جلوه های ویژه بصری در چاپ دیجیتال
جلوه های ویژه بصری در چاپ دیجیتال
۱۳۹۶-۰۹-۰۳
مقررات بازیافت در بسته بندی
افزایش فروش با طرح مطلوب بسته بندی
۱۳۹۶-۰۹-۰۴
Show all

آشنایی با شرکت زیراکس تولید کننده ماشین الات چاپ دیجیتال

آشنایی با شرکت زیراکس تولید کننده ماشین الات چاپ دیجیتال

آشنایی با شرکت زیراکس تولید کننده ماشین الات چاپ دیجیتال

یکی از موفق ترین ابتکارات در مدل کسب و کار مربوط است به دستگاه های چاپ دیجیتال کپی شرکت زیراکس Xerox.

در این مقاله به چالش این شرکت در عرضه نخستین دستگاه های اداری کپی خشک و نحوه غلبه بر آن می پردازیم؛ موضوعی که موجب تغییری تاریخی در دستگاه های زیراکس شده و به نوعی امروزه همه ما از دستاوردهای آن بهره می بریم.

آشنایی با شرکت زیراکس

زیراکس با سابقه ای ۱۰ ساله و دریافت ده ها جایزه ملی و بین المللی، پرونده موفقی در عرصه چاپ و کپی دارد. اختراع فناوری عکسبرداری الکترونیکی یا زیرو گرافی خیلی سریع، شرکت را از دنیایی فناوری های قدیمی به فناوری های نوین منتقل کرد. زیراکس Xerox با سرمایه گذاری عظیم در تحقیق و توسعه و توجه به کیفیت و برآوردن نیازها و کسب رضایت مشتری توانست نشان تجاری خود را در دنیای مدیریت مستندات بر همه تحمیل کند و در بازار بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری این صنعت، سرآمد همکان شود. سال ۱۳۵۹، شرکت با عرضه نخستین دستگاه کپی اداری، زنجیره موفقیت های حود را آغاز کرد و به سرعت پس از آن با عرضه محصولات و خدمات متعدد و متنوع در زمینه چاپ گرهای لیزری رنگی، دستگاه های مختلف کپی، نرم افزارهای مدیریت مستندات و پشتیبانی با انواع کاغذ و جوهرهای خشک و تر مراحل ترقی را طی کرد. طی این سال ها شرکت توانسته است در حوزه های متعددی جایگاه ارزش مندی برای خود در میان ۵۰۰ شرکت برتر در جهان به دست اورد.

ابتکار در مدل کسب و کار زیراکس

ابتکار در مدل کسب و کار

زیراکس با استفاده از مشاورانی هوشمند، ابتکاری در مدل کسب و کار خود به کار برد: دستگاه اجاره بجای فروش آن در  ابتدای ورود به بازار.

آنها پیشنهاد قیمت خوبی برای ادارات داشتند، شرکت ها با پرداخت اجاره ماهانه ۹۵ دلار می تواسنتند ۲ هزار کپی تهیه کنند  و برای کپی های بیشتر باید مبلغی اضافه تر پرداخت می کردند . اکثر شرکت ها در همان یکی دوهفته نخست ۲ هزار کپی را می گرفتند و باز هم به کپی خشک نیاز داشتند . نیاز تحریک شده و تقاضا خلق شده بود. فناوری آسان تر این دستگاه مورد استقبال ادارات قرار گرفت و بع د از اینکه مدیران و کار مندان با مزایای آن آشنا شدند، درخواست ها برای خرید آن شروع شد. این گونه بود که مشتریان ماشین های جدید را در اختیار گرفتند و شروع به کپی کردن هزاران صفحه کاغذ در ماه کردند. این دستگاه به گاو شیرده زیراکس تبدیل شد. علاوه بر این منابع مالی برای R&D  روی دستگاه ها و تجاری سازی دستگاه های جدیدی جمع شد. شاید حتی اسایش امروز ما در استفاده از ماشین چاپ دیجیتال کپی ، مرهون موفقیت تجاری ۶۰ سال پیش زیراکس باشد و نوآورانی که استراتزی ورود به بازاری هوشمندانه را بر گزیدند.

شکست در نو آوری در محصول

بزرگترین نقطه عطف شرکت زیراکس، فروش موفقیت آمیز نخصتین دستگاه گپی اداری در سال ۱۹۵۹ بود. ماجرا از این قرار است که این شرکت در سال ۱۹۴۷ حق بهره برداری از اختراع مربوط به فرآیند تصویر برداری زیرو گرافی را معرف کرد؛ فرآیندی که انجام گپی روی کاغذ ساده و بدون پوشش در آن صورت می گرفت.

این فرآیند مدتی بود که در بازار شناخته شده بود، اما تجاری سازی آن توسط زیراکس و در سال ۱۹۵۹، نخستین عرضه عمومی این اختراع بازار بود و دستگاه کپی مدل زیراکس ۹۱۴ نخستین محصول برای کاربرد تجاری آن محسوب می شد. این دستگاه برای مقیاس کپی زیاد و اداری ساخته شده بود و کپی خشک می گرفت.

تحقیقات بازار اولیه نشان می داد که این دستگاه با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. تصور می رفت که این دستگاه معادلات را دستخوش تغییرات اساسی کند، اما دقیقا عکس این مسئله اتفاق افتاد. مسئله و چالش اساسی این بود که قیمت دستگاه شش برابر جایگزین هایش بود، بنابر این بازار در ابتدا روی خوشی به این تحول بزرگ، اما گران نشان نداد.

محصول جدید کافی نیست!

الگوی زیراکس الهام بخش بسیاری از دیگر حوزه های کسب و کار شده است. دی چنین مدلی زمینه ورود محصول مان به بازار را تسهیل می کنیم. این یعنی پوشش برخی ریسک های استفاده از فناوری جدید برای نخستین مشتریان؛ روشی که میتواند فرآیند تجاری سازی محصولات جدید را توسعه دهد و مدل هایی فراتر از فروش سنتی محصولات را در بازار جاری سازد.

این استراتژی می تواند موقتی یا دائمی باشد، اما هرچه که باشد، برای خیلی از کسب و کار ها جواب داده است و می توند الهام بخش کسب و کارهای نوپای ایرانی برای ورود به بازار باشد. درس بزرگ این مطالعه موردی این بود که نوآوری در محصول کافی نیست و مدل کسب و کار متناسب با آن هم نیاز است. مدل کسب و کارای که پیشران توسعه در بازار باشد به خصوص در گام های نخستین و اولیه به بازار .

منبع: ماهنامه چاپخانه ( دکتر مهدی کنعانی – محمود کنعانی)

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی

کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت |
متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی |
مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *