سیر تحولی ارائه خدمات همگام با رشد چاپ دیجیتال
سیر تحولی ارائه خدمات همگام با رشد چاپ دیجیتال
۱۳۹۶-۰۹-۱۳
درباره مرکب های چاپ دیجیتال چه می دانید ؟
درباره مرکب های چاپ دیجیتال چه می دانید ؟
۱۳۹۶-۰۹-۱۹
Show all

حرف های مهمی درباره چاپ دیجیتال

حرف های مهمی درباره چاپ دیجیتال

حرف های مهمی درباره چاپ دیجیتال
چاپ دیجیتال در ایران در دهه پیش به عنوان یک چاپ جدید رونق خوبی داشت و همزمان با توسعه تکنولوزی و پیشرفت های جهانی چاپ دیجیتال ، پیش می رفت. این ارتباط و تناسب قابل قبول سال ها ادامه داشت انتهای این دهه؛ این سخنی است که بارها از زبان صاحب نظران صنعت چاپ دیجیتال کشور شنیده شده است.

چاپ دیجیتال مانند سایر بخش ها وضعیت مناسبی ندارد و حال و روز این صنعت خوش نیست.دلیل این امر هم این است که در حال حاضر در رکود اقتصادی به سر می بریم؛ هزینه ها بسیار بالا است و با توجه به اینکه ارزش پول کشور نسبت به پول های رایج دنیا کم شده است، قیمت ماشین های اروپایی و آمریکایی بالا رفته است و به دلیل همین گرانی، خیلی از فعالان چاپ دیجیتال روی ماشین های خوب چاپ دیجیتال سرمایه گذاری نمی کنند.این مطلب پیش از این بارها توسط کارشناسان و فعالان صنعت چاپ دیجیتال کشور به عنوان یکی از موانع پیشرفت حوزه های مختلف صنعت چاپ در سال های اخیر نام برده می شود.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی صنعت چاپ را صنعت مادر نامیده و به تبع این تعریف و وابستگی دوسویه ای که این صنعت با سایر صنایع دارد  نوعی ارتباط مستقیم بین رونق و توسعه این صنعت و دیگر صنایع برقرار است. بر این اساس هر چه نیاز یک صنعت به چاپ و بسته بندی بیشتر باشد، این رابطه تنگاتنگ تر شده و تاثیرات دو طرفه با سرعت وحدت بیشتری اعمال می شود. از سویی چاپ دیجیتال به اقتضای قابلیت هایی که دارد کاربرد خوبی در صنعت تبلیغات دارد . پس زنجیره مطلوب به این صورت است ، سرمایه گذاری در صنایع مختلف تبلیغات را رونق می بخشد و رونق تبلیغات رونق چاپ دیجیتال را در پی خواهد داشت. سرمایه گذاری های مختلف در رونق بازار چاپ و تبلیغات کاملا مشهود بوده است. در این رابطه کارشناسان متعددی به فصلی پر رونق از بازار چاپ دیجیتال موسوم به دوران طلایی اشاره کرده اند که با پایان دولت هشتم پایان پذیرفت.

اگر کمپانی های خوب در بخش های مختلف وارد ایران شوند، شرایط بسیار خوبی پی ش خواهد امد. این شرکت ها استانداردهای خاصی دارندو تن به هر کیفیتی نمی دهند. برای آنها کیفیت کمتر از قیمت مهم است. اگر یک شرکت معتبر برای تبلیغات خود دنبال رنگ های خاصی برای لوگوی خود است، حتما می بایست از همان رنگی که مدنظر است استفاده شود.در مجموع باید گفت آن کیفیتی که در کار آنها تعریف شده است باید مو به مو اجرا شود. زمانی این کیفیت استاندارد رعایت می شود که ماشین آلات و مواد اولیه و تخصص و افراد مجرب وجود داشته باشد. اگر این عوامل موجود باشد تولید کننده می تواند محصولی تولید کند که باب میل مصرف کننده باشد. این فرآیند می تواند چرخه خوبی ایجاد کند.

شرکت های معتبر برای تبلیغات و سایر  سفارشاتی که به چاپخانه چاپ دیجیتال می دهند، ارزش قائل هستند.

شرایط سال های منتهی به نیمه اول دهه هشتاد که پیشتر به عنوان بهترین دوران چاپ دیجیتال نام بردیم کمپانی های اروپایی خوبی در ایران فعالیت می کردند. در این شرکت ها با اینکه قیمت مهم بود ولی مولفه اول یک انتخاب نبود. ابتدا کیفیت را بررسی میکردند و در صورتی که به تایید کمپانی می رسید، به سراغ مرحله بعدی می رفتند که قیمت یکی از اینها بود. اگر کیفیتی مطلوب توسط چاپخانه های ایرانی برآورده نمی شود، به خارج از کشور سفارش می دادند. لذا چاپخانه های ایرانی مجبور بودند برای گرفتن این سفارشات کیفیت کار خود را بالا ببرند؛ چرا که با ماشین های بی کیفیت و اپراتوری که تخصص ندارد ، نمی توان کار خوب به آنها تحویل داد.

سال های بعد از این دوران را سالهای دشواری برای این صنعت باید در نظر گرفت. کاهش قدرت اقتصادی کشور و کاهش سرمایه گذاری خارجی و … بازار صنعت چاپ دیجیتال را دچار رکود کرد. دیگر خبری از اهمیتی که به کیفیت کارها داده می شد، نیست. در حل حاضر در صنعت چاپ دیجیتال کشور قیمت محوری به اوج خود رسیده است.چاپ دیجیتال بیش از بقیه اصناف و صنایع درگیر قیمت محوری شده است. این قیمت ها در طول ۴ یا ۵ سال هیچ تغییری نکرده است. در صنعت چاپ دیجیتال قیمت ها نتنها زیاد نشده است که پایین هم آمده است. هزینه ها هر سال ۲۰ درصد افزایش می یابد و همچنین مسائل مالیاتی و … گریبان چاپخانه داران را می گیرد. وقتی با توجه به تورم هزنه تولید بالا می رود ولی کماکان قیمت ثابت مانده است. از دیگر مولفه های کار مانند کیفیت آن کاسته می شود. رواج بی کیفیتی در بازار چاپ که تا حدودی حاصل افزایش هزینه های تولید در مقابل ثبات یا کاهش قیمت محصولات و خدمات است، به تدریج عادی شده و استانداردهای کیفی بازار را تغییر میدهد. در این صورت شاخص هایی که پیشتر روی کیفت محصولات متمرکز بود حالا در اختیار قیمت قرار دارد.

حال و روز صنعت چاپ دیجیتال خوش نیست . دلیل آن هم این است  که در حال حاضر در رکود اقتصادی به سر می بریم. هزینه ها بسیار بالا است و با توجه به اینکه ارزش پول کشور نسبت به ارزهای رایج دنیا کم شده است، قیمت ماشین های اروپایی و آمریکایی بالا رفته و به دلیل همین گرانی، خیلی از فعالان چاپ دیجیتال روی ماشین های خوب چاپ دیجیتال سرمایه گذاری نمی کنند.

قابلیت هایی که دارد کاربرد خوبی در صنعت تبلیغات دارد . پس زنجیره مطلوب به این صورت است ، سرمایه گذاری در صنایع مختلف تبلیغات را رونق می بخشد و رونق تبلیغات رونق چاپ دیجیتال را در پی خواهد داشت. سرمایه گذاری های مختلف در رونق بازار چاپ و تبلیغات کاملا مشهود بوده است. در این رابطه کارشناسان متعددی به فصلی پر رونق از بازار چاپ دیجیتال موسوم به دوران طلایی اشاره کرده اند که با پایان دولت هشتم پایان پذیرفت.

اگر کمپانی های خوب در بخش های مختلف وارد ایران شوند، شرایط بسیار خوبی پی ش خواهد امد. این شرکت ها استانداردهای خاصی دارندو تن به هر کیفیتی نمی دهند. برای آنها کیفیت کمتر از قیمت مهم است. اگر یک شرکت معتبر برای تبلیغات خود دنبال رنگ های خاصی برای لوگوی خود است، حتما می بایست از همان رنگی که مدنظر است استفاده شود.در مجموع باید گفت آن کیفیتی که در کار آنها تعریف شده است باید مو به مو اجرا شود. زمانی این کیفیت استاندارد رعایت می شود که ماشین آلات و مواد اولیه و تخصص و افراد مجرب وجود داشته باشد. اگر این عوامل موجود باشد تولید کننده می تواند محصولی تولید کند که باب میل مصرف کننده باشد. این فرآیند می تواند چرخه خوبی ایجاد کند.

شرکت های معتبر برای تبلیغات و سایر  سفارشاتی که به چاپخانه چاپ دیجیتال می دهند، ارزش قائل هستند.

شرایط سال های منتهی به نیمه اول دهه هشتاد که پیشتر به عنوان بهترین دوران چاپ دیجیتال نام بردیم کمپانی های اروپایی خوبی در ایران فعالیت می کردند. در این شرکت ها با اینکه قیمت مهم بود ولی مولفه اول یک انتخاب نبود. ابتدا کیفیت را بررسی میکردند و در صورتی که به تایید کمپانی می رسید، به سراغ مرحله بعدی می رفتند که قیمت یکی از اینها بود. اگر کیفیتی مطلوب توسط چاپ خانه های ایرانی برآورده نمی شود، به خارج از کشور سفارش می دادند. لذا چاپخانه های ایرانی مجبور بودند برای گرفتن این سفارشات کیفیت کار خود را بالا ببرند؛ چرا که با ماشین های بی کیفیت و اپراتوری که تخصص ندارد ، نمی توان کار خوب به آنها تحویل داد.

سال های بعد از این دوران را سالهای دشواری برای این صنعت باید در نظر گرفت. کاهش قدرت اقتصادی کشور و کاهش سرمایه گذاری خارجی و … بازار صنعت چاپ دیجیتال را دچار رکود کرد. دیگر خبری از اهمیتی که به کیفیت کارها داده می شد، نیست. در حل حاضر در صنعت چاپ دیجیتال کشور قیمت محوری به اوج خود رسیده است.چاپ دیجیتال بیش از بقیه اصناف و صنایع درگیر قیمت محوری شده است. این قیمت ها در طول ۴ یا ۵ سال هیچ تغییری نکرده است. در صنعت چاپ دیجیتال قیمت ها نتنها زیاد نشده است که پایین هم آمده است. هزینه ها هر سال ۲۰ درصد افزایش می یابد و همچنین مسائل مالیاتی و … گریبان چاپخانه داران را می گیرد. وقتی با توجه به تورم هزنه تولید بالا می رود ولی کماکان قیمت ثابت مانده است. از دیگر مولفه های کار مانند کیفیت آن کاسته می شود. رواج بی کیفیتی در بازار چاپ که تا حدودی حاصل افزایش هزینه های تولید در مقابل ثبات یا کاهش قیمت محصولات و خدمات است، به تدریج عادی شده و استانداردهای کیفی بازار را تغییر میدهد. در این صورت شاخص هایی که پیشتر روی کیفت محصولات متمرکز بود حالا در اختیار قیمت قرار دارد.

وقتی می بینیم مغازه ای نوشته پیتزا با سس و نوشابه ۵۰۰۰ تومان، یک معنای خاصی از این برداشت می شود و آن این است که مشتری های این مغازه که کم هم نیستند و برای خریدن پیتزای ارزان صف می بندند، برای سلامتی خود ارزشی قائل نیستند. فقط فقط پنیری که برای یک پیتزا به کار می رود ۵ هزار تومان هزینه دارد….

در بحث چاپ هم همین قضایا وجود دارد ؛ گاهی مشاهده می شود که قیمت تمام شده کالا از قیمتی که به مشتری گفته می شود بیشتر است . در ایم میان کسانی هستند که از این بازار استفاده یا بهتر بگوییم سوئ استفاده می کنندو متاسفانه وقتی این اتفاق می ف=افتد، کسانب که در این کار تجربه دارند به تدریج از این عرصه کنار میروند و دیگرانی که می خواهند وارد این عرصه شوند دیگر روی این عرصه سرمایه گذاری نمی کنند مگر اینکه ارتباطات خاصی داشته باشندو فقط با استفاده از آن ارتباط ها مارشان را پیش می برند.

باید به یاد داشت، شرکت ها هنگامی دستگاه های گران قیمت با کیفیت خوب خریداری می کنند که تقاضا برای خرید از آن ها وجود داشته باشد. در ایران با توجه به شرایط حاکم بر جامعه ، این تقاضا وجود ندارد. در حال حاضر بسیاری به دنبال کیفیت نیستند، به دنبال قیمت هستند.

وقتی می بینیم مغازه ای نوشته پیتزا با سس و نوشابه ۵۰۰۰ تومان، یک معنای خاصی از این برداشت می شود و آن این است که مشتری های این مغازه که کم هم نیستند و برای خریدن پیتزای ارزان صف می بندند، برای سلامتی خود ارزشی قائل نیستند. فقط فقط پنیری که برای یک پیتزا به کار می رود ۵ هزار تومان هزینه دارد….

در بحث چاپ هم همین قضایا وجود دارد ؛ گاهی مشاهده می شود که قیمت تمام شده کالا از قیمتی که به مشتری گفته می شود بیشتر است . در ایم میان کسانی هستند که از این بازار استفاده یا بهتر بگوییم سوئ استفاده می کنندو متاسفانه وقتی این اتفاق می ف=افتد، کسانب که در این کار تجربه دارند به تدریج از این عرصه کنار میروند و دیگرانی که می خواهند وارد این عرصه شوند دیگر روی این عرصه سرمایه گذاری نمی کنند مگر اینکه ارتباطات خاصی داشته باشندو فقط با استفاده از آن ارتباط ها کارشان را پیش می برند.

منبع : ماهنامه صنعت چاپ

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی

کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت |
متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی |
مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *