مفاهیم رنگ شناسی و قواعد انتخاب رنگ

ماشین چاپ رول
ماشینهای چاپ رول
2015-10-17
Mode ها و کانال های رنگی
مد و کانال های رنگی
2015-10-20

مفاهیم رنگ شناسی و قواعد انتخاب رنگ

مفاهیم رنگ شناسی و قواعد انتخاب رنگ

مفهوم رنگ

عقیده من اینه که رنگ فقط یک واژه نیست ! اینو در کلاس هایی که تدریس میکنم به کرات متذکر میشم . رنگ پر از مفهوم و احساس ، پر از حرف و کلام و پر از عشق و لذت پس باید به بهترین نحو ممکن از اون استفاده کنیم . رنگ ها در طیف های مختلف به شکل های مختلف و در ترکیب های متفاوت ساخته میشن و به این دلیل به کار برده میشن که مفهومی رو به ما برسونن ، احساسی رو منتقل کنن ، حرفی یا کلامی رو در قالب رنگ به ما بفهمونن و یا حس عاشقانه ما رو تحریک کنن و در نهایت برای ما لذتی رو فراهم کنن که میتونه بسیار خوشایند باشه .

طبقه مطالعاتی که من انجام دادم متوجه شدم و شاید براتون عجیب باشه ولی ظاهرا نور همان رنگ هست و رنگ هم همان نور ! رنگ‌های اصلی عبارت از قرمز، آبی، زرد و رنگ‌های نور اصلی عبارت است از قرمز، آبی، سبز . تفاوت بین رنگ و نور رنگی در سبز و زرد هست . این یه معقوله ی پیچیده ایه ولی اگر بخوان به صورت ساده براتون بیانش کنم باید مثالی بزنم . نور خورشید وقتی از قطرات باران عبور میکنه یعنی در حقیقت از یک منشور چند وجهی عبور کرده و در نهایت رنگ هایی رو به وجود میاره که ما بهش میگیم رنگین کمان ! برای اینکه بهتر متوجه بشین این مثال رو از ویکی پدیا در اختیارتون قرار میدم :

حدود دویست سال پیش، نیوتن پدیده رنگین کمان را در اتاق خانه اش ایجاد کرده است. برای این منظور، او خود را دراتاق کاملاً تاریکی قرار داده که تنها ازیک روزن بسیار کوچک نور به داخل آن عبور می‌کرده است، آنگاه با قرار دادن یک منشور سه گوش در در برابر این نور، موفق شده است نور سفید را به رنگ‌های طیف تجزیه کند .

خب فکر میکنم تا اینجا با مفهوم رنگ آشنا شدید . پس بهتره بریم سراغ مسائل حرفه ای تر ! بزن بریــــم ?

Color-User

قواعد انتخاب رنگ

ما برای انتخاب رنگ قواعد نسبتا پیچیده ای داریم ولی من تلاشمو میکنم تا توی این نوشته و نوشته های دیگه در مدرسه مجازی ایرانیان ، بتونم قواعد و شرایط پیچیده رو برای فهم بهتر شما دوستان عزیزم ساده تر کنم و به قول معروف لُپ مطلبو بهتون انتقال بدم :)

به عقیده من هر طرحی که خلق میشه هدفش انتقال مفهومی هست به مخاطب و رنگ میتونه زبان ناشنوای طراح گرافیک ، در اثری که خلق میکنه باشه . رنگ های انتخابی شما ، اینقدر ماثر و مهم هست که به جرات میتونم بگم ، ۵۰% نتیجه بازتاب مخاطب شما رو به تنهایی به دوش میکشه . همیشه در یک طرح موارد زیادی وجود داره که میتونیم حرفه ای بودن یا نبودن طراح باهاش بسنجیم چون تکنیک انتخاب رنگ یکی از تخصص های اصلی یک طراح موفق هست که در گوشه گوشه طرح خودش می بایست این مورد رو رعایت کنه و هیچ موقع از اون غافل نشه چون در نتیجه نهایی کار بسیار تاثیر گذار هست .

من یه جدولی براتون آماده کردم که شما رو با اثرات مثبت و منفی برخی رنگ ها آشنا میکنه . سعی کردم به صورت کوتاه به این موارد اشاره کنم هر چند که بسیار مهم هستند .

 

   رنگدانه

   نام رنگ و ویژگی

   کاربرد این رنگ در وب ( Web )

|||||   قرمز : جذاب    بدلیل شدت نوری که داره اصولا به عنوان رنگ مکمل
|||||   صورتی : نرم و لطیف    بدلیل نرم و لطیف بودن این رنگ ، عموما برای کودکان و دختران و خانم ها
|||||   آبی : اعتماد،نظم،پشتکار    در سایتهای که نقل و انتقال پول و یا سایت های دولتی و سازمانی
|||||   ارغوانی : عارفانه    بصورت رنگ اصلی برای رنگ سازمانی برخی شرکت ها
|||||   قهوه ای : قابل اعتماد    بعنوان رنگ مکمل به همراه کرمی ، سبز و زرد
|||||   خاکستری : سادگی    بخاطر ملایم بودن،عموما به عنوان پشت زمینه صفحات
|||||   پرتقالی : بازیگوشی    بدلیل شادابی که این رنگ داره عموما برای سایت های ورزشی و کودکان
|||||   سبز : آرامش ، کنجکاوی   بدلیل آرامشی که ایجاد میکنه عموما برای سایت دکترها و بیمارستان ها و خیریه ها
|||||   فیروزه ای : اسرارآ میز    رنگی مدرن که بعنوان رنگ مکمل انتخاب میشه به همراه سفید و خاکستری و دودی
|||||   سیاه : خاص پسند    بدلیل تیرگی بیش از حد ، برای وب سایت هکرها و گروه های امنیتی

 

با توجه به مواردی که در جدول بالا براتون توضیح دادم ، فکر میکنم متوجه شده باشین که اگر وب سایتی رو قرار هست طراحی کنین باید به خیلی موارد توجه کنین . من بازم این موارد رو موشکافانه تر در زیر توضیح میدم :

موضوع وب سایت

موضوع اصلی وب سایت بسیار در انتخاب رنگبندی طرحش نقش تعیین کننده داره به این شکل که شما برای وب سایت دولتی یا سازمانی ، به هیچ عنوان نمیتونید از رنگ نارنجی به عنوان رنگ اصلی استفاده کنین چون کاربرد رنگ نارنجی طبق جدول بالا و به دلیل شادابی زیادی که داره اصلا مناسب چنین موضوعی نیست ولی بر عکس رنگ آبی بسیار رنگ مناسبی هست برای وب سایت های دولتی و سازمانی و همونطور هم که میبینید ۹۹% وب سایت های دولتی و سازمانی از رنگ آبی استفاده میکنن .

هدف و سلیقه مخاطب

شما به عنوان طراح ، همیشه دقت کنید که شما وب سایت رو برای خودتون و یا مشتری خودتون طراحی نمی کنید بلکه برای مخاطبِ مشتری خودتون طراحی رو انجام میدید و مخاطب هست که باید با سایت ارتباط خوب و مناسبی برقرار کنه . پس اگر مخاطب موفق به این کار نشه پس اهداف و استراتژیی که مشتری شما مد نظرش بوده محقق نمیشه و مقصر شمای طراح هستین چرا که همه جوانب رو در نظر نگرفتید و فقط به سلیقه خودتون و مشتری احترام گذاشتید و این یک اشتباه بزرگه که به جرات میتونم بگم بیش از ۷۰% طراحان وب سایت بهش دقتی ندارن .

 

 

تهیه شده در مدرسه مجازی ایرانیان

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی
کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت | متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی | مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =