چایناپرینت ، دروپای ثانی chinaprint

هشت مرحله تا طراحی یک بسته بندی ایده آل
هشت مرحله تا طراحی یک بسته بندی ایده آل
۱۳۹۶-۰۷-۲۴
چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست چه برتری و کاستی دارد ؟
چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست چه برتری و کاستی دارد ؟
۱۳۹۶-۰۸-۰۲
Show all

چایناپرینت ، دروپای ثانی chinaprint

چایناپرینت ، دروپای ثانی

چایناپرینت ، دروپای ثانی

نمایشگاه چاپ و بسته بندی چایناپرینت هر دو سال یک بار در شهر پکن کشور چین برگزار می شود. این نمایشگاه بعد از نمایشگاه دروپا دوسلدورف آلمان در جایگاه دوم نمایشگاه های صنعت چاپ و بسته بندی جهان قرار دارد. چایناپرینت 2017 که در تاریخ 19 تا 23 اردیبهشت برگزار شد، رویدادی متفاوت و مثمر ثمر برای ایرانیان بود و استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفت.

کسب اطلاعات با برنامه ریزی دقیق

علی مخزن، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ درباره نمایشگاه چایناپرینت می گوید: استقبال از این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه آل این پرینت و دوره های قبلی، هم از ایران هم از کشورهای دیگر، ضعیف تر و در حدود 30 درصد خلوت تر بود که احتمالاً به دلایل اقتصادی مرتبط می باشد. با تمام این تفاسیر ایرانی ها حضور قابل توجهی داشتند.
وی تاکید می کند: چایناپرینت نمایشگاه بسیار بزرگی است ولی به صورت تخصصی به یک موضوع خاص نمی پردازد و تمام صنعت چاپ را دربر می گیرد. در این نمایشگاه بیشتر به مسائل جانبی، از جمله خدمات بعد از چاپ مانند سلفون کشی، سیستم های یووی، جعبه چسبانی، علی الخصوص دایکات و کارتن سازی پرداخته شده بود. علاوه بر مواردی که ذکر شد برش رول به رول و افست هم به نسبت حضور داشتند.

حضور شرکت های بزرگ در چایناپرینت
این نمایشگاه دومین نمایشگاه بعد از دروپا در جهان محسوب می شود، به همین علت شرکت های به نام بزرگ و حرفه ای مانند هایدلبرگ، ک ب آ و کونیکا مینولتا و کوموری شرکت های بسیار قدری که حتی در نمایشگاه دوره قبل نبودند در نمایشگاه 2017 حضور داشتند.
وی از حضور در نمایشگاه چایناپرینت ابراز خرسندی کرد و با بیان این نکته که امسال غرفه داران توجه بیشتری به خواسته های مشتریان داشتند در ادامه عنوان می کند: اشتباهی که ما از حضور در نمایشگاه ها داریم این است که حتماً باید بدون اطلاع از امکانات و دانش روز از نمایشگاه خریدی داشته باشیم، درصورتی که بنده معتقدم نمایشگاه در ابتدا مکانی برای تبادل اطلاعات است، بعد از کسب اطلاعات دقیق با یک برنامه ریزی دقیق می توان خرید هم انجام داد.
این فعال صنعت چاپ حضور در نمایشگاه ها را برای ارتقاء صنعت چاپ ایران بسیار مهم دانسته و می افزاید: صنعت چاپ ایران پیر و فرتوت شده است، بیشتر ماشین آلات چاپ فرسوده هستند و متاسفانه چاپخانه های ما قائم به شخص است و کمتر چاپخانه ای با ایزو مدیریتی در کشور داریم که دارای برنامه ریزی دقیق باشند. اگر بتوانیم با حضور در نمایشگاه های صنعت چاپ دنیا، دانش و ماشین آلات جدیدتری را به صنعت چاپ کشورمان تزریق کنیم قطعاً برای تعالی این صنعت مسیری را طی کرده ایم و درصدد رفع بخشی از کمبودهای این صنعت برآمده ایم.
مخزن درباره بازدید از چاپخانه تاپ سنت در پارک نوآوری شهر پکن بیان می کند: در ابتدای ورود به محیط چاپخانه رطوبت در هوای چاپخانه برایم بسیار جالب بود، زیرا ما در چاپخانه هایمان معمولاً بسیاری از مسائل این چنینی را رعایت نمی کنیم در صورتی که کاغذ، سلولز است و باید به رطوبت مورد نیاز محیط، بسیار توجه داشت. در کل ماشین آلات جدید زیادی در چاپخانه موجود نبود. تمام قسمت های چاپخانه تفکیک شده بود و جالب تر اینکه بالای هریک از ماشین های چاپ مجموعه، تاریخ زمان راه اندازی آن نصب شده بود.
بازدید از نمایشگاه ها در هر صنعت ضرورت دارد ولو اینکه هزینه بر باشد در ادامه می افزاید. در نمایشگاه ها تمام کمپانی ها آخرین دستاوردها و نوآوری هایشان را که برای صنعتکاران جالب است، در معرض نمایش می گذارند و من معتقدم باید در تمام آنها شرکت کرد، ممکن است از نظر بعضی افراد مسخره به نظر برسد ولی این بازدیدهای نمایشگاهی تاکنون برای من خیلی جالب و نتیجه بخش بوده است.

قیمت مناسب و قابل توجیه اقتصادی در نمایشگاه چایناپرینت

قیمت مناسب و قابل توجیه اقتصادی

میثم جعفری از شرکت فرانگر درباره نمایشگاه چایناپرینت می گوید:
سال 2011 در یکی از دوره های این نمایشگاه که در شهر شانگهای برگزار شده بود، شرکت کرده بودم. در نمایشگاه امسال بیشتر به دنبال مواد اولیه برای ماشین آلاتمان بودم، به اعتقاد بنده نمایشگاه در
کل بد نبود. تقریباً برندهای معروف مانند هایدلبرگ،کوموری، بوبست و… در این نمایشگاه حضور داشتند البته برخی برندهای حاضر در نمایشگاه تنها برای بازاریابی و معرفی به بازار داخلی چین آمده بودند، مانند شرکت فوجی که نمی توانستیم از آنها خرید داشته باشیم.
وی می افزاید: چین یک کشور بزرگ است و در اصل این نمایشگاه به نوعی برای بازار داخل چین بود و فروشی که در بازار چین به واسطه این نمایشگاه صورت گرفت، برایشان کفایت می کرد. چون حجم
بازار تولید در چین متفاوت است و کل دنیا در یک سمت است و چین در سمت دیگر. کشور چین یکی از بزرگترین صادرکنندگان در دنیا است. بسیاری از شرکتهای بزرگ آمریکایی و اروپایی محصولات خود را در چین تولید می کنند و سپس به کشورهای دیگر صادر می شود، به همین علت این نمایشگاه دومین نمایشگاه صنعت چاپ جهان است.
جعفری درباره حضور در نمایشگاه ها و کمک به ارتقاء صنعت چاپ کشور بیان می کند: حضور در نمایشگاه ها در بحث تأمین مواد اولیه می تواند به صنعت چاپ کشور کمک کند، درست است که کیفیت محصولات چینی به پای همتای اروپایی اش نمی رسد ولی ماشین آلات چینی باکیفیت هم کم نیستند و به نسبت ماشین های اروپایی دارای قیمت های مناسب تری هستند و با توجه به بازار فعلی ایران، ترجیح به تهیه ماشین آلات و مواد اولیه چینی است که برای ما توجیه اقتصادی دارد. در اصل حضور در نمایشگاه هایی مانند چایناپرینت کمکی به تولیدکننده ایرانی است.

رضایت کامل ایرانی ها

حسین یدالله پور، مدیر قالب سازی مدرن با بیان اینکه سومین دوره است که در نمایشگاه چایناپرینت حضور داشته، درباره تفاوت این نمایشگاه می گوید:
چایناپرینت نسبت به قبل تغییرات محسوسی نداشت و در این نمایشگاه به روزترین محصولات و ماشین آلات عرضه شده بود و از چایناپرینت امسال می توان نتیجه گرفت که کشورهای شرق آسیا در حال به روزرسانی خودش است.
وی می افزاید: تقریباً از تمام کشورها در این نمایشگاه حضور داشتند اما اکثر غرفه داران از کشورهای آسیایی بودند، البته برندهای معتبری مانند کوموری، HP نیز حضور داشتند، نکته قابل توجه این نمایشگاه بخش چاپ دیجیتال آن بود که گستردگی زیادی داشت. در صنعت قالب سازی من پیشرفت چندانی را در نمایشگاه ندیدم ولی همان دستگاه های قبلی که ما هم از آنها استفاده می کنیم مجدد در نمایشگاه چایناپرینت به نمایش گذاشته شده بود. در نمایشگاه، ماشین آلات خاص جدید و بروزی در صنعت قالب سازی که چشمگیر باشد را ندیدم و البته بعید می دانم که وجود داشته باشد.
مدیر قالب سازی مدرن استقبال ایرانی ها را از نمایشگاه چایناپرینت بسیار خوب دانسته و در ادامه تاکید می کند: اکثر ایرانی های حاضر در نمایشگاه از بازدید خود رضایت کامل داشتند و از این حضور خرسند بودند زیرا به تمام اهداف از پیش تعیین شده و نیازهایشان دست یافتند. بنده نیز متریالی که نیاز داشتم را خریداری کردم. با توجه به اینکه در حاضر بر سر راه معاملات با کشورهای غربی مشکلاتی وجود دارد و آنها نیز راغب به ارتباط با ما نیستند، نمایشگاه چایناپرینت برای تهیه مواد اولیه کمک بسیار بزرگی به ایران و صنعت چاپ ایران است.
وی می افزاید: همکاران صنعت چاپ که در نمایشگاه حاضر شده بودند، دستگاه ها و مواد اولیه ای که حتی فکر پیدا کردنش را هم نمی کردند در این نمایشگاه خریداری کردند و خوشحال بودند از اینکه می توانند از نظر کیفی و کمی به بهبود صنعت چاپ ایران کمک کنند تا چرخ این صنعت هم بچرخد و رونق بگیرد.
یدالله پور در انتهای صحبت هایش از بازدید چاپخانه ای در چین خاطرنشان می کند: من نکته قابل توجهی در چاپخانه تاپ سنت شهر پکن ندیدم. به اعتقاد من چاپخانه ای معمولی بود و از ویژگی خاصی که ما در ایران از آن بهره نبرده باشیم، برخوردار نبود. حتی فکر می کنم مثل همان چاپخانه و یا بهتر از آن را نیز در ایران داریم.

نمایشگاه چایناپرینت بهترین جایگزین نمایشگاه دروپا

بهترین جایگزین نمایشگاه دروپا

حسن پیشنماز، مدیرعامل گروه چاپ وبسته بندی کالا کارتن درباره نمایشگاه چایناپرینت می گوید: این نمایشگاه رشد سریع و حیرت انگیزی داشته است. امسال به روز شدن و تغییرات در تمامی ماشین آلات مشهود بود، به خصوص بخش چاپ دیجیتال نمایشگاه، شرکت HP با دستگاه های جدیدی حاضر شده بود. دستگاه هایی که هنوز در ایران نیامده و جا برای کار کردن دارد در این نمایشگاه عرضه شده بود.
وی در ادامه می افزاید: در بخش های پس از چاپ، چینی ها در این دوره نمایشگاه چایناپرینت به شکل ظاهری ماشین آلات توجه ویژه ای نشان داده بودند درصورتی که در گذشته تنها عملکرد دستگاه ملاک کار آنها بود اما هم اکنون با تلاش بسیار خودشان را تقریباً به سطح اروپایی ها رسانده اند و چهره ظاهری ماشین آلات چینی را به ماشین آلات تولید اروپا نزدیک کرده بودند و این تغییر عمده نشان از سلیقه اروپایی است.
پیشنماز نمایشگاه چایناپرینت را از نمایشگاه دروپای دوسلدورف آلمان کم ندانست و آن را برای ایرانیان به صرفه تر می داند و در ادامه عنوان می کند:
نمایشگاه چایناپرینت برای ایرانیان بهترین جایگزینی برای ده بار بازدید از نمایشگاه دروپا است. زیرا این نمایشگاه نسبت به دروپا صرفه اقتصادی بیشتری برای ایرانیان دارد.
به گفته مدیرعامل گروه چاپ و بسته بندی کالا کارتن وسعت شرکت هایدلبرگ در چایناپرینت به وسعت دروپا بود و هایدلبرگ ماشین 12 رنگ خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته بود. شرکت های HP، کوموری و دیگر شرکت ها همان ماشین آلاتی که در نمایشگاه دروپا عرضه کرده بودند را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند. نمایشگاه خیلی شلوغی بود. وسعت نمایشگاه طوری بود که من در چهار روز نمایشگاه توانستم تنها دو سالن را به صورت حرفه ای و فنی بازدید کنم و به علت تعدد غرفه ها و شرکت ها، فرصت ارزیابی حدود 7 یا 8 سالن را پیدا نکردم.
وی اشاره می کند: در چایناپرینت شاهد رشد سریع ماشین های دایکات تخت، سبک بوبست بودیم که حتی شرکت بوبست به واسطه این رشد چشمگیر مجبور شده کارخانه اترنا در چین را خریداری کند تا این شرکت زیرمجموعه بوبست شود.
پیشنماز در ادامه به پیشرفت کشور چین در تولید مواد مصرفی اشاره می کند و تاکید دارد: محصولات بعضی از شرکت های کشور چین از تکنولوژی مرکب ها گرفته تا بحث پلیت های حساس لیتوگرافی حتی بخشی از بازار اروپا را نیز دست گرفته است.
به اعتقاد این فعال صنعت چاپ نمایشگاه چایناپرینت برای ایرانیان مکان مناسبی برای سرمایه گذاری است، زیرا قیمت ماشین آلات در نمایشگاه دروپا به هیچ وجه قابل مقایسه با چایناپرینت نیست و ایرانیان می توانند با مطالعه خوب و برنامه ریزی دقیق استفاده بهتری از نمایشگاه ببرند. این نمایشگاه از نظر ارتباط کاری و خرید ماشین آلات راحت تر از دروپا است.
وی در انتها به ارتباط بین حضور در نمایشگاه ها و ارتقا صنعت چاپ اشاره می کند و می گوید: حوزه فعالیت بنده کارتن سازی و بسته بندی است اما به منظور به روز بودن و آگاهی از اتفاقاتی که در صنعت چاپ دنیا روی می دهد سعی می کنم حتی در نمایشگاه کاغذ هند هم حضور داشته باشم.
پیشنماز چاپ دیجیتال را صنعتی بی رحم خوانده و می افزاید: صنعت چاپ بیشتر به سمت و سوی تکنولوژی دیجیتال گرایش پیدا کرده است، اگر بدون علم روز سرمایه گذاری در چاپ انجام شود در مدت کوتاهی خواهیم دید که تکنولوژی روز تغییر کرده و متاسفانه از صنعت و اطلاعات روز دنیا جامانده ایم. در نتیجه اگر با علم روز پیش نرویم ریسک بزرگی را متحمل خواهیم شد، زیرا حرف اول را اطلاعات می زند. مانند زمان ورود ماشین های تایپ و حروفچینی به عرصه صنعت چاپ و زمین خوردن افرادی که به صورت سنتی و با سرب تکه ای قالب ریزی شده حروفچینی می کردند.
مدیرعامل گروه چاپ و بسته بندی کالا کارتن اشاره می کند: امروزه تکنولوژی با سرعت در حال رشد است و باید به علوم جدید واقف بود و این علم روز را م یتوان با شرکت در نمایشگا ههای سراسر دنیا کسب کرد. مشتریانی برای مشاوره به ما رجوع می کنند که آیا می توانیم مشابه بسته بندی خارجی را در ایران تهیه کنیم و من به عنوان کسی که ادعای انجام کارهای حرف های را دارد باید به مسائل تولید آن محصول اشراف داشته باشم و این مستلزم به روز بودن است.

منبع : چاپ و نشر

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی

کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت |
متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی |
مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *