10 اشتیاه رایج در طراحی کارت ویزیت تجاری
۱۰ اشتباه رایج که در طراحی کارت ویزیت های تجاری ممکن است رخ بدهند
۱۳۹۶-۰۶-۰۹
یا بسته بندی خلاق رابطه مستقیم در افزایش فروش دارد
آیا بسته بندی خلاق رابطه مستقیم در افزایش فروش دارد
۱۳۹۶-۰۶-۲۰
Show all

کاربردهای بسته بندی در چیست؟

طراحی قالب جعبه ، ساخت جعبه کادویی و لوکس ، بسته بندی لوکس ، جعبه ساعت و جواهرات ، گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ

بسته بندی

شاید یکی از استثنایی ترین گونه های گرافیک باشد که در آن ویژگی های دیگر گونه ها به صورت مجموعه در آمده است . قابلیت ارائه گرافیک بر روی چندین وجه قابلیت همراه شدن با مخاطب ( گاه برای مدتی و در کنار لزوم غیر ) CD کوتاه همچون بسته مواد غذایی و گاه برای مدت طولانی همچون بسته سیگار و با قاب قابل اجتناب ارتباط با مخاطب این نوع گرافیک را از دگر انواع کاملاً متمایز کرده است در جوامع رو به رشد امروز تنها محصولاتی که همواره مخاطب را ، مخاطب پرشمار – به سوی خود فرا میخواند بسته بندی هستند .
بسته بندی یکی از مباحث بسیار مهم در ارائه کالای مورد نظر بازار است. هماهنگی طرح بسته بندی با محتویات آن ضروری است . بسته الزاماً باید فرآورده را محفوظ نگاه داشته معرف کننده را جلب کند . اطلاعات کافی به بیننده بدهد و فرآورده داخل آن به راحتی از درون خارج شده ،پس از تخلیه بتوان پوشش هر بسته را از بین برد .

کاربرد مواد مختلف برای بسته بندی

در صورت بسته بندی با کاغذ ، پوشش ها را میتوان سوزاند و یا چنانچه در مجیط قرار گیرد در اندک زمانی پوسیده و از بین می رود . پوشش های پلاستیکی این خاصیت را ندارند . این بسته ها در شرایط مختلف جوی باقی میمانند و برای سوزاند هم مناسب نبوده، از خود دود سمیتولید میکنند . آلومینیوم پوشش دیگری پوشش های پلاستیکی به دلیل هزینه کمتر و قابلیت شکل پذیری فوق العاده بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند که فوق شایع این موضوع به شدت به محیح زیست صدمه می زند . در این میان داروها از وضعیت خاصی برخوردار بوده ،به سبب کمی حجم دارو و ضرورت محافظت از سرما، گرما و شکسته شدن آنها را درمیان مواد پلاستیکی مانند یونوسیت ،قرار میدهند که در نتیجه بعد از خارج کردن داروها و پوشش های مربوطه ، جای نسبتاً زیادی را اشغال میکنند .

انواع بسته بندی
طراحان صنفی بسته بندی قدیمی را که به صورت وسیله ای حفاظت کننده بوده تغییراتی داده و به انواع بسته بندی با کارکردهای جدید دست یافته اند از جمله ، رسیده اند و پوشش فرآورده ها به یکی از عوامل اصلی تبلیغی و فروش تبدیل شده است . در این طراحی اقتصادی بیشتر به مسائل فنی پرداخته شده و فرآورده ها با چهره حقیقی و آن چنانکه هست به مصرف کنندگان معرفی میشود . کوشش این طراحان دوری از کارهای تزئینی و اضافی در بسته بندی میباشد . شکل دادن به پلاستیک و چاپ نقش و عبارت آن محدودیتی نداشته ، نظر به تعدد و تنوع زیاد در ساخت پوشش های پلاستیکی از لحاظ قیمت آن هم نیز ارزان تهیه میشود . مصالح مختلف برای انجام بسته بندی باید شامل منظور هایی از قبیل تبلیغ ، حفاظت کالا ، انبار کردن مطمئن حمل و نقل و رنگ آمیزی باشد . اگر در شکل بسته های موجود در یک فروشگاه دقت کنیم انواع و اقسام حجم ها را میبینیم . شما میتوانید نیز قبل از انتخاب محصول از روی حجم های مختلف ، قوطی مختلف بسازید . این کار به تجربه و قدرت درک فضایی شما در شناخت حجم ها و تناسب آنها با یکدیگر میافزاید . بسته بندی در ابعاد اقتصادی و کلیه فعالیت های تمامی اعمال انسان این قرن موثر میباشد .

تاثیر رنگ در بسته بندی

رنگ ها نه تنها در روحیه انسان تاثیر قابل ملاححظه ای دارند ،بلکه تحقیقات جدید ثابت کرده است که رنگ ها بر اعصاب و بدن آدمی نیز موثر هستند ، علاقه و توجه افراد به رنگ به دیر باز بر میگردد . شاید رنگ میوهها و گل ها از عواملی بوده که بشر به این دو عامل مفید هستی جلب کرده باشند . در انتخاب رنگ بین افراد مختلف ،تفاوت های فاحشی وجود دارد ، یکی رنگ آبی را دوست دارد ،دیگری سبز را می پسندد .

رابطه بسته و خریدار

رنگ و عبارات روی بسته نشانگر محتوی آن است و در ایجاد این رابطه رنگ ها یک عامل مستقیم و سریع هستند . تناسب رنگ ها و محل آنها در حالت بسته بندی تغییری به وجود آورده ،با دیدن آنها احساس متفاوتی به اشخاص دست میدهد .
برچسب

در فرهنگ زبان فارسی برچسب را به شرح زیر تفسیر کرده اند :
برچسب تکه کاغذی است که بر آن نوع جنس ، محل ساخت و دیگر مشخصات آن را نوشته یا چاپ کنند و روی شیشه ها و بطری ها بچسبانند تا معرف جنس و قیمت آنها باشد . گاه به جای برچسب واژه فرنگی اتیکت را به کار میبرند .
در حال حاضر برچسب را منحصراً از کاغذ نمیسازند بلکه از اجناسب مختلفی مانند پلاستیک ،آلومینیوم و فلزات دیگر هم تهیه میکنند. برچسب را در انواع گوناگون ساخته و به تناسب روی بسته بندی چسبانده و یا با سنجاق به لباس وصل میکنند. بیشتر برچسب ها با چسب مخصوصی که خشک نشده و بتوان در موقع استفاده به راحتی برگ زیرین آن را جدا کرده ساخته میشود برچسب ، خرید بر معرفی نوع و جنس فرآورده، مبین طرز استعمال و حتی قیمت محتوی هر بسته ،شیشه ،  قوطی و یا صندوق های بزرگ هم هست .

کاغذهای بسته بندی یا نوعی برچسب

بعضی از فروشگاه ها برای بسته بندی اجناس فروخته شده کاغذهای مخصوص با علامت و نشانی موسسه خود تهیه میکنند که تکرار علامت موسسه تمامیبا قسمتی از صفحه بزرگ کاغذ بسته بندی را می پوشاند . هر بسته باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که به طور کامل از محصولی که درون خود دارد محافظت کند.

قابلیت چیدمان راحت

یکی از ویژگی های اساسی بسته بندی حمل راحت و چیدمان آسان است به عنوان مثال بسته ای با حجم مقطع کره را در نظر بگیرید . هنگام کنار هم قرار دادن چنین بسته ای ایجاد فضاهای خالی و به اصطلاح مرلم سبب میشوند تا هزینه ای حمل و نقل و انبار افزایش یابد .

 

کاربردهای بسته بندی در چیست؟
  • کاربردهای بسته بندی در چیست؟
5.0
محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی
کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت | متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی | مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *