چاپ دیجیتال برای بسته بندی Digital printing for packaging

5 نکته مهم در مورد طراحی لوگو که باید به آنها توجه کرد
۵ نکته مهم در مورد طراحی لوگو که باید به آنها توجه کرد
۱۳۹۶-۱۰-۰۷
جایگاه بسته بندی کاغذی و مقوایی
جایگاه بسته بندی کاغذی و مقوایی در عصر پتروشیمی
۱۳۹۶-۱۰-۱۰
Show all

چاپ دیجیتال برای بسته بندی Digital printing for packaging

چاپ دیجیتال برای بسته بندی

چاپ دیجیتال برای بسته بندی

گام های آهسته به دورنمای هیجان انگیز

در مقاله ای که می خوانید شان اسمیت از مشاوران و تحلیل گران برجسته چاپ دیجیتال و شرکت اسمیترز پایرا نتایج یک گزارش مطالعاتی جدید در دور نمای توسعه در صنعت بسته بندی تا سال ۲۰۲۲ را مورد ارزیابی قرار میدهد. این گزارش رشد چاپ دیجیتال در شاخه های مختلف صنعت بسته بندی مورد تحلیل قرار داد و نتایج غافلگیر کننده ای ارائه کرده است.

در سال ۲۰۱۶ شرکت پژوهشی اسمیترزپایرا آخرین ویرایش گزارش پرطرفدار خود را که آینده چاپ دیجیتال برای صنعت بسته بندی تا سال ۲۰۲۲ (The Future Of Digital Print For Packaging To 2022) نام دارد به بازار عرضه کرد. این گزارش رومدها، محرک ها ، کاربردها و تکنولوژی های جدیدی که دورنمای صنعت بسته بندی و لیبل را شکل می دهد بررسی و تحلیل کرده است. این گزارش صنعت بسته بندی را تا سال ۲۰۲۲ نیز پیش بینی کرده و آمار و ارقامی در این زمینه ارائه کرده است. پنج سال آینده تغییرات عمده ای رخ خواهد داد. زیرا تولید دیجیتال به یک جریان اصیل در صنعت چاپ بسته بندی تبدیل خواهد شد. جریانی که باعث خواهد شد بسیاری از برندها و فروشگاه دیدگاه خود را نسبت به بسته بندی تغییر دهند و تبدیل کاران را مجبور کنند با تحول زنجیره عرضه و تقاضا کارهای جدیدی انجام دهند.

در سال ۲۰۱۷ لیبل ها و بسته های که از طریق چاپ دیجیتال چاپ می شوند بازاری ۱۳/۲ میلیارد دلار را در سراسر جهان خواهند داشت. در حوزه لیبل زودتر از دیگر بخش های بسته بندی تکنولوژی دیجیتال در آغوش خوهاد گرفت و در این زمینه در بسیاری نقاط جهان به بلوغ خواهد رسید. در بخش کارتن و چاپ روی مقوای کنگره دار ماشین الات چاپ دیجیتال تکباره (Single Pass) با کارایی و میزان تولید بالا قادر خواهند بود ده ها میلیون متر مربع کارتن سالانه چاپ کنند. تبدیل کاران (Converters) این تجهیزات از خریداری کسر خواهند کرد. در بخش جعبه ، فیلم و چاپ مستقیم روی جعبه و چاپ فلز نیز تجهیزات دیجیتال بخش مهمی از بازار را به خود اختصاص خواهند داد. در سال ۲۰۲۲ چاپ دیجیتال بسته بندی پس از ۵ سال رشد میانگین سالانه ۱۱/۲ درصد، ارزشی معادل ۲۳/۲ میلیارد خواهند داشت. چاپ دیجیتال جعبه و مقوای کارتنی بیشترین سهم را به خود اختصاص خواهند داد . پس جای تعجب ندارد که اکنون شما سرگرم خواندن این مقاله هستید و احتمالا تصمیم دارید از این رشد خوب به نفع سازمان خود استفاده کنید.البته شما تنها نیستید.

رقم ۲/۱۳ میلیارد قابل توجه است ولی چاپ دیجیتال بسته بندی تنها ۲۳/۳ درصد از کل بازار بسته بندی چاپی و ۲ درصد از کل بازار بسته بندی ( هنوز بسته بندی چاپ نشده در بازار فراوان به چشم می خورد) به خود اختصاص داده است. در زمینه سطح چاپ شده ۱۶۳ میلیارد چاپ در ابعاد A4 تنها ۷۲/۱ درصد از کل بازار بسته بندی است. در حالی که ۷/۱ میلیون تن کار چاپی تنها ۰۳/۱ درصد از کل بازار بسته بندی در جهان را تشکیل می دهند. همان گونه که پیشتر اشاره شد در سال ۲۰۲۲ که ارزش بازار بسته بندی به ۲/۲۳ میلیارد دلار می رسد که ۳/۵ درصد از کل ارزش بازار جهانی بسته بندی است . این رقم معادل ۶ میلیون تن بسته بندی است . در وهله اول این ارقام با در نظر گرفتن کل بازار بسته بندی در جهان چندان چنگی به دل نمی زند. ولی می تواند اساس و پایه خوبی برای ایجاد تغییرات  در زنجیره عرضه و تقاضا  و حتی کاربردهای نوین برای بسته بندی باشد.

در این گزارش پیش بینی رشد در بخش های مختلف و مناطق مختلف جهان که ضریب متفاوت دارند ارائه شده است. بیشترین رشد را بازار بسته بندی انعطاف پذیر تجربه هواهد کرد پس از آن بسته بندی فلزی و پلاستیک های غیر منعطف در مکان های بعدی قرار دارد در عن حال جعبه و کارتن و لیبل موتور اصلی رشد بسته بندی دیجیتال از لحاظ حجم بسته بندی هستند.

در حالیکه تبدیل کاران هر چه بیشتر به سرمایه گذاری در بازار بسته بندی روی آورند به مزایا تکنولوژی جدید برای مشتریانشان بیشتر پی خواهند برد. کمپین جدید بسته بندی ظهور پیدا خواهند کرد و بسیاری دنباله رو این کمپین ها خواهند شد و از یکدیگر تقلید خواهند کرد . تبدیل کارتن خدمات جدید ارائه کرده و به نیازهای مشتریانشان پاسخ خواهند داد. تگنولوژی های دیجیتال کارایی زنجیره عرضه و تقاضا را افزایش خواهد داد. هنوز معلوم نیست تغییراتی که تکنولوزی دیجیتال برای صنعت بسته بندی به ارمغات خواهد آورد تا چه حد این صنعت را دگرگون می کند ولی تردیدی نیست طی چند سال آینده این تکنولوژی افق های جدیدی فراسوی مصرف کنندگان بسته بندی خواهد گشود. راضی کردن خریداران یک هدف جهانی برای کلیه طرف های درگیر در صنعت بسته بندی است.

بسته بندی دیجیتال در حال بلوغ است. در سال ۲۰۱۰ پرسش اصلی برندها و تبدیل کاران این بود؛ این تکنولوژی چه کاری می تواند برای برندها و تبدیل کاران این بود ؛ این تکنولوژی چه کار می تواند انجام دهد و چه کاری باید انجام دهد.

پس از هفت سال از توسعه مداوم حالا پرسش این است: ارزش واقعی این تکنولوژی کجاست ؟ در حال حاضر کلیه طرف های درگیر در کل زنجیره عرضه و تقاضا متوجه شده اند که استفاده از چاپ دیجیتال می تواند برای آنان پول ساز باشد. در حال حاضر برندها و فروشگاه های زنجیره و شرکت های طراحی که با آنها کار می کنند تبدیل کاران بسته بندی و لیبل همه و همه از مزایای چاپ دیجیتال بهره می برند. سازمدگان تجهیزات چاپ و بسته بندی نیز از مزایای تکنولوژی چاپ دیجیتال بی نصیب نمانده اند گو اینکه برخی از آنها نیز در این عرصه موفق نبوده اند.

بسته بندی دیجیتال در حال بلوغ است.

در دروپا ۲۰۱۶ ما شاهد کیفیت و کارایی تجهیزات دیجیتالی که سازندگان معروف و تازه واردها در عرصه بسته بندی ارائه کردند، بودیم . شرکت HP در این زمینه یک سروگردن از دیگران جلوتر است. این شرکت هزاران ماشین چاپ ایندیگو به بازرا عرضه کرده است . ماشین هایی که لیبل های با کیفیت ، جعبه و فیلم چاپ می کنند.در عین حال نفوذ به عرضه چاپ کارتن و مقوای کنگره دار هستند. البته اچ پی در این عرصه تنها نسبت به دیگران نیز موقعیت خود را با ارائه تجهیزات با کیفیت با میزان تولید بالا و هزینه پایین در عرصه چاپ دیجیتال تثبیت می کنند. در زمینه سطوح چاپ پذیر چاپ و اماده سازی و چاپ پذیری این مواد دستاوردهای مهمی به دست آمده است. تکنولوژی دیجیتال در عرصه ساخت تجهیزات تکمیلی نیز پیشرفت های فراوانی را به ارمغان آورده است و سیستم های پردش کار نیز کاملا متحول شده اند.

در بخش چاپ مقوای کنگره دار و کارتن در تیراژ بالا نیز اشتهای فراوانی به ویژه در عرصه چاپ لاینر و پس از چاپ برای استفاده از چاپ دیجیتال وجود دارد. چاپ دیجیتال می تواند کارایی چاپکاران و سازندگان کارتن را تا حد بالاییی افزایش دهد. در این عرصه شرکت های چون Georgia Pacific  و DS Smiith  و همچنین چند شرکت مستقل زیر و زرنگ به پیشرفت های فوق العاده دست پیدا کرده اند. طولی نخواهد کشید تا با افزایش کیفیت تجهیزات جوهر افشان به ویژه چاپ موارد استاندارد بسته بندی در تیراژهای بالا به یک نقطه عطف دست پیدا کنند.

ورود ماشین آلات چاپ جوهر افشان تک باره (Single pass)  برای چاپ لاینر و چاپ روی کارتن های که از بیش توسط یک فرآبند دیگر چاپ شده اند به بازار می تواند تولید میلیون ها متر مربع مقوای کنگره دار در سال را در سراسر جهان تسهیل کند. این روند امکان ارائه مدل های تجاری جدید در زمینه بسته بندی آماده و بسته بندی های حمل و نقلی به وجود می آورند. در حال حاضر چاپ کارتن توسط فرآیندهای چاپ فلکسو و چاپ افست انجام می شود. با استفاده هر چه بیشتر از تکنولوژی چاپ دیجیتال که همراه این دو فرآیند چاپی مورد استفاده قرار می گیرد تحولات فوق العاده ای در عرصه تولید ماشین آلات چاپ بسته بندی رخ خواهد داد. جعبه سازان امیدوارند که هر چه زودتر از شر جعبه کسالت آور قهوه ای رنگ برای برخی از تولیدات خالص شوند. چاپ دیجیتال زنجیره عرضه و تقاضا را قادر می سازد تا توسعه پیدا کرده و در هزینه و زمان صرفه جویی کند. از سوی دیگر این باعث خواهد شد یا تولید کنندگان بسته بندی بتواند انعطاف بیشتری به خریداران و مصرف کنندگان نهایی کالا ارائه کنند.

در سال ۲۰۱۷ بیشتر بسته بندی و لیبل های مصرفی توسط تبدیل کاران متخصص تولید شده و به شرکت های پرکننده جعبه و بسته نبدی ارائه شده است. این شرکت ها جعبه ها را از محصولات مختلف پر کرده و روی آن لیبل می زنند سپس روی جعبه کدگزاری کرده، جعبه را تکمیل کرده و آن را به فروشگاه ها و توزیع کنندگان کالا تحویل می دهند. بسته بندی باید در کل زنجیره عرضه و تقاضا کارایی خود را حفظ کرده است و محتویات بسته را حفظ کند. تغییر مکان و زمان چاپ بسته می تواند چنین مزیتی در مرحله پرکردن و تکمیل بسته و یا در خود فروشگاه به ارمغان بیاورد . شاید شرکتی جدید وارد این عرصه شود و یا شاید خود تبدیل کار مکان چاپ و تولید جعبه را با همکاری مشتری به محل کسب و کار او نزدیک تر کند.

در مجموعه استفاده چاپ دیجیتال به برندها و فروشگاه ها کمک می کند تا عملیات بسته بندی را هر چه نزدیک تر به مشتریان خود انجام دهند. این کار باعث می شوند تا بسته بندی و لیبل برای مشتریان که در نهایت موقعیت و یا شکست برندها و فروشگاه ها را رقم می زنند اهمیت بیشتری پیدا کند. این کار باعث خواهد شد تا راه های جدید تری برای خوشحال کردن مشتریان ابداع شده و بسیاری از بازیگران بسته بندی یاد می گیرند چگونه از این بازرا با رشد بالا و در حال دگرگونی سود ببند، به ما ملحق شوید.

منبع : ماهنامه صنعت چاپ

چاپ دیجیتال برای بسته بندی
  • چاپ دیجیتال برای بسته بندی
5.0
درحال ارسال
امتیاز کاربر 0 (0 رای)
امتیاز نظرات 0 (0 بازدید مجدد)
محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی

کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت |
متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی |
مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال ارسال