاب یک سررسید خود در نظر بگیرند. عموما کسانی که در تولید سررسید های باکیفیت در بازار زبانزد هستند هرسال نسبت به تجربه قبلی خود کیفیت کار خود را بیشتر و سررسیدهای سال جدید را با کیفیت تر تولید می کنند.

اکثراً دیده شده که نسل جدید نیز با وجود داشتن لپ تاپ، تبلت و تلفن همراه باز هم برنامه روزانه خود را در سررسید ثبت می کنند، این کاربرد سررسید نه تنها در ایران که حتی در خارج از کشور هم معمولاً دیده می شود. استفاده از سررسید همانند کتاب است همانگونه که لذت کتاب خواندن بسیار متفاوت تر از مطالعه فایل pdf و یا دیدن فیلم در سینما لذت بخش تر از تلویزیون است، استفاده از سررسید نیز پرکاربردتر و البته ملموس تر از محصولات دیجیتال است. جایگاه سررسید، حداقل در ایران، با توجه به نیاز مشتریان و شرکت هایی که هر روز بیشتر از دیروز متقاضی سررسید هستند تا مدت ها تغییر نخواهد کرد.

برای جلب توجه بیشتر مشتریان چه اقداماتی میتوان روی تقویم ها و سررسید ها انجام داد؟

اگر ملاک را بر روی کیفیت و نو آوری قرار دهیم یک مجموعه تولید کننده خوب در زمینه تولید تقویم های سال جدید می تواند با نو آوری بیشتر و استفاده از طراحی و متریال جدید که قبلا تولید نشده می تواند باعث جلب توجه بیشتر مخاطبان و مشتریان شود. مشتریان دوست دارند هر سال کیفیت بالاتر و کارهای جدید را شاهد باشند و بتوانند با کمترین قیمت بهترین کار را خریداری کنند. از دیگر مواردی که می تواند در جلب توجه مخاطبان نقش بسزایی داشته باشد استفاده از چاپ های مختلف و نو آوری روی انواع برش های سررسید و تقویم و رنگ های جدید است. در این موارد می توان از رنگ های سال و از رنگ هایی که دیگر کشورها در ساخت و تولید دفتر های مورد استفاده قرار می دهند، الگو برداری کرد

تقاضای سررسید کم شده باشد، چندین سال است پیش بینی شده که با پیشرفت تکنولوژی تولید سررسید کاهش پیدا کند ولی باز هم تولید سررسید بیشتر از قبل بر قوت خود پابرجا است. تولیدکننده ها و ترویج دهنده سبک سررسید اروپایی و جدید با بهره گیری از علم و دانش روز می توانند دست به نو آوری در زمینه تولید سررسید و سالنامه بزنند زیرا بیشتر مراجعه کنندگان جویای تحول، و به روزشدن تولید تقویم ها هستند و می توان گفت افرادی که با علم و تکنولوژی روز پیش می روند و یا نوجویان، با اینکه به دنبال ساختارهای جدید هستند، بازهم سررسید اروپایی را برای هدیه و معرفی مجموعه خود انتخاب می کنند.

تنوع در تقویم و سالنامهوضعیت سررسیدها نسبت به قبل چه تغییری کرده است؟

داخل سررسید نسبت به سال های قبل تغییر خاصی نداشته است اگر سررسیدهای ۱۵ سال قبل را نسبت به امروز مقایسه کنیم، فرق خاصی نداشته و تفاوت زیادی به چشم نمی آید. هنوز هم مثل گذشته از کاغذهای سفید یا کرم یا حتی طرح های قدیمی استفاده می شود.

بیشترین تنوعی که سال به سال در سررسیدها اعمال می شود برروی جلد سررسید است. مثلا امسال جلد جدید چرمی با خاصیت لیزری ساخته میشود و سال دیگر …. معمولا چرم هایی که در بازار وجود دارد بعد از لیزر سوزانده می شوند و بعد آرم شرکت مدنظر را بر روی جلد حک می کنند ولی چرم جدیدی که در سررسیدهای استفاده می شود بعد از لیزر به طور طبیعی رنگ آن عوض می شود و مثل قبل با سوختگی رنگ نمی گیرد.

این جلد شامل دو بخش زیره و رویه است وقتی کار لیزر می شود، بخش رویه از بین می رود و بعد از آن زیره خودش را نشان می دهد. این جلد قابلیت این را دارد که هم رنگ زیره و هم رنگ رویه کارها را تعیین کند. اما در چرم های دیگر اثر لیزر سوختگی، سیاه می شود و نمی توان رنگ به آن داد.

تنوع سالنامه ها از نظر تاریخ بندی چقدر است؟

درحال حاضر از تاریخ های میلادی و هجری شمسی برای چاپ سالنامه ها استفاده می شده است ، زیرا تاریخ دیگری مدنظر مشتریان نیست، البته به تازگی در بازار ایران، سررسیدهایی با تاریخ میلادی به صورت انحصاری متقاضی دارد.

انواع سررسید ها

سررسید روز شمار

هر روز در یک صفحه می باشد و پنج شنبه و جمعه در یک صفحه می باشد یعنی هر هفته در ۶ صفحه .اگر بخواهیم جمعه را دریک صفحه جدا داشته باشیم تعدا صفحات آن ۲۳ فرم (۳۶۸ صفحه) می شود.

تعداد صفحات داخلی آن ۲۰ فرم (۳۲۰ صفحه) می باشد، اگر بخواهیم صفحات پایانی اطلاعات مهندسی یا اطلاعات متفرقه داشته باشیم باید یک فرم (۱۶ صفحه) اضافه کنیم.

معمولا این نوع سررسید به سبب نوشتن کارها و گزارشات روزانه مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر بخواهیم جمعه را دریک صفحه جدا داشته باشیم تعدادصفحات آن ۲۳ فرم ۳۶۸ صفحه می شود.

هزینه زینک و چاپ در این نوع سررسید ها بالاست و برای اینکه هزینه تمام شده کمتر در بیاید معمولا کار را دو رنگ چاپ می کنیم.

تبلیغات شرکتها در ابتدای سررسید بصورت برگه های گلاسه (معمولا با گرماژ ۱۳۵ گرم) چاپ می گردد که تعداد صفحات آن از نیم فرم (۸ صفحه) تا دو فرم (۳۲ صفحه) می باشد. برای برگه های داخل معمولا از کاغذ تحریر ۷۰ گرم استفاده می شود .

در چند سال گذشته کاغذ های کرم رنگ (یا نخودی) تقاضای بسیاری داشته است . کاغذ کرم به نسبت کاغذ سفید گرانتر می باشد.

سررسید دو روزشمار

هر دو روز در یک صفحه و چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه در یک صفحه می باشد یعنی هر هفته در ۳ صفحه .

تعداد صفحات این سررسید ۱۰ فرم (۱۶۰ صفحه) می باشد.

سررسید هفته شمار

برخلاف اسمشان هر هفته در دو صفحه می باشد و تعدا صفحات آن ۷ فرم (۱۱۲ صفحه) می باشد.

معمولا برای بقیه صفحات آن یادداشت استفاده می شود که در سررسید دستیار راجع به صفحات یادداشت بیشتر توضیح داده خواهد شد.

سررسید دستیار

به این نوع سررسید، سررسید مهندسی نیز می گویند . معمولا ۲ فرم (۳۲ صفحه) برای ماه شمار و یا اینکه هر هفته در یک صفحه بصورت ۴ فرم (۶۴ صفحه) استفاده می شود و بقیه آن به صفحات یادداشت اختصاص می یابد.

معمولا ۱۰ فرم (۱۶۰ صفحه) تا ۱۵ فرم (۲۴۰ صفحه) برای یادداشت استفاده می گردد و در انتها یک فرم به عنوان اطلاعات مهندسی چاپ می گردد.

این سررسید به سبب داشتن صفحات یادداشت برای جلسات بسیار کاربرد دارد و همینطور به سبب تعداد زینک های کم ، هزینه تمام شده کمتری در می آید.

چاپ سالنامه اختصاصیچاپ سررسید اختصاصی

سررسید اختصاصی سررسیدی است که کاملا براساس خواسته ها، مشخصات و به همراه ویژگی های مورد نظر شما طراحی و به چاپ می رسد. لذا چنانچه یک آرم و یا رنگ خاصی که با هارمونی شرکت شما و یا با ست اداری شما (کارت ویزیت، پاکت نامه، سربرگ، تراکت، لیوان و …) سازگاری دارد می توانید طرح دلخواه خودتان را در اسرع وقت و بصورت کاملا سفارشی به چاپ برسانید.
مواردی که شامل چاپ چاپ سررسید اختصاصی می شود

چاپ سررسید یا سالنامه با جلد اختصاصی

شما می توانید جلد سررسید تان را هرطور که بخواهید با انتخاب انواع متریال های موجود و با بالاترین کیفیت به چاپ برسانید.

چاپ سررسید با ابعاد اختصاصی

چنانچه تمایل دارید سالنامه شما در ابعادی که موجود در بازار نباشد را در سایز دلخواه خودتان به چاپ برسانید می توانید از شیوه چاپ سررسید سفارشی استفاده کنید.

چاپ سررسید با طراحی صفحات سررسید بصورت اختصاصی

در سررسید های اختصاصی شما می توانید تک تک صفحات را از ابتدا بصورت کاملا اختصاصی طراحی کنید این طراحی ها شامل (اضافه کردن یک جمله خاص مثل احادیث، شعر، بکار بردن لوگو شخصی در هر صفحه، بکار بردن شعار سازمان و یا اداره و…)

چاپ سالنامه یا سررسید با کاغذ اختصاصی

در صورت تمایل به تغییر رنگ موجود در سررسید یا به اصطلاح تغییر گرماژ رنگ مثلا (کرم ، سفید) و یا استفاده از کاغذ خاص برای قسمت آستر بدرقه سررسید می توانید از چاپ سررسید اختصاصی استفاده کنید.

چاپ سررسید یا سالنامه یا تقویم با رنگ اختصاصی

چنانچه تمایل دارید رنگ فاکتورهای لوگو، تاریخ ها ، نوشته ها و سایر موارد بطور سفارشی رنگ خاصی به خود بگیرد می توان از این شیوه استفاده کرد..

شما می توانید قسمت های دیگر سررسید خودتان را به طور خاص تغییر بدهید از جمله این موارد اضافه کردن یک قسمتی برای قرار گیری خودکار، نوع خاصی از جلد (نوع دوخت ، رنگ و …)،پرفراژ کردن کاغذ ها، ایجاد قالب خاص و یا برش کاغذها و موارد دیگر

زمان مناسب برای چاپ سررسید اختصاصی

برای چاپ سررسید اختصاصی (سررسید سفارشی) بهترین زمان ممکن آن نیمه دوم سال می باشد که تمامی قوانین از جمله تعطیلات و یا عدم تعطیلات، یک روزی را به یک مناسب خاصی اختصاص دادن و موارد از این قسم در نیمه دوم سال به طور کامل مشخص می شود همچنین شما اگر در زمان مناسب و یا زودتر سفارش خودتان را اعلام کنید تولید کننده می تواند با در اختیار داشتن زمان کافی طرح مورد نظر شما از جمله رنگ ، جنس ،جلد، قالب و موارد دیگر همچون طراحی صفحات داخلی را با دقت هرچه بیشتر به چاپ برساند و در زمان مقرر به شما تحویل بدهد که این موضوع باعث می شود قیمت چاپ سررسید اختصاصی تمام شده برای شما بسیار ارزان قیمت و با کیفیت بسیار بالا به چاپ برسد.

لذا سعی کنید زمان سفارش چاپ سررسید خودتان را به روزهای انتهایی سال نزدیک نکنید زیرا ممکن است در زمان تحویل سررسید تعللی ایجاد بشود و اگر ایرادی در چاپ و یا در طراحی بوجود بیاید و یا زمان کافی برای تغییر و اصلاح کردن طرح داشته باشید.

ابعاد سررسید

سررسید وزیری

قطع وزیری بدون شک رایج ترین قطع در میان سررسید های تولیدی است. ابعاد حدودی قطع وزیری ۱۷*۲۴ سانتیمتر است. دلیل رواج این قطع نیز آن است که به دلیل ابعاد بزرگ، این نوع سررسید جهت یادداشت امور روزانه مناسب و جادار است. گرچه برخی از افراد که همیشه سالنامه خود را به همراه دارند، قطع های کوچک تر را ترجیح می دهند.

سررسید رقعی

ابعاد حدودی قطع رقعی ۱۵*۲۱ سانتیمتر است. لذا این قطع نسبت به قطع وزیری کمی خوش دست تر بوده و حمل آن راحت تر است.

سررسید اروپایی

سررسید اروپایی مشابه سررسید رقعی است اما کمی از عرض آن کاسته شده است. لذا ابعاد حدودی این قطع ۱۲*۲۱ سانتیمتر می باشد. همین عرض کمتر باعث می شود که سالنامه اروپایی نسبت به رقعی شکیل تر و خوش دست تر به نظر آید. البته این موضوع تا حدود زیادی به سلیقه خریدار بستگی دارد. گرچه محدودیتی در نحوه صحافی سررسید اروپایی وجود ندارد، اما معمولا این نوع سالنامه را با صحافی فنر و کش روی جلد خواهید دید.

سررسید خشتی

قطع خشتی یا مربعی هر نوع سررسیدی است که به شکل مربع تولید شود. لذا ابعاد پیش فرض آن متنوع است. این نوع سالنامه معمولا توسط تولید کنندگان بصورت عمومی تولید نمی شود اما اگر به این قطع علاقه داشته باشید، می توانید در تیراژ بالا آن را بصورت اختصاصی سفارش دهید.

سررسید پالتویی

ابعاد سررسید پالتویی حدودا ۱۰*۱۷ سانتیمتر است. این نوع سالنامه به راحتی در جیب یا کیف جا می شود اما طبعا فضای زیادی برای یادداشت در اختیار کاربر خود قرار نمی دهد. سررسید پالتویی معمولا برای مشاهده تاریخ و یا نوشتن مطالب کوتاه کاربرد دارد و همچنین به علت ابعاد کوچک جزء ارزان قیمت ترین سالنامه ها محسوب می شود. لذا اگر قصد دارید با بودجه کم، تعداد زیادی سالنامه به مشتریان خود هدیه دهید، سالنامه پالتویی گزینه مناسبی برای شما محسوب می شود.

سررسید ۱۲×۱۷

سررسید ۱۲*۱۷ دارای ابعادی کوچک، کاربردی و خوش دست است. این قطع خصوصیت جابجایی آسان قطع پالتویی و قابلیت یادداشت نویسی قطع رقعی را به ارث برده است. اگر به دنبال سالنامه ای خاص هستید، قطع ۱۲*۱۷ می تواند یکی از گزینه های شما باشد. البته قابل ذکر است که تولید کنندگان کمی این قطع را بصورت عمومی تولید می کنند.

 

منبع : ناظر چاپ – چاپ متین