مبانی رسانه چاپ
2016-04-03
چاپ سه بعدی ماشین
2016-04-03

جایگاه تبلیغ و بازاریابی

جایگاه تبلیغ و بازاریابی در جامعه کجاست؟

 

تا چند سال پیش متاسفانه جایگاه تبلیغات در کشور در سطح بسیار پایینی بود و معمولاً بازاریابی با فروش اشتباه می‌شد در صورتی‌که تبلیغ ۸۰/۱ بازاریابی است. از ۴ سال پیش امنیت بازاریابی و نقش تبلیغات تا حدی شناخته شده و دلیل این امر نیز نقش مؤثر مدیریت بازاریابی در پیشرفت کشورهای توسعه یافته است. در کشور ما در حال حاضر گرچه بازاریابی بهتر شده ولی با واقعیت‌ها خیلی فاصله دارد.

 

 مردم چقدر به تبلیغات اعتقاد دارند؟ چرا مردم دید خیلی مثبتی به بازاریابی ندارند؟

متاسفانه اکثریت مردم اعتقاد زیادی به تبلیغات ندارند و حتی در صنایع نیز پی به اهمیت این مقوله نبرده‌اند و دلیلش عدم شناخت کافی از این مسائل می‌باشد.

نکته حائز اهمیت در مقوله «بازاریابی» آن است که چون ما با همه مردم سر و کار داریم بایستی به جای این مفهوم از «مردم‌یابی» استفاده نمود. و کسانی که به نحو مطلوب از تبلیغات در جهت مردم‌یابی استفاده می‌کنند به نتایج مطلوبی نیز می‌رسند.

 بازاریابی و تبلیغات در ارائه پیشبرد اهداف یک کارخانه یا صنعت چقدر تاثیرگذار است؟

خیلی زیاد می‌تواند اثرگذار باشد و از طریق تحقیقات بازاریابی می‌توانند اولین گام را برداشته و فعالیت خود را شروع کنند. در جهت تحقیقات بازار لازم است ابتدا اثرات مثبت کالا یا خدمت مورد نظر مورد توجه قرار گیرد و پس از نتیجه‌گیری به مدیریت بازاریابی بپردازد. در این راستا مدیریت بازاریابی می‌بایست به طور منظم عکس‌العمل خریداران روزمره، هفتگی، ماهانه و یا سالیانه را مورد توجه قرار دهد تا کیفیت تبلیغات و بازاریابی به حد قابل قبول و مطلوبی برسد. به طور مثال در زمینه چاپ بایستی بررسی شود که کارهای چاپی چه خصوصیات ویژه‌ای داشته باشد؟ در تبلیغات چاپی غیر از کار گرافیک جایی که تبلیغ باید قرار بگیرد نیز اهمیت دارد تا بتواند اثربخشی لازم را داشته باشد و بایستی سیستم چاپ تبلیغ مورد نظر از همه شرکت‌های مشابه برتری داشته باشد. این مهم امکان‌پذیر نیست مگر ابتدا به تحقیقات بازاریابی بپردازد.

 تبلیغات و بازاریابی چقدر در فرهنگ‌سازی و استفاده از توانایی‌های یک محصول می‌تواند مؤثر باشد؟

خیلی زیاد می‌تواند مؤثر باشد البته اگر به نحو مطلوب از طریق تحقیقات بازار و بازاریابی دنبال شود و اگر روزی کالایی تبلیغ شود که کیفیت مورد نظر را نداشته باشد حتی ممکن است اثر منفی هم در پی داشته باشد.

 آیا تبلیغات و بازاریابی در ایران به صورت علمی دنبال می‌شود؟ در دانشگاه آیا رشته‌ای با این عنوان به صورت مستقل داریم؟

بله از سطح کارشناسی تا دکترا. این رشته خوشبختانه چند سالی است که وسعت پیدا کرده و چشم‌انداز آینده این رشته خیلی خوب به نظر می‌رسد. نکته قابل توجه این‌که است که برای اعضای یک شرکت یا سازمان جهت بالا بردن دانش آن‌ها در این رشته، کلاس‌های آموزشی بگذارند ولی متاسفانه در حال حاضر یکی از مشکلات جامعه این است که همه شرکت‌ها و مدیران روی پایین آوردن هزینه‌ها و قیمت‌ها بسیار حساس‌اند و جهت افزایش کارآیی کارمندان هزینه صرف نمی‌کنند و چون با این موضوع علمی برخورد نمی‌کنند نتیجه مطلوبی هم نمی‌گیرند.

بازاریابی چقدر می‌تواند برای راهیابی به بازارهای جهانی مؤثر باشد؟

خیلی اثربخش است برای مثال خیلی از شرکت‌های هوایی در ظرفیت‌های پایین استفاده می‌شود ولی امارات به دلیل ارائه تبلیغات وسیع از ظرفیت هوایی خیلی بالایی برخوردار است. در کشور ما نیز شرکتی مثل سلفون به دلیل ارائه تبلیغاتی وسیع که به طور روزمره، هفتگی، ماهانه صورت می‌دهد در حال تغییر و تحول است و توانسته موفقیت‌های زیادی نیز به دست آورد و تاکنون هیچ شرکتی نتوانسته به اندازه این شرکت از تبلیغات استفاده مطلوب نماید.

 مؤثرترین راه‌های بازاریابی و تبلیغات را به عنوان یک الگو و نمونه ارائه نمایید؟

برای پیدا کردن راه‌های مطلوب جهت تبلیغات، از آنجایی که کالاها انواع متعددی دارند هر کدام نیاز به تحقیق مطلوب خود را داشته و از طریق تحقیقات بازار و بازاریابی می‌توان به راه‌حل‌های مطلوب دست یافت و سپس می‌توان الگویی مناسب جهت تبلیغ آن کالا ارائه نمود.

 نمایشگاه‌های تخصصی که در هر رشته‌ای در کشور ما برگزار می‌شود را شما به عنوان یک صاحب نظر و کسی که بازار را می‌شناسد چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صد در صد موافق برگزاری نمایشگاه هستم حتی بیشتر از یک بار در سال و در صورت امکان حتی غیر از تهران در شهرستان‌ها نیز نمایشگاه برگزار شود. معتقدم اگر شرکت‌های چاپ با یکدیگر ادغام شده (در ارتباط با خدمات بازاریابی و تبلیغات) می‌توانند با هزینه کم به تبلیغات وسیع و مثمرثمر دست یابند، آن هم با تشکیل انجمن تخصصی و با کمک چاپخانه‌ها. اگر یک درصد از فروش کل چاپخانه‌ها برای تبلیغات هزینه شود می‌تواند به نتیجه بسیار مطلوبی برسد به طوری‌که تولیدات خود را به کشورهای آسیای میانه، خلیج فارس و غیره ارسال نمایند و فقط به داخل کشور توجه نداشته باشند و کار خود را وسعت دهند.

راهکارهای افزایش اثربخشی تبلیغات چیست؟

برای فعالیت تبلیغاتی جهت اثربخشی آن ممکن است در ابتدا سود زیادی نداشته باشد ولی بعد از آشنا نمودن مخاطب به نتایج بسیار مطلوبی خواهیم رسید.

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی
کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت | متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی | مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + ده =