پوستر | چاپ پوستر رنگی | طراحی پوستر انتخاباتی | تعرفه چاپ پوستر ارزان

پوستر در تعریف سالم به عنوان یک ورق مستقل که تا نمیخورد و فقط یک سمت آن چاپ میشودو گاهی سلفون میخورد و سالم ترین رسانه طراحی گرافیک است . طراحی و چاپ پوسترها جهت تبلیغات استفاده می شوند. چاپ پوسترهای رنگی در قطع ۵۰ در ۷۰ یا ۶۰ در ۴۵ انجام می شود . چاپ پوسترهای ارزان در قطع های کوچک تر کاربرد دارد

پوستر | چاپ پوستر رنگی | طراحی پوستر انتخاباتی | تعرفه چاپ پوستر ارزان

پوستر چیست ؟

پوستر در تعریف سالم به عنوان یک ورق مستقل که تا نمیخورد و فقط یک سمت آن چاپ میشود ،سالم ترین رسانه طراحی گرافیک است .
پوستر به عنوان نوعی طراح گرافیکی به مقوله نمایش و تبلیغ متعلق دارد . که در آن ضروریست تصویر و کلمات به شکل مختصر مرتبط با یک مفهوم واحد و به یادماندنی باشد .
در خیابانهای شهر های در حال گسترش اواخر سده نوزدهم پوسترها باز نمودی از زندگی اقتصادی ، اجتمایع و فرهنگی بودند و تلاش داشتند تا خریداران را به خرید کالا و مخاطبین را به برنامه های تفریحی فرا خواند هنرمندان پوستر این دوره آزادی زیبایی شناختی و جسارت خلاقانه ای را به نمایش گذاشتند که با اولین تجلیات اختراعات فناورانه در تولید و تکثیر آثار گرافکی یهمراه شد ، وقتی هنرمندان به جای افزودن حروف جاپی موجود به متن خود حروف را طراحی کردند و وقتی مسئولیت هر عنصر درون طرح را که به قصد تکثیر با ماشین آماده شده بود بر عهده گرفتند در واقع در حال تجربه چیزی بودند که بعدها به عنوان طراحی گرافیک شناخته شد .

 

پوستر را میتوان تلفیقی از هنر گرافیک و هنر تبلیغات دانست و میتوان گفت این دو هنر همواره همیشه در کنار هم حرکت کرده اند و مکمل هم هستند. طراحی و چاپ پوسترها جهت تبلیغات استفاده می شوند. چاپ پوسترهای رنگی در قطع ۵۰ در ۷۰ یا ۶۰ در ۴۵ انجام می شود . چاپ پوسترهای ارزان در قطع های کوچک تر کاربرد دارد و می توان گفت چاپ پوستر سیاه و سفید ممکن است باشد . از انجایی که چاپ پوستر ها و طراحی پوستر برای یک رویداد خاص انجام میشود ماندگاری آنها خیلی بالا نمی باشد. می توان گفت برای هر پوستر که طراحی می شود مخاطب خاصی را درگیر خودش و همراه خودش می کند.

 

هرچند که این دو در موازات و کنار هم، همواره حرکت نموده اند و مکمل یکدیگر هستند. پوسترها طراحی های گرافیکی هستند که جهت تبلیغات، طراحی و منتشر می شوند. در تعریف جزئی تر پوسترها برای اطلاع رسانی مطلب، رویداد یا موضوع خاصی به کار برده می شود و چون در زمان و مکان خاصی و برای مقصود خاصی در همان زمان و مکان طراحی می شود، اثر گذرا و ناماندگاریست. مخاطبان پوسترها عامه مردم هستند و هر پوستر طیف و گستره فراوانی از جمعیت را، مخاطب قرار می دهد.

 

پوستر تبلیغاتی چیست؟

پوستر از ابزارهای تبلیغاتی است که هر کسی میتواند برای ارائه و تبلیغ خدمات خود از آن استفاده کند و میتوان پوستر را نمایشی در نطر گرفت که در آن فونت ها و رنگ ها و عکس ها برای هدفی معلوم کنار هم چیده می شوند.

 

پوستر به دو نوع کلی تقسیم میشود:

۱- پوستری که معمولاً با اولین نظر منظور طراح کاملاً آشکار است . و با یک نظر قابل خواندن و درک است بدون آنکه نیازی به توضیح شفاهی در آن باشد . و این گونه پوسترها معمولاً دارای مطالب زیادی نیستند و معمولاً موضوعی را که قبلاً تفهیم شده است یادآوری و مرور مینماید و معمولاً فهم و درک این پوسترها نیاز به هوش و معلومات خاصی نداشته و بیشتر از طریق حواس صورت گرفته .
۲-  دسته دیگر پوسترهایی که برای خواندن و فهم آنها احتیاج به صرف قدری وقت است ولی در هر حال نیازی به توضیح شفاهی نداشته این گونه پوسترها برای جلب توجه و تشویق بینندگان به انجام کار بخصوصی مورداستفاده قرار میگیرد و تنها اختلاف آن با پوسترهای قبلی این است که فقط لازم به صرف وقت بیشتری برایدرک منظور میباشد و معمولاً دارای مطالب و تصاویر زیادی را در خود جای میدهند.

 

سایز های رایج طراحی و چاپ پوستر چه قطع هایی هستند؟

سایز رایج پوستر ۵۰ در ۷۰ می باشد. پوستر با قطع های ۱۰۰ در ۷۰ و ۶۰ در ۹۰ و ۴۵ در ۶۰ و ۳۵ در ۵۰ سانتی متر نیز چاپ می شود. گاهی نیز دیده شده است که پوستری با ابعاد ۵۰ در ۵۰ یا ۷۰ در ۷۰ سانتی متر چاپ شده است ولی چاپ پوستر با ابعاد مربع شکل معمولا به صرفه نیست زیرا مقداری از کاغذ پرت می شود.

 

پوستر خوب پوستری است که توجه خواننده را جلب کند . اطلاعات را به طور خلاصه ارائه کند . خوانندگان را به بحث در باره موضوعات تشویق کند . پوستر ،رفته رفته به یک روش مورد علاقه برای ارائه مطالب در سمینارها تبدیل میشود . معمولاً مردم با استفاده از ظاهر پوستر به هوش طراح و سلیقه او پی خواهند برد .
معمولاً ساخت پوستر تلیفیقی از اطلاعات علمی و سلیقه هنری است .
 در بعضی مواقع برای زیاد شدن جلوه پوستر و حفظ آن از آسیب های جوی ،روی آن را یکبار(ورنی) چاپ میکنند که مایع ای بی رنگ و شفاف کننده است. (یووی) مایع دیگری است که ضخامت و شفافیت آن از ورنی بیشتر و براق تر است   که در پوسترهای کاملاً لوکس از آن استفاده میشود. (یو آر) نیز از همین قبیل است و از این مواد نوع مات نیز وجود دارد که برروی بعضی از آثار لوکس چاپ می شود.

 

به طور کلی ، ساخت یک پوستر ۵ مرحله دارد :

مرحله اول : انتخاب هدف برای پوستر است ، در واقع باید از خود پرسید که انتظار دارید خوانندگان پس از دیدن پوستر شما چه پیامی را دریافت کنند . ؟
مرحله دوم :تصمیم گیری در مورد محتویات و ساختار پوستر است . در این مرحله این سوال مطرح میشود که پوستر ما درباره چیست ؟ همچنین باید عنوان های مرتبط با موضوع معین گردد تا بعداً بتوان درباره اهمیت هر کدام از این اطلاعات و موضوعات و انتخاب آنها تصمیم گیری کرد .

مرحله سوم :جمع آوری اطلاعات و تحقیق که شامل گردآوری مطالب مورد نظر در مورد موضوع و عکس ها ، مثالها و تصاویر گرافیکی دیگر هستند فرم و رنگ عناصر اصلی یک پوستر هستند .
مرحله چهارم : تهیه اتود : که یک طرح نیمه تمام میباشد و جای تمام عناصر ببصری در سطح پوستر مشخص میشود . و فقط با تغییر اندک و جابجایی کوچک که با هر اتود به فضای بهتری دست پیدا خواهیم کرد .
مرحله پنجم : اتود پیشرفته که شامل عناصر رنگ ، تصویر و فرمها نماینتر میشود و اتود به شکل واقعی نزدیکتر میشود.

 

در چیدمان یک پوستر باید به چه نکاتی توجه کرد؟

عنوان پوستر: که معمولا باید از فاصله ۴۵ الی ۶ متری خوانده شود و در هر کجا که ممکن باشد بهتر است از اختصارات استفاده کنید.درباره مکان قرارگیری عنوان معمولا قانون خاصی وجود ندارد اما اصلا قسمت وسط (بالای پوستر)یا قسمت بالا و راست بر اساس سلیقه سازنده انتخاب می شود.

قلم (font) : قلم به کار رفته در پوستر باید سالم و به راحتی قابل خواندن باشد که معمولا برای عنوان از قلم توپر(بلد) استفاده می کنیم ولی در عوامل فرعی تر از قلم باریک تر استفاده می شود.


چند نکته مهم در رابطه با پوستر :

پوستر یک نمایش تصویری است پس با سخت گیری تمام متن پوستر را ویرایش کنید . و همه مطالب نامربوط به مطالب مورد تاکید در پوستر را بردارید .
در صورت شک ، متن را از نو عبارت بندی کرده اضافات را حذف کنید .
– در نظر داشته باشید که پوستر یک گزارش نیست بنابراین نیازی به جزئیات اضافی نیست.
– معمولا اگر با نگاه به یک پوستر متوجه شدید که ۲۰% از پوستر را متن و ۴۰% انرا مطالب گرافیکی و ۴۰% آن را فضای خالی اشغال کرده کار خوب انجام شده .
– معمولاً نوشته های فرعی تر یک پوستر از فاصله ۲الی ۳ متری به راحتی قابل خواندن باشد.

همراه به خاطر داشته باشید که مردم ابتدا به صورت گذرا از کنار پوستر شما رد میشوند و فقط به عنوان پوستر به عکس های آن نگاه میکنند و سپس در صورتی که توجهشان جلب شود به مطالعه بقیه مطالب پوستر می پردازند .

طراحی پوستر با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری و پرینت گرفتن آن بر روی یک قطعه کاغذ یا مقوا انجام میگیرد.

از نرم افزارهای  Pawer Point و Page maker ، Corel Draw ، Photoshop میتوان برای طراحی پوستر استفاده کرد.


همچنین طراح با موضوع مورد تبلیغ ،روان شناسی اجتماعی و اینکه چه گروهی و در چه سطحی از فرهنگ مخاطب پوستر هستند در رابطه مستقیم است و فکر اینکه چه گروهی و فرهنگی مخاطب پوستر است در طراحی تاثیربسزایی داشته .
به عنوان مثال تبلیغ و یک پوتر در یکی از روستاهای دور افتاده میتواند مخاطب خوبی برای پوستر کامپیوتر اپل  باشد .

بدین ترتیب در نظر داشته باشید که هر نقش و شکلی نسبت به شکل و فضایی که پیرامونش میباشد جلوه و معنی خاص پیدا میکند که آن ناشی از مجموعه ای فعل و انفعالات و نیروهای بصری است در نتیجه هر واحد بصری موقعیت فضایی و جلوه و نمود خود را به واسطه روابط فعال و متقابل واحدهای تصویری پیرامون خود کسب میکند و نیروهای تصویری که از جهات مختلف ، راست و چپ ، بالا و پایین ،جلو و عقب بر آن اثر میگذارند موقعیت فضایی آنرا ایجاد میکنند . ضمناً باید اشاره کنیم که علاوه بر موارد مذکور ، رنگ با ارزش های تصویری خاص خود که دائماً تحت تاثیر و دگرگونی شرایط فضایی و تابش نور میباشد و بافت نیز بصورت موثر در مشخص کردن موقعیت فضایی و کیفیات بصری عناصر تصویری موثر هستند .

 

 انواع مختلف پوستر می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

طراحی و چاپ پوستر با موضوع ” اقتصاد و تجارت ” : ( پوسترهای فعالیت تجاری مثل  عطرها – لباس– فروش فوق العاده محصولات یک فروشگاه – تبلیغ ساعت های زنانه و مردانه …).

طراحی و چاپ پوستر با عنوان ” دعوت و فراخوان بازدید ” : ( مثل دعوت به جشنواره یا  سمینار – فعالیت هنری و…).

طراحی و چاپ پوستر با موضوع  و عناوین ” خبری ” : ( مانند طراحی پوستر با موضوع عناوین جشنواره و سمینارها و….).

طراحی و چاپ پوستر با موضوع ” آموزشی و تربیتی ” : ( مثلاٌ نمایشگاه کتاب و یا  لوازم آموزشی و کنکور و کمک آموزشی – پوستر بهداشتی و سلامتی)

طراحی و چاپ پوستر موضوع ” اطلاع رسانی” : ( کمک رسانی به مردم نیازمندد کمکم محروم و زلزله زده  – انتخابات – عناوین سیاسی – فرهنگی و…).

طراحی و چاپ پوستر با موضوع ” شناختی ” : ( مثل پوسترهای فوتبالیست ها و  بازیکنان فوتبال ، معرفی استادیوم ها ، معرفی شهرهای دیدنی و…).

طبقات اجتماعی و  نوع رنگ ، شخصیت بیننده ، فونت های  نوشتاری ، ایجاد فضا و اندازه و حتی قطع  پوستر نیز باید انتخاب شود.

در پوستر مواردی ایجاد حرکت می کنند میتوان به عنوان مثال به موارد روبرو اشاره کرد : گروه بندی عناصر موجود در پوستر ، ایجاد خطوط که چشم به سمت آنها هدایت می شود، تصاویری که حرکت را نشان می دهند و نکته مهم “تاکید” است (یعنی به عناصر تشکیل دهنده ی پوستر یک درجه اهمیت متغیر اختصاص دهیم). که این کیفیات از عوامل متعددی بدست می آیند که برخی از آنها عبارتند از :

کار بردن از فضای باز به مقدار خیلی زیاد ،  ترکیب و ایجاد یک عنصر بزرگ تر در تصویر ، استفاده از اندازه و رنگ های متضاد در ایجاد فونت ، تغییر در فونت به گونه ای که تاکید و توجه بیشتر را نشان دهد و …
طراحی پوستر را می توان اثری گفت که از تخیل طراح آغاز می شود و تا پیاده سازی تصاویر ، نقش ها و  فرم ها و رنگ و خط ها در آن ادامه پیدا می کند. اوایل پوسترها بر روی چوب طراحی میشد و شنیده ها حاکی از آن است که اولین پوستر در انگلستان و در اوایل قرن نوزدهم طراحی و چاپ شده است و در فرانسه و توسط پدر هنر پوستر ژول شره ادامه میکند و پس از جنگ جهانی دوم هنر طراحی و چاپ پوستر وارد عصر جدیدی از پیشرفت خود می شود.