بسته بندی | قیمت بسته بندی مواد غذایی | طراحی بسته بندی خشکبار

بسته بندی محافظت از محصولات در توزیع می باشد.

بسته بندی عبارت است از علم ، هنر و فناوری و پوشش دهی و یا حفاظت محصولات به منظور توزیع ، ذخیره سازی و فروش و استفاده که مشتمل بر طراحی ارزیابی و تولید می باشد. بسته بندی در منزل یکی از مواردی است که امروزه بیشتر در صنعت بسته بندی اتفاق می افتد. میتوان طراحی بسته بندی را یکی از نکات مهم اولیه دانست که در بهبود کسب و کار کمک شایانی می کند. بسته بندی مواد غذایی و بسته بندی خرما و بسته بندی جوراب و بسته بندی خشکبار از انواع بسته بندی های پرکاربرد امروزی به شمار می آید.در واقع طراحی و چاپ بسته بندی علمی است میان رشته ای که از جمله این رشته ها می توان به گرافیک ، طراحی و چاپ و صنعتی اشاره کرد که هر یک نقش ویژه ای را در حصول نتیجه نهایی بر عهده دارند. بسته بندی و از جمله کارتن و جعبه علاوه بر محافظت محصول در برابر عوامل محیطی ، ضربه ها و برخورد مکانیکی اولین عامل بصری است که با مشتری ارتباط برقرار میکند.

بسته بندی لباس زیر زنانه Lingerie packing

بسته بندی چیست؟

 از آنجایی که لازم است هر کالایی ، در زمان فروش مشاهده شود و در میان طیف وسیعی از تولیدات داخلی و خارجی ،ارتباط مناسبی با خریدار برقرار کند . بنابراین توجه به طراحی ظاهری مناسب برای یک محصول اهمیت می یابد. بیان تصویری یک کالا ، بیش از کلمات ، در ذهن مشتری ماندگار شده و در زمان خرید کالا توسط وی ، به شناسایی آن محصول اهمیت می یابد . بیان تصویری یک کالا توسط وی به شناسایی آن محصول خاص منجر می گردد . این بیان تصویری با بهره گیری از عواملی چون رنگ شکل و الگو نوع حروف و نشانه ها ، هویتی ویژه برای محصول به مخاطب منتقل می گرداند.

امروزه هنر بسته بندی در دنیا به عنوان یک علم مطرح است که کشورهای توسعه یافته با آگاهی از آن محصولات تولید خود را با بهترین روشهای پکیجینگ در بازارهای جهانی عرضه می کنند. در میان محصولات فراوان تولیدی ، محصولات بسته بندی صنایع دستی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند و به نحوی هویت ملی و فرهنگی جامعه تولید در ارتباط هستند.از آن جایی که پکیجینگ نخستین مرحله از برخورد مشتریان با محصول می باشد وجود طراحی ، رنگ ، تناسب محصول با پکیجینگ و عواملی در جعت ارتقا کیفی محصول به شمار می روشد. شناسایی روش های بسته بندی و نحوه آموزش آن هدف اصلی این پژوهش است که بصورت تحلیلی – توصیفی بوده و روش گرد آوری اطلاعات در آن میدانی – کتابخانه ای است.

 

نقش بسته بندی

بسته بندی که به عنوان تکنولوژی جدید در قرن ١٩ پدیدار گشت، تولیدکنندگان را قادر ساخت تا محصولات خود را در قالب های از پیش تعیین شده ای به فروشگاه ها عرضه کنند. این تکنولوژی برای اولین بار به آنها این امکان را داد که از محصولات شان بیشتر و بهتر بهره برداری کرده ، آن ها را در حالی که هنوز تازه هستند کنسرو و به بازار عرضه کنند. همچنین آنها می توانستند به روشی جذاب محصولات خود را برای فروش به بازرگانان آماده سازی کنند

.

کاربردهای سودمندانه بسته بندی

بسته بندی در روزهای نخست، اساساً سودمندانه بود . چرا که باعث توزیع موثرکالا و محصولات به شیوه ای جذاب می شد. امروزه محصولات می توانند فریبنده تر باشند اما هنوز نیاز اساسی به محافظت از آنها وجود دارد . توزیع محصول می تواند روندی پیچیده باشد، اما محصولات همچنان نیازمند به بقا در حمل و نقل هستند و باید هنگام رسیدن به قفسه دست نخورده و سالم باشند.

 

جایگاه بسته بندی در ترکیب بازاریابی

چنان که رابرت اوپای  در کتاب منبع بسته بندی اشاره میکند:
کاربردهای اساسی بسته بندی به غیراز محافظت از محصول و افزایش نمود ظاهری و تسهیل در توزیع آن، خیلی زود با سایر عوامل دیگر نیز هماهنگ می گردند. شاید بادوام تر باشند، اما نتایج شان دورتر از دسترس می باشد. وی در ادامه به توصیف تأثیر ظاهر بسته بندی بر خرده فروشی (با تعریفی ضمنی از کیفیت و کمیت) می پردازد که به ناپدیدشدن بازرگان مقرراتی و ظهور خرده فروش سلف سرویسی منتهی میگردد. رابرت اوپای به آسانی می توانست به سایر نقش های جدید پکیجینگ اشاره نماید که طی سال های اخیر با پیچیده تر شدن بازاریابی، توسعه یافته اند. یکی از برجسته ترینِ این نقش های جدید به جایگاه پکیجینگ در ترکیب بازاریابی مربوط می شود. بازاریان هم اکنون از دامنه ای گسترده ای از رسانه ی جمعی جهت بهره برداری برخوردارند که بسته بندی را نیز می بایست به این فهرست اضافه نمود. همانطور که پل سافت گیج در طراحی برند ذکر می کند جمیز پیلدیچ بود که برای اولین بار به اهمیت بسته بندی به عنوان ابزار بازاریابی در کتاب فروشنده خاموش (چاپ 1973) پی برد.


اهمیت بسته بندی بعنوان ابزار فروش و ارائه برند
اگرچه هنوز به نظر می رسد که اهمیت پکیجینگ به علایق شخصی و نظم بازاریابی خاصی بستگی دارد، اما اکنون مشخص شده است که دیگر، ابزاری مجهول و صرفا کاربردی نیست . بلکه ابزاری فعال در فروش است که می تواند حضور خود را میان جمعیتی نشان داده و در موقعیت خرید، محصولی را بفروشد. علاوه بر این، بسته بندی با در نظر گرفتن اهمیت برند، غالباً تضمین کننده ی پایداری ارزش ها و هویت برند می باشد. امروزه زمان و تلاش زیادی صرف تعریف این صفات و ویژگی ها، فهمیدن درک مشتری از آن ها و به کاربردن درست طراحی بسته بندی برای برقراری ارتباط با مشتری می شود. طراحی بسته بندی، نقش مهمی در مطمئن ساختن درک مشتری از برندی که بر روی بسته منعکس شده است دارد. مصرف کنندگان به همان اندازه که محصولی را خریداری می نمایند، برند آن را نیز می  خرند. در واقع ممکن است کرم صورت بخرند، اما انتخاب آن ها تحت الشعاع درک شان از برند و وعده های آن قرار می گیرد.


بسته بندی برای متمایز ساختن یک محصول
بسته بندی همیشه به نوبه ی خود در متمایز ساختن یک محصول از دیگری نقش داشته است. جلوه ی ابتدایی آن، یعنی برچسب ها، به گونه ای ماهرانه این کار را بر عهده می گیرند. اکنون روند کلی تفکیک، به طور فزاینده ای پیچیده شده است. در حالی که تصاویر، نقشی اساسی را در تشخیص یک محصول از دیگری ایفا می کنند.
بسته بندی اصولی، نقش عمده ای را در تفکیک برندها بر عهده دارد. گاهی این هدف با شکل ظاهری بسته بندی به دست می آید. اما در جایی دیگر این اتفاق با استفاده از رنگ، روکش و یا استفاده از مواد خاص در ساختار بسته بندی صورت می پذیرد. مانند انواع لوازم آرایشی و انواع عطرها که لمس بسته بندی آنها با الهامهایی از سبک زندگی در ناخودآگاه مخاطب در ارتباط است .

 

سبک زندگی و الگوهای رفتاری
بسته بندی در پاسخگویی به انواع سبک های زندگیِ در حال تغییر مصرف کننده گسترش و توسعه یافته است . به ساده ترین عبارت، این مسئله نه تنها گسترش گونه های سایز مسافرتیِ محصولات را سبب شده است، بلکه به طراحی کیف، چمدان و سایر ساک ها نیز منجر شده است. مردم همچنین در جستجوی مجموعه ای وسیع از علایق و زمینه هایی چون ورزش می باشند و محصولاتی را تقاضا می نمایند که نه تنها حامی عملکردشان باشد، بلکه به شیوه ای عمل کند که منطبق بر فعالیت های مربوطه باشد. همانطور که سافت گیج می گوید کُلیت یک بسته، ارزش های برند مربوطه را در خود می گنجاند، بسته، هویت برند است.


بسته بندی فراتر از کاربردی بودن
طی سال های متمادی، انواع خاصی از بسته بندی ها نقشی فراتر از صرفاً کاربرد را دارا بوده اند. بسته بندی برای حق خود ارزش قائل است و می بایست در معرض دید قراربگیرد چرا که خصوصیات برند را به نمایش می گذارد. بسته بندی، بدون در نظر گرفتنِ خود محصول، حائز اهمیت است. دانستن نقشی که برندها به عنوان مشخصه های موقعیت محصول ایفا می کنند مهم است. . به عنوان مثال، جوانان می بایست در استفاده از عطرهایشان در مکان های عمومی همچون اتاق های تعویض لباس راحت باشند .
از آنجایی که بسته بندی، خودِ برند است می تواند نقش عمده ای در جایگاه سازی برند ایفا کند. توجه به چگونگی عرضه محصولات (به دلیل احساس غرور مصرف کنندگان در خانه هایشان) افزایش یافته است. در بخش هایی چون محصولات حمام، آن ها خواستار بسته بندی جذاب کالاها شده اند و می خواهند از جنبه ی تزئینی آن ها در قفسه هایشان لذت و بهره ببرند. دیگر برای یک محصول این کافی نیست که درِ یک بطری با برچسبی که گویای فواید و اسانس آن است به خوبی بسته بندی شده باشد، حال می بایست از نظر زیبایی شناسی به اندازه ی کافی رضایت مصرف کننده را جلب کند و در جای خود، متأثر از مجلات، برنامه های تلویزیونی و اساتید طراحی باشد.
به طور خلاصه، بسته بندی نقش های مختلفی دارد:
از نقش صرفاً کاربردی گرفته تا رقابت برندها، از تأثیر گذای بر توزیع موثر گرفته تا تفکیک برند و محصول. این نقش ها هم در جهت تعیین راه حل طراحی و هم به عنوان سازمان دهنده در توسعه ی ایده  های جدید عمل می کند.


چشم انداز تاریخی
توسعه ی بسته بندی، طی قرن ها با پیشرفت هایی در تکنولوژی، تحت تأثیر گسترش حمل و نقل و تغییرات اجتماعی قرار گرفته است. درست به همان میزان که پیشرفت و تغییر بر روی تمامی جنبه های زندگی ما تأثیر گذاشته است، این تغییرات بر روی بسته بندی نیز اثر گذاشته است. تکنولوژیی که برای حمل و نقل غذا به مکانی دیگر ایجاد شده ، اکنون در فروشگاه ها به چشم می خورد. چیزهایی که ده سال قبل دست نیافتنی بودند (مانند قرار دادن نیم تن کاغذ چاپ شده در درون یک دسته ی پلاستیکی)، هم اکنون پیش پا افتاده و عادی هستند.

 

قدیم و جدید

Opie در کتاب منبع بسته بندی شرح می دهد که چگونه بسته بندی  و طراحی آن طی سال ها توسعه یافته اند. او کی گوید ( با دیدن موزه بسته بندی گلوستر بریتانیا که اکنون بسته شده است، تحت تأثیر زمانی که روند تاریخی نمایشگاه را از ١٨٠٠ میلادی تا به امروز نشان می داد قرار گرفتم که بر استحکام برخی از قالب های بسته بندی تأکید داشت و ظاهر قالب های جدیدِ هر دهه و روش های  توزیع محصولات را مشخص می نمود.
آنچه در مورد این پدیده، جالب توجه است این است که ایجاد قالب های جدید بسته بندی و طرح ها برگرفته از سازندگان محصولات جدید است .این اتفاق عمدتا به وسیله کارشناسان تکنولوژی بسته بندی که راه حل های جدید برای نیازهای مشتری شان پیشنهاد می کنند، مدیران برندها که با توجه به نیازها و ضرورت های بازار (همچون نشان برند و تفاوت گذاری آن ها)، بر سر کار آمده اند و طراحانی که در حال پاسخگویی به دستورالعمل های سفارش دهندگان هستند ، صورت می پذیرد.هر گرداننده ای با اشتیاق و انگیزه ای متفاوت ترغیب می شود. برای مثال، تکنولوژی کارتنِ تتراپک از تمایل به ایجاد بسته بندی برای شیر که نیازمند حداقل مواد و حداکثر بهداشت می باشد، نشأت گرفته است .

 

 

بسته-بندی-package

طراحی بسته بندی در دنیای امروز

امروزه بسته بندی ها تابع صرفه اقتصادی و سهولت در حمل و نقل می باشند. قیمت ، زمان و مکان مناسب تعیین کننده اقتصاد بازار آزاد هستند. بسته بندی های امروزی باید با توجه به استانداردهای بین المللی طراحی و تولید شوند. زیرا باید حداقل سهم قیمت تمام شده در هر واحد تولید (محصول) به بسته بندی تعلق بگیرد، علاوه بر این بسته بندی از نظر خریدار رایگان و جزء منافع او به حساب می آید. در واقع بسته بندی باید دارای ظاهری زیبا بوده ، محتویات درونش را حفاظت کند و قابلیت چیدمان در حالت عمده وقرارگیری بر روی پالتهای استاندارد را داشته باشد و در نهایت روی قفسه های فروشگاه ایستایی لازم را داشته باشد.

تمامی موارد یاد شده بسیار مهم است اما در نهایت به یک بعد قضیه پرداخته و از احساسات سخنی به میان نیامده است . هر چقدر بیشتر این تصمیم گیری ها وابسته به بازرگانان باشد احتمال موفقیت برای کسب مجوز ابداع و نوآوری کمتر خواهد شد" دنیای امروز از تمام رسانه های موجود مثل تلویزیون و مجلات برای جلب نظر ما و رسیدن به خواسته های ما بهره می گیرد در حالی که خواسته های ما به خود این رسانه ها تبدیل شده و از محصول واقعی دور شده است . یعنی وقتی چیزی را مصرف می کنید در واقع مشغول صرف تصویر یا تصور آن هستید نه خود محصول , با این همه بسته بندی می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد یک میل یا خواسته جدید در مشتری بازی کند . امروزه همه مردم با رسانه های گروهی آشنایی دارند و همه هم می دانند که با توجه به تبلیغات آنهاست که اقدام به خرید می کنند.

چاپ جعبه متالایز

کاغذ و مقوایی که در صنعت بسته بندی کاربرد دارد به دسته های زیر تقسیم می شود :

مقوای پشت طوسی : این نوع کاغذ که عمودتا برای بسته بندی با چاپ افست استفاده می شود مشتمل بر لایه سلولزی ضخیم خاکستری رنگی است که یک وجه آن سفید بوده و گلاسه است. وجه سفید این مقوا برای چاپ استفاده می شود.

مقوای بافت دار : این نوع مقوا که معمولا کاربرد های تزیینی دارد در طیف وسیعی از بافت ها و مواد تولید می شود و تکنیک های مختلف چاپ از جمله افست و سیلک اسکرین با آن سازگار است.

کاغذ کرافت لاینر : کاغذی است که برای لایه های بیرونی و درونی مقوای کنگره دار مورد استفاده قرار می گیرد .این نوع کا غذ حداقل از ۸۰ درصد خمیر بکر و حداکثر ۲۰ درصد الیاف بازیافتی ساخته می شود .

کاغذ تست لاینر : این نوع کاغذ اغلب از بازیافت کاغذ های باطله ساخته می شود که در آن مقداری الیاف کاغذ کرافت وجود دارد. الیاف کاغذ باطله لایه اصلی کاغذ را تشکیل می دهد که رویه آن با لایه نازکی از خمیر دارای الیاف بکر پوشش داده می شود .

کاغذ کنگره ای ( فلوتینگ ) : کاغذی است که بعنوان لایه کنگره ای میانی ورق کارتن مورد استفاده قرار میگیرد و باعث استحکام آن می گردد.

کارتن بسته بندی عمومی : به گنجایه ای اطلاق می شود که برای ترابری انواع متنوعی از کالا ها در تجارت مناسب بوده و کاربرد دارد. یادآوریترابری کالاهای خطرناک و بسته بندی آنها باید مطابق با نظامنامه و ویژگیهای محصول باشد

چاپ گراوور در بسته بندی

امروزه شیوه چاپ روتوگراوور، به عنوان یکی از موثر ترین و پرکاربردترین شیوه ها در چاپ کارهای پرتیراژ و نیز در بسته بندی های انعطاف پذیر, محسوب میگردد. در این شیوه که از انواع چاپ های گود است، تصویر تسط پلیتی منتقل می شود که با استفاده از خطوط متقاطع بر روی آن نگاشت یافته است. دوام سیلندر های چاپ، افزایش دقت در نگاشت سطح سیلندر، کیفیت چاپ بالا و قابل تکرار در نمونه های مختلف چاپ شده، و سرعت چاپ، از جمله پارامتر های مثبت این روش است لیکن قیمت نسبتا بالا و زمان نسبتا طولانی تهیه سیلندر ها, به عنوان عوامل منفی این شیوه قابل ذکر می باشند. در طراحی برای چاپ با شیوه گراوور, بهتر است که کلیه خطوط و کادر های باریک ، توسط یک رنگی تخت ایجاد شود زیرا انطباق (رجیستر کردن) دو ، سه و یا چهار رنگ برای این خطوط، ممکن است با اشکال مواجه شود.همچنین بهتر است حروف با اندازه حداقل ده پوینت نوشته شوند. این نکته در ارتباط با خطوط بارکد نیز مصداق می یابد. بدین معنا که جهت جلوگیری از عدم انطباق رنگ های مختلف، که سبب ایجاد اشکال در دستگاه علامت خوان میگردد، بهتر است از یک رنگ جهت  ثبت خطوط و اعداد بارکد استفاده شود. بنابراین یکی از مواردی که میتواند به شناسایی شیوه چاپ بکار رفته کمک نماید، توجه به کیفیت خطوط بارکد مندرج بر روی بسته بندی است.

بسته بندی پاکتی

بسته بندی پاکتی به عنوان بسته بندی اولیه و ثانویه و در حوزه های مختلف کاربردی و تزیینی ، مورد استفاده قرار میگرد

در بررسی روند ایجاد بسته بندی پاکتی ، مطابق با دیاگرام زیر ، میتوان مراحل زیر را برشمرد:

الف- شکل دهی لوله ای رول کاغذ

ب- برش کناره ها

ج- شکل دهی و چسب زنی کناره ها به یکدیگر ، جهت ایجاد کف پاکت

د- فشردن اتصالات چسب خورده و در نهایت ، لفاف بندی پاکت ها با باریکه کاغذی.

طراحی بسته بندی

صنایع بسته بندی

بسته بندی غذایی

بسته بندی مواد غذایی

اگر چه تعداد زیادی از مسائل فناوری مربوط به استفاده از مواد پلاستیکی در بسته بندی مواد غذایی از جمله مشکلاتی هستند که کلا به صنعت بسته بندی مربوط می شوند ولی برخی از مسائل مربوط به طبیعت ماده به کار رفته در بسته بندی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند . موفقیت کاربرد پلاستیک ها در بسته بندی نیاز به همکاری تولیدکنندگان موادغذایی ، سازندگان انواع پلاستیک ها ، طراحان ودر نهایت مصرف کنندگان دارد. ملاحظات اقتصادی محدودیت های بیشتری را اعمال می کند ، چرا که مصرف کنندگان صرفا به دنبال کیفیت محصول هستند تا بسته بندی آنها .

بسته بندی حبوبات

چاپ و بسته بندی

صنعت بسته بندی

بسته بندی خشکبار

بسته‌بندي به عنوان يك ابزار كارآمد سالهاست كه مورد  نظر كارشناسان علم بازاريابي قرار گرفته است. استفاده از انواع مختلف بسته بندي ضمن اينكه قابليت نگهداري بهتري را به كالا مي‌بخشد در كسب سهم بالاتري از بازار براي كالاي مورد نظر نيز مؤثر است.

نظريه پردازان بازاريابي ، دو نقش مهم براي بسته بندي متصور هستند كه عبارتند از نقش Protective و نقش Promotive . چنانكه از واژه به كار گرفته شده براي اين نقش ها نيز برمي‌ايد نقش نخست به وجه نگهداري و دوام حاصل از بسته بندي و نقش دوم به جنبه آگاهي دهنده و پيش برنده بسته بندي اشاره دارد.

از ديگر سو توجه ناكافي به موازين بسته بندي بهداشتي موجب گشته است كه محصولات مختلف غذايي كشور و خصوصا خشكبار توليدي ايران عليرغم دارا بودن كيفيت بسيار خوب در بدو توليد به دليل پيدايش پاره اي آلودگي‌هاي ثانويه نتوانند به بازارهاي جهاني راه يافته و راه را براي افزايش سطح توليد داخلي هموار نمايند. بديهي است با اجراي طرح هاي فرآوري و بسته بندي بهداشتي ، محصولات غذايي توليدي كشور ، قابليت رقابت با محصولات مشابه خارجي را در بازارهاي جهاني خواهند داشت.

همچنين با توجه به بازار تقاضاي مطلوب داخلي براي انواع خشكبار و آجيل ، لزوم توجه بيشتر به بسته بندي اين مواد به منظور افزايش سهولت دسترسي ( عرضه ) و نگهداري مشخص‌تر مي‌شود. ضمن اينكه پرداختن به اين موضوع داراي توجيه مناسب اقتصادي بوده و با اجراي اين طرح ، مي‌توان بستر مناسبي را براي اشتغال نيروهاي ماهر و نيمه ماهر فراهم آورد كه با توجه به ماهيت صنايع غذايي بانوان مي‌توانند سهم بسزايي در آن داشته باشند.

بسته بندی محصولات

بسته بندی شکلات

بسته بندی کادو

بسته بندی صنعتی

بسته بندی غذا

بسته بندی صنایع دستی

بسته بندی در خانه

بسته بندی زعفران

بسته بندی چای

بسته بندی خرما

بسته بندی محصولات کشاورزی

بسته بندی آرایشی و بهداشتی 

بسته بندی های آرایشی و بهداشتی در سراسر دنیا در حال افزایش است و مردم توجه ویژه ای به ظاهر و آرایش خود می دهند. بیشترین تقاضا برای تولیدات ارایشی در بین افراد مسن وافراد ثروتمند دیده می شود. که می خواهند به وسیله آرایش جوان بمانند.