چاپ بسته بندی دیجیتال؛ ابزاری خلاقانه در توسعه برندها

درباره مرکب های چاپ دیجیتال چه می دانید ؟
درباره مرکب های چاپ دیجیتال چه می دانید ؟
۱۳۹۶-۰۹-۱۹
هندسه جعبه و بسته بندی
هندسه جعبه و بسته بندی Box geometry and packaging
۱۳۹۶-۰۹-۲۵
Show all

چاپ بسته بندی دیجیتال؛ ابزاری خلاقانه در توسعه برندها

چاپ بسته بندی دیجیتال

چاپ بسته بندی دیجیتال؛ ابزاری خلاقانه در توسعه برندها

Digital packaging printing; an innovative tool for the development of brands

گفتگو با مایک فراری، مدیر اسبق برند پراکتراندگمبل

Talking to Mark Ferrari, former director of Procter & Gamble brand

امروزه دیگر چاپ دیجیتال، یک فناوری حاشیه ای برای صنعت بسته بندی نیست. در دنیای کنونی چاپ دیجیتال، یک فرآیند ضروری و حیاتی برای برندهایی محسوب می شود که می خواهند کاملا با مصرف کنندگان در تعامل باقی بمانند.

اما چه چیز باعث شده که چاپ دیجیتال چنین خلاق و نوآور ظاهر شود و چرا این موضوع چنین حائز اهمیت است؟ به ویژه آن که چگونه چاپ دیجیتال می تواند در حمایت از نوآوری برند در صنعت بسته بندی موثر واقع شود؟
در این رابطه گفتگویی ماهنامه چاپ و تبلیغات با مایک فراری یکی از مدیران برند در شرکت پراکتراندگمبل انجام داده است، که ما آن را برای شما تایپ و در سایت قرار داده ایم . امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد.
فراری به مدت ۳۲ سال در شرکت پراکتراند گمبل در بخش مدیریت برند فعالیت داشته و پایه گذار یک شرکت صاحب نام در همین زمینه نیز است. او برای طیف گسترده ای از مشتریان خدمات مشاوره انجام می دهد و در این خدمات از چاپ دیجیتال به عنوان یک ابزار قدرتمند برای خلق آوری استفاده می کند.

هم اکنون چه نیروهایی در بخش نوآوری در بسته بندی بیشتر تاثیر گذار هستند؟

مایک فراری: یکی از راهکارهایی که من انتخاب کردم سفارشی سازی برای توده ی مردم است، و این امر به واقع برای هزاران برند در سطح جهان در حال رخ دادن است. برندهایی که بخش های کوچکتر بازارهای خود را مورد هدف قرار می دهند و محصولات و خدمات خود را به گروه های بزرگ و کوچک به فروش می رسانند و در نهایت تمامی راه ها به یک مصرف کننده ی واحد منجر می شود.

در بخش مصرف کننده چه تغییراتی در حال ظهور است؟

مایک فراری: سبک زندگی دیجیتالی مصرف کنندگان بیشترین اثر را دارد. امروزه مردم بیشتر و بیشتر به صفحه نمایش نگاه می کنند، به دنبال برقراری ارتباط با رسانه های دیجیتالی در دسترس هستند. نوآوری به واسطه برندها از زندگی ها و عادات دیجیتال مصرف کنندگان ریشه می گیرد.

جریان های جاری را چگونه می بینید ؟

مایک فراری: مهمترین جریان، تغییر در نسل ها خواهد بود. امروز، هر فردی در جهان توسعه یافته که کمتر از ۳۵ سال دارد، دارای یک (ملیت دیجیتالی) است و با فناوری اطلاعات بزرگ شده است. این نسل به همراه نسل بعد و دیگر در جهان در حال توسعه، همگی بزرگ کننده ی جریان های دیجیتالی در بازاریابی محصولات مصرفی خواهند بود. در واقع، هر شخص از نظر دیجیتالی درگیر خواهد بود. لازم است که صنعت بسته بندی در آینده منعکس کننده ی این مساله باشد مثلا از طریق پیوند مصرف کنندگان با محتوای دیجیتال.

در کجا چاپ دیجیتال می تواند به عنوان ابزاری برای نوآوری در بسته بندی مورد استفاده قرار گیرد؟

مایک فراری : قابلیت چاپ دیجیتال در چاپ سریع کارهای تیراژ پایین و بدون هزینه های بالا بدین معناست که برندها اکنون می توانند استراتژی های جدید را با ریسک پایین تر مورد آزمایش قرار دهند و آن ها را با اطمینان بیشتر پیگیری کنند. به دلیل آن که جریان پیش از چاپ دیجیتالی است، به سرعت می توان رخدادها و رویدادهای بازار را پاسخ گفت. چاپ دیجیتال هم چنین تمامی کاربردهای نوین چاپ مانند بسته بندی شخصی سازی شده را نیز ممکن می سازد. این در حالی است که چاپ دیجیتال به خوبی می تواند پاسخگوی بسته بندی های محصولات با تیراژ کم نیز باشد.

به نظر شما چه اقداماتی می تواند در بخش نوآوری با استفاده از چاپ دیجیتال در بسته بندی، خلاقانه و تاثیر گذار واقع شود؟

مایک فراری : اول آنکه علیرغم آن که حجم چاپ دیجیتال در بسته بندی چندان برای مصرف کنندگان قابل توجه نیست. اما در واقع این مساله به خودی خود بسیار حائز اهمیت است. در دنیای امروز میلیون ها لیبل رنگی کم تیراز با استفاده از جریان چاپ دیجیتال به چاپ می رسند و دستگاه های دیجیتال پا به پای دستگاه های متداول دیگر کار می کنند.
اما کارهایی وجود دارند که با استفاده از چاپ سنتی برندها احتمالا قادر به چاپ آن ها به شکل دیگر نبوده اند مانند هدف قرار دادن نوجوانان در دبیرستان یا خانم هایی ورزشکار در یک باشگاه ورزشی.

آقای فراری به نظر شما چه نمونه های دیجیتالی مورد توجه قرار خواهند گرفت؟

مایک فراری : از کجا باید آغاز کرد؟ یک برند کوکی به نام اورئو یکی سری بسیته بندی های چاپی سفارش سازی شده برای خریداران و فروشندگان آنلاین سفارش داد که برای تعطیلات کریسمس طراحی شده است. در بلژیک یک شرکت تولید کننده ی نوشیدنی، خط چاپ دیجیتال مستقیم روی بطری ها با تصاویر واقعی راه اندازی کرده است. بدین ترتیب مصرف کننده قادر خواهد بود با اسکن بطری با استفاده از یک گوشی هوشمند، به ویدئو کلیپ مربوطه متصل می شود.

و اما در رابطه با شخصی سازی واقعی جایی، که نام و تصاویر مصرف کننده روی محصول قرار می گیرد چه ؟

مایک فراری : تنها سیستم های چاپ دیجیتال قادر به تهیه و تولید بسته های شخصی سازی شده هستند. در حال حاضر برندهای بیشتری در حال انجام این کار هستند. مدیران و رهبران برندهایی همچون کلینکس، هاینکن و نوتلا به مصرف کنندگان خود اجازه می دهند نسخه های شخصی سازی شده در حداقل قیمت را سفارش دهند.پس با توجه به آن چه گفته شد می توان گفت که شخصی سازی، فرصت نوظهوری است که شاهد رشد پیوسته در آینده خواهد بود.

چگونه چاپ دیجیتال بر مشکل هزینه های بالاتر چاپی فائق خواهد آمد؟

مایک فراری: اجازه دهید مساله را این گونه بازگو کنم که تمرکز روی دو بخش از چاپ دیجیتال است: ذخیره ی سیستم به جای هزینه برای هر قطعه و ارزش افزایی برای هدایت رشد برند، چاپ دیجیتال از نظر قیمت، همه امور را در جریان کاری تولید چاپی تغییر داده است: کاهش یا حتی حذف هدر رفته ها، دوباره کاری، نمونه های ارزش توجیه کننده قیمت آن خواهد بود. این ارزش، این قابلیت را در اختیار صاحبان برند قرار می دهد تا سطوح بالاتری از خدمات را به مشتریان خود عرضه کنند؛ حتی توانایی انجام کارهایی که هیچ برند دیگر تاکنون آن ها را انجام نداده است.

برندها به دنیال آن هستند که چاپ دیجیتال از چه نوع نوآوری هایی پشتیبانی کند؟

مایک فراری: امکانات و قابلیت های بسیاری در این عرصه وجود دارد از حفظ نوآوری برای محصولات جاافتاده گرفته تا نوآوری مخرب برای محصولات واقعا جدید یا تغییر داده شده. برای یک برند بزرگ، به یک رویکرد کامل و همه جانبه نیاز است. چون محصولات متفاوت نیازهای گوناگون برای نوآوری دارند. در هر سطحی، درجه ای از ریسک وجود دارد. این ریسک ممکن است برای یک محصول جاافتاده جزئی باشد که در این صورت به انجام تنظیمات اندکی نیاز است. این احتمال نیز وجود دارد که میزان ریسک برای یک محصول جدید بالا باشد که در این صورت احتمال شکست وجود دارد. چاپ دیجیتال برای هر سطح از نوآوری، درای ارزش است.. این مساله به دلیل آن است که این فرآیند جلوی تلفات را میگیرد، تصاویر و داده های شخصی سازی شده چاپ می کند و به دستگاه های متداول می دهد که تنها کارهای تیراژ بالا را چاپ کنند و این چنین جریان کاری بهبود و ارتقا می یابد. گاهی اوقات، نوآوری نیازمند شجاعت است. برخی استراتژی های جدید، شکست های پرهزینه ای خواهند بود.
چاپ دیجیتال جلوی ریسک ها را می گیرد و بدین ترتیب، چاپ با تیراژ پایین را تسهیل می کند و چاپ خلاقانه با هزینه ی پایین را ممکن می سازد. برندها با در اختیار و به کار گرفتن قابلیت های چاپ دیجیتال در بسته بندی می توانند شجاع تر و در مقابل خلاق تر باشند.

منبع : ماهنامه چاپ و تبلیغات

چاپ بسته بندی دیجیتال؛ ابزاری خلاقانه در توسعه برندها
  • چاپ بسته بندی دیجیتال؛ ابزاری خلاقانه در توسعه برندها
5.0
محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی
کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت | متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی | مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *