ترام در چاپ چیست و انواع آن کدام است ؟

0

ترام در واقع کوچکترین جزء یک کار چاپی می باشد که باعث ایجاد یک تصویر رنگی بسیار ظریف می گردد. به نقاط ریز که روی سطح فیلم لیتوگرافی و یا زینک چاپ می شود که بسته به شدت آنها سایه روشن در تصویر ایجاد می‌شود ترام می‌گویند. در واقع ترام کوچکترین واحد قابل شمارش تصویر است که می‌توان بر روی تصویر مشاهده نمود که معمولاً به شکل مربع می‌باشند که با بزرگی و کوچکی خود ایجاد سایه روشن می‌نمایند.

ترام عنصری حیاتی در انواع و اقسام چاپ محسوب می شود در واقع هر جا که قصد ثبت تصویر یا نوشته ای را به شکل رنگی یا تن‌های خاکستری دارید، وجود ترام الزامی است، تا همنشینی رنگ های اصلی CMYK به درستی کار خود را انجام دهند.

ترام در واقع کوچکترین جزء یک کار جایی است، به گونه ای که وجود آن باعث می شود که یک تصویر رنگی، لطافت و وضوح خود را به خوبی نمایان کند .

با تقسیم کردن یک نقطه از یک تصویر به نقاط کوچکتر می‌شود انواع درصدهای خاکستری از صفر تا صد را به دست آورد که صفر آن همان سفیدی کاغذ و صد آن رنگ مرکب می‌باشد. هرچه قدر میزان سفیدی کاغذ کمتر باشد یعنی نقاطی که مرکب روی آن ها است بیشتر باشد بیننده درصد خاکستری بیشتری را می‌بیند.

کاربرد ترام در صنعت چاپ چیست؟

در صنعت چاپ معمولاً از مد رنگی cmyk استفاده می‌شود که متشکل از چهار رنگ اصلی است. با ترکیب مقدار خاصی از هر کدام از این رنگ‌ها رنگ جدیدی به دست می‌آید.

در چاپ‌های رنگی و چاپ‌های که در طیف رنگی خاکستری چاپ می‌شوند باید رنگ‌ها طوری روی هم قرار گیرند که تصویر به وجود آمده کیفیت و وضوح خود را حفظ کند. در واقع می‌توانیم بگوییم ترام کوچک‌ترین بخش چاپ است که باعث می‌شود رنگ‌ها طوری روی هم قرار گیرند که طرح یا متن موردنظر به بهترین شکل ممکن چاپ شود.

ترام‌ها کاربردهای بسیار مهمی در صنعت چاپ دارند و بدون استفاده از آن‌ها نمی‌توان چاپ با کیفیتی را انجام داد. در واقع می‌توانیم بگوییم که ترام‌ها کوچک‌ترین قسمت در یک تصویر یا طرح رنگی چاپ شده است. این نقاط کوچک همان ترام‌ها هستند که باعث ایجاد یک تصویر کلی می‌شوند.

ترام چه کاربردهایی دارد ؟

تصاویری که روی کاغذ چاپ می‌شوند از کنار هم قرار گرفتن اجزای بسیار کوچکی به نام ترام تشکیل می‌شود. ترام کوچک‌ترین بخش در چاپ است. برای اینکه یک تصویر یا طرح با وضوح بالایی چاپ شود باید ترام‌ها با تراکم بسیار زیادی در کنار هم قرار بگیرند. اگر با ذربین به یک عکس چاپ شده نگاه گنید متوجه تعدادی نقطه‌های ریز خواهید شد که با ترتیب خاصی در کنار هم قرار گرفته‌اند و در آخر باعث به وجود آمدن تصویر شده‌اند.

برای اینکه با ساختار و نحوه عملکرد ترام‌ها بهتر آشنا شوید می‌توانید به بافت یک فرش یا قالی بافته شده توجه کنید. همان طور که مشاهده می‌شود یک فرش یا قالی از تعداد بسیار زیادی گره تشکیل شده است. این گره‌ها با نظم و ترتیب خاصی کنار هم قرار می‌گیرند و در آخر باعث به وجود آمدن طرح‌های زیبا روی فرش یا قالی می‌شوند.

ترام‌ها نیز دقیقاً به همین شکل باعث ایجاد تصاویر می‌شوند. کیفیت و وضوح تصاویر چاپ شده به شدت به این نقاط ریز بستگی دارند. لازم به ذکر است که این نقاط دارای شکل‌های هندسی متنوعی هستند.

اشکال مختلف ترام چه کاربردی دارند؟

همانطور که به آن اشاره کردیم ترام‌ها در اشکال مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به کمک این نقاط ریز می‌توان ظرافت و کیفیت را روی تصاویر چاپ شده ایجاد کرد. نوع ترام انتخاب شده به جنس کاغذ بستگی دارد به طوری که روی کاغذهای که بافتی نرم دارند بیشتر از ترام‌های کوچک و ظریف استفاده می‌شود. در حالی برای چاپ روی کاغذهای که ظاهری خشن دارند بهتر است از ترام‌های درشت‌تر استفاده شود.

موردی که در چاپخانه‌ها به آن توجه خاصی نمی‌شود نوع ترام است. در حالی که انتخاب ترام مناسب می‌تواند کیفیت و وضوح تصاویر و طرح‌های چاپ شده را افزایش دهد. در روش‌های چاپی باید به شکل این نقاط ریز توجه زیادی شود معمولاً در چاپ افست از ترام‌های به شکل مربع استفاده می‌شود.

این ترام‌ها به صورت بهتر و واضح‌تر دیده می‌شوند. این درحالی است که برای چاپ تصاویر پرتره بهترین گزینه استفاده از ترام‌های به شکل بیضی است. این نقاط از ظرافت خاصی برخوردار هستند و به همین دلیل می‌توانند پرتره مورد نظر را با زیبایی و کیفیت بهتری چاپ کنند. لازم به ذکر است که در روش چاپ افست ترام‌های که روی زینک قرار دارند در نقاط سفید کوچک‌تر از نقاط سیاه هستند. در حالی که در روش چاپ هلیوگراور اندازه ترام‌ها در همه نقاط به یک اندازه است.

انواع اشکال ترام کدام‌ها هستند؟

ترام‌ها از لحاظ شکل ظاهری انواع مختلفی دارند و از هر کدام از آنها برای کاربرد خاصی استفاده می‌شود. ترام‌ها از لحاظ شکل ظاهری به چهار دسته مختلف تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

ترام منظم: ترام‌های که دارای شکل یکسانی هستند و فاصله بین آن‌ها در سراسر تصویر مساوی است در دسته ترام‌های منظم قرار می‌گیرند. اندازه ترام‌های این دسته متفاوت است و ترام‌ها در سراسر تصویر به یک اندازه نیستند.

ترام غیر منظم ۱: ترام‌های که در این دسته قرار دارند دارای سایز و شکل یکسانی هستند؛ اما فاصله بین آن‌ها در سراسر تصویر برابر نیست.

ترام غیر منظم ۲: ترام‌های این دسته دارای شکلی یکسان با اندازه و فاصله متغییر هستند. به عبارتی دیگر می‌توانیم بگوییم که فاصله بین ترام‌های این دسته در سراسر تصویر متفاوت است.

ترام غیر منظم ۳: ترام‌های که در این دسته قرار گرفته اند از لحاظ شکل ظاهری، فاصله بین ترام و اندازه باهم متفاوت هستند.

برای اینکه یک تصویر یا طرح با وضوح بالایی چاپ شود باید ترام‌ها با تراکم بسیار زیادی در کنار هم قرار بگیرند.

زاویه ترام چیست؟

زاویه ترام یکی دیگر از نکات مهمی است که باید هنگام چاپ تصاویر مختلف به آن توجه شود. در واقع برای اینکه تصاویر با وضوح خوبی چاپ شوند باید ترام گذاری با زاویه‌های مناسبی انجام شود. در کارهای چاپی معمولاً از مد رنگی CMYK استفاده می‌شود. اگر زاویه ترام همه این رنگ‌ها یکی باشد خروجی چاپ از کیفیت خوبی برخوردار نخواهد بود. به همین دلیل از زاویه ترام استفاده می‌شود تا همنشینی رنگ‌ها در کنار هم به خوبی انجام شود.

هر کدام از رنگ‌های که در این مد رنگی به کار رفته‌اند باید با زاویه مشخصی چاپ شود. در صورتی که اختلاف زاویه بین دو ترام کمتر از ۳۰ درجه باشد حلت پیچازی در چاپ رخ می‌دهد. در این حالت رنگ‌های چاپ شده زیبایی و لطافت خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل هنگام چاپ باید به زاویه ترام‌ها نیز توجه ویژه‌ای شود. به طور کلی با توجه به اعصاب بینایی و قوانینی که در این حوزه وجود دارد بهترین درجه برای چاپ هر رنگ به صورت C=15 M=75 Y=0 K=45  است.

کاربرد ترام در صنعت چاپ کجاست ؟

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که ترام کوچک‌ترین بخش از یک طرح رنگی یا خاکستری چاپ شده است. ترام‌ها تأثیر بسیار زیادی بر روی وضوح و کیفیت تصاویر دارند به همین دلیل در چاپخانه‌ها حتماً باید به آن‌ها توجه شود. این عناصر کوچک دارای اشکال هندسی متنوعی هستند که هر کدام از آن‌ها دارای یک‌سری ویژگی هستند. در چاپ افست بیشتر از ترام‌های بیضی‌شکل استفاده می‌شود. زیرا این ترام‌ها ظرافت و کیفیت خوبی به خروجی چاپ می‌دهند. برای چاپ پرتره بهتر است از ترام‌های مربعی‌شکل استفاده شود.

ترام چیست ؟

ترام چیست ؟

ترام عبــارت از کوچکترین واحد قابــل تمییز تصویر اســت که بتوان آن را برروی تصویر چاپ شده مشاهده نمــود. ترام ها در چاپ همچون گــره در تار و پود پارچه یا قالی موجب پدیدار شدن تصویر میگردند. به عبارت دیگر در یک تصویر سیاه و سفید، شبیه سازی و بازنمایی سایه روشــن های خاکستری، با چاپ شــماری از دات ها یا نقــاط کوچک و بزرگ انجــام میگیرد. این نقاط کوچک با فواصل منظم دریک ســاختار شبکهای چیده میشــوند که به آن شــبکه ترام یا ترام گفته میشود.

وقتی به وسیله یک ذره بین یک قطعه عکس و یک تصویر چاپ شده از نزدیک نگاه کنیم متوجه تفاوت در ساختار تصویر فتویی و یک کار چاپی خواهیم شد. در عکس فتویی ما هیچ وقت نقاط کوچک ثابل وضوح را که در کنار یکدیگر تصویر اصلی را تشکیل داده اند نخواهیم دید ولی بر عکس در یک تصویر چاپی متوجه نقاط کوچکی می شویم که با نظم خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و خاکستری های تیره و روشن را بوجود آورده است و در نهایت تصویر را تشکیل داده است، این نقاط کوچک را ترام می نامند.
تقریبا بهترین راه برای بررسی نوع چاپ و مشکلات احتمالی اثر چاپی، شناخت ترام می باشد و به همین جهت است که شناخت آن از چند جنبه قابل اهمیت است . شیوه انتقال تصویر در قسمت آماده سازی برای چاپ در بیشتر روشهای چاپی بر اساس عکاسی استوار شده است، انتقال اطلاعات تصویری به شکل نقاط نورانی توسط لیزر بر روی فیلم یا زینک یا گراور انجام می شود. در بهترین حالتی که تا به حال پایدار مانده است، شیوه ای است که تصویر به شبکه نقاط کوچکی تبدیل می شود بصورتی که وقتی از فاصله دورتر (فاصله معمولی چشم با کتاب) به آن نگاه می کنیم، تقریبا متوجه آن نقاط(شبکه ترام) نمی شویم.

ترام عنصری حیاتی در انواع و اقسام چاپ محسوب می شود. در واقع هر جا که قصد ثبت تصویر یا نوشته ای را به شکل رنگی یا تن های خاکستری دارید، وجود ترام الزامی است. تا همنشینی رنگهای اصلی CMYK به درستی کار خود را انجام دهند. ترام در واقع کوچکترین جزء يک کار چاپی است، به گونه ای که وجود آن باعث می شود که یک تصویر رنگی، لطافت و وضوح خود را به خوبی نمایان کند.

انواع مدل‌های ترام کدام است؟ 

انواع مدل‌های ترام کدام است؟ 

مدل های ترام :

AM : Ampletude Modulation ترام

FM : Frequency Modulation ترام

ترام ( AM (Ampletude Modulation  یا ترام متعارف (Conventional Screen) چیست؟ 

ترام ( AM Ampletude Modulation ) یا ترام متعارف (Conventional Screen) یک دسته از ترام که معمول بوده و زیر بنای چاپ به شیوه های مختلف محسوب می شود. ترام فوق دارای این خصوصیت است که فاصله مرکز ترام یا نقاط از هم یکی است و در جاهایی از تصاویر که کم رنگ تر دیده می شود، اندازه ترام تغییر کرده و کوچکتر می شود. بنابراین در یک تصویر تک رنگ که سایه روشن هایی نیز دارد، فاصله ترامها یا نقاط از هم یکی است و در جاهایی که تصویر تیره یا روشن تر می شود، اندازه ترام بزرگتر یا کوچکتر می شود.
در این نوع ترام که استفاده از آن رایج و متداول است، فاطله نقاط از هم یکسان است و تنها بر اساس ارزش رنگی ، تغییر اندازه می دهد. به علت وجود فواصل مساوی در این نوع ترام گذاری رنگ ها مختلف تصویر به زاویه های مختلف تقسیم می شود تا از پیچازی شدن آن چلوگیری کند.هر چند که این نوع ترام نسبت به مدل اف ام وضوح کمتری به تصویر میدهد ولی از طرفی راحتی و تقدم استفاده از آن در مراحل تهیه فیلم ، زینک و چاپ باعث شده که رواج زیادی داشته باشد.
وجود نقاط با ضخامت مساوی در اف ام باعث می شود این مدل ترام در فاصله تن های میانی زودتر دچار مشکل شود . مخصوصا به هنگام چاپ با کمی اختلاف تعادل بین آب و مرکب در این نواحی دچار به هم ریختگی می شود، از همین رو بهترین حالت می تواند ترکیبی از دو ترام اف ام و ای ام باشد که با هم پوشانی مشکلات هر دو ، نتیجه بهتری بدست بیاید. در این الگو مناطق روشن(۰-۲۵)  و (۷۵-۱۰۰) شبیه به الگوی اف ام خواهد بود و بین دو ناحیه در الگوی ای ام حل خواهد شد.

ترام اف ام FM : Frequency Modulation چیست؟

این نوع ترام بسیار ظریف تر از ترام های معمولی رایج می باشد و به همین ترتیب با ظرافت و رخ نمایی کمتر از ترام های رایج می تواند جزییات بهتری را در تصویر چاپی نشان بدهد. در حالی در این مدل ترام برای رنگ های مختلف زاویه ای به آن صورت که برای ترام های رایج در نظر می گیرند وجود ندارد و ترام گذاری بدون نظم و به صورت تصادفی و اتفاقی فقط با تغییر فاصله نقاط از هم بوجود می آید بدون آنکه اندازه نقاط تغییر کند. علاوه بر آن و بر همین اساس خطر بوجود آمدن پیچازی و رخ نمایی گل ترام را از بین می برد. افزون بر آن در این مدل ترام گذاری چنانچه مشکل بدی انطباق چند رنگ روی هم را داشته باشیم که در برخی موارد گریز ناپذیر است، کار چاپی با مشکل کمتری روبرو خواهد شد. همه این معیار ها نشان میدهد پیشرفت تکنولوژی در آینده از پتانسیل خیلی بیشتر استفاده خواهد کرد.
نوع ترام گذاری ظریف تر در عین حال که وضوح اثر چاپی را بالا می برد، با حساسیت کمتر نسبت به جابجایی رنگ ها می تواند سرعت چاپ را بیشتر و همچنین مشکلات فراوان تغییرات آب و هوا بر چاپ مرکب و کاغذ را بسیار کم کند. اما چیزی که استفاده از اف ام را بیشتر به چاپ دیجیتال و پلیت ستر محدود کرده همین ظرافت و نزدیک شدن نقاط در ناحیه تن های میانی است که با تغییرات کمی در شرایط انتقال مرکب ، چاپ با مشکل مواجه می شود.

انواع ترام‌ها از لحاظ شکل به چند دسته تقسیم می‌شود؟ 

الف – ترام منظم : فاصله بین نقط مساوی – اندازه نقاط متغیر است – نقاط هم شکل هستندب

ب – ترام غیر منظم ۱ : فاصله بین نقاط مساوی نیست – نقاط یک اندازه هستند – نقاط هم شکل هستند.

پ – ترام غیر منظم ۲ : فاصله بین نقاط مساوی نیست – اندازه آنها متغیر است – نقاط هم شکل هستند.

ت – ترام غیر منظم ۳ : فاصله بین نقاط مساوی نیست – اندازه نقاط متغیر است – نقاط غیر هم شکل هستند

‌نقش ‌ترام ‌در‌ چاپ چیست؟ 

‌نقش ‌ترام ‌در‌ چاپ چیست؟ 

موضوعی که در چاپ کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد شکل ترام است، طراح، طرح را طراحی کرده و آن را به چاپخونه می‌دهد تا روی زینک چاپ کند و او فیلم و زینک مورد نظر خود را مورد بررسی قرار داده و کنترل می‌نماید اما هیچ گاه به شکل ترام توجهی ندارد. باید به این موضوع توجه داشت که اشکال مختلف ترام، مصارف گوناگونی دارند و هر شکل آن برای شکل خاصی از چاپ قابل استفاده است. اشکال مختلف ترام مثل : بیضی ، لوزی ، دایره ، مربع و… هستند. در واقع این نکته بسیار مهمی‌است که طراح و ناظر چاپ باید به آن توجه داشته باشند. به طور مثال در چاپ افست از ترام مربع استفاده می‌شود زیرا این ترام واضح تر دیده می‌شود. اما ترام بیضی در چاپ تصاویر و نقاشی های چهره استفاده می‌شود که دارای ظرافت خاصی هستند و نیاز به لطافت در محدوده midtone دارند.

شکل ترام Screen Shape چیست؟ 

شکل ترام Screen Shape چیست؟ 

احتمالا شكل ترام نکته ای است که کمتر به آن توجه می شود. طراحان، کار اسکن تصاویر خود را انجام داده و عکس را در طرح خود می گنجانند. کار نهایی را آماده کرده و به لیتوگرافی تحویل می دهند ممکن است فیلم و به دنبال آن زینک مورد نظر را نیز کنترل کنند. اما تقریبا هیچگاه شکل ترام را برای لیتوگرافی مشخص نمی کنند.

 البته لیتوگرافان حرفه ای، می دانند که شكل ترام را بر اساس نوع چاپ و نوع کار چگونه انتخاب کنند. اما این نکته ای است که طراحان و ناظران چاپ نیز بایستی از آن آگاهی داشته باشند. اشکال مختلف ترام با تنوع بسیار، مثلا” دایره، بیضی،مربع، لوزی، لانه زنبوری، فانتزی و … وجود دارد.

اما همه آنها برای هر کار چاپی مناسب نیستند. در کار چاپ افست، معمولا از ترام مربع استفاده می شود، چرا که به دلایل بصری، این ترام واضح تر دیده می شود و در چاپ افست مناسبترین است.

أما ترام بیضی در محدوده Midtone لطافت و ظرافت خاصی به تصویر می دهد. بنابراین شاید مناسب باشد که برای چاپ تصاویر و چهره و نقاشی های ظریف از ترام بیضی استفاده کرد. ترامهای دیگر معمولا” در چاپ هلیوگراور و … کاربرد دارد.

وقتی به ترام‌های چاپ افست روی زینک دقت کنید متوجه خواهید شد که در نقاط تیره، ترامها درشت تر شده و در نقاط روشن، ترام ریزتر است. اما در چاپ هلیوگراور اندازه ترامها در همه جای سیلندر هیلو یکی و تاریک و روشنی طرح با تغییر در میزان گودی ترامها ایجاد می گردد. بنابراین در می یابیم که شکل تقرام در چاپ های گوناگون، متفاوت است

زاویه ترام Screen Angle چیست؟ 

زاویه ترام

در چاپ برای اینکه رنگها درست روی هم قرار گرفته و یک کار رنگی را درست نمایش دهند، بایستی ترام گذاری صورت گیرد، این ترامها بایستی در زوایای مختلفی نسبت به هم قرار گیرند. همانطور که می دانید یک کار رنگی با چهار رنگ CMYK در چاپ ساخته می شود اما چنانچه زاویه ترام هر چهار رنگ CMYK یکی باشد، آنچه که دیده می شود، از زیبایی کاملی برخوردار نیست درست به همین دلیل است که زوایای مختلف ترام ایجاد گردیده تا همنشینی رنگهای CMYK به درستی صورت گرفته و چاپ زیبایی از یک کار به بار بنشیند.

از نظر بصری و بر اساس اعصاب بینایی زاویه ۴۵ درجه کمترین دید و ۹۰ یا صفر درجه بیشترین زاویه دید را به ما می دهد. مثلا لوزی به دلیل اینکه قطر های آن زاویه ۹۰ درجه با هم می سازند نسبت به مربع که قطر های آن زاویه ۴۵ درجه می سازند، بهتر و زودتر دیده می شود.

از طرف دیگر چنانچه اختلاف زاویه دو ترام مختلف کمتر از ۳۰ درجه باشد، حالتی خاص در چاپ پدید می آید که به آن پیچازی می گویند در این وضعیت لطافت کار رنگی از بین رفته و پیچش های متعددی در کار چاپی دیده می شود. بنابراین در اینجا بایستی این دو نکته را مد نظر داشت و بر اساس این اطلاعات باید زاویه ترام مناسب را به هر کدام از رنگهای CMYK اختصاص داد. بر اساس دانسیته های فوق زوایای ترام استاندارد برای چاپ افست و بسیاری از انواع دیگر چاپ به صورت C=15 M=75 Y=0 K=45 در نظر گرفته شده است. دقت در زاویه دادن به ترامها حائز اهمیت است.

رنگ مشکی یا K به دلیل اینکه بیشتر از همه رنگها قابل دیدن است در زاویه ۴۵ درجه که کمتر به چشم می آید، قرار داده شده و رنگ زرد که کم رنگ ترین رنگ CMYK است در زاویه صفر یا ۹۰ درجه که بیشتر به چشم می آید، قرار داده شده است. این نوع زاویه ترام باعث می گردد که مسئله حداقل اختلاف زاویه دو ترام CMYK که ۳۰ درجه است رعایت شده باشد.

تنها رنگ زرد است که با دو رنگ C و M اختلاف ۱۵ درجه ای یعنی کمتر از ۳۰ درجه دارد که البته به دلیل کم رنگ بودن رنگ زرد مسئله پیچازی پیش نمی آید. گاهی برای انواع دیگر چاپ زاویه ترامها را کمی تغییر می دهند تا حالت مناسب تری برای آن نوع چاپ ایجاد گردد. مثلا در چاپ افست رول، گاهی به شکل C=75 M=45 Y=0 K=15 تغییر می کند.

اکنون با دانستن این اطلاعات، به نکات جالب توجه دیگری دست می یابید. در یک کار چاپی ۲ یا ۳ رنگ که به شکل تفکیکی چاپ می گردد، در انتخاب رنگها و زوایای ترام، دقت لازم را داشته باشید. مثلا از زینک زرد برای چاپ رنگ تیره به همراه رنگهای تیره دیگر استفاده نکنید. زیرا احتمال پیچازی وجود خواهد داشت. البته این مسئله در حالتی است که رنگهای تفکیکی در جایی با هم به شکل ترام ترکیب شوند و گرنه چنانچه در همه جای کار چاپی رنگها به شکل تفکیکی و مجزا چاپ گردند، اشکالی ایجاد نخواهد شد.

دقت ترام (Screen Ruling (Screen Resolution چیست؟ 

دقت ترام (Screen Ruling (Screen Resolution چیست؟ 

دقت ترام همان ریزی و درشتی ترام است که بر حسب خط در سانتی متر pcا یا خط بر اینچ بیان می شود lpi . هر چه pi| بیشتر باشد ترام ریزتر است یعنی تعداد خط بیشتری در یک اینچ جا می گیرد و هر چه pi| کمتر باشد ترام درشت تر است. کنترل و کار با ترامهای درشت تر، ساده تر است. اما جزئیات در چاپ با ترام های درشت تر دیده نمی شود. برای چاپهای مختلف، اندازه ترام متفاوت است. در چاپ افست معمولا از ۱۵۰lpi تا ۲۰۰lpi چاپ صورت می گیرد. اما میزان انتخاب اندازه ترام به موارد متعدد بستگی دارد. از جمله نوع ماشین چاپ، کاغذ مورد استفاده، مرکب چاپ و عوامل بسیار دیگر؛ بنابراین بالا رفتن lpi با وجود آنکه دقت کار را بیشتر می کند اما گاهی به دلیل ناتوانی ماشین چاپ یا نوع کاغذ، دقت لازم انتقال نمی یابد. بنابراین انتخاب مناسب اندازه ترام، به کار چایی لطافت لازم را خواهد داد.

بسته به کار شما و نوع کاغذی که جهت چاپ استفاده می کنید و میزان جذب رنگ در آن، اندازه ترام متفاوت است. مثلا در چاپ سیلک اسکرین چون دقت کار پایین است و شیوه چاپ با وسایلی است که دقت زینک را ندارد، ترام جهت خروجی فیلم، درشت انتخاب می گردد. مثلا ۱۲۰lpi یا به عبارت دیگر ۱۲۰ خط در اینچ.

تشخیص ترام و خصوصیات آن چگونه است؟ 

اکنون که با ترام و خصوصیات آن آشنا شدید کافی است یک ذره بین چاپ (لوپ) در اختیار گرفته و از دنیای ترام لذت ببرید. لوپ خود را روی یک کار چهار رنگ بگذارید. آنچه مشاهده می کنید یا یک سطح کامل پر از رنگ است که تن پلات می گویند یا اینکه از نقاط رنگی فراوانی تشکیل شده که با زوایای مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و بین آنها سفید است در چین وضعیتی نقاط رنگی سایان، مژنتا، زرد و مشکی (CMYK ) را خواهید دید و همین وضعیت باعث ایجاد جلوه زیبای تصاویر می شود. در یک کار چهار رنگ ترام ها به گونه ای در کنار یکدیگر می نشینند که تشکیل یک گل را می دهند.

در بهترین حالت و صحیح ترین وضعیت قرار گیری ترامها، این گل منظم و کامل است اما اگر در هر یک از رنگها جابجایی رخ دهد زیبایی و نظم گل از بین می رود. بنابراین چنانچه کاری را بعد از برش ملاحظه می کنید از شکل گل ترام می توان در مورد کیلیت چاپ نظر داد. اکنون روشی را برای تشخیص درصد ترام با هم مرور می کنیم.

به حاشیه کناری یک سند چاپ شده دقت کنید، همانجایی که ترام رنگهای مختلف را قرار داده اید، وقتی که لوپ خود را روی این ترام ها حرکت می دهید به ترامی می رسید که شطرنجی کامل است.

دقت کنید که این وضعیت ترام ۵۰٪ را نشان می دهد. بنابراین چنانچه ترام رنگ بخصوصی را مشاهده کردید که از وضعیت شطرنجی پرتر بود، درصد آن را با توجه به ٪۵۰ (حالت شطرنجی) و اندازه ترام روی کار می توانید تشخیص دهید. هر چه بیشتر تمرین کنید دقت تشخیص شما بالا خواهد رفت. بنابراین، با قرار دادن لوپ روی هر قسمت کار با تفکیک چشمی رنگهای CMYK و بررسی جداگانه آنها به راحتى، اما با تمرین زیاد می توانید در صد رنگهایی که در قسمتهای مختلف یک کار چهار رنگ چاپ شده است تشخیص داده و با کنترل گل ترام، کیفیت چاپ را بررسی نمایید.

ترام نوع سوزن یا ترام عکس Frequency-Modulation چیست؟ 

نوع دیگری از ترام که اخیرا ابداع شده است به نام ترام سوزنی گفته می شود. این ترام بسیار دقیق تر از ترام AM است و جزئیات تصاویر را به خوبی نمایان می کند. تفاوت عمده دو ترام AM و FM در این است که فاصله ترام ها در نوع AM یکی است، در حالی که ترام های نوع FM بسیار ریز بوده و فاصله آنها از هم متغییر است.

روند تکاملی صنعت چاپ از بدو پیدایش، همیشه میل به دستیابی تن های پیوسته ای داشته است که امروزه آن را شبکه ترام می نامیم. نیازهای اولیه با استفاده از گراورهای چوبی و بعد از آن مسی و فولادی تامین می شد و اینکار توسط هنرمندان ماهر صورت می گرفت، به این ترتیب که آنها با استفاده از تکنسک های شخصی خود و مهارت دست، تن های متفاوت خاکستری را با هاشورزدن و نقطه زدن بر روی چوب یا فلز بوجود می آورند. مشکلات ساخت این گراورها در روند تکاملی چاپ، نمی توانست جوابگوی سفارشات باشد تا اینکه عکاسی یا به عرصه حضور گذاشت. کمی بعد از پیدایش این تکنیک در سال ۱۸۵۲ میلادی رز ژوزف له مرسیه چاپگر فرانسوی با الحاق تکنیک عکاسی به شیوه چاپ لیتوگرافی، جهش جدیدی را در این زمینه بوجود می آورد. به این ترتیب که با عکاسی تصویر را بر روی سطح حساس شده سنگ آهک انتقال می داد.
در سال ۱۸۷۰ میلادی به همین ترتیب بر روی لوح های مسی و رویی حساس شده ثبت می شد تا اینکه بالاخره در سال ۱۸۸۱ جرج میسنباخ توانست تکنیکی را به واسطه عکاسی اختراع کند که طی آن تصویر عبور داده شده از یک شبکه شیشه ای به نقاط منظم کوچک و بزرگ سیاه قابل چاپ تفکیک می شد. این تکنیک تا امروز اساس تفکیک رنگ و داشتن تن های متفاوت در یک رنگ بوده است. این راه حل خوب صنعتی برای این منظور بود که تصویر با داشتن خاکستری های متفاوت پس از عبور از شبکه تبدیل به نقاط متمرکز کوچکی شود که در مراحلچاپ براحتی با عکاسی قابل انتقال باشد و با درجات متفاوتی از ظرافت برای چاپ گوناگون مورد استفاده قرار گیرد. در یکی در دهه گذشته این شیوه تفکی( قبل ورود ایمیج سترها) بسیار رایج بود، ولی اساس تفکیک در ایمیج سترها نیز بدین ترتیب است فقط بجای واسطه شبکه شیشه ای، لیزر و کامپیوتر کار تفکیک تصویر به نقاط را انجام می دهد.

ترام گذاری

مفهوم ترام گذاری تصاویر چیست؟ 

ترام در کلیه روشهای شــناخته شده چاپ مانند لترپرس و افســت مورد اســتفاده میباشــد. چاپ گراوور در این زمینه استثناســت. شــیوه های ترامگــذاری بمنظور خلق درجه بندی های بصری مرتبط با فام رنگ( تبدیل تدریجی یک رنگ به رنگ دیگر ) مورد اســتفاده قرارمیگیرند. مقادیر خاکســتری با نقاطی که دارای اندازه های متفاوت بــوده واز یک چیدمان منظم برخوردارند، ایجاد گشــته و از این فرآیند ترام ایجاد میشــود. چشــم انسان شدت بازتابشهای مختلــف را با یکدیگرترکیب مینماید که نتیجه آن ایجاد یک فام خاکستری یا هافتون درجه بندی شده است.

کاربرد تــرام چیست؟

ترام معمولا” مربع شــکل اســت و با بزرگی و کوچکی خود ایجاد ســایه وروشــن مینماید. اگریــک تصویرترام دار چاپ شــده دریک نشــریه را بــا ذره بین مخصوص چاپ ( لوپ ) مشــاهده کنید، خواهید دید که هرتصویر به صورت مجموعه ی نقطه هایی اســت که دربخشهای تاریکترتصویر، نقطه ها درشــت تر و به هم نزدیکتر و در بخشهای روشن تصویرنقطه ها ریزتر و فاصله ی آنها از یکدیگر زیادتراست.

ترام خطوط ( Screen Ruling) چیست؟

دریــک ترام گذاری متداول با فواصل متغیرنقاط، فاصله بین یــک میانگاه تا میانــگاه بعدی نقاط هافتون همیشــه یکســان اســت. خطوط ترام بیانگر تعداد نقــاط هافتون موجــود در هر خــط از یک میانگاه به میانــگاه بعدی بر مبنای یک واحد طول است. برای مثال
Lcm = خط بر سانتی متر
Lpi =  خط بر اینچ
هرقــدر میزان نقــاط هافتون در یک واحد طول بیشــتر باشــد، ترام ظریف تــر و ریزتری به دســت خواهد آمد

تاثیرگذاری ترام چگونه است؟

تاثیــری که تــرام از لحاظ بصری ( بینایــی ) درتصاویر چاپی ایجاد میکند را به طور ساده میتوان با مبحث سایه و نیم سایه در فیزیک تطبیق داد.
رنگهــای نیــم ســایه ( هافتــن Halftone ) در چاپ معمولاً به صورت شبک های از نقاط( ترام ) در اندازه های مختلف تشکیل شده اند.
این نقاط با اندازه های مختلف خود، ایجاد ســایه روشن نمــوده و دامنــهای از رنگهای خاکســتری را به وجود میآورند. هرگاه این دامنه فاقد تنوع خاکســتری باشــد و تنها از ســفید و مشــکی تشــکیل گردد تصویر دارای حداکثر کنتراست خواهد بود و تنها شامل ترامهای ۱۰۰ مشکی می باشد که کوچکی و بزرگی آن تصویر را ایجاد می نماید

ارتباط خطوط ترام با ورق چایی چگونه است؟

خطوط ترام که به آن فراوانی یا نوسان ترام هم میگویند، میزان ظرافت و ریزی ترام را در زمان پردازش اطلاعات تصویر، مشــخص میســازد. انتخاب نوع خطوط ترام به فرایند چاپ موردنظرو ســطح بستر چاپ شونده یا ورق چاپی بستگی دارد.
ورق چاپی با ســطح زبرو خشــن به خطــوط ترام کمتر )حــدود ۴۵ خط بر ســانتی متر) و- ورق چاپی با ســطح ظریف و با کیفیت به ترام بیشتر (حدود ۶۵ خط بر سانتی متر ) نیاز دارد.
ترام هــای بزرگ برای کاغذهای با کیفیت پایین (ســطح خشن) مانند کاغذ روزنامه مورد استفاده قرار میگیرد و ترامهای ظریف برای کاغذهای با کیفیت بالا ( کاغذهای ً مورد استفاده در کارهای هنری ) استفاده میشود. معمولا برای کاغذهای با کیفیت ومناســب برای کارهای هنری از شــبکه یا بافت ترامی معادل ۶۰ تا ۷۰ خطبر سانتی متر استفاده میکنیم، برای ماشینهای چاپ مدرن حتی چاپ ترامهای با شــبکه یا بافت ظریفترنیزمشــکلی را ایجاد نمی نماید.
پس هر چه تعــداد خطوط ترام زیادتر باشــد ترام ریزتر و بــرعکس هر چــه تعداد خطوط ترام کمتر باشــد ترام درشت تر است. تعداد خطوط سیاه ترام های معمولی بین ۲۰ تا ۸۰ در سانتی متر است . ًدر چاپخانه انتخاب ترام بر حســب کاغذ مطابق معمــولا جدول است.
درموردترام باید به نکات مختلفی اشاره شود که شناخت آنها در روند کار بسیار موثراست.

درصد ترام چیست؟

دریک تصویرترامه، نقطه های ترام با شکل و اندازه های متفاوت شکل میگیرد . همین امر باعث ایجاد روشنی و تیرگی در تصویرمیشود. در قسمتهای روشن تصویر، ترامریزتروفاصلهها بیشــتراست امادرقسمتهای تیره، نقطه های ترام رشد کرده ودرصد سیاهی افزایش مییابد. پس میتوان گفت که درصد ترام به میزان سیاهی در هر قسمت از تصویر بستگی دارد.

اندازه ترام چیست؟

بــرای تصویرهــای مختلــف، بنابــرروش چــاپ ونوع کاغذ، از ترامهای مختلف اســتفاده میشــود. این امربه تعـداد خطهای تـرام در ســانتیمتریا اینچ بستگی دارد و در کیفیت و وضوح کار چاپی تأثیرگذار اســت .
طبیعی اســت که هرقدرتعداد خطهای ترام در یک سانتیمتر یا اینچ بیشتر شود، تصویراز ظرافت ودقت بالاتری برخوردار خواهد شد. کیفیت کاغذهای چاپی نیز درانتخاب ترام نقش دارد که به آن اشاره خواهد شد.

زاویه ترام چیست؟

کلیــه ترام گذارهای متــداول و متقارن از یک ســاختار منظم و با قاعده پیــروی میکنند. هنگامی که دو تصویر ترامداربرروی یکدیگر چاپ شده و زاویه ترام آنها یک روی هم خوردگی ایده آل نداشته باشد، میتواند موجب ایجاد پدیدهای بنام پیچازی شدگی شود. بنابراین در چاپ چهاررنگ و استفاده از فناوریهای ترامگذاری متداول، باید برای جلوگیری ازایجادپدیده پیچازی شــدگی،هر یک ازرنگهای مجزا درزاویه مشخصی نسبت به رنگ بعدی قرار گیرند. پیچازی شدگی = ایجاد الگوی مختل
حداقل زاویه قابل توجه = ۴۵ درجه، قابل اســتفاده در یک فرآیند ترامگذاری استاندارد برای چاپ های هافتون تک رنگ و در رنگ کلیدی تصویر
وضعیت استاندارد زاویه ترام = صفر درجه، ۱۵ درجه، ۴۵ درجــه و ۷۵ درجه،در حالیکه زرد همیشــه دریک زاویه صفر درجه قرار میگیرد.
اختلاف ۳۰ درجــه بین زوایای ترام امری عادی اســت .ازآنجــا که ســه زاویــه ۳۰ درجه یک زاویــه ۹۰ درجه میســازد، ازاینرو رنگ چهارم بر روی یکی از زوایای موجود فعلی قرارمیگیرد. ازآنجا که رنگ زرد اختلاف رنگی اندکی با کاغذ سفید ورنگ های دیگردارد، ترفند خاصــی درموردنحوه قرارگیری آن بکارمیرود. بدین معنــی که زرد با یــک زاویه ۱۵ درجه به نســبت مژنتا و سایان در زاویه ۹۰ درجه قرار داده میشود.

فناوری خروجی ترام چیست؟ 

سیســتمهای لیزری بــکار گرفته شــده در خروجی های دیجیتال امکان انتقال اطلاعات موجود در صفحات چاپی ً برروی پلیت چاپی را با دیجیتال برروی فیلم یا مســتقیما بهره گیری از یک پردازشگر نقطهای تصویر (RIP) را دارنــد. کوچکترین واحد قابــل بازنمایی یا قابل عرضه یک سیســتم خروجی فیلم یا پلیت، پیکسل آن خروجی یا نقطــه ( Dot ) نامیده میشــود. انــدازهی نقطه یا دات به رزولوشــن یا توان ریزنگاری (ظرافــت و ریزی بازده تولیدی) آن سیستم خروجی بستگی دارد. (
با فرآیند نگاشــتی که ریزنــگاری آن معادل ۱۰۰ خط بر سانتیمتر باشد، یکناحیه ۱۶ × ۱۶ سلولی با دامنه صفرتا ۱۰۰٪ برای هرنقطه ایجاد میشو د. بنابراین امکان ایجاد یــکناحیه ۲۵۶ ســلولی برای هرنقطه وجود داشــته که ازنظربصری برای چشــم انسان کافی است. تحت چنین شــرایطی یک سیســتم خروجی برای روشن و خاموش نمودن شــعاع لیزربــرای کلیه نقاطی کــه درناحیه ای به مســاحت یک ســانتی مترمربع قرار گرفته اند،در کل به ۰/۹۲۱ میکرون انرژی نیاز خواهد داشــت .رزولوشــن یا قدرت ریزنگاری یک سیســتم خروجی برمبنای نقطه بر اینچیا dpi محاسبه میشود. برای خطوط ترام یمعادل ۶۰ خط بر سانتیمتر،طول لبه های یک نقطه ترام برابراست با ۱÷۶۰=۰/۰۱۶۶۶cm⇒۰/۱۶۶mm
در صورتی که رزولوشــن یک سیســتم خروجی برابربا ۲۵۰۰نقطه براینچ باشــد ،خطوط تــرام بوجود آمده در یــک چاپ ۶۰ خط بر ســانتیمتری برابراســت با تعداد محتمل ســطوح مقادیر ســایهروشن ومســاوی است با شکل نقاط و ترامها ( داتها) . داتها میتوانند به شــکل گوناگــون و نقاط تماس متفاوت وجود داشته باشند

فناوری ترام گذاری چگونه است؟

ترام گذاری به معنای تبدیل هریک ازرنگهای تفکیکی بــه عوامل قابل چاپ و دو دویی اســت. دریک ترکیب رنگی متداول، واکنشهای افزایشی و کاهشی، هردو، به چشم انسان میرسند. مقادیر ســایه روشن میتوانند با اســتفاده از نقاط هافتون (نیم ســایه / نقطه ســایه) موجود در نقاط متغییر تصویر، بازنمایــی شــوند. کاغذ ســفید موجب بازتابــش کامل شعاع های نور محیطی میشود، در نتیجه، نقاط هافتون بر حسب اندازه های متفاوت خود موجب جذب کم یا زیاد نورمیشــوند. مغزانسان از طریق چشم، نقاط چاپ شده تعداد سطوح خاکستریروی کاغذ را بهنقاط مجزادرنظرنمیگیرد، بلکهآنهارا به عنوان یک مقدار روشنایی بازتابیده میبیند
شیوه های ترام گذاری به منظورخلق درجه بندیهای بصری مرتبط با فام رنگ (تبدیــل تدریجی یک رنگ به رنگ دیگر ) مورد اســتفاده قرارمیگیرند. مقادیر خاکســتری بــا نقاطی دارای اندازه های متفــاوت و برخوردار از یک چیدمان منظم به وجود می آید و از این فرآیند ترام ایجاد میشود. چشــم انسان شــدت بازتابشهای مختلف را با یکدیگــرترکیب میکنــد که نتیجه آن ایجــاد یک فام خاکستری یا هافتون درجه بندی شده است.

ترام گذاری متداول به چه صورت انجام می‌شود؟

به منظور چیدمان نقاط چاپی برای دســتیابی به همنشینی نقــاط وایجــادرنگهای ترکیبــی، از سیســتمهای نرم افزاری ترامگذاری اســتفاده میشــود. در ادامه به روشهای رایج و متداول ترامگذاری میپردازیم:

ترام‌گـذاری بـه تناسـب انـدازه نقاط ( AM)

دریــک ترامگــذاری متداول وهندســی، چیدمان نقاط هافتون مرتبط با رنگ‌های تشکیل دهنده کار در زوایای مشخصی صورت می‌گیرد. این زوایا موجب تشکیل گل ترام‌های قابل رویت میگردند.

ترام‌گـذاری به تناسـب فراوانی نقاط ( FM)

در فناوری ترامگذاری FM نــه از گروه زاویه ها خبری هســت و نه از الگوهای هم شکل به منظور توزیع رنگها در ایــن ترام گذاری، چیدمــان نقاط هافتــون به صورت تصادفــی انجام میگیرد. بــه همین دلیل نیز بــه این نوع ترامگذاری، ترام گذاری منظم شــده بر حســب بسامد یا فرکانس نیز میگویند. اندازه همه نقاط یکســان اســت. وضعیت و محل آنها متفاوت است.
معرفی انواع تصاویر گرافیکی بــه منظور کاربــرد هر چه بهتــر نرم افزارهــای گرافیکی ضرورت دارد قبل از شــرح کاربرد آنهــا ابتدا به معرفی انواع تصاویر گرافیکی بپردازیم

تصویر خطی :

به تصاویر گرافیکی سیاه و سفید بدون سایه که به صورت خطی باشــد، لاین آرت یا تصویر خطی میگویند. همان طور که اشــاره شــده اســت، این تصویرها اعم از سیاه و ١ ســفید و یا رنگی دارای بیشــترین فاصله ما بین ســیاهی و سفیدی هستند .

تصویر نیم سایه :

به تصاویر ایجاد شــده به وســیله ی نقاطی بــا اندازه های مختلف که باعث ایجاد سایه های پیوسته میشود نیم سایه میگویند. این نقاط تنها به وســیله ی لــوپ، در تصاویر، قابل رؤیت میباشند.
به این گونــه تصویرهای ترامه یا تــرام دار میگوییم که درکارهای چاپی کاربرد بسیار دارد. ـ
کتاب ترامه ی تک رنگ:کتاب ترامهی تک رنگ عبارت از کتابی است که در چاپ آن فقط از یک رنگ اســتفاده شده و تصاویر آن شامل دامنه ای از ترام های آن رنگ می باشــند. بنابراین تصویر دارای تن های مختلف از شکل سفید تا مشکی خواهد بود. صفحه های ترامه ی تکرنگ که تلفیقی از متن و تصویر ترامه در کنار یکدیگر می باشــند این مجموعه را تشکیل میدهند و در بخش صفحه بندی، با توجه به نوع دستگاه چاپی که مورداســتفاده قرارمیگیــرد، فرم بندی همانند کتاب خطی صورت میپذیرد.
تصویر سایه ی پیوسته تصویرهایی نظیر نقاشی های آبرنگ که در آن سایه های رنگی بین طیفهای تاریک و روشــن، بدون تقســیم به نقاط ریــز، به صورت پیوســته تغییر میکنــد به تصاویر سایه ی پیوسته مشــهورند. این در حالی است که تصاویر ترامه ازتعــداد زیادی نقاط ریز و تصاویر خطی ازتعداد زیادی خطوط پرتشکیل شده اند
کنتراسـت ( تضـاد رنگـی ): هــر گاه یکتصویر دارای حداکثراختلاف بین ســیاهو ســفید باشــد دارای بالاترین تضاد رنگی است. البته تصویرهای تــرام دار را نیز میتوان با کنتراســت های متفاوت به وجودآورد. درواقع هرقدرفاصله ی تیره ترین تا روشــن ترین قســمت های یک تصویر بیشــتر باشد، از کنتراست بالاتری برخوردار خواهد بود.

اشکالات ترام کدام است؟

چاقی ترام DotGain چیست؟ 

در مرحله ی نور دادن لوح چاپی در قید کپی و انتقال دانه های ترام از فیلم به لوح، اندازه ی دانه های ترام می تواند تغییر کند و حتی شکل ترام عوض شود،این پدیده که به چاقی ترام یا تقویت ترام معروف است باعث پایین آمدن کیفیت کار چاپی میشود. برای به حداقل رساندن ضریب تقویت ترام (بهترین ضریب تقویت ترام یک است) در مرحلهی تهیه ی لوح چاپی باید به میزان و زمان نوردهی و همچنین استفاده ی صحیح از داروی ظهور پلیت دقت شود.
در مرحله ی چاپ و در زمان انتقال ترام ها از لوح به لاستیک چاپ و از لاستیک چاپ به کاغذ نیز پدیده ی چاقی یا تقویت ترام وجود دارد که برای به حداقل رساندن این اثر لازم است نسبت به تنظیم فشار سیلندرهای ماشین چاپ و میزان مرکب دهی اقدام شود.
انتخاب مناسب اندازه ی ترامها در مرحله ی ترام گذاری نیز با توجه به نوع کاغذ چاپ در کاستن از اثر تقویت ترام مؤثراست.
با ریزتر و فشرده تر بودن تجمع ترام ها، امکان چاپ آنها بر روی کاغذهای تحریر و عادی کمتر شده و لازم استفاده. است از کاغذهای مرغوب تر پوششدار استفاده شود زیرا ضریب تقویت ترام در کاغذهای عادی بیشتر است و با چاپ شدن ترامهای ظریف در این کاغذها ً عملا دانهبندی ترامها به هم خورده و کیفیت چاپ پایین می – آید. در این گونه موارد نیز از اصطلاح چرک شدن کار چاپی استفاده میشود.در عمل همیشه پدیدهی تقویت ترام وجود دارد و باید سعی در به حداقل رساندن آن شود
امروزه میتوان با بهره گیری از خروجی های رایانها ی ( فیلم نگار و پلیت ستر) علاوه بر ترام گرد عادی، ترام بیضی شکل نیز به دست آورد که با دانه بندی مناسب تا حدی از اثر چاقی یا تقویت ترام میکاهد.

چاقی ترام یعنی بزرگ شدن نقاط ترام از حدی که باید باشد. یعنی ٣٠درصد بشود ٣۵درصد. چاقی ترام قابل جبران است ولی قابل پیشگیری نیست.
از عوامل چاقی ترام :
– مرکب رسانی کم یا زیاد
– نوع ورق چاپی
– مونتاژ نامناسب
– فشار ۴ نورد روی پلیت
– خود پلیت
– لاستیک

لاغری ترام DotLess چیست؟

ترام ضعیف نمیشود بلکه این پلیت است که ضعیف میشود و این ضعیف شدن پلیت باعث ضعیف شدن ترام میشود. که Sharpening هم گفته میشود.

کشیدگی ترام  Slurring چیست؟

ترام به شکل بیضی دراز میشود. اگر به شکل عمودی دراز شود کشیدگی عمودی و اگر به شکل افقی دراز شود کشیدگی افقی میگویند.
از عوامل کشیدگی:
– تراز نبودن لاستیک
– فیلر نبودن سرپنجه ها
– رطوبت هوا

دوتایی شدن  Doubling چیست؟

شل بستن لاستیک باعث دوتایی شدن ترام میشود و نقاط ترام دوبار روی کاغذ میخورد

سایه آوردن  Ghosting چیست؟

ترام روی لاستیک مانده باشد. اگر ماشین تنظیم باشد چاپ بعدی سر جای خودش میخورد در غیر اینصورت با جابجایی چاپ سایه میزند

لجنی شدن  Mottling چیست؟

یعنی جایی از کار مرکب بور و در جایی از کار مرکب زنده است که به این حالت ابر و بادی هم میگویند.

رفع اشکال های چاقی ترام چگونه باید انجام شود؟

ترام کوچک ترین واحد انتقال مرکب بر روی کاغذ است. اما اندکی چاق شدن این ترام ها می تواند تاثیری ناگوار بر کیفیت چاپ بگذارد. چاقی ترام می تواند در مرحله کپی زینک یا انتقال مرکب به لاستیک و یا پس از نشستن مرکب روی کاغذ رخ دهد. در واقع کنترل چاقی ترام از اساسی ترین فاکتورهای کنترل کیفیت چاپ افست است. در این جا با بهره گیری از جزوه آموزشی راهنمای رفع اشکال افست ورق، به اشکالات و رفع اشکال های چاقی ترام و چند مشکل دیگر در انتقال مرکب می پردازیم

چاقی ترام و پر شدن ترامها (Dot gain)

با استفاده از عدسی نقاط ترام ۵۰ درصد را به دقت نگاه کنید. در صورتی که ترام بزرگتر از مقدار استاندارد باشد به آن چاقی ترام می گویند و در صورتی که بزرگ شدن ترامها حاد باشد ، پر شدن ترام ها را بدنبال دارد. ٢

با استفاده از دنسیتومتر، میزان (dot gain) پچ های موجود را کنترل و سپس با استاندارد مقایسه کنید. هر چه میزان dot gain بیشتر باشد، میزان انحراف ترام از مقدار واقعی بیشتر است.

دلایل احتمالی چاقی ترام و پر شدن ترامها

  1. مرکب به مقدار زیاد در نوردها جریان دارد.
  2. آب کافی به زینك منتقل نمی شود.
  3. نوع داروی آب نامناسب است و فلو آن زیاد است.
  4. ویسکوزیته مرکب بسیار پائین است.
  5. ۵چسب مرکب پائین است.
  6. بالانس آب و مرکب نامناسب است.
  7. لاستيك نامناسب بوده یا به درستی در محل خود نصب نشده است.
  8. ضخامت زیر لاستیکی زیاد است .
  9. نوع کاغذ نامناسب است.
  10. زينک نامناسب و دارای اشکال است و ترام زينک اشکال دارد.

رفع اشکال چاقی ترام و پر شدن ترامها

  1. میزان مرکب را به حداقل کاهش دهید.
  2. نوردهای آب و پارچه نورد آب و سیستم آب را کنترل کنید
  3. PH و کانداکتیویته آب را کنترل نمائید
  4. از مرکبی با ویسکوزیته بالاتر و فلو پایین تر استفاده کنید.
  5. مرکب و داروی آب را از لحاظ همخوانی کنترل و در صورت نیاز تعویض کنید.
  6. لاستیك را از نظر سطح آن کنترل و در صورت نیاز تعویض کنید.
  7. ضخامت و کیفیت زیر لاستیکی را کنترل.
  8. کاغذ را تعویض نمائید.
  9. سطح زینك را با لنز عدسی و یا دانسیتومتر کنترل نموده و dot gain آنرا با مقدار استاندارد کنترل و در صورت وجود اشکال و مشکل را به لیتوگرافی منتقل نمائید کنید.

لاغرشدن ترامها (Dot grin)

با استفاده از عدسی نقاط ترام. ۵ درصد را بدقت نگاه کنید. در صورتی که ترام کوچکتر از مقدار استاندارد باشد به آن کوچک شدن ترام می گویند با استفاده از دنسيتوستر میزان dot gain يا (انحراف ترام) پچهای چاپ شده در پایین کار را کنترل نمائید و سپس با استاندارد مقایسه کنید

دلایل احتمالی لاغرشدن ترامها (Dot grin)

  1. چسب و ویسکوزیته مرکب بسیار زیاد است .
  2. فلو مركب بسیار پایین است
  3. فشار سیلندر و لاستیک بسیار بالا است
  4. میزان آب انتقالی به زیتك زیاد است .
  5. امولسیون آب و مرکب مناسب نیست.
  6. زينك دارای اشکال است
  7. کاغذ سطح مناسبی ندارد
  8. میزان مرکب بر روی زینك كم است .
  9. داروی آب و میزان اسیدیته آب مناسب نیست

رفع اشکال لاغرشدن ترامها (Dot grin)

  1. چسب و ویسکوزیته مرکب را با شل کن و ضد چسب پیشنهادی تولید کننده کاهش دهید.
  2. فلو مرکب را با ورنی مناسب افزایش دهید.
  3. فشار بین لاستيك و سیلندر را کاهش دهید.
  4. نوع کاغذ و سطح آنرا از لحاظ کیفیت کنترل کنید.
  5. مقدار آب انتقالی به زينك را به حداقل برسانید .
  6. میزان مرکب برروی زینك را افزایش دهید
  7. داروی آب مصرفی و مرکب را از لحاظ همخوانی کنترل و در صورت لزوم داروی آب را تعویض کنید.
  8. PHوکانداکتیویته آب و داروی آب مصرفی را کنترل کنید.
  9. با دانسیتومتر اندازه های ترام زينك را کنترل نموده و در صورت لزوم با لیتوگرافی مشورت کنید .

کم بودن مقاومت سایش (Rulresistance)

مرکب خشك شده است ولی در اثر مالش شدید از روی کار پاك می شود.

دلایل احتمالی کم بودن مقاومت سایش (Rulresistance)

  1. مرکب به صورت سطحی خشك شده ولی به صورت عمقی خشك نمی شود .
  2. مرکب نامناسب انتخاب شده است و مرکب با کاغذ سازگار نیست.
  3. سطح کاغذ دارای اشکال است.

رفع اشکال کم بودن مقاومت سایش (Rulresistance)

  1. خمیر خشک کن را برای افزایش سرعت خشك شدن عمقی به مرکب اضافه کنید.
  2. با تولیدکننده مرکب در زمینه نوع مرکب مناسب مشورت کنید.
  3. حداکثر تا ۵ درصد خمير ضد سایش به مرکب بیافزاید.
  4. سطح چاپ را با ورتی روی کار مناسب پوشش دهید.
  5. با تولید کننده کاغذ مشورت کنید.

براقیت (Gloss)

اگر با استفاده از براقیت سنج براقیت مرکب چاپ شده را اندازه گیری کنید، می بینید که براقیت سطح چاپ شده پایین است.

دلایل احتمالی براقیت (Gloss)

  1. آب بیش از اندازه به زينك منتقل شده است .
  2. نوع کاغذ نامناسب است و مرکب جذب کاغذ می شود .
  3. نوع مرکب نامناسب است و دارای براقیت پایین است.

رفع اشکال براقیت (Gloss)

  1. میزان آب را به حداقل کاهش دهید .
  2. نوع کاغذ را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
  3. با تولید کننده مرکب مشورت و از مرکبی با براقیت بیشتر استفاده کنید

مرکب به راحتی در نوردها جریان نیافته و منتقل نمی شود

دلایل احتمالی

  1. ویسکوزیته و چسب و دنسيته مرکب بسیار بالاست .
  2. فلو مركب بسیار پایین است .
  3. مرکب بر روی نوردها خشك می شود .
  4. تنظیمات و فیلر نوردها نامناسب است.
  5. آب و مرکب اضافی بر روی نوردها و زینك امولسیون شده است

رفع اشکال

  1. با ضد چسب و شل کن مناسب ویسکوزیته , چسب و فلو مرکب را کاهش دهید .
  2. از مرکبی با فلوبالا استفاده کنید.
  3. از اسپری ضد رویه جهت کاهش سرعت خشك شدن مرکب برروی نوردها استفاده کنید.
  4. نوردها را مجددا تنظیم و فیلر کنید.
  5. PH و کانداکتیویته آب را کنترل نمایید.
  6. میزان مرکب و آب را به حداقل برسانید.

چسبیدن کاغذ به لاستیک (Sheet sticking to blanket)

دلایل احتمالی

  1. فشار بیش از حد چاپ
  2. میزان آب زیاد بر روی لاستيك
  3. بالا بودن چسب مرکب
  4. لاستيك دارای کیفیت نامناسبی است .
  5. سطح کاغذ نامناسب است .
  6. ترتیب چاپ اشتباه است
  7. سیلندر فشار تنظیم نیست و گیرنده کاغذ در خروجی اشکال دارد .
  8. بالا آوردن لاستيك .
  9. مرکب بر روی چاپ خشک می شود .

رفع اشکال

  1. فشار بین لاستيك و سیلندر را کاهش دهید.
  2. زیر لاستیکی و زینك را با میکرومتر اندازه گیری کنید.
  3. میزان آب و مرکب را در حداقل ممکن نگهدارید
  4. چسب مرکب را با استفاده از خمیر ضد چسب پیشنهادی شرکت تولید کننده مرکب کاهش دهید
  5. لاستيك را بالاستيك جديد مرغوب تعویض کنید. از زیرلاستیکی مناسب و دقیق و از نوع سخت استفاده کنید.
  6. کاغذ را از لحاظ گراماژ تعویض کنید و از کاغذ با گراماژ بالاتر استفاده کنید.
  7. ترتیب رنگ چاپ را تغییر دهید.
  8. خروجی کاغذ را کنترل کنید. و زمان تایمینگ ماشین و گیره های کاغذ را کنترل کنید.
  9. سطح لاستیك را از لحاظ بالا آوردن مرکب و پرز کاغذ کنترل ولاستيك را کاملا شستشو کنید.
  10. میزان خشك كن افزوده به مرکب را کنترل و در صورت لزوم مرکب را تعویض نکنید

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.