بسته بندی فیزیکی در قلمرو دیجیتال Physical packaging in the digital domain

جایگاه بسته بندی کاغذی و مقوایی
جایگاه بسته بندی کاغذی و مقوایی در عصر پتروشیمی
۱۳۹۶-۱۰-۱۰
دستگاه چاپ دیجیتال DURST Tau 330
دستگاه چاپ دیجیتال DURST Tau 330
۱۳۹۶-۱۰-۱۵
Show all

بسته بندی فیزیکی در قلمرو دیجیتال Physical packaging in the digital domain

بسته بندی فیزیکی در قلمرو دیجیتال

بسته بندی فیزیکی در قلمرو دیجیتال

در این دوران که تکنولوژی های جدید به تمام زوایای زندگی بشر رسوخ کرده ، صنعت بسته بندی نیز از این قافله عقب نمانده و مردم هم به دنبال تکنولوژی جدید بر روی کالاهای بسته بندی خود هستند. به گفته کارشناسان بسته بندی باید همچون یک سنگ محک برای ارزیابی میزان فعالیت و درگیر شدن مصرف کننده عمل کند. اگر چه تجارت الکترونیک در حال رشد است، ولی اخیرا بیش تر خریدها همچون گذشته در فروشگاه های فیزیکی انجام می شود. به همین دلیل بسته بندی همچنان یک ابزار مهم برای جلب توجه مصرف کننده است. با این حال در عصر دیجیتال ، به برندها توصیه می شود که به طراحی بسته هایی بپردازند که می توانند با مشتری ها به صورت ویژه تعامل برقرار کنند و فاصله بین دنیای فیزیکی و آنلاین را از بین ببرند.

بر اساس سخنرانی مدیر شرکت سگمارکتینگ (SEG Marketing) چاپ دیجیتال چنین کاری را ممکن کرده است. چرا که برندها در حال حاضر می توانند کدهای دیجیتال سفارشی را بر روی هر محصولی که تولید می کنند ، چاپ کنند. این کدها را می توان با گوشی های هوشمند اسکن کرد و به این ترتیب مصرف کننده می تواند تجربه خود از یک محصول و یا برند ویژه را کنترل کند و با بقیه به اشتراک بگذارد. به همین منظور به سخنرانی رافی آلبو (Rafi Albo) مالک شرکت سگمارکتینگ (SEG Marketing) می رویم. در دومین اجلاس سران بست ه بندی دیجیتال رافی آلبو که در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۷ در پونته وندرا در ایلت فلوریدای آمریکا ایراد کرد گفت که چطور شرکتش بسته بندی فیزیکی را با دنیای دیجیتال مرتبط کرده و نقشی که چاپ دیجیتال در این معادله بازی کند، چیست او گفت که ما به این نتیجه رسیدیدم که یافتن راه های جدید بسته بندی که تامین کننده نیازهای یک مصرف کننده باشد برای مشتری ها در مورد تجربیات دیجیتالی و فیزیکی می تواند منجر به فرصت های مفید و سودمندی برای آن برند باشد.

بسته بندی سفارشی ( شخصی سازی شده) بواسطه واقعیت افزوده

رافی آلبو یک عنوان شامپوی کوک را نشان می دهد و توضیح می دهد که برای مثال یکی از والدین یک بطری شامپوی کودک را برای فرزند خود خریداری می کند این بسته بندی باید متناسب با علایق کودک باشد و کودک به استفاده از آن تمایل دارد. چاپ دیجیتال در بعضی موارد برای شخصی سازی کالای مورد نظر خریداری شده، میتواند به شما کمک کند. اما این عمل یعنی چاپ دیجیتال بر روی یک کالا ممکن است چالش لجستیکی برا آن برند به وجود آورد چرا که بایستی بارکدهای ( سفارشی) شخصی شده را بایستی به خط تولید خود اضافه کند  اگرچه با استفاده از یک برنامه بر روی تلفن هوشمند به نام آریلین (Arilyn) هم این کار میتواند به اجرا درآید.

رافی آلبو به حاضرین در جلسه نشان داد که بسته بندی شخصی (سفارشی) چطور با دنیای دیجیتال ارتباط برقرار می کند وی اینطور ادامه داد که یکی از والدین می تواند یکی بطری شامپو را خریداری کرده و عکس دختر یا پسرشان را برای چاپ دیجیتال بر روی شامپو برای بارکد به شرکت بفرستد و شرکت آن را چاپ کرده و برای فرستنده ارسال کند. والدین می توانند عکس فرزند خود را با تلفن هوشمند خود اسکن کنند در نمونه ای که رافی آلبو به حاضرین در سران دیجیتال نشان داد شخصیت وودی woody  ( قهرمان فیلم داستان اسباب بازی بر روی بارکد چاپ شده و سپس نمونه دیجیتالی آن بر روی صفحه نمایش تلفن هوشمند آلبو به صورت ویدیویی شخصی و نیز به صورت صوتی ظاهر شد در ضمن آلبو توضیح داد که متاسفانه ۹۸ تا ۹۹ درصد بارکدهایی را که شما می خواهید چاپ کنید ، اتصالشان به راحتی برقرار نمی شود؛ وی اظهار داشت که این بارکد تنها یک لایه است که با مقداری چسب به کالای مورد نظر وصل می شود ولی مطمئن باشید که به چیز دیگر نمی چسبد برندهای تولید کننده چنین محصولی می گویند که در صددیم که تجربیات مان را در یک زمان مناسب به مشتریانمان نشان دهیم و آنان را شگفت زده کنیم .

نمونه دیگری که آلبو به حاضرین نشان داد بازار تولید آبجو (نوشیدنی) بود. برای نمونه یک بارکد بر روی یک بطری چاپ شده بود وقتی که آن بارکد بر روی یک بطری چاپ شده بود و وقتی آن بارکد با تلفن همراه اسکن می شد یک ویدیو در یک باشگاه شبانه را نشان می داد.آلبو گفت که این فیلم می تواند چند نمونه از بهترین باشگاه های شبانه در سراسر دنیا گرفته شده باشد شرکت ما این تجربه منحصر به فرد را برای مشتریان از طریق بسته بندی فراهم می کنند.

آلبو نشان داد که چطور ناگهان محصول تولیدی  مورد نظر به صورت یک بوم نقاشی برای بیان داستانی در مورد برند مورد نظر بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود و آن برند را معرفی می کند.

واقعیت مجازی و تجربه بسته بندی

آلبو اینطور نشان داشت که علاوه بر تجربه واقعیت افزوده واقعیت مجازی هم می تواند برای تجربیات بسته بندی تاثیر بگذارد. وی در سخنرانی اش به یکسری از بارکدها اشاره کرد و گفت که وقتی این بارکدها توسط تلفن هوشمند اسکن می شوند، می توانند جزئیات مشخص شده تا تصاویر ۳۶۰ درجه از مقصد را از سراسر دنیا به گوشی های هوشمند ارسال کنند. وی سپس به حاضرین نشان داد که با یک عینک مخصوص که برای واقعیت مجازی طراحی شده است می تواند با گوشی تلفن هوشمند ارتباط برقرار کند  و در این حالت کسی که از گوشی هوشمند استفاده می کند، با دیدن تصاویری که در عینک نشان داده می شود، به طور مجازی می تواند به مقصد مورد نظر خود برسد. در این سیستم واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ترکیب شده و تحولی شگرف در صنعت بسته بندی ایجاد کرده است. شما می توانید از واقعیت مجازی برای نقل و انتقال یک فرد به مکان دیگر هم استفاده کنید . آلبو ادامه داد که علاوه بر مواردی بیان شده می توانید صاحب یک تجربه دیداری ۳۶۰ درجه بطور مجانی شوید. وی افزود، برای چاپگرهای بسته بندی ضروری است که سطح آگاهی خویش را در مورد این فناوری بالا ببرند  و از مزایای این تکنولوزی در پیشبرد کارهای شان استفاده بهنه ببرند بهتر این است که شما نمونه کارتان به مشتری هایتان نشان دهید وقتی آنها این فرآیند را مشاهده کنند احتمالا اتفاقات خوشایندی هم روی می دهد و مشتری از عملکرد شما کاملا رضایت خواهد داشت.

منبع : چاپ و نشر

بسته بندی فیزیکی
  • بسته بندی فیزیکی
5.0
محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی

کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت |
متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی |
مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *