بسته بندی | قیمت بسته بندی | طراحی و چاپ بسته بندی خشکبار و مواد غذایی

بسته بندی محافظت از محصولات در توزیع می باشد.

بسته بندی عبارت است از علم ، هنر و فناوری و پوشش دهی و یا حفاظت محصولات به منظور توزیع ، ذخیره سازی و فروش و استفاده که مشتمل بر طراحی ارزیابی و تولید می باشد. بسته بندی در منزل یکی از مواردی است که امروزه بیشتر در صنعت بسته بندی اتفاق می افتد. میتوان طراحی بسته بندی را یکی از نکات مهم اولیه دانست که در بهبود کسب و کار کمک شایانی می کند. بسته بندی مواد غذایی و بسته بندی خرما و بسته بندی جوراب و بسته بندی خشکبار از انواع بسته بندی های پرکاربرد امروزی به شمار می آید.در واقع طراحی و چاپ بسته بندی علمی است میان رشته ای که از جمله این رشته ها می توان به گرافیک ، طراحی و چاپ و صنعتی اشاره کرد که هر یک نقش ویژه ای را در حصول نتیجه نهایی بر عهده دارند. بسته بندی و از جمله کارتن و جعبه علاوه بر محافظت محصول در برابر عوامل محیطی ، ضربه ها و برخورد مکانیکی اولین عامل بصری است که با مشتری ارتباط برقرار میکند.

بسته بندی لباس زیر زنانه Lingerie packing

بسته بندی چیست؟

 از آنجایی که لازم است هر کالایی ، در زمان فروش مشاهده شود و در میان طیف وسیعی از تولیدات داخلی و خارجی ،ارتباط مناسبی با خریدار برقرار کند . بنابراین توجه به طراحی ظاهری مناسب برای یک محصول اهمیت می یابد. بیان تصویری یک کالا ، بیش از کلمات ، در ذهن مشتری ماندگار شده و در زمان خرید کالا توسط وی ، به شناسایی آن محصول اهمیت می یابد . بیان تصویری یک کالا توسط وی به شناسایی آن محصول خاص منجر می گردد . این بیان تصویری با بهره گیری از عواملی چون رنگ شکل و الگو نوع حروف و نشانه ها ، هویتی ویژه برای محصول به مخاطب منتقل می گرداند.

امروزه هنر بسته بندی در دنیا به عنوان یک علم مطرح است که کشورهای توسعه یافته با آگاهی از آن محصولات تولید خود را با بهترین روشهای پکیجینگ در بازارهای جهانی عرضه می کنند. در میان محصولات فراوان تولیدی ، محصولات بسته بندی صنایع دستی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند و به نحوی هویت ملی و فرهنگی جامعه تولید در ارتباط هستند.از آن جایی که پکیجینگ نخستین مرحله از برخورد مشتریان با محصول می باشد وجود طراحی ، رنگ ، تناسب محصول با پکیجینگ و عواملی در جعت ارتقا کیفی محصول به شمار می روشد. شناسایی روش های بسته بندی و نحوه آموزش آن هدف اصلی این پژوهش است که بصورت تحلیلی – توصیفی بوده و روش گرد آوری اطلاعات در آن میدانی – کتابخانه ای است.

نقش بسته بندی

بسته بندی که به عنوان تکنولوژی جدید در قرن ١٩ پدیدار گشت، تولیدکنندگان را قادر ساخت تا محصولات خود را در قالب های از پیش تعیین شده ای به فروشگاه ها عرضه کنند. این تکنولوژی برای اولین بار به آنها این امکان را داد که از محصولات شان بیشتر و بهتر بهره برداری کرده ، آن ها را در حالی که هنوز تازه هستند کنسرو و به بازار عرضه کنند. همچنین آنها می توانستند به روشی جذاب محصولات خود را برای فروش به بازرگانان آماده سازی کنند.صنعت بسته بندی از صنایعی به شمار می رود که با هزینه اندک ارزش افزوده بسیاری برای محصولات به ویژه در صنایع غذایی ایجاد می کند. به گفته کارشناسان این حوزه، این صنعت می تواندتا ۹۵درصد ارزش افزوده برای مواد غذایی ایجاد کند به همین منظور می توان صنعت بسته بندی را موتور محرک دیگر صنایع عنوان کرد، با این وجود این صنعت رشد چندانی در کشور نداشته است. به گفته صاحب نظران در این صنعت از نظر دانش فنی، مواد اولیه و ماشین آلات مشکل چندانی وجود ندارد اما فعالیت پراکنده و جزیره ای صنعتگران در این حوزه باعث شده این صنعت علاوه بر ناشناخته بودن نتواند توسعه چندانی نیز داشته باشد. 

اهمیت و جایگاه صنعت بسته بندی در بین صنایع دیگر چیست؟

صنعت بسته بندی در ایران یک صنعت ناشناخته است که متاسفانه هنوز صنعتگران به اهمیت آن پی نبرده اند. بسته بندی لباس و ارزش افزوده کالاست. فروش هر محصولی اعم از مواد غذایی، شیمیایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی و… برای عرضه در بازار به بسته بندی وابسته است به همین دلیل این صنعت را می توان به عنوان یکی از عوامل موثر و پررنگ در جذب مشتری و مادر بازاریابی خطاب کرد. برای بازاریابی باید به مسائل روانشناسی و مردم شناسی به ویژه در صادرات توجه ویژه کنیم که یکی از این ابزارها، بسته بندی است. به طور مثال مردم آذربایجان به رنگ قرمز تمایل دارند و بیشتر از چای بسته بندی استفاده می کنند درحالی که مردم ارمنستان به رنگ های کرم توجه بیشتری نشان می دهند و از تی بگ استفاده می کنند که این موارد می تواند در طراحی و جذب مشتری در صنعت چای کمک کند.

یک بسته بندی مناسب باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

در صنعت بسته بندی دو رکن تضمین سلامت و ایمنی مصرف کننده و دوستی با محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است و در آخر مقرون به صرفه بودن مطرح می شود. هر کالایی که در بازار عرضه می شود، باید با بسته بندی مناسب همراه باشد تا مصرف کننده از سالم بودن مواد غذایی و مصرفی اطمینان کامل پیدا کند. از سوی دیگر در یک بسته بندی مناسب باید حفظ محیط زیست و تجزیه پذیر بودن آن نیز لحاظ شود.
به طور مثال بسته بندی های تتراپک سلولزی بوده و به سرعت در خاک تبدیل به کود می شود در حالی که پلاستیک بیش از ۵۰۰ سال طول می کشد تا تجزیه شود و علاوه بر این باعث فاصله انداختن ذرات در خاک شده و با بارندگی احتمال سیل را افزایش می دهد.

وضعیت کیفیت و استفاده از مواد مناسب در بسته بندی های ایرانی چگونه است؟

درحال حاضر در ایران حدود ۸۰درصد بسته بندی ها در ظروف پلاستیکی است که دلیل این امر دسترسی به مواد پتروشیمی است، در صورتی که نباید این مواد را در بسته بندی غذا و دارو به کار برد. به طور مثال شیرهای کیسه ای پلاستیکی که در بازار عرضه می شود، از نظر بهداشتی جای سوال دارد. اهمیت صنعت بسته بندی در صنایع غذایی بیش از پیش است چراکه اگر استانداردها در ظروف این مواد به کار گرفته نشود، با واکنش های شیمیایی که به وجود می آید، می تواند عاملی از بیماری باشد.

دلیل کم توجهی و توسعه نیافتن این صنعت در ایران چیست؟

آفت مهم صنعت بسته بندی، جزیره ای عمل کردن است. پراکندگی فعالیت در صنعت باعث می شود نتوانیم در مسیر توسعه پیشرفت قرار بگیریم. این درحالی است که کشورهایی همچون ترکیه و مالزی، به دلیل تشکل های قوی که در این صنعت تشکیل داده اند در این صنعت پیشرفت کرده اند . هم اکنون برخی در حال تلاش برای پیوستن ایران به سازمان جهانی بسته بندی هستند درحالی که عضویت در این سازمان شاید سخت نباشد اما ماندن و فعال بودن در این صنعت، نیازمند کارگروه و ایجاد یک تشکل منسجم است.

برگزاری جشنواره بسته بندی تا چه میزان می تواند در صنعت بسته بندی انسجام ایجاد کند؟

در جشنواره سال گذشته افزون بر ۴۰ غرفه حضور داشتند که هر غرفه بیش از ۹ میلیون تومان هزینه داشت اما متاسفانه باوجود صرف هزینه های زیادی که دولت برای صنعت بسته بندی نیاز به همگرایی دارد جشنواره بسته بندی و عضویت ایران در سازمان جهانی انجام داد، اما این جشنواره دستاورد چندانی نداشته است. در جشنواره سال گذشته موفق به دعوت از (کیت پیرسون )، نماینده سازمان جهانی بسته بندی شدیم اما نتوانستیم از حضور او بهره کاملی ببریم. این در حالی است که شرایط عضویت در این سازمان، سهیم بودن همه اعضا در دوره های آموزشی هر ساله این سازمان و ارایه گزارشی از پیشرفت های کشورشان در این صنعت است. بنابراین اگر ایران به عضویت این سازمان در آید و فعال باشد ظرف مدت چند سال می تواند از کشورهای ترکیه و مالزی پیشی بگیرد.

اهمیت صنعت بسته بندی در کدام یک از صنایع بیشتر است و درحال حاضر در چه وضعیتی قرار داریم؟

ایران در زمینه مواد غذایی دارای ظرفیت های بسیار زیادی است درحالی که کمتر کشوری چنین مواد غذایی باارزش و متنوعی در اختیار دارد. برای نمونه در ایران بیش از ۴۰۰ نوع خرما وجود دارد که در دنیا بی نظیر است اما متاسفانه بهترین خرمای دنیا اکنون به شکل فله به کشورهای اسپانیا، امریکا و… صادر می شود و آنها با بسته بندی این خرما، ارزش افزوده ای باورنکردنی ایجاد می کنند که چندین برابر ارزش کالاست. در زمینه زعفران و پسته نیز همین وضعیت حاکم است. درحالی که صنعت بسته بندی بیش از ۹۵درصد ارزش افزوده ایجاد می کند و امروز ترکیه و مالزی با ثروت و منابع ایران به این حد از پیشرفت صنعتی رسیده اند. براین اساس درحال حاضر مهم ترین معضل بسته بندی در صنایع غذایی، حضور دلال ها و فروش فله ای محصولات غذایی است.

در حال حاضر چه تعداد واحد فعال در این صنعت وجود دارد و از نظر تامین مواد اولیه و ماشین آلات در چه وضعیتی قرار داریم؟

درحال حاضر واحدهایی که به شکل گسترده در صنعت بسته بندی فعال هستند انگشت شمار بوده و بیشتر در صنایع غذایی فعال هستند، این درحالی است که هم اکنون از نظر دانش فنی و تامین ماشین آلات مشکلی وجود ندارد. درحال حاضر توان ساخت ماشین آلات بسته بندی در داخل وجود دارد اما به علت بی توجهی به این صنعت هنوز نتوانستیم توسعه چندانی را در این صنعت شاهد باشیم. مواد اولیه فلزی در داخل تهیه می شود اما واردات بیشتر در بسته بندی های دیگر انجام می شود و متاسفانه ظرفیتی که در کشور وجود دارد نمی تواند صنایع غذایی کشور را پوشش دهد.

تاثیر نیاز مشتری بر پیشرفت های بسته بندی

مصرف کنندگان آگاهی که بیشتر خریدشان را آنلاین انجام می دهند و کارکردهای بهتری را از کالای خریداری شده انتطار دارند، نیروی محرک طراحی بسته های نوطهور سخت و انعطاف پذیر هستند- از پاکت ها گرفته تا مقسم های نسل آینده قرص.چنین نیازهایی محرکه روش های جدید پیشگویان طراحی و ابعاد سنجی برای بسته بندی های ویژه تجارت الکترونیکی ای هستند که باید خارج از چرخه توزیع و تولید سنتی، از تولید کنندگان صاحب نام تجاری تا قفسه فروشگاه ها را تحت پوشش خود قرار دهند. علاوه بر این پیشرفت ها در مواد اولیه پایدار و تعهد صاحبان نام های تجاری برای حرکت در جهت رسیدن به هدف های والا در موضوع بازیافت، همگی گسترش تولید پلاستیک های دوستدار محیط زیست را در پی خواهند داشت.

بسته بندی راه حل محور

در بحث بسته بندی های انعطاف پذیر، به ویژه پاکت ها، ما شاهد افزایش 58 درصدی در معرفی مواد محصولات غذایی هستیم که بسته بندی های ایستاده، مهمترین انتخاب برای عرضه این محصول از سال 2012 بوده اند. David Luttenberger مدیر جهانی بسته بندی در آژانس Mintel در ادامه می گوید:(خرده فروشان و برندها همگی بر نقشی که بسته بندی می تواند در بهبود زندگی مصرف کنندگان ایفا کند، تاکید دارند.)

بسته بندی راه حل محور که کمتر قابل شکستن هستند، توزیع و ریختن محصول از درون آنها اسانتر است یا قابل سیل مجدد هستند، در مقابل آنهایی که فقط قابل بستن دوباره هستند، کلیدی برای افزودن ارزشی فراتر از صرفا متفاوت بودن به حساب می آیند.
David Luttenberger می افزاید : ( هنگامی که قیمت و کیفیت ارایه شده محصول با هم برابر باشند، مصرف کننده بسته بندی را به عنوان راهکاری می شناسد که قرار است در زندگی او تفاوتی واقعی ایجاد کند.) مثالی که در این مورد می توان ابراز کرد طرف PET دمشی Thermaset تولید Gaham Packaging برای پر کنی داغ غذاهای پاستوریزه است که برنده جایزه الماس مسابقه dupont شد.کلیدی ترین ویژگی این طرف به قرار زیر هستند.
1. پایداری گرمایی تا حدود 300 درجه فارنهایت
2. 50 درصد سختی بیشتر دیواره های کناری
3. طول عمر 2 سال یا بیشتر به خاطر فناوری ضد نفوذ
4. سبک تر و مقاوم در برابر شکنندگی است که این طرف را جایگزین مناسب برای خطوط پرکنی دمای بالا کرده است.
5. دیواره های نازک تر به معنای جار باریک تر است که فضای کمتری در قفسه می گیرد و حمل آن نیز آسان تر است.
6. 100 درصد قابل بازیافت به عنوان PET

کاربردهای سودمندانه بسته بندی

بسته بندی در روزهای نخست، اساساً سودمندانه بود . چرا که باعث توزیع موثرکالا و محصولات به شیوه ای جذاب می شد. امروزه محصولات می توانند فریبنده تر باشند اما هنوز نیاز اساسی به محافظت از آنها وجود دارد . توزیع محصول می تواند روندی پیچیده باشد، اما محصولات همچنان نیازمند به بقا در حمل و نقل هستند و باید هنگام رسیدن به قفسه دست نخورده و سالم باشند.

جایگاه بسته بندی در ترکیب بازاریابی

چنان که رابرت اوپای  در کتاب منبع بسته بندی اشاره میکند:
کاربردهای اساسی بسته بندی به غیراز محافظت از محصول و افزایش نمود ظاهری و تسهیل در توزیع آن، خیلی زود با سایر عوامل دیگر نیز هماهنگ می گردند. شاید بادوام تر باشند، اما نتایج شان دورتر از دسترس می باشد. وی در ادامه به توصیف تأثیر ظاهر بسته بندی بر خرده فروشی (با تعریفی ضمنی از کیفیت و کمیت) می پردازد که به ناپدیدشدن بازرگان مقرراتی و ظهور خرده فروش سلف سرویسی منتهی میگردد. رابرت اوپای به آسانی می توانست به سایر نقش های جدید پکیجینگ اشاره نماید که طی سال های اخیر با پیچیده تر شدن بازاریابی، توسعه یافته اند. یکی از برجسته ترینِ این نقش های جدید به جایگاه پکیجینگ در ترکیب بازاریابی مربوط می شود. بازاریان هم اکنون از دامنه ای گسترده ای از رسانه ی جمعی جهت بهره برداری برخوردارند که بسته بندی را نیز می بایست به این فهرست اضافه نمود. همانطور که پل سافت گیج در طراحی برند ذکر می کند جمیز پیلدیچ بود که برای اولین بار به اهمیت بسته بندی به عنوان ابزار بازاریابی در کتاب فروشنده خاموش (چاپ 1973) پی برد.

اهمیت بسته بندی بعنوان ابزار فروش و ارائه برند
اگرچه هنوز به نظر می رسد که اهمیت پکیجینگ به علایق شخصی و نظم بازاریابی خاصی بستگی دارد، اما اکنون مشخص شده است که دیگر، ابزاری مجهول و صرفا کاربردی نیست . بلکه ابزاری فعال در فروش است که می تواند حضور خود را میان جمعیتی نشان داده و در موقعیت خرید، محصولی را بفروشد. علاوه بر این، بسته بندی با در نظر گرفتن اهمیت برند، غالباً تضمین کننده ی پایداری ارزش ها و هویت برند می باشد. امروزه زمان و تلاش زیادی صرف تعریف این صفات و ویژگی ها، فهمیدن درک مشتری از آن ها و به کاربردن درست طراحی بسته بندی برای برقراری ارتباط با مشتری می شود. طراحی بسته بندی، نقش مهمی در مطمئن ساختن درک مشتری از برندی که بر روی بسته منعکس شده است دارد. مصرف کنندگان به همان اندازه که محصولی را خریداری می نمایند، برند آن را نیز می  خرند. در واقع ممکن است کرم صورت بخرند، اما انتخاب آن ها تحت الشعاع درک شان از برند و وعده های آن قرار می گیرد.

بسته بندی برای متمایز ساختن یک محصول
بسته بندی همیشه به نوبه ی خود در متمایز ساختن یک محصول از دیگری نقش داشته است. جلوه ی ابتدایی آن، یعنی برچسب ها، به گونه ای ماهرانه این کار را بر عهده می گیرند. اکنون روند کلی تفکیک، به طور فزاینده ای پیچیده شده است. در حالی که تصاویر، نقشی اساسی را در تشخیص یک محصول از دیگری ایفا می کنند.
بسته بندی اصولی، نقش عمده ای را در تفکیک برندها بر عهده دارد. گاهی این هدف با شکل ظاهری بسته بندی به دست می آید. اما در جایی دیگر این اتفاق با استفاده از رنگ، روکش و یا استفاده از مواد خاص در ساختار بسته بندی صورت می پذیرد. مانند انواع لوازم آرایشی و انواع عطرها که لمس بسته بندی آنها با الهام هایی از سبک زندگی در ناخودآگاه مخاطب در ارتباط است .

سبک زندگی و الگوهای رفتاری
بسته بندی در پاسخگویی به انواع سبک های زندگیِ در حال تغییر مصرف کننده گسترش و توسعه یافته است . به ساده ترین عبارت، این مسئله نه تنها گسترش گونه های سایز مسافرتیِ محصولات را سبب شده است، بلکه به طراحی کیف، چمدان و سایر ساک ها نیز منجر شده است. مردم همچنین در جستجوی مجموعه ای وسیع از علایق و زمینه هایی چون ورزش می باشند و محصولاتی را تقاضا می نمایند که نه تنها حامی عملکردشان باشد، بلکه به شیوه ای عمل کند که منطبق بر فعالیت های مربوطه باشد. همانطور که سافت گیج می گوید کُلیت یک بسته، ارزش های برند مربوطه را در خود می گنجاند، بسته، هویت برند است.

بسته بندی فراتر از کاربردی بودن
طی سال های متمادی، انواع خاصی از بسته بندی ها نقشی فراتر از صرفاً کاربرد را دارا بوده اند. بسته بندی برای حق خود ارزش قائل است و می بایست در معرض دید قراربگیرد چرا که خصوصیات برند را به نمایش می گذارد. بسته بندی، بدون در نظر گرفتنِ خود محصول، حائز اهمیت است. دانستن نقشی که برندها به عنوان مشخصه های موقعیت محصول ایفا می کنند مهم است. . به عنوان مثال، جوانان می بایست در استفاده از عطرهایشان در مکان های عمومی همچون اتاق های تعویض لباس راحت باشند .
از آنجایی که بسته بندی، خودِ برند است می تواند نقش عمده ای در جایگاه سازی برند ایفا کند. توجه به چگونگی عرضه محصولات (به دلیل احساس غرور مصرف کنندگان در خانه هایشان) افزایش یافته است. در بخش هایی چون محصولات حمام، آن ها خواستار بسته بندی جذاب کالاها شده اند و می خواهند از جنبه ی تزئینی آن ها در قفسه هایشان لذت و بهره ببرند. دیگر برای یک محصول این کافی نیست که درِ یک بطری با برچسبی که گویای فواید و اسانس آن است به خوبی بسته بندی شده باشد، حال می بایست از نظر زیبایی شناسی به اندازه ی کافی رضایت مصرف کننده را جلب کند و در جای خود، متأثر از مجلات، برنامه های تلویزیونی و اساتید طراحی باشد.
به طور خلاصه، بسته بندی نقش های مختلفی دارد:
از نقش صرفاً کاربردی گرفته تا رقابت برندها، از تأثیر گذای بر توزیع موثر گرفته تا تفکیک برند و محصول. این نقش ها هم در جهت تعیین راه حل طراحی و هم به عنوان سازمان دهنده در توسعه ی ایده  های جدید عمل می کند.

چشم انداز تاریخی
توسعه ی بسته بندی، طی قرن ها با پیشرفت هایی در تکنولوژی، تحت تأثیر گسترش حمل و نقل و تغییرات اجتماعی قرار گرفته است. درست به همان میزان که پیشرفت و تغییر بر روی تمامی جنبه های زندگی ما تأثیر گذاشته است، این تغییرات بر روی بسته بندی نیز اثر گذاشته است. تکنولوژیی که برای حمل و نقل غذا به مکانی دیگر ایجاد شده ، اکنون در فروشگاه ها به چشم می خورد. چیزهایی که ده سال قبل دست نیافتنی بودند (مانند قرار دادن نیم تن کاغذ چاپ شده در درون یک دسته ی پلاستیکی)، هم اکنون پیش پا افتاده و عادی هستند.

 

قدیم و جدید

Opie در کتاب منبع بسته بندی شرح می دهد که چگونه بسته بندی و طراحی آن طی سال ها توسعه یافته اند. او کی گوید ( با دیدن موزه بسته بندی گلوستر بریتانیا که اکنون بسته شده است، تحت تأثیر زمانی که روند تاریخی نمایشگاه را از ١٨٠٠ میلادی تا به امروز نشان می داد قرار گرفتم که بر استحکام برخی از قالب های بسته بندی تأکید داشت و ظاهر قالب های جدیدِ هر دهه و روش های  توزیع محصولات را مشخص می نمود.
آنچه در مورد این پدیده، جالب توجه است این است که ایجاد قالب های جدید بسته بندی و طرح ها برگرفته از سازندگان محصولات جدید است .این اتفاق عمدتا به وسیله کارشناسان تکنولوژی بسته بندی که راه حل های جدید برای نیازهای مشتری شان پیشنهاد می کنند، مدیران برندها که با توجه به نیازها و ضرورت های بازار (همچون نشان برند و تفاوت گذاری آن ها)، بر سر کار آمده اند و طراحانی که در حال پاسخگویی به دستورالعمل های سفارش دهندگان هستند ، صورت می پذیرد.هر گرداننده ای با اشتیاق و انگیزه ای متفاوت ترغیب می شود. برای مثال، تکنولوژی کارتنِ تتراپک از تمایل به ایجاد بسته بندی برای شیر که نیازمند حداقل مواد و حداکثر بهداشت می باشد، نشأت گرفته است .

 

 

بسته-بندی-package

طراحی بسته بندی در دنیای امروز

امروزه بسته بندی ها تابع صرفه اقتصادی و سهولت در حمل و نقل می باشند. قیمت ، زمان و مکان مناسب تعیین کننده اقتصاد بازار آزاد هستند. بسته بندی های امروزی باید با توجه به استانداردهای بین المللی طراحی و تولید شوند. زیرا باید حداقل سهم قیمت تمام شده در هر واحد تولید (محصول) به بسته بندی تعلق بگیرد، علاوه بر این بسته بندی از نظر خریدار رایگان و جزء منافع او به حساب می آید. در واقع بسته بندی باید دارای ظاهری زیبا بوده ، محتویات درونش را حفاظت کند و قابلیت چیدمان در حالت عمده وقرارگیری بر روی پالتهای استاندارد را داشته باشد و در نهایت روی قفسه های فروشگاه ایستایی لازم را داشته باشد.

تمامی موارد یاد شده بسیار مهم است اما در نهایت به یک بعد قضیه پرداخته و از احساسات سخنی به میان نیامده است . هر چقدر بیشتر این تصمیم گیری ها وابسته به بازرگانان باشد احتمال موفقیت برای کسب مجوز ابداع و نوآوری کمتر خواهد شد” دنیای امروز از تمام رسانه های موجود مثل تلویزیون و مجلات برای جلب نظر ما و رسیدن به خواسته های ما بهره می گیرد در حالی که خواسته های ما به خود این رسانه ها تبدیل شده و از محصول واقعی دور شده است . یعنی وقتی چیزی را مصرف می کنید در واقع مشغول صرف تصویر یا تصور آن هستید نه خود محصول , با این همه بسته بندی می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد یک میل یا خواسته جدید در مشتری بازی کند . امروزه همه مردم با رسانه های گروهی آشنایی دارند و همه هم می دانند که با توجه به تبلیغات آنهاست که اقدام به خرید می کنند.

چاپ جعبه متالایز

کاغذ و مقوایی که در صنعت بسته بندی کاربرد دارد به دسته های زیر تقسیم می شود :

مقوای پشت طوسی : این نوع کاغذ که عمودتا برای بسته بندی با چاپ افست استفاده می شود مشتمل بر لایه سلولزی ضخیم خاکستری رنگی است که یک وجه آن سفید بوده و گلاسه است. وجه سفید این مقوا برای چاپ استفاده می شود.

مقوای بافت دار : این نوع مقوا که معمولا کاربرد های تزیینی دارد در طیف وسیعی از بافت ها و مواد تولید می شود و تکنیک های مختلف چاپ از جمله افست و سیلک اسکرین با آن سازگار است.

کاغذ کرافت لاینر : کاغذی است که برای لایه های بیرونی و درونی مقوای کنگره دار مورد استفاده قرار می گیرد .این نوع کا غذ حداقل از ۸۰ درصد خمیر بکر و حداکثر ۲۰ درصد الیاف بازیافتی ساخته می شود .

کاغذ تست لاینر : این نوع کاغذ اغلب از بازیافت کاغذ های باطله ساخته می شود که در آن مقداری الیاف کاغذ کرافت وجود دارد. الیاف کاغذ باطله لایه اصلی کاغذ را تشکیل می دهد که رویه آن با لایه نازکی از خمیر دارای الیاف بکر پوشش داده می شود .

کاغذ کنگره ای ( فلوتینگ ) : کاغذی است که بعنوان لایه کنگره ای میانی ورق کارتن مورد استفاده قرار میگیرد و باعث استحکام آن می گردد.

کارتن بسته بندی عمومی : به گنجایه ای اطلاق می شود که برای ترابری انواع متنوعی از کالا ها در تجارت مناسب بوده و کاربرد دارد. یادآوریترابری کالاهای خطرناک و بسته بندی آنها باید مطابق با نظامنامه و ویژگیهای محصول باشد

چاپ گراوور در بسته بندی

امروزه شیوه چاپ روتوگراوور، به عنوان یکی از موثر ترین و پرکاربردترین شیوه ها در چاپ کارهای پرتیراژ و نیز در بسته بندی های انعطاف پذیر, محسوب میگردد. در این شیوه که از انواع چاپ های گود است، تصویر تسط پلیتی منتقل می شود که با استفاده از خطوط متقاطع بر روی آن نگاشت یافته است. دوام سیلندر های چاپ، افزایش دقت در نگاشت سطح سیلندر، کیفیت چاپ بالا و قابل تکرار در نمونه های مختلف چاپ شده، و سرعت چاپ، از جمله پارامتر های مثبت این روش است لیکن قیمت نسبتا بالا و زمان نسبتا طولانی تهیه سیلندر ها, به عنوان عوامل منفی این شیوه قابل ذکر می باشند. در طراحی برای چاپ با شیوه گراوور, بهتر است که کلیه خطوط و کادر های باریک ، توسط یک رنگی تخت ایجاد شود زیرا انطباق (رجیستر کردن) دو ، سه و یا چهار رنگ برای این خطوط، ممکن است با اشکال مواجه شود.همچنین بهتر است حروف با اندازه حداقل ده پوینت نوشته شوند. این نکته در ارتباط با خطوط بارکد نیز مصداق می یابد. بدین معنا که جهت جلوگیری از عدم انطباق رنگ های مختلف، که سبب ایجاد اشکال در دستگاه علامت خوان میگردد، بهتر است از یک رنگ جهت  ثبت خطوط و اعداد بارکد استفاده شود. بنابراین یکی از مواردی که میتواند به شناسایی شیوه چاپ بکار رفته کمک نماید، توجه به کیفیت خطوط بارکد مندرج بر روی بسته بندی است.

بسته بندی پاکتی

بسته بندی پاکتی به عنوان بسته بندی اولیه و ثانویه و در حوزه های مختلف کاربردی و تزیینی ، مورد استفاده قرار میگرد

در بررسی روند ایجاد بسته بندی پاکتی ، مطابق با دیاگرام زیر ، میتوان مراحل زیر را برشمرد:

الف- شکل دهی لوله ای رول کاغذ

ب- برش کناره ها

ج- شکل دهی و چسب زنی کناره ها به یکدیگر ، جهت ایجاد کف پاکت

د- فشردن اتصالات چسب خورده و در نهایت ، لفاف بندی پاکت ها با باریکه کاغذی.

طراحی بسته بندی

صنایع بسته بندی

بسته بندی غذایی

بسته بندی مواد غذایی

اگر چه تعداد زیادی از مسائل فناوری مربوط به استفاده از مواد پلاستیکی در بسته بندی مواد غذایی از جمله مشکلاتی هستند که کلا به صنعت بسته بندی مربوط می شوند ولی برخی از مسائل مربوط به طبیعت ماده به کار رفته در بسته بندی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند . موفقیت کاربرد پلاستیک ها در بسته بندی نیاز به همکاری تولیدکنندگان موادغذایی ، سازندگان انواع پلاستیک ها ، طراحان ودر نهایت مصرف کنندگان دارد. ملاحظات اقتصادی محدودیت های بیشتری را اعمال می کند ، چرا که مصرف کنندگان صرفا به دنبال کیفیت محصول هستند تا بسته بندی آنها .

بسته بندی حبوبات

چاپ و بسته بندی

صنعت بسته بندی

بسته بندی خشکبار

بسته‌بندي به عنوان يك ابزار كارآمد سالهاست كه مورد  نظر كارشناسان علم بازاريابي قرار گرفته است. استفاده از انواع مختلف بسته بندي ضمن اينكه قابليت نگهداري بهتري را به كالا مي‌بخشد در كسب سهم بالاتري از بازار براي كالاي مورد نظر نيز مؤثر است.

نظريه پردازان بازاريابي ، دو نقش مهم براي بسته بندي متصور هستند كه عبارتند از نقش Protective و نقش Promotive . چنانكه از واژه به كار گرفته شده براي اين نقش ها نيز برمي‌ايد نقش نخست به وجه نگهداري و دوام حاصل از بسته بندي و نقش دوم به جنبه آگاهي دهنده و پيش برنده بسته بندي اشاره دارد.

از ديگر سو توجه ناكافي به موازين بسته بندي بهداشتي موجب گشته است كه محصولات مختلف غذايي كشور و خصوصا خشكبار توليدي ايران عليرغم دارا بودن كيفيت بسيار خوب در بدو توليد به دليل پيدايش پاره اي آلودگي‌هاي ثانويه نتوانند به بازارهاي جهاني راه يافته و راه را براي افزايش سطح توليد داخلي هموار نمايند. بديهي است با اجراي طرح هاي فرآوري و بسته بندي بهداشتي ، محصولات غذايي توليدي كشور ، قابليت رقابت با محصولات مشابه خارجي را در بازارهاي جهاني خواهند داشت.

همچنين با توجه به بازار تقاضاي مطلوب داخلي براي انواع خشكبار و آجيل ، لزوم توجه بيشتر به بسته بندي اين مواد به منظور افزايش سهولت دسترسي ( عرضه ) و نگهداري مشخص‌تر مي‌شود. ضمن اينكه پرداختن به اين موضوع داراي توجيه مناسب اقتصادي بوده و با اجراي اين طرح ، مي‌توان بستر مناسبي را براي اشتغال نيروهاي ماهر و نيمه ماهر فراهم آورد كه با توجه به ماهيت صنايع غذايي بانوان مي‌توانند سهم بسزايي در آن داشته باشند.

بسته بندی گردو

گردو از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. وجود ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی سبب می شود که مصرف آن تاثیر زیادی بر سلامتی انسان داشته باشد. خوردن روزانه مغز گردو به دلیل غنی بودن از اسید چرب امگا 3 میزان کلسترول را پایین نگه داشته و به
حفاظت بدن در برابر امراض قلبی و سرطان کمک می کند. مغز گردو دارای 65 درصد چربی است که 73 درصد آن را اسید چرب غیراشباع تشکیل می دهد. این مقدار چربی آن را در برابر اکسیداسیون مستعد می سازد. گردو خشک شده معمولا به مدت طولانی قابل نگهداری
است اما برداشت در زمان نامناسب، درصد رطوبت نسبی، نور، دمای نگهداری، حضور اکسیژن و روش فرآوری همگی در ماندگاری و کیفیت آن نقش بسزایی دارند. برداشت گردو باید در زمان مناسب انجام شود. برداشت زودهنگام در حالت نارس موجب چروکیده شدن
پوست مغز پس از فرآوری و خشک شده می شود، برداشت دیرهنگام (پس از ریزش میوه ها) نیز کاهش کیفیت محصول را در پی خواهد داشت. هنگام برداشت گردو پوست آن باید به رنگ قهوه ای مایل به خاکی در آمده باشد و به راحتی از گردو جدا شود. برداشت محصول
گردو باید در نخستین فرصت که گردوها پوست می دهند انجام شود.

گردو میوه منحصربه فردی است که به طور گسترده در دنیا مورد کشت و کار قرار می گیرد. این محصول از نظر تولید جایگاه سوم را در بین سایر خشکبارها به خود اختصاص داده است. در طول دهه گذشته تولید گردو در جهان به دو برابر افزایش یافته است. ایران با تولید 170 هزار تن گردو در سال از مهم ترین کشورهای تولی دکننده گردو در جهان به حساب می آید. مغز گردو هم به صورت کامل و هم به صورت آسیاب شده در تهیه محصولات غذایی، شیرینی، نان و… استفاده می شود
خشکاندن مغر گردو در سایه و یا آفتاب ملایم و یا در دستگاه های43 درجه سانتیگراد تا زمانی که خشک کن در گستره دمایی 32 که رطوبت آن به 8 درصد برسد معمول است. دمای بالا و یا آفتاب شدید ضمن ایجاد مغز گردو قهوه ای باعث کاهش ماندگاری آن نیز می شود.
گردو خشک شده معمولا به مدت طولانی قابل نگهداری است اما در طی فرآیندهای جابه جایی و فروش معمولا در دمای مناسب نگهداری نمی شود. دمای مناسب نگهداری گردو دمایی زیر 10 درجه سانتیگراد است. میزان اکسیژن یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر اکسیداسیون
چربی ها است. اکسیداسیون چربی ها در گردو باعث ایجاد طعم و بوی بد در آن می شود. در طی فرآیند نامناسب انبار مانی، ترکیبات آنتی اکسیدانی گردو و خصوصا فنل ها تجزیه شده و تبدیل به ترکیبات قهوه ای می شوند به این ترتیب بازارپسندی گردو کاهش می یابد.
حضور اکسیژن یکی از مهمترین عوامل موثر در اکسیداسیون چربی ها تلقی می شود. اما تحقیقات نشان داده است سرعت اکسیداسیون با میزان اکسیژن در دسترس ارتباطی ندارد. بسته بندی گردو می تواند عاملی برای محدود کردن حضور اکسیژن باشد. بسته بندی گردو در
قوطی های فلزی مانع نفوذ اکسیژن به داخل بسته می شود. مطالعاتی در زمینه بسته بندی گردو در بسته های پلیمری شفاف و پوشش داده شده با آلومینیوم صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد که نگهداری گردو در دمای 5 درجه سانتیگراد و در شرایط تاریکی حتی در حضور اکسیژن، اکسیداسیون لیپیدها را به طور قابل توجهی کاهش داده است.

استفاده از پوشش های پلی اتیلنی با دانسیته کم (LDPE) با ساش ههای جاذب اکسیژن می تواند عامل موثری در بهبود ماندگاری گردو باشد. استفاده از پوشش های عایق همراه با تزریق گاز نیتروژن داخل بسته سبب حفظ کیفیت گردو تا 13 ماه خواهد شد. شرکت دایموند که یکی از شرکت های بزرگ بسته بندی و فروش خشکبار در کالیفرنیای امریکاست مغز گردو را در بسته های 400 تا 1000 گرمی بسته بندی و سپس در جعبه قرار داده و به مناطق مختلف صادر می کند. این شرکت برای بسته بندی از خلا استفاده می کند. طبق مطالعات انجام شده در این شرکت، مغز گردو بوی غذاهای دیگر را جذب می کند بنابراین بهتر است در پوشش های نفوذناپذیر نسبت به هوا بسته بندی شود. شرکت WPI نیز گردو را در بسته های پل یپروپیلنی عرضه می کند. از مزایای این نوع بسته بندی می توان به جلوگیری از آلوده شدن محصول، ارزان و قابل دسترس بودن، انعطاف پذیری و… اشاره کرد. به طور کلی نتایج پژوهش ها نشان می دهد که به ترتیب اهمیت، درجه حرارت نگهداری، میزان نفوذپذیری بسته نسبت به اکسیژن و جلوگیری از قرار گرفتن در برابر نور، باید به عنوان عوامل تعیین کننده در طراحی بسته بندی برای افزایش ماندگاری و بهبود بازارپسندی این محصول با ارزش، مد نظر قرار گیرند.

بسته بندی محصولات

بسته بندی شکلات

بسته بندی کادو

بسته بندی صنعتی

بسته بندی غذا

بسته بندی صنایع دستی

بسته بندی در خانه

بسته بندی زعفران

بسته بندی چای

بسته بندی خرما

بسته بندی محصولات کشاورزی

بسته بندی آرایشی و بهداشتی 

بسته بندی های آرایشی و بهداشتی در سراسر دنیا در حال افزایش است و مردم توجه ویژه ای به ظاهر و آرایش خود می دهند. بیشترین تقاضا برای تولیدات ارایشی در بین افراد مسن و افراد ثروتمند دیده می شود. که می خواهند به وسیله آرایش جوان بمانند.