گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ ، ارائه مطالب و فیلم های آموزش چاپ
ساخت اولین دفتر کار جهان با چاپ سه بعدی
2016-05-26
گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ ، ارائه مطالب و فیلم های آموزش چاپ
پایان بازاریابی سنتی
2016-05-26

مدیریت بازاریابی

گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ ، ارائه مطالب و فیلم های آموزش چاپ

مدیریت بازاریابی تلاش آگاهانه‌ای است برای به‌دست‌آوردن نتایج مثبت در مبادله با بازارهای هدف. مدیریت بازاریابی در هر بازاری کاربرد دارد و قابل اجراست. به‌طور مثال یک مدیر منابع انسانی با بازار نیروی کار یا یک مدیر خرید با بازار مواد اولیه سر و کار دارند. اما به‌طور کلاسیک، مدیریت بازاریابی به وظایف آن دسته از کارکنان سازمان اطلاق می‌شود که با فروش محصولات و خدمات نهایی سر و کار دارند؛ مانند مدیر فروش، مدیر تبلیغات و فروشندگان.

تعریف

بر اساس تعریف فیلیپ کاتلر، مدیریت بازاریابی عبارت است از فرآیند برنامه‌ریزی و اجرای پندار توزیع ایده، کالا و خدمات به قصد انجام مبادلاتی که به تامین اهداف انفرادی و سازمانی منجر گردد. برخلاف استنباط سطحی رایج، که مفهوم بازاریابی را ایجاد تقاضا برای محصول می‌داند، بازاریابی به طیف وسیعی از فعالیتها اطلاق می‌گردد که از تحقیقات بازاریابی، برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل تقاضا تشکیل شده است. مدیر بازاریابی، در چارچوب برنامه بازاریابی، در مورد بازارهای هدف، تولید کالای جدید، قیمت‌گذاری، کانالهای توزیع کالا، ارتباطات، برندسازی و تبلیغات، فعالیت های لازم برای رسیدن به اهداف سازمانی را ساماندهی و هدایت می‌کند.

برخی از واژه های مرتبط

  • نیازها و خواسته ها: منشأ و رکن اساسی نظام بازاریابی، نیازها و خواسته های انسان است.هر محصولی زاییدهٔ نیازها و خواسته های بشر است.
  • محصول: عبارتند از چیزی که قادر به ارضای یک خواسته باشد.
  • نیاز: بیان کنندهٔ حالت محرومیت احساس شده در فرد است. نیاز شخص را به حرکت وامیدارد و به او جهت می دهد.
  • ارزش: میزان برآورده شدن نیاز به وسیلهٔ محصول.
  • خواسته: شکل برآورده ساختن نیاز است.
  • تقاضا: توانایی رفع خواسته است.

مبادله و بازار

بازاریابی از زمانی آغاز می شود که فرد می خواهد نیاز ها و خواسته هایش را از طریقی که آن را مبادله میگویند، ارضا کند و بازار عبارت است از محلی برای مبادلات بالقوه. درواقع بازاریابی به معنای کار کردن با بازار است.

بازاریابی

بازاریابی دارای ۹ بخش است:

۱-بازارگرایی ۲-بازار شناسی ۳-بازار یابی ۴-بازار سازی ۵-بازار گردی ۶-بازار سنجی ۷-بازار داری ۸-بازار گرمی ۹-بازار گردانی

وظایف مدیریت بازاریابی

  1. شناسایی و ارزیابی عوامل محیط بازاریابی
  2. شناسایی وتجزیه وتحلیل فرصت های بازار
  3. بخش بندی بازار یا Segmentation
  4. انتخاب بازار هدف یا Segment Selection
  5. جایگاه یابی دربازار یا Positioning
  6. طراحی و توسعه آمیزه بازار یا آمیخته بازار (آمیزه بازاریابی) “Marketing Mix” که به آن ۴P یا ۷P گفته میشود
  7. تهیه اجرا و کنترل برنامه های بازاریابی
  8. افزایش آگاهی برند و بالا بردن سطح شناخت برند و تقویت برند

مدیریت محصول

یکی از موضوعات در مدیریت محصول، موضع‌یابی است.تمام محصولات در بازار دارای موضع و جایگاه خاصی هستند.موضع و جایگاه محصول عبارتند از نحوهٔ ادراک مصرف کنندگان ازآن محصول در مقایسه با ادراک آنها از محصولات رقیب.

 

مدیریت چرخه عمر محصول

به روشی که مدیران بازرگانی برای جانشینی محصولات با استفاده از چرخهٔ عمر محصولات به کار می بندند مدیریت چرخه عمر محصول می گویند.

منحنی عمر محصول

چرخه عمر محصول

محصولات دارای منحنی عمر خاصی هستند.[۵]درمنحنی عمر محصول مراحلی که محصول جدید در بازار طی می کند نشان داده می شود. مراحل منحنی رشد

  1. مرحلهٔ معرفی
  2. مرحلهٔ رشد
  3. مرحلهٔ بلوغ
  4. مرحلهٔ افول

مرحلهٔ معرفی یا Market introduction stage در این مرحله محصول برای نخستین بار به بازار عرضه می شود، فروش به کندی افزایش می یابد و سودی وجود ندارد.علت کندی افزایش فروش، نا آشنایی مصرف کنندگان با محصول و علت عدم سود، هزینه های زیاد بازاریابی و سرمایه گذاری است.

مرحلهٔ رشد یا Growth stage در این مرحله قیمت تمام شدهٔ محصول به دلیل افزایش مقیاس تولید کاهش می یابد،[۶] حجم فروش به سرعت افزایش می یابد، در ابتدا سود دهی کم کم افزایش می یابد،آگاهی عمومی بالا می رود، رقابت با حضور بازیگران جدید افزایش می یابد.و نهایتاًبه دلیل افزایش رقابت شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

مرحلهٔ بلوغ یاMaturity stage در این مرحله هزینه های محصول تحت تأثیر افزایش حجم تولید و همچنین تحت اثر تجربه یا (به انگلیسی: The experience curve ) کاهش می یابد، فروش به بالاترین حد خود رسیده و بازار به مرحلهٔ اشباع می رسد و شاهد ورود رقبای جدید به بازار هستیم و همچنین تحت تأثیر وجود محصولات رقابتی زیاد قیمت تمایل به کاهش پیدا می کند.در این مرحله از طریق تمایز برند و تنوع تولید(به انگلیسی: Diversification)شاهد حفظ با افزایش سهم از بازار خواهیم بود و در نهایت سود شرکت کاهش می یابد.

مرحلهٔ افول با Saturation and decline stage در این مرحله فروش، قیمت و سودآوری کاهش یافته و سود آوری در این مرحله از افزایش فروش با اهمیت تر می شود.این مرحله سر آغاز مرگ محصول می باشد.

 

 

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی
کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت | متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی | مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =