10 اشتیاه رایج در طراحی کارت ویزیت تجاری
10 اشتباه رایج که در طراحی کارت ویزیت های تجاری ممکن است رخ بدهند
۱۳۹۶-۰۶-۰۹
یا بسته بندی خلاق رابطه مستقیم در افزایش فروش دارد
آیا بسته بندی خلاق رابطه مستقیم در افزایش فروش دارد
۱۳۹۶-۰۶-۲۰
Show all

کاربردهای بسته بندی در چیست؟

طراحی قالب جعبه ، ساخت جعبه کادویی و لوکس ، بسته بندی لوکس ، جعبه ساعت و جواهرات ، گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ

بسته بندي

شايد يكي از استثنايي ترين گونه هاي گرافيك باشد كه در آن ويژگي هاي ديگر گونه ها به صورت مجموعه در آمده است . قابليت ارائه گرافيك بر روي چندين وجه قابليت همراه شدن با مخاطب ( گاه براي مدتي و در كنار لزوم غير ) CD كوتاه همچون بسته مواد غذايي و گاه براي مدت طولاني همچون بسته سيگار و با قاب قابل اجتناب ارتباط با مخاطب اين نوع گرافيك را از دگر انواع كاملاً متمايز كرده است در جوامع رو به رشد امروز تنها محصولاتي كه همواره مخاطب را ، مخاطب پرشمار – به سوي خود فرا ميخواند بسته بندي هستند .
بسته بندي يكي از مباحث بسيار مهم در ارائه كالاي مورد نظر بازار است. هماهنگي طرح بسته بندي با محتويات آن ضروري است . بسته الزاماً بايد فرآورده را محفوظ نگاه داشته معرف كننده را جلب كند . اطلاعات كافي به بيننده بدهد و فرآورده داخل آن به راحتي از درون خارج شده ،پس از تخليه بتوان پوشش هر بسته را از بين برد .

كاربرد مواد مختلف براي بسته بندي

در صورت بسته بندي با كاغذ ، پوشش ها را ميتوان سوزاند و يا چنانچه در مجيط قرار گيرد در اندك زماني پوسيده و از بين مي رود . پوشش هاي پلاستيكي اين خاصيت را ندارند . اين بسته ها در شرايط مختلف جوي باقي ميمانند و براي سوزاند هم مناسب نبوده، از خود دود سميتوليد ميكنند . آلومينيوم پوشش ديگري پوشش هاي پلاستيكي به دليل هزينه كمتر و قابليت شكل پذيري فوق العاده بيشتر مورد استفاده قرار ميگيرند كه فوق شايع اين موضوع به شدت به محيح زيست صدمه مي زند . در اين ميان داروها از وضعيت خاصي برخوردار بوده ،به سبب كمي حجم دارو و ضرورت محافظت از سرما، گرما و شكسته شدن آنها را درميان مواد پلاستيكي مانند يونوسيت ،قرار ميدهند كه در نتيجه بعد از خارج كردن داروها و پوشش هاي مربوطه ، جاي نسبتاً زيادي را اشغال ميكنند .

انواع بسته بندي
طراحان صنفي بسته بندي قديمي را كه به صورت وسيله اي حفاظت كننده بوده تغييراتي داده و به انواع بسته بندي با كاركردهاي جديد دست يافته اند از جمله ، رسيده اند و پوشش فرآورده ها به يكي از عوامل اصلي تبليغي و فروش تبديل شده است . در اين طراحي اقتصادي بيشتر به مسائل فني پرداخته شده و فرآورده ها با چهره حقيقي و آن چنانكه هست به مصرف كنندگان معرفي ميشود . كوشش اين طراحان دوري از كارهاي تزئيني و اضافي در بسته بندي ميباشد . شكل دادن به پلاستيك و چاپ نقش و عبارت آن محدوديتي نداشته ، نظر به تعدد و تنوع زياد در ساخت پوشش هاي پلاستيكي از لحاظ قيمت آن هم نيز ارزان تهيه ميشود . مصالح مختلف براي انجام بسته بندي بايد شامل منظور هايي از قبيل تبليغ ، حفاظت كالا ، انبار كردن مطمئن حمل و نقل و رنگ آميزي باشد . اگر در شكل بسته هاي موجود در يك فروشگاه دقت كنيم انواع و اقسام حجم ها را ميبينيم . شما ميتوانيد نيز قبل از انتخاب محصول از روي حجم هاي مختلف ، قوطي مختلف بسازيد . اين كار به تجربه و قدرت درك فضايي شما در شناخت حجم ها و تناسب آنها با يكديگر ميافزايد . بسته بندي در ابعاد اقتصادي و كليه فعاليت هاي تمامي اعمال انسان اين قرن موثر ميباشد .

تاثير رنگ در بسته بندي

رنگ ها نه تنها در روحيه انسان تاثير قابل ملاححظه اي دارند ،بلكه تحقيقات جديد ثابت كرده است كه رنگ ها بر اعصاب و بدن آدمي نيز موثر هستند ، علاقه و توجه افراد به رنگ به دير باز بر ميگردد . شايد رنگ ميوهها و گل ها از عواملي بوده كه بشر به اين دو عامل مفيد هستي جلب كرده باشند . در انتخاب رنگ بين افراد مختلف ،تفاوت هاي فاحشي وجود دارد ، يكي رنگ آبي را دوست دارد ،ديگري سبز را مي پسندد .

رابطه بسته و خريدار

رنگ و عبارات روي بسته نشانگر محتوي آن است و در ايجاد اين رابطه رنگ ها يك عامل مستقيم و سريع هستند . تناسب رنگ ها و محل آنها در حالت بسته بندي تغييري به وجود آورده ،با ديدن آنها احساس متفاوتي به اشخاص دست ميدهد .
برچسب

در فرهنگ زبان فارسي برچسب را به شرح زير تفسير كرده اند :
برچسب تكه كاغذي است كه بر آن نوع جنس ، محل ساخت و ديگر مشخصات آن را نوشته يا چاپ كنند و روي شيشه ها و بطري ها بچسبانند تا معرف جنس و قيمت آنها باشد . گاه به جاي برچسب واژه فرنگي اتيكت را به كار ميبرند .
در حال حاضر برچسب را منحصراً از كاغذ نميسازند بلكه از اجناسب مختلفي مانند پلاستيك ،آلومينيوم و فلزات ديگر هم تهيه ميكنند. برچسب را در انواع گوناگون ساخته و به تناسب روي بسته بندي چسبانده و يا با سنجاق به لباس وصل ميكنند. بيشتر برچسب ها با چسب مخصوصي كه خشك نشده و بتوان در موقع استفاده به راحتي برگ زيرين آن را جدا كرده ساخته ميشود برچسب ، خريد بر معرفي نوع و جنس فرآورده، مبين طرز استعمال و حتي قيمت محتوي هر بسته ،شيشه ،  قوطي و يا صندوق هاي بزرگ هم هست .

كاغذهاي بسته بندي يا نوعي برچسب

بعضي از فروشگاه ها براي بسته بندي اجناس فروخته شده كاغذهاي مخصوص با علامت و نشاني موسسه خود تهيه ميكنند كه تكرار علامت موسسه تماميبا قسمتي از صفحه بزرگ كاغذ بسته بندي را مي پوشاند . هر بسته بايد به گونه اي طراحي و ساخته شود كه به طور كامل از محصولي كه درون خود دارد محافظت كند.

قابليت چيدمان راحت

يكي از ويژگي هاي اساسي بسته بندي حمل راحت و چيدمان آسان است به عنوان مثال بسته اي با حجم مقطع كره را در نظر بگيريد . هنگام كنار هم قرار دادن چنين بسته اي ايجاد فضاهاي خالي و به اصطلاح مرلم سبب ميشوند تا هزينه اي حمل و نقل و انبار افزايش يابد .

 

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی

کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت |
متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی |
مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *