گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ ، ارائه مطالب و فیلم های آموزش چاپ
مراحل و اهمیت تحقیقات بازار در بازاریابی مدرن
۱۳۹۵-۰۲-۱۱
گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ ، ارائه مطالب و فیلم های آموزش چاپ
سیستم اطلاعات بازاریابی MIS چیست؟
۱۳۹۵-۰۲-۱۸
Show all

نام تجاری چیست و مزایای ثبت آن چیست؟

گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ ، ارائه مطالب و فیلم های آموزش چاپ

گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ ، ارائه مطالب و فیلم های آموزش چاپ

نام تجاری چیست و مزایای ثبت آن چیست؟

علامت های تجاری که امروزه تکمیل شده ی آن را برند می نامند، موضوع جدیدی در عرصه ی تجارت نیستند، بلکه از حدود چهار هزار سال پیش در مصر باستان، متولد شده است. حتی چینی هایی که دستی در صنعت داشته اند نیز از ۲ هزار سال پیش تا کنون با این مفهوم همراه بوده اند.چینی ها به طور جالبی، بر پشت ظروف خود، علامت هایی به صورت نیم دایره، حک می کردند و بدین طریق نشان می دادند که محصولاتشان مرتبط با کدام نهاد است. این علامت بعد ها کوچکتر شد و تبدیل به ربع دایره شد. کم کم صنایع و کشور ها رشد کردند و حدود ۱۲ نام تجاری پدید آمد که از این طریق تولید کننده ها از هم متمایز می شدند.

جالب این است که در سال ۱۳۶۳ میلادی هم، پادشاه انگلستان که شاه ادوارد سوم نام داشت، استفاده از نام تجاری را به صلاح صنعت گران دانست و کاربرد آن را برای همه اجباری کرد.

نام و نشان تجاری در واقع شامل اصطلاح، علامت نشانه، نماد عدد، طرح و یا ترکیبی از موارد یاد شظده است تا بدین طریق بتوانند محصولات، فروشندگان، خدمات و تولید کننده ها را از یک دیگر متمایز کنند. در واقع این کار می توانست رقبا را از هم متمایز کند. و حق استفاده انحصاری نام و نشان تجاری فقط برای کسانی شناخته خواهد شد که آن را در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسانده باشد بنابراین هر کسی نمی تواند هر آرمی که بخواهد داشته باشد مگر اینکه از قبل ثبت نشده باشد. اگر از این قانون تخطی کنید  و آرم دیگران را باز نشر کنید، تحت تعقیب کیفری و حقوقی قرار خواهید گرفت.

 

مزایای ثبت علائم تجاری:
از علامت تجاری برای ایجاد تفاوت و تمایز بین محصولات مشابه و تولید کننده های مشابه استفاده می شود.
این علامت ها نوعی، ابزار برای بازاریابی محسوب می شوند که شهرت شرکت ها بر اساس آن صورت می گیرد و وجهه شرکت ها بر پایه ی آن ها شکل می گیرد.
در قرار داد های اعطای نمایندگی، این گزینه از مهم ترین ویژگی هایی است که باید قید شود.
در صورتی که شرکتی بتواند برند سازی موفقی داشته باشد، می توان برند وی را جزو دارایی های ارزشمند این شرکت به شمار آورد.
با برند خاص، شرکت ها ملزم می شوند که کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند تا نام و نشانشان موفق تر و ماندگار تر شود.
از برند و آرم تجاری برای در یافت گواهی و نشان استاندارد استفاده می شود.
شرکت ها برای دریافت تسهیلات نیاز به ارائه ی آرم تجاری خود دارند.

منبع : www.tond.ir

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی

کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت |
متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی |
مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *