مدیریت مواد مصرفی در چاپخانه

هولوگرام چیست
هولوگرام چیست و چه کاربردهایی دارد؟
2015-12-18
مغز و سیستم عصبی یک چاپخانه مدرن کجاست؟
مغز و سیستم عصبی یک چاپخانه مدرن کجاست؟
2016-03-25

مدیریت مواد مصرفی در چاپخانه

مدیریت مواد مصرفی در چاپخانه

مدیریت مواد شامل برنامه ریزی ، انتخاب ، خرید، کنترل فهرست موجودی، بکارگیری ،ذخیره و توزیع تمام مواد مصرفی در فرآیند تولید کارهای چاپی می شود.مدیریت موفق به دانش فنی عمیق و توانایی بازرگانی نیاز دارد زیرا مدیر در این مورد نقش دوگانه دارد .

نخست اوباید موارد مورد نیاز برای استفاده روزانه را خریداری کرده و به عنوان استراژی خرید روابط خود را با تامین کننده مواد بهبود بخشد.

سپس باید مواد را با پایین ترین هزینه و طبق کیفیت مورد نیاز خریداری و انبار نماید .

کنترل مواد ،ایجاد هماهنگی در تهیه و توزیع مواد به واحد ها مربوطه و مراقبت ذخایری است که برای کارهای آینده در نظر گرفته شده است.تولید موثر نه تنها به منابع انسانی و ماشین آلات بلکه به تمام مواد مصرفی در فرآیند بستگی دارد.

روابط موثر با مشتریان برای مواد مصرفی مورد نیاز تولید اهمیت زیادی دارد . وقتی مشتری قصد دارد کاغذ و دیگر مواد لازم برای کار خود را بیاورد باید در نوع کیفیت آنها توجه زیادی نمود،چنانچه برای کار مناسب نباشد و کیفیت لازم را نداشته باشد،باید فورا و قبل از شروع تولید آن را با مشتری در میان گذاشت.

اصول مدیریت مواد چاپخانه

هر عمل ، هر تصمیم و هر چارچوبی یک مدیر در مرحله نخصت دارای بعد اقتصادی است.

در مدیریت مواد یک سیستم واحد خاصی وجود نداردو شرایط در هر شرکت متفاوت بوده و به عوامل زیر بستگی دارد:

بزرگی یا کوچکی شرکت

فرآیند تولید تخصصی

خرید و کنترل مواد به صورت متمرکز یا غیر متمرکز

امور تحاری و بازرگانی

سیستم های اطلاعات مدیریتی مورد استفاده

معمولا چاپخانه ها محصولات تولیدی خود را مستقیما به مشتری می فروشند.به همین دلیل اغلب مواد خریداری شده مواد مصرفی در فرآیند تولید چاپ می باشد.در این کار مواد متنوعی برای اهداف گوناگون مصرف می شود.برخی از مواد مصرفی توسط مشتری تامین میشود.

این مواد شامل موارد زیر می باشند:کاغز ،مواد چلی استر،فیلم و مواد حساس

مرکب های متنوع با خصوصیات ویژه کار ارائه شده

مواد صحافی مثل چسب های مدرن ،نخ،و سیم دوخت (مفتول)گارچه و آستر لدرقه

مواد بسته بندی برای ارائه محصول

برخی مواد دیگر مصرفی در تولید کار چاچی لزوما توسط مشتری تامین نمیشود.

مثل :

طراحی و لی اوت

سیدی و دیسک و نوار کامپیوتری

فیلم های عکاسی

آسترالئون

زینک

مواد شیمیای برای ظهور

 

وظایف مدیریت مواد در چاپخانه

اولین وظیفه مدیریت مواد بررسی نیازهای هر کار به صورت جداگانه از نظر مواد مصرفی در فرآیند تولید آن و تعیین ویژگی های مواد مورد نیاز و تصمیم گیری در مورد استفاده از ذخایر انبار یا خرید آنها می باشد.برای رسیدن به این هدف ها به چهار سوال باید پاسخ داد:

مواد مورد نیاز چاپ خانه کدامند؟

معمولا این مواد مستقیما استفاده می شودمثل کاغد و مقوا و مرکب های مخصوص

مواد در چه زمانی مورد نیازند؟

این مسئله بستگی به زمان برنامه ریزی شده برای تولید دارد.

دانستن این مطلب که مواد از انبار تامین میشوند یا خریداری خواهد شد از اهمیت برخوردار است .برای موادی خریدداری میشوند برنامه ریزی تولید باید بر اساس نحویل باشد.

چه مقدار مواد مورد نیاز است؟

این مورد به عوامل زیر بستگی دارد:

سفارش کلی از یک محصول برای ورود به انبار با مواد مورد نیاز برای سفارشات گوناگون ( با این عمل می توان کالای با کیفیت با قیمت مناسب تهیه کرد).

سفارش برای یک نوع کار بخصوص

سفارش بیشتر کالا برای یک کار به منظور جلوگیری از ضایعات در طول عملیات تولید

ملاحظات در مورد قیمت چه مواردی را در بر میگیرد؟

مواد به ویژه کاغذ و مقوا اغلب هزینه حساب شده ای دارند.این هزینه نباید بدون مشورت و موافقت مشتری و واحد سفارشات افزایش یابند.

 

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی
کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت | متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی | مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − پنج =