افزایش فروش با طرح مطلوب بسته بندی

آشنایی با شرکت زیراکس تولید کننده ماشین الات چاپ دیجیتال
آشنایی با شرکت زیراکس تولید کننده ماشین الات چاپ دیجیتال
۱۳۹۶-۰۹-۰۴
بازار رو به رشد فناوری های دیجیتال در بسته بندی
بازار رو به رشد فناوری های دیجیتال در بسته بندی
۱۳۹۶-۰۹-۰۶
Show all

افزایش فروش با طرح مطلوب بسته بندی

مقررات بازیافت در بسته بندی

افزایش فروش با طرح مطلوب بسته بندی

مقررات بازیافت در بسته بندی

مقررات مربوط به بسته بندی و پس مانده های آن کلیه انواع بسته بندی های موجود در بازار را در بر می گیرد. در این مقررات بسته بندی به این صورت تعریف می شود: «کلیه تولیدات از انواع مواد طبیعی یا مصنوعی که جهت نگهداری، پوشش دهی، جابجایی، توزیع و یا معرفی کالاها اعم مواد خام و یا ساخته شده که به وسیله تولید کننده یا مصرف کننده استفاده می شود، به عنوان بسته بندی در نظر گرفته می شوند.
در موارد ذکر شده بالا، استفاده از مواد غیرقابل بازیافت ممنوع است. بنابر آنچه که در این مقررات آورده شده، موارد زیر شامل تعریف بسته بندی می گردد :
۱- بسته بندی ابتدایی یا اولیه که مستقیماً محصول را در بر می گیرد و در پایان زنجیره توزیع به مصرف کننده نهایی فروخته می شود.
۲- بسته بندی ثانویه که شامل تعداد معینی از محصولات بسته بندی شده می باشد. در مورد این نوع بسته بندی، خریدار لزوماً مصرف کننده نیست. در صورت نیاز به انبار کردن کالا از بسته بندی ثانویه استفاده می شود. علاوه بر این، برداشتن این نوع بسته بندی باعث تغییر در خصوصیات و مشخصات محصول نمی گردد.
۳- بسته بندی حمل ونقل که بسته بندی روی پالت ها و امثال آن را شامل می شود. این نوع بسته بندی تعداد بیشتری از محصولات را در بر می گیرد و به منظور جلوگیری از خرابی محصول و همچنین سهولت حمل ونقل به کار برده می شود. مفهوم این بسته بندی شامل کانتینرهای باری مورد استفاده در باربری دریایی و راه آهن نمی شود.
مقررات مربوط به بسته بندی با جمع آوری و تصحیح قوانین محدود موجود در بسته بندی که توسط انجمن ها و مؤسسات وضع شده بودند، به شکل کنونی تدوین شد. به دلیل غیر قابل انعطاف بودن این قوانین، بیم آن می رفت که بر تجارت و بازار آزاد اثر منفی داشته باشد؛ ولی با هماهنگ کردن مقررات بسته بندی و ضایعات آن با قوانین محدودتر مربوط به بسته بندی، در کنار جلوگیری از آسیب رساندن به محیط زیست و همچنین عدم ایجاد مانع و اشکال در تجارت آزاد، این مشکل نیز برطرف گشته است.
در قوانین مربوط به بسته بندی، دلایل انجام عمل بازیافت ضایعات حاصل از بسته بندی برای کلیه صنف های تولیدی برشمرده شده است. همچنین مسائل مربوط به تعدادی کالاهای خاص به صورت تک تک در این قوانین آورده شده است. از موارد دیگر ذکر شده در قوانین بسته بندی، محدودیت استفاده از فلزات سنگین در مواد اولیه بسته بندی است.

 

 

شرکت ها ملزم به جمع آوری زباله های خانگی از محصولات تولیدی شان

روش هایی که برای انجام عملیات بازیافت در قانون آورده شده، در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در بعضی کشورها، شرکت ها ملزم به جمع آوری زباله های خانگی که از محصولات تولیدی شان ایجاد می شود، می باشند. ولی در کشورهای دیگر، جمع آوری و بازیافت پس مانده ها و ضمایم بسته بندی ثانویه نیز بر عهده شرکت های تولیدی است. البته اغلب فقط مسئولیت انجام عمل جمع آوری و بازیافت با شرکت ها می باشد و آنها انجام این عمل را به صورت قراردادی به شرکت های متخصص بازیافت زباله محول می کنند.
در بریتانیا، علامتی دایر بر همکاری شرکتی در زمینه جمع آوری و بازیافت زباله محصولات به چشم نمی خورد. به جای آن، شرکت ها بر اساس میزان تولید ملزم به ارائه اسناد و مدارک انجام بازیافت برای زباله های محصولات خود می باشند. برای این منظور اخذ تأییدیه از مؤسسه ای که وظیفه نظارت و بازرسی بر عملیات بازیافت را بر عهده دارد، برای ادامه فعالیت شرکت لازم است. ولی در ابتدا به دلیل نقض قوانین، امکان بازیافت مقادیر مورد نظر در قانون برای شرک تها وجود نداشت و شرک تها از این نظر دچار بحران می شدند.
اکنون با انجام تحقیقات و مطالعات علمی و کاربردی، حجم بازیافت مورد نیاز برای اخذ تأییدیه، اصلاح شده و شرکت ها در اولین مراحل تصمیم گیری و طراحی در مورد تولید یک محصول قادر به محاسبه حجم بازیافت و برنامه ریزی دقیق می باشند. در ادامه به گوشه ای از موارد ذکر شده در قانون، اشاره شده و این موارد بررسی خواهند شد.
در بسیاری از کشورها از جمله بریتانیا، انجام بخشی از عمل بازیافت به عهده شرکت بسته بندی کننده محصول است. این قانون شرکت ها را ملزم به رعایت بیشتر قوانین زیست محیطی در مورد بسته بندی های خود می کند، چون اگر از مواد زاید و بسته بندی حجیم تر استفاده کنند، در نهایت هزینه بازیافت بالا می رود و این به ضرر خودشان است. در هر صورت مطالعه قوانین و درک موارد جزئی درباره خط بسته بندی برای شرکت های تولیدی بسیار مهم و ضروری است.
برای تدوین استانداردهای بهتر و کارآمدتر جهت استفاده در قوانین مربوط به بسته بندی، کمیسیون خاصی تشکیل شده اند که یکی از آنها به عنوان نمونه معرفی می شود. در اروپا مؤسسه ای که به نام کمیته اروپایی و با علامت اختصاری CE شناخته می شود، تعیین و طراحی استاندارد در زمینه بسته بندی را بر عهده دارد و تاکنون طراحی و تدوین تعدادی استاندارد را انجام داده است. گروهی از این استانداردها شامل شش استاندارد و یک نکته تکنیکی می شود. این گروه در اصل، پنج مورد استاندارد دارد و مورد ششم به عنوان ضابط و ارتباط دهنده پنج استاندارد دیگر عمل می کند. عناوین استانداردها در زیر آورده شده است:
۱- بسته بندی و محیط زیست، شامل شرایط مندرج در استانداردها در زمینه بسته بندی و زباله های حاصل از بسته بندی؛
۲- بسته بندی و بازیافت شامل مواردی که در زمینه انجام عملیات جمع آوری و بازیافت مواد مورد استفاده در بسته بندی باید در نظر گرفته شود؛
۳- شرایط لازم برای انجام بسته بندی قابل بازیافت به وسیله ایجاد ترکیبات جدید یا حذف و کاهش مواد مضر از ترکیب ماده مورد استفاده در بسته بندی؛
۴- شرایط مورد نیاز برای انجام نوعی بسته بندی که پس از مصرف قابلیت تولید انرژی به وسیله سوزانده شدن یا موارد مشابه را داشته باشد. مواد مورد استفاده در این نوع بسته بندی باید مواد زاید یا در اصطلاح خاکستر کم از خود باقی گذارند و خاصیت گرمازایی بالا داشته باشند؛
۵- ارتباط بسته بندی و جلوگیری از هدر رفتن منابع و ذخایر؛
۶-  ارتباط نوع بسته بندی و امکان استفاده مجدد.

نکته تکنیکی همراه استانداردها در مورد میزان فلزات سنگین در ترکیب مواد مورد استفاده برای بسته بندی می باشد و روش های اندازه گیری یا تعیین حضور این فلزات را بیان داشته است.

بازیافت بسته بندی فلزات

فلزات سنگینی که در این استاندارد ذکر شده اند عبارتند از:
۱- سرب؛
۲ – کادمیوم؛
۳- جیوه؛
۴- کروم شش ظرفیتی.
اگر به دفع و انتخاب مواد در مرحله طراحی توجه عمده معطوف شود، می توان قابلیت بازیافت را بهبود بخشید.
تولیدکنندگان هر وسیله ای باید طراحی هایی را مدنظر قرار دهند که در هنگام بازیافت، جداسازی قسمت های مختلف مواد ساخته شده به راحتی امکان پذیر باشد.
گرچه، طراحی برای قابلیت بازیافت نباید پارامترهای هزینه و عملکرد اصلی را تحت الشعاع قرار دهد؛ اما باید مدنظر قرار گیرد و مهم شمرده شود. طراحان با استفاده از اصول زیر سهم مهمی در این راه بر عهده دارند:
– استفاده از یک ماده در بیشتر قسم تهای یک جنس؛
– انتخاب موادی که بازیافت آنها ساده است؛
– اطمینان از این مطلب که ماده موجود به هنگام بازیافت، باعث آلودگی مواد دیگر نمی شود.
هدف نهایی در انتخاب مواد، حذف عمل جدا کردن(از حالت مونتاژ درآوردن) آن هاست؛ یعنی طراحی باید به گونه ای باشد که تنها از یک ماده استفاده شود. این مساله ممکن است به ظرف های در حال طراحی لطمه بزند، اما می تواند برای مونتاژهای فرعی مفید باشد. به طور کلی، عملیات ثانویه مثل برچس بزنی، برای بازیافت مشکل آفرین هستند.
بدین منظور برخی نکات راهنما را مطرح می کنیم :
– از اجزایی استفاده کنید که از جنس قطعه اولیه هستند؛
– در یکی محصول از پلیمرهای سازگار استفاده کنید، برخی از مواد را می توان در یک آلیاژ رایج ترکیب کرد؛
– برای پیوند مواد با چسب های غیرسازگار از راه های دیگر مثل جوش اولتراسونیک، سیل گرم، جوش سوزنی، پلیت داغ یا جوش و جوش گاز داغ که آلودگی نیز ایجاد نمی کنند، استفاده کنید.
آیا برچسب های قوطی را می توان از جنس ظرف ساخت؟ آیا می توان در این مورد از چاپ لیزری یا استامپ داغ استفاده کرد؟ پایدار کننده ها و رنگدانه های فلز سنگین به هنگام سوختن مشکل ایجاد می کنند، به همین دلیل بقایای آنها باید با دقت دفن شوند. رنگدانه هایی مثل سولفید کادمیوم و سراب کروماته (زرد) باید جانشین رنگدانه های بدون فلز سنگین شوند.

استخراج مغناطیسی

به بالاترین میزان بازیافت (۹۰- ۸۵ درصد) در میان تمامی سیستم های بازیافت رسیده است. این فرآیند صنعتی که آزمایش شده و نسبتاً ساده و ارزان است، می تواند در محل جمع آوری زباله استقرار یابد.
فولاد قابل بازیافت به صورت فله بازیافت می شود؛ بدین ترتیب کارایی و مقرون به صرفه بودن در انتقال آن برای بازیافت به حداکثر می رسد. این فرآیند (خودکار) است و وابستگی سیستم به کار مصرف کننده را کاهش می دهد.

بازیافت بسته بندی

بازیافت بسته بندی

یک نکته که می توان از همان ابتدای طراحی یک بسته بندی در نظر گرفت، بحث استفاده مجدد از آن است. یک بسته بندی می تواند با تمهیداتی که توسط یک مدیر خوش فکر به انجام می رسد به راحتی و با صرف کمترین هزینه به چرخه تولید بازگردد.
یک نمونه از خوش فکری در این مورد استفاده از بار تبلیغاتی بازیافت یک بسته بندی است؛ وقتی یک تولید کننده نوشیدنی می گوید در ازای سه بطری خالی یک بطری پر دریافت کنید، این علاوه بر تبلیغ و برندسازی (بخاطر حفظ بسته مارک دار در خانه مشتری و جلو چشم بودن و ساری و جاری بودن این برند در زندگی روزمره مشتری) می تواند از هزینه های تولید در بخش بسته بندی بکاهد. در صورت به وجود آوردن انگیزه در مشتری به منظور برگشت دادن یک بسته بندی، ایجاد یک سیستم محدود توزیع و بازپس گیری در یک کسب و کار محلی کوچک(با توجه به هزینه های معمولاً پایین نیروی کار در این گونه مناطق) به نسبت تولید دوباره می تواند در صرفه جویی هزینه های تولید مفید واقع شود.
برگشت پذیری بسته های شیشه ای، چوبی و مقوایی از سایر انواع بسته بندی ها شایع تر است و باز در این بین بسته های مقوایی یک مزیت دیگر هم دارند؛ در حالی که باید بسته های شیشه ای و چوبی با همان شکل اولیه (در زمان توزیع) به کارخانه برگردند، می توان با تا کردن بسته های مقوایی در یک وهله، تعداد بسیار بیشتری از بسته های مقوایی را به خط تولید برگرداند.

استفاده از بسته بندی های یکپارچه

برخی اوقات کالا در کانتینرها و یا پالت هایی جا داده شده و به مکان مورد نظر حمل می شوند؛ این شکل از حمل ونقل علاوه بر اینکه مقدار معتنابهی بر تعداد کالای توزیعی شما در یک وهله انتقال می افزاید، هزینه بسته بندی های جزئی تر را حذف کرده و آسیب های بار که عمدتاً در هنگام بارگیری های دستی به وقوع می پیوندند را کاهش می دهد. با یک حساب سرانگشتی می توان به صرفه بودن این روش را متوجه شد.
در کشورهای توسعه یافته و صنعتی شده، کالاهای زیادی به منظور صرفه جویی در زمان و هزینه نیروی کار به صورت یکچارچه بسته بندی و حمل می شوند. یک فروشنده عمده در کشورهای مدرن و پیشرفته امروزی با خرید یک لیفتراک و تنها با استخدام یک راننده برای آن می تواند به سرعت پالت های بار را جابه جا کند و با صرف کمترین زمان و کمترین نیروی انسانی بارگیری و بارگذاری کند. این روش در فروشگاه های مدرن امروزی کاری بدیهی و همه گیر است. در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه است که به این روش ها اهمیت چندانی داده نمی شود و هنوز نیروی کار ارزان، غیرمتخصص و کم هزینه به شیوه های سنتی مورد استفاده قرار می گیرند. بدیهی است که یک کسب و کار موفق که با چشم به پیشرفت در آینده می نگرد باید این موارد سوددهنده در طولانی مدت را مد نظر قرار دهد.

بهبود بسته بندی با توجه به سلامت کالا

به محض اینکه صحبت از بهبود یک بسته بندی می شود فکر ما معطوف به افزایش هزینه می گردد اما باید توجه داشت که این تفکر همیشه هم هزینه بر نیست و گاه سودمندی نیز در پی دارد. به طور مثال شما موز را در نظر بگیرید؛ برای بسته بندی آن نمی شود از کیسه های پلاستیک استفاده کرد (چرا که در صورت نرسیدن هوا به آن و بر اثر عرق کردن رنگ پوست آن تغییر کرده و میوه خراب می شود)، استفاده از صندوق های چوبی یا صندوق هایی که از مشتقات پلاستیک هستند هم به خاظر قیمت تمام شده بالایشان اصولی نیست، بهترین گزینه برای این کار استفاده از کارتن های مقوایی بود که علاوه بر قیمت مناسب و جاگیری زیاد از خراب شدن و له شدگی میوه هم جلوگیری می کند.
در این مثال ما بسته بندی را به نفع تولیدات عرضه شونده مان تغییر دادیم و بهبودی حاصل آمد اما در عین حال هزینه های ما نیز بالنسبه کاهش یافت.
یکی دیگر از سودهایی که در صورت بهبود بسته بندی با این رویکرد اتفاق می افتد تأمین سامت کالا است، ناگفته پیداست که وقتی دورریز و خرابی بار کم شود سود مستقیمی متوجه تولید کننده می شود که سهم زیادی از هزینه های حمل ونقل آن می کاهد. حتی اگر گاهی بهبود کیفیت بسته بندی ما هزینه هایی را متوجه تولیدات کند باید دانست که کاهش خسارت های وارده به کالا در کل عملیات، عموماً می تواند به خوبی هزینه های بالا رفته ناشی از بهبود کیفیت بسته را جبران کند.
یکی دیگر از مزیت های بهبود کیفیت توجه همزمان با سامت به فرم و شکل ظاهری بسته بندی بندی است که می تواند تأثیر مستقیمی بر تصمیم سازی مصرف کننده و فروش کالاهای شما داشته باشد. مناسب تر شدن شرایط کلی بسته بندی کالای شما همواره سودمند است و نشان می دهد شما یک تولید کننده خلاق و یک فروشنده منصف هستید که به حقوق مصرف کننده تان احترام می گذارید. در پروسه های مختلف تبلیغاتی گاه هزینه های هنگفتی خرج می شود تا این به واسطه آن این حس در مشتری ایجاد شود، حال اینکه بهبود یک بسته بندی در این میان می تواند زدن چند هدف با یک تیر باشد.

طراحی محصولات با پیش فرض بسته بندی آسان

طراحی محصولات با پیش فرض بسته بندی آسان

اولین چیزی که عملاً در صرفه جویی بسته بندی مفید واقع خواهد بود تولید اولیه با طرح خوب است. یک تولید باید جامع و مانع باشد، یعنی به مجموع آن نشود چیزی را کم یا اضافه کرد. این کار فایده مندی های زیادی دارد که یکی از مهم ترین آنها در بخش بسته بندی و حول و نقل مطرح می شود. یک کالای به اصطلاح بد بار که حجم متزاید و بلااستفاده ای دارد علاوه بر دلزدگی که برای مشتری به وجود خواهد آورد. در بخش طراحی برای بسته بندی، بسته بندی و حمل ونقل هم مشکلات عدیده ای را ایجاد خواهد کرد. به طور کلی یکی از اهتمام های تکنولوژی هم همین است که وسایل را روز به روز مختصر و مفیدتر کند؛ کوچک شدن جاروهای برقی در عین بالا بردن قدرت مکش آنها از مصداق های این شکل از تولید است.
صرفه جویی در فضا یکی از اصل های مهم تولید است که علی الخصوص در هنگام بارگیری و حمل ونقل به چشم می آید. با توجه به طراحی بسیاری از اجناس می توان قسمت های برآمده و نالازم آن ها را حذف کرد و با طراحی دوباره کاری کرد که بتوانند به خوبی در بسته ها و جعبه ها قرار گیرند. یک مبحث دیگر که باعث اشغال فضای بیشتر یک کالا می شود، لایه های بسته بندی اضافی است. به طور مثال، هر چه رطوبت و چربی در یک محصول غذایی کمتر باشد نیاز کمتری به مواد عایق و ضد رطوبت خواهد داشت. با ترفندهایی چون ایجاد پوشش های ضد زنگ در قوطی های فلزی می توان مصرف لاک های مخصوص داخل آنها را کاهش داد (البته این کار در عین صرفه جویی به کم کردن حجم بسته بندی کمک شایانی نمی کند اما ذکر آن ذیل این عنوان ضروری بود.) یکی دیگر از ملاحظاتی که در کوچک کردن یک بسته بندی نقش موثری دارد استفاده از مواد مقاوم در ساخت یک بسته و جعبه است. یک جنس خوب و مقاوم می تواند به راحتی ما را از استفاده ضربه گیرها، محافظ ها و منقسم ها که عمدتاً حجم و وزن زیاد و اضافی و نالازمی را به کالای ما تحمیل می کنند، بی نیاز کند.

 

منع : چاپ و نشر

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی

کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت |
متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی |
مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *