لیبل های دیجیتالی کوچک، فرصت جدید بازار کار

آینده شورانگیز چاپ در پیش است
آینده شورانگیز چاپ در پیش است The awesome future is coming
۱۳۹۶-۱۰-۱۸
فرصت های بازار چاپ دیجیتال
فرصت های بازار چاپ دیجیتال Digital Printing Market Opportunities
۱۳۹۶-۱۰-۲۳
Show all

لیبل های دیجیتالی کوچک، فرصت جدید بازار کار

لیبل های دیجیتالی کوچک، فرصت جدید بازار کار

لیبل های دیجیتالی کوچک، فرصت جدید بازار کار

فرصت های تازه ای که لیبل ها در بازار ایجاد می نمایند با ظهور سیستم های دیجیتالی لیبل کوچک و در دسترس چاپگرهای بازاری فرصتی برای کند و کاو در بخش های جدید بازار خواهند یافت؟

Nessan Cleary به تحقیق در این موضوع می پردازد.

چندین سال است که لیبل ها عموما در تیراژهای طولانی تولید شده اند. البته این قضیه ماهیت بازار است؛ به خصوص در بخش خرده فروشی و کالاهای تولید . شخصی سازی به ندرت صورت می گیردو ایده ی تمرکز بر سفارش بموقع که بالاخره ناشران کتاب آن به گار گرفته اند، هنوز مشتریان را متقاعد نکرده است.

بنابراین مراحل flexography  و چاپ افست هنوز قدرت بازار را دردست داشته و همچنان تولید لیبل ها در تیراژهای کوتاه دیجیتالی به موقعیت های خاصی محدود شده است. فروش برتر در کارهای اختصاصی چاپ لیبل نیز در سلطه HP با ماشین های چاپ خاص جوهر مایع Indigo  که تغذیه رولی می باشد و رتبه دوم در این زمینه را Xeikon با مدل های غیر مرکبی تونر شبکه ای، به خود اختصاص داده است. تعداد روبه روشدی از مدل های جوهر افشان با تغذیه رولی پیشرفته نیز در بازار لیبل قدر علم کرده اند.

با این حال نسل دیگری از طراحان لیبل دیجیتالی، سیستم های کوچکتر، کم هزینه تر و با ظرفیت کمتری را عرضه کرده اند که اغلب مشابه مدل های رومیزی هستند. این نوع ماشین ها برای مشتریانی با مقتضیات مختصر لیبل مناسب است و احتمالا کاربردی برای استفاده تمام وقت ندارند. این مدل ها می توانند راهی باشند برای چاپگرهای تجاری معتبر تا، همانند پرینترهای فرمت بزرگ برای کاوش در دنیای تبلیغات و نمایش آنها بتوانند بازار جدیدی را از لحاظ اندازه تجربه کنند.

Oliver Luedtke مدیر بازریابی Jetrion برای EFI می گوید که ابعاد بازار لیبل بسیار عظیم است . وی می گوید در حدوده ۸% از لیبل ها برای تولید به وسیله چاپ دیجیتال در مورد طول تیراژ مناسب هستند که از این مقدار تنها ۶% به صورت دیجیتالی تولید می شوند، از این رو میتوان گفت فرصت رشد بسیار عظیمی در این زمینه وجود دارد. از این رو می توان اینگونه پیش بینی کرد که چهار تا هفت سال آینده بی نظیر خواهد بود.

او اشاره کرد که بازار اصلی چاپ دیجیتال لیبل در دست تولید کنندکنندگان معتبر لیبل می باشد و این گروه از تولید کنندگان، بازار و چالش های آن را می شناسند. از نظر فنی اداره این امور توسط یک چاپگر تجاری امکان پذیر است. اما سوال اینجاست که شما چگونه مدل تجاری خود را پیرامون آن بنا می کنید ؟

با این حال وی تخمین می زند که حدود ۲۰% از مشتریان Jetrion EFI، را چاپ کننده های تجاری تشکیل می دهند که هدف آنها ورود به بازار لیبل ها می باشد و حدود ۵۰  تا ۶۰% مشتریان را چاپگرهای معتبر لیبل تشکیل می دهد و الباقی صاحب مارکها هستند.

آقای Luedtke  اظهار می کند اگر بتوانید، بسته به کاری که در دست دارید، ماشین چاپ را به مدت نیمی از هر روز مشغول نگاه دارید، آنگاه این روند باید بتواند برگشت سرمایه را به دنبال داشته باشد، شروع کار با یک ماشین Jetrion  هزینه ای در حدود ۳۰۰۰۰۰ یورو را می طلبد، با این وجود بر خلاف سیستم های HP  و Xeikon، هیچ گونه هزینه ی اضافی برای Charge Click در برندارد.

در حال حاضر دو مدل از این ماشین ها موجود است، مدل جدید آن نیز بطور رسمی در نمایشگاه Labelexpo اعلام شد. آقای Luedtke به این موضوع اشاره می کند گه این مدل جدید پهن تر خواهد بود که ممکن است امکان اجرای انواع دیگری از کارها مانند تولید کاغذهای دیواری دیجیتالی را فراهم آورد.

این مدل بمنظور چاپ تک مرحله ای طراحی شده است و از هدهای چاپ Xaar 1001  به همراه Jetrion بهره می گیرد که جوهر UV Curable  خود را ذخیره می کند و با اینکه یک ماشین Roll to Roll است، بسیاری از مشتریان آن را بهمراه Diecutter  در یک خط به کار می برند، با این وجود ، دقت ثبت تغذیه کننده درآن برای کار با لیبل های استاندارد از پیش برش خورده کفایت می کند که ارزانتر نیز هست.  آقای Luedtke اینگونه بیان می کند که حد تولید بی سود و زیان این ماشین حدودا ۵۰۰۰۰ لیبل است، اما باید به این نکته اشاره کرد که برای برخی این مقدار بسیار پایین تر بوده و به اینکه شما تا چه اندازه عملیات را اتوماتیک کرده اید ، باز می گردد.

هدهای Xaar 1001 با جوهرهای UV Curved

هدهای Xaar 1001 با جوهرهای UV Curved  مورد علاقه ی طراحان برچسب قرار گرفته است؛ بطور مثال Durst  نیز در ۱۵۰ مدل، Tau خود، FFEI در Caslon و Stork Prints در مدل DSI 1210 خود از این هدها استفاده کرده اند.

FFEI Caslon  در خط تولید Nilpeter FA گنجانده شده است، که می توان آن را با جایگاه های چاپ صفحه نمایش و Flexo و واحدهای تکمیلی راه اندازی کرد.

Dotrix Modular شرکت Agfa به علت استفاده از هدهای Toshiba Tec اندکی متفاوت بوده، اما از این لحاظ که در یک بدنه Flexo Printing/Finishing گنجانده شده است، اساسا عملکردی بسیار مشابه دارد. واحد Dotrix  می تواند بر روی وب های ۶۵۰ میلیمتری چاپ کند، که از رقبای خود پهن تر است.

Epson ترکیب بندی متفاوتی را برای ماشین چاپ لیبل عریض ۳۳۰ میلیمتری خود برگزیده است، که پس از سال ها حضور به عنوان نمونه اولیه در نمایشگاه های مختلف ، بالاخره در سال گذشته به طور رسمی در نمایشگاه Ipex تحت عنوان Surepress 1033A عرضه شد

این ماشین reel-fed  بوده اما در آن از یک روش اسکن هد چاپی خاص استفاده شده است که نقاط اشتراک بیشتری با چاپگر Flatbed دارد. به جای روش تک مرحله ای در چاپگرهای رقیب، این روش وب را متوقف کرده و یک طول کامل از لیبلها را چاپ می کند و سپس وب را جلو برده و به چاپ بخش بعدی می پردازد ، این پروسه به همین ترتیب ادامه می یابد. همچنین در این ماشین های جوهر های پیگمنتی آبی منحصر به فردی به کار گرفته شده است.

فرصت های تجاری

ماشین هایی که تاکنون در اینجا معرفی آنها پرداختیم به یک سرمایه گذاری چند صد هزار پوندی نیاز دارند، بنابریاین قبل از در نظر گرفتن این ماشین ها باید از برگشت قطعی سرمایه مطمئن شوید اما گزینه های ارزانتری نیز وجود دارند که یک چاپ گر تجاری می تواند در بازار در حال رشد لیبل بخت خود را بیازماید .

شرکت آمریکایی Primera  یک چاپگر لیبل کاربردی را با نام CX1200e ساخته است. Robert Knox سرپرست مدیریت نمایندگی بریتانیایی Ktec ، می گوید که او معمولا ماشین های چاپ لیبل را مستقیما به چاپ کننده های لیبل با مصرف کنندگان نهایی می فروشد، اما با این وجود قطعا فرصت هایی نیز برای یک چاپگر تجاری وجود دارد.

CX1200e یک چاپگر لیزری CMYK، با کیفیت تصویر ۲۴۰۰Dpi در سرعت ۵ متر در دقیقه است. این مدل بر روی لیبل های چسبدار عملیات چاپ را انجام دهد که در برگیرنده مواد بدون پوشش هستند.

آقای Knox  می گوید که این دستگاه می تواند تا تعداد ۲۰۰۰۰ لیبل را چاپ نماید اما تا تیراژ ۵۰۰۰ نسخه ، میتوان با آن رقابت کرد، با این وجود وی به این نکته نیز اشاره می کند که حقیقتا بسیاری از کاربردها از تعداد زیادی اعمال کوچکتر تشکیل شده اندف مانند شرکت تولید مربای محلی که ممکن است چندین طعم متفاوت از مربا را تولید کند و تنها به چند هزار برچسب برای هر یک در هر نوبت نیازمند است.

این عمل با یک سیستم نهایی FX1200e تکمیل شده است. این سیتم می تواند با در اختیار گرفتن یک غلتک، وب را به سه غلتک مجزا تقسیم و جداسازی کند که سپس می توان آن را برای انتقال به ابتدا برگزداند و آماده کرد.

قیمت CX1200e در حدود ۲۰۰۰۰ یورو است، در حالی که سیستم تکمیلی، ۴۵۰۰۰ یوروی دیگر هزینه بر می دارد. هیچ گونه هزینه اضافی جهت Click Charge وجود نداشته و آقای Knox اینگونه مطرح می کند که این مدل از ماشین ها با اندازه کافی مقاوم تشخیص داده شده اند و تنها به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند. این چاپگر به همراه یک کامپیوتر و نرم افزار مجزا تحویل داده می شود که کاربر را قادر می سازد تا عناصر و المان های مورد نظر طراحی یک لیبل ، جستجو و ارسال کند. این نرم افزار شامل یک قابلیت نیز هست که طرح را بر روی غلتک می اندازد؛ همچنین قابلیت محاسبه هزینه چاپ هر برچسب را نیز دارد.

Primera چاپگر رومیزی Lx900 را نیز تولید کرده است، که البته این چاپگر به طور عمده برای مصرف کنندگان نهایی طراحی شده است.

شرکت Ktec رنگ VIP به شماره VP485 را برای غلتک های از پیش برش داده شده به فروش می رساند. که تنها ۲۵۰۰ یورو قیمت داشته و در تعدادی از چاپگرهای لیبل برای تیراژ پایین مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین تعدادی از گزینه های موجود ، از هدهای چاپ جوهر افشان MEMJET استفاده می کنند. این چاپگرها در استرالیا ساخته شده و امتیاز آن به چندین شرکت سازنده چاپگر در سراسر جهان به خصوص در زمینه لیبل داده شده است. علیرقم نیاز به اتصال چندین هد به یکدیگر یک هد به تنهایی ۲۱۰ میلیمتر پهنا دارد.

Roy Burton مدیر عامل Imperssion Technology Europe که Memjet based Rapid Range را می فروشد می گوید که رویکرد شرکت صنعت معمول Flexo برای تیراژ کوتاه و قابلیتهای رنگی و نیز صاحبان مارک های تجاری بوده است، اما تاکنون علاقه اندکی از سوی چاپگرهای تجاری متوجه آن شده است.

وی افزود : ما فکر می کنیم که در حود ۳۰۰۰۰ بچسب تعداد قطع برای Flexo است، اما باید تعداد رنگ ها و پلات های مورد استفاده را نیز در نظر گرفت.

دو مدل از این ماشین ها موجود است؛ Rapid X1 و Rapid X2، آقای برتون می گوید هدها برای ۳۰۰۰۰ برگه A4 یعنی حدودا ۹۰۰۰ متر خطی تضمین شده ، جایگزنی ، ساده و ظاهرا به نسبت کم هزینه است.

در هدهای Memjet از جوهر آبی (محلول در آب) به همراه یک ست CMYK استفاده می شود. آنها بر روی برگه های خام اولیه از پیش برش داده شده عملیات چاپ را انجام می دهند، که با یک پوشش پذیرای جوهرافشان بهترین عملکرد را به دنبال خواهند داشت. این دستگاه ها با ۱۸۰۰ وضوح تصویر ۱۶۰۰ Dpi در ۹ متر در دقیقه و یا ۸۰۰×۱۶۰۰ در ۱۸ متر در دقیقه چاپ می کنند.

شرکت سیستم های پستی و ارسالی با نام اختصاری AMS، یک ماشین مجازی را تحت عنوان SpeedStar 3000 می فروشد که این دستگاه نیز از جوهرها و هدهای چاپ Memjet استفاده می کند. عملکرد آن مشابه ماشین های Rapid  بوده ، اما SpeedStar با قیمت ۸۴۵۰  یورو ارزانتر است، با این حال جوهرآن گرانتر است. AMS  می تواند بک واحد جمع کننده رول نیز باشد که آن را همراهی می کند.

همچنین AMS یک چاپگر Memjet  برش دهنده صفحه M1 را نیز به قیمت ۱۲۹۵۰ یورو به فروش می رساند. با این وجود مدیر عامل شرکت (Kevin McPheat) اظهار می دارد که این دستگاه در واقع یک چاپگر پاکت است که با این حال توانای تولید لیبل های صفحه ی A4  را دارد. وی افزود: هر دونوع از چاپگرهای Memjet هزینه ی جوهر مصرفی را پس از اولین چاپ به شما می دهد تا بتوانید هزینه ی عملیات خود را به دست آوردید.

جایگزین هایی با قطع عریض

گزینه دیگر استفاده از یک چاپگر قطع عریض خواهد بود. تعدادی از کمپانی ها، از جمله Mimaki و Roland ماشین های منسجمی از چاپگر و برش را ساخته اند که قابلیت چاپ و برش قالبی برچسب ها را بر روی یک دستگاه دارند. این ایده از این جهت سومدمند است که اگر خواسته باشید تنها در بازار قدم نهاده و توانایی خود در فروش لیبل ها به عنوان یکی از خدمات اضافی را بیازمایید، آنگاه این ماشین ها را می توان برای چاپ پوسترها و چاپ بنر و مواردی از مواد فروشی به کار برده ، بدون آنکه مجبور باشید هزینه یک چاپگر مخصوص برچسب را از نظر اقتصادی توجیه کنید .

هردو سازنده کم و بیش از همان هدهای Epson استفاده کرده و قابلیت های مشابهی را عرضه می کنند؛ از جمله جوهر های متالیک در برخی مدل های جوهر با حلال سبک و جوهر های UV curing در مدل های دیگر .

مدیر بازرگانی در نمایندگی بریتانیایی شرکت Mimaki به نام Hybrid می گوید شما می توانید صفحه را برش قالبی داده و سپس لیبل ها را Kiss Cut  کنید و افزود ما فقط از وینیل استاندارد چسب دار و ماندگار در فضای باز استفاده می کنیم . شما می توانید یک Mimaki  ۲۴ اینچی به نام ۶۰-cvj30 را به قیمت حدودا ۸۰۰۰ یورو خریداری کنید ، با ای نحال برای ایجاد و طراحی برچسب ها به یک نرم افزار مانند Signlab نیز نیاز خواهید داشت.

بنابر این با جمع بندی انجام شده می توان گفت گزینه های انتخابی متعددی برای هر چاپ کننده علاقمند به پیگیری بازار برچسب وجود دارد. مسلما با توجه به تعداد کمپانی هایی که اکنون در این بخش جمع شده اند، فرصت خوبی در بازار وجود دارد. و مانند همیشه راهکار اصلی در توانایی برقراری ارتباط بین مدل فروش و تجارت کنونی نهفته است، که باید کمابیش ساده باشد، بویژه اگر یک سیستم شبکه ای چاپ باشد.

منبع : دنیای چاپ

لیبل های دیجیتالی کوچک، فرصت جدید بازار کار
  • لیبل های دیجیتالی کوچک، فرصت جدید بازار کار
5.0

خلاصه

بنابراین مراحل flexography و چاپ افست هنوز قدرت بازار را دردست داشته و همچنان تولید لیبل ها در تیراژهای کوتاه دیجیتالی به موقعیت های خاصی محدود شده است. فروش برتر در کارهای اختصاصی چاپ لیبل نیز در سلطه HP با ماشین های چاپ خاص جوهر مایع Indigo که تغذیه رولی می باشد و رتبه دوم در این زمینه را Xeikon با مدل های غیر مرکبی تونر شبکه ای، به خود اختصاص داده است. تعداد روبه روشدی از مدل های جوهر افشان با تغذیه رولی پیشرفته نیز در بازار لیبل قدر علم کرده اند.

درحال ارسال
امتیاز کاربر 5 (1 رای)
امتیاز نظرات 0 (0 بازدید مجدد)
محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی

کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت |
متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی |
مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال ارسال