نقش‌ نور‌ استاندارد‌ در‌ محیط‌های‌ تولید‌ محصول‌ چاپی‌
۱۳۹۵-۰۱-۱۰
چاپ‌ استاندارد‌ در ایران‌; فاصله رویاها تا حقایق‌
۱۳۹۵-۰۱-۱۰
Show all

چاپ‌، فراسوی ‌مرزها

به سوی دستیابی به استانداردها
چاپ‌، فراسوی ‌مرزها

تلاش ‌‌برای ‌عرضه ‌استاندارد ‌چاپ ‌افست ‌تجاری ‌که ‌بر ‌نحوه ‌بازآفرینی ‌تصویر‌Image reproduction در ‌مراحل ‌مختلف ‌پیش‌از‌چاپ ‌تا ‌چاپ، ‌تاثیر ‌بگذارد، ‌همواره ‌به ‌خاطر ‌تصویری ‌که ‌چاپکاران ‌از ‌خود ‌دارند ‌به ‌شکست ‌انجامیده ‌است. ‌چاپکاران ‌افست ‌به‌طور ‌سنتی ‌خود ‌را ‌یک ‌استادکار ‌خودرای ‌به ‌شمار ‌می‌‌آورند ‌و ‌استانداردها ‌

را ‌تهدیدی ‌برای ‌قابلیت‌های ‌خلاقانه ‌خود ‌می‌‌دانند.
 

 
 

این ‌چاپکاران ‌با ‌آن‌که ‌تحت ‌تاثیر ‌نمونه‌های ‌چاپی ‌برجسته، ‌ابزارهای ‌کنترل ‌کیفیت ‌و ‌یا ‌هر ‌چیز ‌دیگری ‌قرار ‌می‌‌گیرند ‌که ‌کنترل ‌بهتری ‌بر ‌روی ‌فرایند ‌چاپ ‌در ‌اختیارشان ‌می‌‌گذارد ‌اما ‌با ‌این ‌وجود ‌معتقدند ‌چاپی که آن ها ارایه می‌کنند، ‌یک ‌موافقت‌نامه ‌منحصر ‌به ‌فرد ‌بین ‌آن‌ها ‌و ‌مشتریانشان ‌است ‌و ‌همین ‌منحصر ‌به ‌فرد ‌بودن ‌است ‌که ‌پول ‌نصیب ‌آن‌ها ‌کرده ‌و ‌به ‌کسب ‌و ‌کارشان ‌رونق ‌می‌‌بخشد. ‌حتی ‌استانداردی ‌چون ‌بخش ‌۳ ‌استاندارد ‌ایزو ‌۲-۱۳۶۴۷ ‌(فن‌آوری ‌گرافیک- ‌کنترل ‌فرایند ‌برای ‌تولید ‌فیلم ‌تفکیکی، ‌نمونه ‌قبل ‌از ‌چاپ ‌و ‌تولید) ‌که ‌در ‌سال ‌۱۹۹۶ ‌عرضه ‌شد ‌و ‌استاندارد ‌آمریکایی ‌ GRACOL‌که ‌یک ‌سال ‌بعد ‌ارایه ‌شد، ‌هیچ‌کدام ‌استاندارد ‌مشخصی ‌برای ‌تولید ‌و ‌بازآفرینی ‌تصویر ‌ارایه ‌نمی‌‌کردند. ‌هر ‌دو ‌شامل ‌خلاصه‌ای ‌از ‌بهترین ‌روش‌های ‌عمومی ‌و ‌تکنیک‌های ‌ویژه‌ای ‌بودند ‌که ‌می‌‌توانست ‌به ‌عنوان ‌مرجع ‌مورد ‌استفاده ‌چاپخانه‌داران ‌قرار ‌گیرد.

مهم‌تر ‌این‌که ‌به ‌کمک ‌این ‌استانداردها ‌مشتری‌ها ‌می‌‌توانستند ‌کیفیت ‌کار ‌چاپی ‌خود ‌را ‌بر ‌اساس ‌شاخص‌های ‌کمی ‌مورد ‌قبول ‌برای ‌دنسیته ‌(و ‌یا ‌مقادیر ‌ CIElab‌در ‌مورد ‌کشورهای ‌اروپایی) ‌و ‌مقدار ‌چاقی ‌ترام ‌ (dotgain)‌که ‌اخیرا ‌به ‌آن ‌افزایش ‌مقدار ‌تن ‌ (tone‌ value‌ increase)‌گفته ‌می‌‌شود، ‌مورد ‌ارزیابی ‌و ‌قضاوت ‌قرار ‌دهند.

 

 

به ‌کارگیری ‌مدیریت ‌رنگ ‌

 

پنج ‌سال ‌طول ‌کشید ‌تا ‌پس ‌از ‌پیشرفت‌هایی ‌که ‌در ‌زمینه ‌استاندارد ICC‌و ‌فرمت‌های ‌چاپ ‌محور PDF‌از ‌جمله‌

 

PDF /X‌به‌دست ‌آمد ‌بازار ‌صنعت ‌چاپ ‌موقعیت ‌استفاده ‌از ‌مدیریت ‌رنگ ‌را ‌برای ‌بهبود ‌کارهای ‌چاپی ‌به‌دست ‌آورد.

 

 

 

 

 

 

حرکت ‌جمعی ‌جدید ‌برای ‌ارایه ‌استانداردهای ‌فراگیر ‌و ‌فرامرزی

 

Printing‌ Across‌ Borders‌نامیده ‌شده ‌که ‌هدف ‌آن ‌هموار ‌کردن ‌راه ‌و ‌ارایه ‌مقدمات ‌لازم ‌برای ‌عرضه ‌یک ‌استاندارد ‌چاپ ‌بین‌المللی ‌است. ‌این ‌ابتکار ‌عمل ‌جدید ‌به ‌هیچ ‌وجه ‌در ‌تضاد ‌با ‌تلاش‌هایی ‌که ‌در ‌گذشته ‌انجام ‌شده ‌نیست، ‌بلکه ‌بخشی ‌از ‌فرایند ‌استانداردهای ‌رایج ‌است، ‌زیرا ‌نهادی ‌چون ‌ ISO‌وANSI‌ /CGATS ‌کمیته‌های ‌خود ‌را ‌از ‌تبلیغ ‌و ‌تست ‌استانداردهای ‌خود ‌منع ‌کردند ‌تا ‌از ‌این ‌طریق ‌انعطاف‌ ‌فرایند ‌را ‌حفظ ‌کرده ‌و ‌درهای ‌آن ‌را ‌به ‌روی ‌همه ‌باز ‌نگاه ‌دارند. ‌گروه‌های ‌دیگر ‌نیز ‌مثل ‌ ECI‌و ‌ GRACOL‌برای ‌پاسخگویی ‌می‌‌باید ‌به ‌وجود ‌می‌‌آمدند ‌که ‌این ‌اتفاق ‌هم ‌اکنون ‌رخ ‌داده ‌است. ‌حالا ‌این ‌دو ‌گروه ‌و ‌سازمان‌های ‌دیگر ‌در ‌سراسر ‌جهان ‌به ‌یکدیگر ‌می‌‌پیوندند ‌تا ‌یک ‌تلاش ‌و ‌ابتکار ‌عمل ‌جمعی ‌را ‌پایه‌گذاری ‌کنند. ‌حرکتی ‌که ‌می‌‌بایست ‌با ‌استفاده ‌از ‌استانداردهای ‌متغیر ‌قبلی ‌به ‌یک ‌استاندارد ‌چاپ ‌تجاری ‌بین‌المللی ‌واقعی ‌منجر ‌شود.

 

 

 

 

شناخت ‌اولویت‌ها

 

با ‌در ‌نظر ‌گرفتن ‌این ‌نزدیکی ‌بسیاری ‌از ‌کشورهای ‌عضو ‌استانداردهای ‌فراگیر ‌و ‌فرامرزی ‌ (PAB)‌با ‌شناسایی ‌اولویت‌های ‌چاپچی‌ها ‌از ‌طریق ‌یک ‌نظرسنجی ‌موافقت ‌کردند. ‌کشورها ‌و ‌کسانی ‌که ‌مایلند ‌به ‌پروژه ‌‌ PAB‌بپیوندند ‌در ‌ابتدا ‌باید ‌به ‌۱۵ ‌پرسش ‌مشخص ‌و ‌کلی ‌جواب ‌دهند. ‌مواردی ‌که ‌در ‌این ‌پرسش‌ها ‌مطرح ‌می‌‌شود ‌باید ‌توسط ‌تمام ‌کسانی ‌که ‌می‌‌خواهند ‌بخشی ‌از ‌این ‌پروژه ‌جمعی ‌باشند ‌مورد ‌بررسی ‌قرار ‌گرفته ‌و ‌برای ‌آن ‌راه‌حل ‌پیدا ‌کنند. ‌با ‌طرح ‌این ‌پرسش‌ها ‌و ‌پرسش‌های ‌نظیر ‌آن ‌در ‌میان ‌چاپخانه‌داران،کشورهای ‌مختلف ‌گروه ‌ PAB‌می‌‌توانند ‌راه ‌خود ‌را ‌پیدا ‌کنند. ‌ GRACOL‌پاسخ ‌خود ‌به ‌این ‌پرسش‌ها ‌را ‌ارایه ‌کرده ‌است ‌که ‌می‌‌توانند ‌به ‌نوعی ‌دیگران ‌را ‌نیز ‌راهنمایی ‌کنند.

 

پاسخ GRACOL‌به ‌پرسشهای ‌مطرح ‌شده ‌می‌‌تواند ‌چارچوبی ‌برای ‌این ‌استاندارد ‌جهانی ‌ترسیم ‌کند. ‌

 

پاسخ‌های GRACOL 1- ‌چه ‌چیزی ‌را ‌باید ‌تنظیم ‌کرده ‌و ‌ترتیب ‌و ‌اولویت‌ ‌این ‌تنظیمات ‌چگونه ‌باید ‌تعیین ‌شود ‌تا ‌رنگ ‌دلخواه ‌توسط ‌ماشین ‌چاپ ‌به‌دست ‌آید؟

 

GRACOL

 

‌ (Gray‌ balance)‌و ‌وزن ‌تن‌های ‌میانی‌  (mid‌ tone‌ weight)‌به‌دست ‌می‌‌آید.

 

GRACOL‌در ‌تلاش ‌است ‌تا ‌تن‌های ‌میانی ‌را ‌قابل ‌پیش‌بینی ‌کند ‌تا ‌از ‌این ‌طریق ‌شکل ‌چاپ ‌شده ‌تصویر ‌در ‌بخش ‌پیش‌از‌چاپ ‌تنظیم ‌شده ‌و ‌کیفیت ‌تصویر ‌در ‌مرحله ‌چاپ ‌نیز ‌قابل ‌پیش‌بینی ‌باشد. ‌از ‌آنجایی ‌که ‌این ‌آخرین ‌تنظیمی ‌است ‌که ‌چاپکار ‌انجام ‌می‌‌دهد، ‌از ‌همه ‌مهم‌تر ‌است. ‌زیرا ‌همه ‌تنظیمات ‌دیگر ‌را ‌تحت‌الشعاع ‌قرار ‌می‌‌دهد.

 

۲) ‌منظور ‌از ‌ارایه ‌ارقام ‌برای ‌اندازه‌گیری ‌دنسیته ‌و ‌چاقی ‌که ‌به ‌آن ‌افزایش ‌مقدار ‌تن ‌ (TVI)‌نیز ‌می‌‌گویند ‌چیست؟ ‌این ‌ارقام ‌چه ‌چیزی ‌را ‌نشان ‌می‌‌دهند؟‌

 

 

۳) ‌کار ‌چاپ ‌شده ‌را ‌بر ‌چه ‌مبنایی ‌ارزیابی ‌می‌‌کنید؟ ‌ورنی ‌خورده ‌یا ‌بدون ‌ورنی.

 

‌خشک ‌یا ‌تر؟ ‌

 

 

 

GRACOL

 

 
 

‌معتقد ‌است ‌بسیاری ‌از ‌چاپکاران ‌افست ‌تجاری ‌کارهای ‌خود ‌را ‌به‌صورت ‌تر ‌(در ‌حال ‌چاپ) ‌و ‌با ‌پوشش ‌(پس ‌از ‌این‌که ‌ورنی ‌خورد) ‌اندازه‌گیری ‌و ‌ارزیابی ‌می‌‌کنند. ‌یکی ‌از ‌مشکلاتی ‌که ‌در ‌مورد ‌استاندارد ‌قبلی ‌(۰۰۴ (DTR‌وجود ‌داشت ‌این ‌بود ‌که ‌مبنای ‌این ‌استاندارد ‌چاپ ‌خشک ‌و ‌بدون ‌ورنی ‌بود ‌که ‌برای ‌چاپکاران ‌تجاری ‌چندان ‌قابل ‌استفاده ‌نبود. ‌در ‌حالی ‌که ‌مشکلات ‌فراوانی ‌برای ‌ارایه ‌استانداردسازی ‌کار ‌ورنی ‌خورده ‌پیش ‌می‌‌آید، ‌با ‌این ‌حال ‌این ‌کارها ‌بیشترین ‌حجم ‌کاری ‌چاپ ‌تجاری ‌را ‌تشکیل ‌می‌‌دهند. ‌به ‌همین ‌خاطر ‌باید ‌مبنای ‌یک ‌استاندارد ‌فراگیر ‌باشند. ‌با ‌این ‌حال ‌ GRACOL‌معتقد ‌است ‌اعداد ‌و ‌ارقام ‌استاندارد ‌برای ‌چاپ ‌بدون ‌ورنی ‌نیز ‌باید ‌در ‌استاندارد ‌فراگیر ‌وجود ‌داشته ‌باشد.

۴) ‌میزان ‌ ‌خنثی ‌بودن ‌نواحی ‌خاکستری ‌‌ (Gray‌ balance)تا ‌چه ‌حد ‌اهمیت ‌دارد؟

 

از ‌ ‌دید ‌ GRACOL‌ایده‌آل ‌چاپکاران ‌هنگام ‌مقایسه ‌دو ‌تصویر ‌آن ‌است ‌که ‌هر ‌یک ‌از ‌رنگ‌ها ‌را ‌به‌طور ‌جداگانه ‌و ‌یک ‌به ‌یک ‌با ‌هم ‌مقایسه ‌‌کنند. ‌البته ‌این ‌کار ‌غیر ‌ممکن ‌است ‌و ‌اگر ‌هم ‌امکان‌پذیر ‌بود، ‌از ‌اولویت ‌برخوردار ‌نبود ‌و ‌با ‌تغییر ‌تنظیمات ‌ماشین ‌چاپ ‌باز ‌هم ‌رنگ‌ها ‌تغییر ‌می‌‌کرد. ‌برای ‌چنین ‌مقایسه‌ای، ‌استفاده ‌از ‌چند ‌رنگ ‌به ‌عنوان ‌نماینده ‌سایر ‌رنگ‌ها ‌ (Representative‌ Colors)‌و ‌نوار ‌رنگ‌های ‌استانداردی ‌نظیر ‌ FOGRA‌ Media‌ wedge‌معمولا ‌کمک ‌خوبی ‌به ‌شمار ‌می‌‌آیند. ‌با ‌این ‌حال ‌از ‌آن‌ها ‌نمی‌‌توان ‌برای ‌کارهایی ‌بهره ‌گرفت ‌که ‌در ‌آن‌ها ‌فرم ‌چاپی ‌از ‌محدودیت ‌فضای ‌چاپ‌پذیر ‌برخوردار ‌است. ‌

 

در ‌مجموع ‌استفاده ‌از ‌نوارهای ‌کنترل ‌رنگ ‌ساده‌ای ‌که ‌تنها ‌شامل ‌خانه‌های ‌خاکستری ‌برای ‌کنترل ‌میزان ‌خنثی ‌بودن ‌تن‌های ‌میانی ‌خاکستری ‌و ‌در ‌حالت ‌ایده‌آل ‌کل ‌محدوده ‌خاکستری ‌باشد، ‌بهتر ‌می‌‌تواند ‌نشانگر ‌کیفیت ‌کل ‌تصویر ‌هنگام ‌چاپ ‌باشد. ‌

 

از ‌سوی ‌دیگر ‌شاخص ‌میزان ‌خنثی ‌بودن ‌نواحی ‌خاکستری، ‌بهتر ‌می‌‌تواند ‌ماشین‌چی ‌را ‌راهنمایی ‌کند ‌برای ‌مثال ‌اگر ‌مناطق ‌خاکستری ‌بیش ‌از ‌حد ‌قرمز ‌باشد، ‌چاپکار ‌متوجه ‌خواهد ‌شد ‌که ‌باید ‌میزان ‌ماژنتا ‌و ‌زرد ‌را ‌کاهش ‌دهد ‌و ‌غیره.

 

۵) ‌منظور ‌از ‌خاکستری ‌در ‌هنگام ‌تعیین ‌مقادیر ‌ CMY‌چیست؟ ‌بر ‌اساس ‌استاندارد ‌ GRACOL‌که ‌با ‌استاندارد ‌ایزو ‌۲-۱۲۴۶۷ ‌نیز ‌مطابقت ‌دارد ‌منظور ‌از ‌میزان ‌خاکستری ‌نقاط ‌میانی ‌۵۰ ‌درصد ‌سایان، ‌۴۰ ‌درصد ‌زرد ‌و ‌۴۰ ‌درصد ‌ماژنتا ‌است.

 

۶) ‌آیا ‌این ‌مقادیر ‌با ‌مشکی ‌۵۰ ‌درصد ‌فام ‌کاغذ ‌و ‌یا ‌قدر ‌مطلق ‌ a*‌و ‌ b*‌مطابقت ‌دارد؟

 

اگرچه ‌ GRACOL‌هیچ‌گونه ‌اولویتی ‌برای ‌این ‌مقادیر ‌سه‌گانه ‌قایل ‌نیست، ‌اما ‌برای ‌قضاوت ‌در ‌مورد ‌یکدستی ‌دو ‌رنگ ‌استفاده ‌از ‌قدر ‌مطلق ‌شاخص‌های ‌ a*‌و b* ‌در ‌سیستم ‌رنگی ‌‌ CIE‌ Labترجیح ‌داده ‌شده ‌است، ‌زیرا ‌تاکید ‌بر ‌تطابق ‌مشکی ‌۵۰% ‌در ‌شرایطی ‌که ‌مرکب ‌مشکی ‌ممکن ‌است ‌تغییر ‌کند ‌باعث ‌دگرگونی ‌وضعیت ‌تصویر ‌در ‌حال ‌چاپ ‌می‌‌شود. ‌ ‌همین ‌امر ‌در ‌مورد ‌فام ‌ (hue)‌کاغذ ‌نیز ‌صدق ‌می‌‌کند، ‌زیرا ‌کاغذهای ‌افست ‌موجود ‌در ‌بازار ‌از ‌لحاظ ‌فام ‌یا ‌رنگ‌مایه ‌با ‌هم ‌تفاوت ‌دارند ‌و ‌این ‌تفاوت ‌تا ‌۰rE1می‌تواند ‌متغیر ‌باشد.

 

GRACOL‌ابتدا ‌به ‌عنوان ‌نقاط ‌مرجع ‌۰ a*=‌و ‌۰ b*=‌را ‌انتخاب ‌کرد، ‌ولی ‌متخصصان ‌ ICC‌معتقدند ‌که ‌فام ‌کاغذ ‌روی ‌چشم ‌انسان ‌تاثیر ‌می‌‌گذارد ‌و ‌این ‌امر ‌محاسبات ‌دقیق ‌را ‌پیچیده ‌می‌‌کند. ‌

 

۷) ‌فارغ ‌از ‌تلرانس ‌قابل ‌قبول ‌برای ‌انطباق ‌دو ‌رنگ، ‌تلرانس ‌قابل ‌قبول ‌برای ‌رنگ‌ها ‌چیست؟

 

بر ‌اساس ‌استاندارد ‌ GRACOL‌دنسیته ‌(از ‌جمله ‌دنسیته ‌کالریمتریک) ‌و ‌چاقی ‌ترام ‌‌ (TVI)تلرانس‌های ‌فرایند ‌کنترل ‌هستند ‌ ‌و ‌به ‌هیچ ‌وجه ‌نشانگر ‌رنگ ‌تصویر ‌به ‌شمار ‌نمی‌‌آیند.

 

از ‌آنجایی ‌که ‌هیچ ‌روش ‌اندازه‌گیری ‌یا ‌پیش‌بینی ‌تطابق ‌بصری ‌رنگ ‌در ‌حال ‌حاضر ‌وجود ‌ندارد، ‌ GRACOL‌معتقد ‌است ‌یکدستی ‌بصری ‌ (Visual‌ Consistency)‌جایگزین ‌مناسب‌تری ‌است. ‌

 

بنابراین ‌بهترین ‌راه ‌کنترل ‌مقدار ‌تن‌های ‌میانی ‌تصویر ‌است ‌و ‌در ‌عین ‌حال ‌باید ‌اجازه ‌داد ‌تن‌های ‌با ‌درصد ‌پایین‌تر ‌یا ‌بالاتر ‌آزادانه ‌حرکت ‌کنند، ‌زیرا ‌آمار ‌و ‌ارقام ‌نشان ‌می‌‌دهد، ‌تغییرات ‌در ‌این ‌مناطق ‌کم‌تر ‌است. ‌برای ‌این ‌کار ‌ماشین ‌چاپ ‌را ‌باید ‌به ‌گونه‌ای ‌تنظیم ‌کرد ‌که ‌مقدار ‌مناطق ‌خنثی ‌تن ‌میانی ‌ (Mid‌ Tone‌ neutral‌ Patch)‌دقیقا ‌با ‌یک ‌عدد ‌ Lab‌برابر ‌شود. ‌باید ‌اطمینان ‌حاصل ‌کرد ‌که ‌تنپلات‌ها ‌ (Solids)‌در ‌محدوده ‌قابل ‌قبول ‌قرار ‌دارند. ‌سپس ‌باید ‌چاقی ‌ترام ‌را ‌کنترل ‌کرد ‌و ‌درصورت ‌لزوم ‌به ‌چاپکار ‌هشدار ‌داد ‌در ‌چه ‌مرحله‌ای، ‌چاپ ‌از ‌ثبات ‌لازم ‌برخوردار ‌نخواهد ‌بود.

 

اگر ‌بر ‌اساس ‌این ‌اولویت‌بندی، ‌و ‌نه ‌لزوما ‌به ‌همان ‌ترتیب ‌که ‌گفته ‌شده، ‌رفتار ‌شود ‌یکدستی ‌بصری ‌بهتری ‌به‌دست ‌می‌‌آید. ‌به ‌عبارت ‌دیگر ‌کاری ‌که ‌باید ‌انجام ‌شود، ‌اندازه‌گیری ‌رنگی ‌است ‌که ‌تاثیرات ‌متقابل ‌لایه‌های ‌مرکب ‌به ‌وجود ‌آورده ‌و ‌نه ‌مجموع ‌چهار ‌لایه ‌مرکبی ‌که ‌انگار ‌هر ‌کدام ‌از ‌دیگری ‌جدا ‌هستند.

 

۸) ‌چه ‌موادی ‌بهترین ‌چاپ ‌را ‌ارایه ‌می‌‌کنند ‌(پلیت‌های ‌پوزتیو ‌یا ‌نگاتیو، ‌انواع ‌مختلف ‌کاغذ، ‌ورنی) ‌یا ‌این‌که ‌همه ‌آن‌ها ‌خوب ‌هستند، ‌به ‌شرط ‌این‌که ‌کار ‌چاپی ‌یکدست ‌ (Consistent)‌ارایه ‌کنند؟

 

چاپکاران ‌کشورهای ‌مختلف ‌کاغذ، ‌مرکب،پلیت ‌و ‌لاستیک ‌را ‌بر ‌اساس ‌ارزش‌ها، ‌امکانات ‌و ‌اقتصاد ‌منطقه ‌خودشان ‌انتخاب ‌می‌‌کنند. ‌مسیر ‌بهینه‌سازی ‌و ‌بهبود ‌چاپ، ‌اساس ‌استانداردسازی ‌است ‌و ‌متاثر ‌از ‌مواد ‌مورد ‌استفاده ‌نیست.

 

۹) ‌آیا ‌به ‌روش‌های ‌قبلی ‌و ‌سنتی ‌خودتان ‌پایبند ‌هستید؟ ‌

 

GRACOL‌معتقد ‌است ‌متغیرهایی ‌که ‌در ‌چاپ ‌تاثیرگذار ‌هستند ‌آنقدر ‌فراوانند ‌که ‌هیچ ‌کدام از ‌آن‌ها ‌نسبت ‌به ‌تاثیر ‌نهایی ‌کار ‌(یعنی ‌چاپ ‌با ‌کیفیت) ‌تقدم ‌ندارند.

 

بهتر ‌این ‌است ‌که ‌همه ‌تلاش‌ها ‌در ‌جهت ‌ارایه ‌یک ‌چاپ ‌با ‌کیفیت ‌باشد ‌تا ‌تکرار ‌روش‌های ‌قدیمی ‌و ‌تنظیمات ‌که ‌به ‌آن‌ها ‌عادت ‌کرد‌ه‌ایم. ‌اگر ‌این ‌روش‌ها ‌مناسب ‌نباشند، ‌باید ‌کنار ‌گذاشته ‌شوند. ‌به ‌نظر ‌می‌‌رسد ‌چاپکاران ‌نیز ‌همین ‌مسیر ‌را ‌دنبال ‌می‌‌کنند.

 

۱۰) ‌چگونه ‌می‌‌توان ‌مطمئن ‌شد ‌که ‌مقدار ‌تن‌های ‌میانی ‌مناسب ‌است؟

 

یکی ‌از ‌مشکلاتی ‌که ‌چاپکاران ‌افست ‌در ‌سال‌های ‌اخیر ‌بدان ‌دچار ‌شده‌اند ‌تمایل ‌به ‌چاپ ‌با ‌وضوح ‌بالا ‌ (sharp)‌است. ‌زیرا ‌از ‌دید ‌چاپخانه‌داران ‌چاقی ‌ترام ‌یک ‌مشکل ‌چاپی ‌است ‌که ‌باید ‌آن ‌را ‌برطرف ‌کرد. ‌این ‌امر ‌باعث ‌شده ‌تا ‌تصاویر ‌در ‌مناطق ‌تن‌های ‌میانی ‌ضعیف ‌یا ‌کمرنگ ‌باشد، ‌زیرا ‌وزن ‌تن‌های ‌میانی ‌کاهش ‌می‌‌یابد. ‌استاندارد ‌ GRACOL‌به ‌چاپکاران ‌اجازه ‌می‌‌دهد ‌تا ‌میزان ‌چاقی ‌ترام ‌را ‌اندازه ‌گرفته ‌و ‌با ‌میزان ‌دلخواه ‌چاپ ‌کنند، ‌به ‌شرط ‌آن‌که ‌چاپ ‌یکدست ‌باشد. ‌با ‌ساخت ‌نقاط ‌روشن ‌ (HighLight)‌ثابت ‌در ‌مقابل ‌کنتراست ‌نقاط ‌میانی ‌اندازه ‌تن ‌میانی ‌از ‌طریق ‌دستگاه ‌ CTP‌حفظ ‌شده ‌و ‌چاپ ‌با ‌پروف ‌(نمونه‌ای) ‌که ‌توسط ‌مشتری ‌مورد ‌تایید ‌قرار ‌گرفته ‌همخوانی ‌پیدا ‌می‌‌کند.

 

۱۱) ‌آیا ‌مقدار ‌تن ‌میانی ‌مستقل ‌از ‌تصویر ‌است ‌و ‌اگر ‌این ‌چنین ‌است ‌آیا ‌تنظیمات ‌باید ‌در ‌بخش ‌پیش‌از‌چاپ ‌انجام ‌شود ‌یا ‌روی ‌ماشین ‌چاپ؟

 

مقدار ‌تن ‌میانی ‌به ‌تصویر ‌وابسته ‌نیست. ‌اگر ‌ماشین ‌چاپ ‌مقدار ‌تن ‌میانی ‌را ‌ثابت ‌نگاه ‌دارد، ‌بخش ‌پیش‌از‌چاپ ‌می‌‌تواند ‌هر ‌تصویر ‌را ‌بهینه ‌ (Optimize)‌کرده ‌و ‌سپس ‌می‌‌توان ‌انتظار ‌یک ‌چاپ ‌خوب ‌از ‌ماشین ‌چاپ ‌داشت.

 

۱۲) ‌چاقی ‌ترام ‌چگونه ‌مقدار ‌تن ‌میانی ‌مناسب ‌را ‌به ‌نمایش ‌می‌‌گذارد؟

 

همان‌گونه ‌که ‌قبلا ‌اشاره ‌شد ‌چاپکار ‌می‌‌تواند ‌با ‌هر ‌میزان ‌چاقی ‌ترام ‌که ‌بخواهد ‌چاپ ‌و ‌در ‌عین ‌حال ‌مقدار ‌تن ‌میانی ‌مناسب ‌را ‌نیز ‌حفظ ‌کند، ‌زیرا ‌ CTP‌ارتباط ‌مطلق ‌بین ‌این ‌دو ‌را ‌گسسته ‌است.

 

۱۳) ‌چه ‌چیزهایی ‌دنسیته ‌مطلوب ‌را ‌تعیین ‌می‌‌کند؟ ‌(هزینه ‌مواد، ‌محدودیت‌های ‌کاغذ ‌و ‌مرکب، ‌استانداردها، ‌غیره..)

 

برای ‌چاپ ‌تجاری ‌با ‌کیفیت، ‌چاپکاران ‌باید ‌قادر ‌باشند ‌از ‌هر ‌میزان ‌مرکبی ‌که ‌بتوان ‌با ‌اطمینان ‌خاطر ‌آن ‌را ‌روی ‌کاغذ ‌منتقل ‌کرد، ‌استفاده ‌کنند، ‌گراکول ‌معتقد ‌است ‌شفافیت ‌یا ‌پشت‌نمایی ‌ (Transparency)‌مرکب، ‌حد ‌تغذیه ‌مرکب ‌را ‌تعیین ‌می‌‌کند، ‌زیرا ‌این ‌عامل ‌در ‌چاقی ‌ترام ‌موثر ‌است. ‌

 

GRACOL‌ادعا ‌می‌‌کند ‌در ‌این ‌زمینه ‌دنسیته ‌مطلوب ‌را ‌در ‌استاندارد ‌خود ‌گنجانده ‌است. ‌ GRACOL‌با ‌دنسیته‌های ‌بالاتر ‌از ‌حد ‌مطلوب ‌نیز ‌به‌صورت ‌آزمایشی ‌چاپ ‌کرده ‌است. ‌فرایند ‌ GRACOL‌به ‌چاپخانه‌داران ‌امکان ‌می‌‌دهد ‌با ‌دنسیته‌های ‌بالاتر ‌نیز ‌چاپ ‌کرده ‌و ‌در ‌عین ‌حال ‌کیفیت ‌چاپ ‌را ‌حفظ ‌کنند، ‌زیرا ‌نقاط ‌روشن ‌ثابت ‌در ‌مقابل ‌محدوده ‌کنتراست ‌تن ‌میانی ‌ایجاد ‌شده ‌است.

 

۱۴) ‌یک ‌استاندارد ‌باید ‌بیانگر ‌چه ‌چیزی ‌در ‌بازار ‌چاپ ‌افست ‌تجاری ‌باشد؟

 

GRACOL‌معتقد ‌است ‌یک ‌استاندارد ‌باید ‌بیانگر ‌بهترین ‌کیفیتی ‌باشد ‌که ‌عملا ‌یک ‌چاپکار ‌می‌‌تواند ‌به ‌آن ‌دسترسی ‌پیدا ‌کند. ‌این ‌استاندارد ‌باید ‌بیشترین ‌میزان ‌مرکبی ‌را ‌که ‌می‌‌توان ‌روی ‌کاغذ ‌انتقال ‌داد ‌و ‌در ‌عین ‌حال ‌هزینه‌ها ‌و ‌کیفیت ‌چاپ ‌نیز ‌توجیه‌پذیر ‌باشند، ‌تعیین ‌کند.

 

چاپکاران ‌نباید ‌تنها ‌به ‌خاطر ‌منحصر ‌به ‌فرد ‌بودن،کالای ‌خود ‌را ‌بفروشند، ‌بلکه ‌باید ‌به ‌عنوان ‌چاپخانه‌ای ‌که ‌قادر ‌است ‌کار ‌استاندارد ‌عرضه ‌کند، ‌خود ‌را ‌بشناسانند.

۱۵) ‌نقش ‌مدیریت ‌رنگ ‌در ‌این ‌میان ‌چیست؟ ‌

 

 

تعریفی ‌از ‌آینده‌

 

‌اکنون ‌وقت ‌آن ‌رسیده ‌که ‌صنعت ‌چاپ ‌به ‌یک ‌استاندارد ‌جهانی ‌دست ‌پیدا ‌کند. ‌سیستم‌های ‌مدیریت ‌رنگ ‌و ‌دستگاه‌های ‌ CTP‌همان‌گونه ‌که ‌در ‌استانداردهای ‌مختلف ‌از ‌جمله ‌ GRACOL‌و ‌ایزو ‌۲-۱۲۶۴۷ ‌به ‌آن‌ها ‌اشاره ‌شده ‌این ‌امکان ‌را ‌به ‌ما ‌می‌‌دهند ‌تا ‌آینده ‌را ‌پیش‌بینی ‌کنیم.

 

آن‌چه ‌مهم ‌است ‌باید ‌در ‌ترتیب ‌اولویت‌ها ‌تغییر ‌حاصل ‌شود ‌و ‌به ‌جای ‌دنسیته  > چاقی‌

 

ترام> ‌درجه ‌خاکستری، ‌مسیر ‌را ‌تغییر ‌داده‌ ‌و ‌از ‌فرمول درجه ‌خاکستری >دنسیته> ‌چاقی‌ ‌ترام ‌استفاده ‌کرد.

 

از ‌این ‌طریق ‌می‌‌توان ‌ماشین ‌چاپ ‌را ‌به ‌یک ‌دستگاه ‌خروجی ‌مجهز ‌به ‌مدیریت ‌رنگ ‌تبدیل ‌کرد، ‌نه ‌دستگاهی ‌که ‌خودش ‌را ‌با ‌پروف ‌(نمونه‌گیری ‌پیش‌از‌چاپ) ‌هماهنگ ‌می‌‌کند. ‌در ‌این ‌صورت ‌ماشین ‌چاپ ‌بار ‌دیگر ‌به ‌قلب ‌فرایند ‌چاپ ‌تبدیل ‌شود. ‌آیا ‌این ‌همان ‌چیزی ‌نیست ‌که ‌چاپکاران ‌آرزویش ‌را ‌دارند؟

 

برای کسب اطلا‌عات بیشتر به ویژه‌نامه کتاب سال بسته بندی ماهنامه صنعت چاپ بهمن ۸۴، مقاله <رنگ از تئوری تا عمل > نوشته مهندس خدایار صادقی رجوع کنید.

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی

کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت |
متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی |
مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *