بسته بندی و چاپ جعبه عبارت است از علم ، هنر و فناوری و پوشش دهی

بسته بندی و چاپ جعبه برای محافظت محصول و کالا در برابر عوامل محیطی، ضربه ها و برخورد مکانیکی کاربرد دارند و کارتن ها اولین عامل بصری است که با مشتری ارتباط برقرار میکند.

بسته-بندی-packaging

بسته بندی چیست ؟

بسته بندی عبارت است از علم ، هنر و فناوری و پوشش دهی و یا حفاظت محصولات به منظور توزیع ، ذخیره سازی و فروش و استفاده که مشتمل بر طراحی ارزیابی و تولید می باشد. در واقع طراحی و تولید بسته بندی علمی است میان رشته ای که از جمله این رشته ها می توان به گرافیک ، چاپ و طراحی و صنعتی اشاره کرد که هر یک نقش ویژه ای را در حصول نتیجه نهایی بر عهده دارند. بسته بندی علاوه بر محافظت محصول در برابر عوامل محیطی ، ضربه ها و برخورد مکانیکی اولین عامل بصری است که با مشتری ارتباط برقرار میکند. از آنجایی که لازم است هر کالایی ، در زمان فروش مشاهده شود و در میان طیف وسیعی از تولیدات داخلی و خارجی ،ارتباط مناسبی با خریدار برقرار کند . بنابراین توجه به طراحی ظاهری مناسب برای یک محصول اهمیت می یابد.بیان تصویری یک کالا ، بیش از کلمات ، در ذهن مشتری ماندگار شده و در زمان خرید کالا توسط وی ، به شناسایی آن محصول اهمیت می یابد . بیان تصویری یک کالا توسط وی به شناسایی آن محصول خاص منجر می گردد . این بیان تصویری با بهره گیری از عواملی چون رنگ شکل و الگو نوع حروف و نشانه ها ، هویتی ویژه برای محصول به مخاطب منتقل می گرداند.

بسته-بندی-package

امروزه هنر بسته بندی در دنیا به عنوان یک علم مطرح است که کشورهای توسعه یافته با آگاهی از آن محصولات تولید خود را با بهترین روشهای بسته بندی در بازارهای جهانی عرضه می کنند.در میان محصولات  فراوان تولیدی ، محصولات بسته بندی صنایع دستی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند  و به نحوی هویت ملی و فرهنگی جامعه تولید در ارتباط هستند.از آن جایی که بسته بندی نخستین مرحله از برخورد مشتریان با محصول می باشد وجود طراحی ، رنگ ، تناسب محصول با بسته بندی و عواملی در جعت ارتقا کیفی محصول به شمار می روشد. شناسایی روش های بسته بندی و نحوه آموزش آن هدف اصلی این پژوهش است که بصورت تحلیلی – توصیفی بوده و روش گرد آوری اطلاعات در آن میدانی – کتابخانه ای است.

 بسته بندی غذایی Food packaging

کارتن چیست؟

کارتن، فضایه توخالی که عموماً از چند لایه کاغذ مسطح و کنگره دار تشکیل شده است که از آن برای محافظت کالا در ترابری از محل تولید تا مصرف استفاده می گردد. کارتن ها به تناسب کالا و محصولی که داخل آن قرار می گیرند ، همچنین شرایط ترابری دارای ابعاد و فرم های گوناگون بوده و از سه تا هفت لایه (مسطح و کنگره دار متناسب با نوع و سنگینی محتوی ) ساخته می شوند. کارتن ها متشکل از چند لایه مقوای مسطح موج دار هستند که به منظور افزایش استحکام، بر روی یکدیگر چسبانده می شوند. با بهره گیری از سیستم های چاپی همچون فلکسوگرافی و سیلک اسکرین می توان مستقیما به چاپ بر روی کارتن ها مبادرت نمود و یا لایه های چاپ شده با کیفیت بالا را بر روی ان لمینت کرد.

هر کالایی به دنبال فروش بیشتر است و مسائل اقتصادی و هزینه ها از عوامل مهم و تأثیرگذار در انتخاب مصرف کنندگان است. بسته بندی امروز جزئی تفکیک ناپذیر از کالا است و بالطبع هزینه هایی در پی دارد که اتفاقاً گاهی گزاف است و تأثیر مستقیمی در قیمت کالا دارد؛ از این رو کنترل آن می تواند در فروش کالا مؤثر واقع شود . بررسی ها نشان داده، می شود با صرفه جویی و طراحی های خلاقانه بخش قابل توجهی از هزینه ها را کاهش داد، بدون اینکه کیفیت آن تغییر محسوسی داشته باشد.

یک بسته بندی خلاقانه باید مردم هرگز آن را ندیده اند و یا به چیزی رسیده اند که به طور غریبی برایشان آشناست اما مدتهاست که آن را ندیده اند هم چنین در دنیای امروز بسته بندی محور شکل دهی سمینارهای بسیاری می باشد.

 

بسته بندی لباس زیر زنانه package

طراحی بسته بندی در دنیای امروز

امروزه بسته بندی ها تابع صرفه اقتصادی و سهولت در حمل و نقل می باشند. قیمت ، زمان و مکان مناسب تعیین کننده اقتصاد بازار آزاد هستند. بسته بندی های امروزی باید با توجه به استانداردهای بین المللی طراحی و تولید شوند. زیرا باید حداقل سهم قیمت تمام شده در هر واحد تولید (محصول) به بسته بندی تعلق بگیرد، علاوه بر این بسته بندی از نظر خریدار رایگان و جزء منافع او به حساب می آید. در واقع بسته بندی باید دارای ظاهری زیبا بوده ، محتویات درونش را حفاظت کند و قابلیت چیدمان در حالت عمده وقرارگیری بر روی پالتهای استاندارد را داشته باشد و در نهایت روی قفسه های فروشگاه ایستایی لازم را داشته باشد.

تمامی موارد یاد شده بسیار مهم است اما در نهایت به یک بعد قضیه پرداخته و از احساسات سخنی به میان نیامده است . هر چقدر بیشتر این تصمیم گیری ها وابسته به بازرگانان باشد احتمال موفقیت برای کسب مجوز ابداع و نوآوری کمتر خواهد شد" دنیای امروز از تمام رسانه های موجود مثل تلویزیون و مجلات برای جلب نظر ما و رسیدن به خواسته های ما بهره می گیرد در حالی که خواسته های ما به خود این رسانه ها تبدیل شده و از محصول واقعی دور شده است . یعنی وقتی چیزی را مصرف می کنید در واقع مشغول صرف تصویر یا تصور آن هستید نه خود محصول , با این همه بسته بندی می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد یک میل یا خواسته جدید در مشتری بازی کند . امروزه همه مردم با رسانه های گروهی آشنایی دارند و همه هم می دانند که با توجه به تبلیغات آنهاست که اقدام به خرید می کنند.

طراحی  و چاپ جعبه و کارتن ، جعبه سازی ، کارتن سازی ، بسته بندی مواد غذایی ، گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ

 انواع کاغذ و مقوا و کارتن در صنعت چاپ جعبه و بسته بندی و کارتن سازی

کاغذ و مقوایی که در صنعت بسته بندی کاربرد دارد به دسته های زیر تقسیم می شود :

مقوای پشت طوسی : این نوع کاغذ که عمودتا برای بسته بندی با چاپ افست استفاده می شود مشتمل بر لایه سلولزی ضخیم خاکستری رنگی است که یک وجه آن سفید بوده و گلاسه است. وجه سفید این مقوا برای چاپ استفاده می شود.

مقوای بافت دار : این نوع مقوا که معمولا کاربرد های تزیینی دارد در طیف وسیعی از بافت ها و مواد تولید می شود و تکنیک های مختلف چاپ از جمله افست و سیلک اسکرین با آن سازگار است.

کاغذ کرافت لاینر : کاغذی است که برای لایه های بیرونی و درونی مقوای کنگره دار مورد استفاده قرار می گیرد .این نوع کا غذ حداقل از ۸۰ درصد خمیر بکر و حداکثر ۲۰ درصد الیاف بازیافتی ساخته می شود .

کاغذ تست لاینر : این نوع کاغذ اغلب از بازیافت کاغذ های باطله ساخته می شود که در آن مقداری الیاف کاغذ کرافت وجود دارد. الیاف کاغذ باطله لایه اصلی کاغذ را تشکیل می دهد که رویه آن با لایه نازکی از خمیر دارای الیاف بکر پوشش داده می شود .

کاغذ کنگره ای ( فلوتینگ ) : کاغذی است که بعنوان لایه کنگره ای میانی ورق کارتن مورد استفاده قرار میگیرد و باعث استحکام آن می گردد.

کارتن بسته بندی عمومی : به گنجایه ای اطلاق می شود که برای ترابری انواع متنوعی از کالا ها در تجارت مناسب بوده و کاربرد دارد. یادآوریترابری کالاهای خطرناک و بسته بندی آنها باید مطابق با نظامنامه و ویژگیهای محصول باشد .

طراحی  و چاپ جعبه و کارتن ، جعبه سازی ، کارتن سازی ، بسته بندی مواد غذایی ، گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ

چاپ جعبه و بسته بندی و کارتن سازی

شیوه های چاپ و فرایند تکمیلی

به طور کلی, انواع فناوری ها و روش های چاپ را می توان به دو دسته کلی چاپ های متداول و چاپ های غیر تماسی تقسیم بندی نمود.در دسته چاپ های متداول, لازم است که مرکب, با استفاده از واسطه ای همچون پلیت، کلیشه، شابلون و مانند ان، در قالب انواع گود، مسطح و برجسته، به سطح چاپ شونده انتقال یابد. در دسته چاپ های غیر تماسی ، انتقال مرکب یا جوهر، و یا شکل گیری تصویر بر روی سطح چاپ شونده، به صورت مستقیم و بی واسطه انجام میگردد.

به طور کلی شیوه های چاپ متداول را می توان  به دسته های کلی چاپ سیلک اسکرین، چاپ برجسته (مانند فلکسوگرافی و غیره ) ، شیوه لیتو گرافی (شامل چاپ افست معمولی و چاپ افست خشک) و چاپ گراوور تقسیم بندی نمود که وجه اشتراک تمام انها, استفاده از مرکب به صورت مایع می باشد. شیوه های چاپ غیر تماسی را می توان به دسته های کلی الکتروفوتوگرافی، یونوگرافی، چاپ مغناطیسی، چاپ جوهر افشان، چاپ حرارتی  وعکاسی تقسیم بندی نمود در شیوه های الکتروفوتوگرافی و یونوگرافی، از تونر پودری و مایع برای ایجاد تصویر استفاده می شود, حال آنکه در شیوه چاپ مغناطیسی از تونر مغناطیسی و در شیوه چاپ جوهر افشان، جوهر مایع و جوهر حرارتی مورد استفاده واقع میشوند. چاپ حرارتی نیز به دو شیوه انتقالی و تصعیدی قابل اجرا است. که رنگ دهی در این نوع چاپ یا استفاده از فویل یا ریبون, امکان پذیر می باشد. در شیوه عکاسی نیز,تصویر نهایی از طریق تابش نورهای رنگی بر روی پوشش حساس به نور موجود بر روی سطح چاپ شونده انجام می شود.

در این بخش، پس از معرفی اجمالی  شیوه های چاپ بکار رفته در بسته بندی های انتخاب شده و بیان ویژگی های آنها، زمینه لازم جهت بررسی سایز نمونه ها فراهم میگردد.

  طراحی  و چاپ جعبه و کارتن ، جعبه سازی ، کارتن سازی ، بسته بندی مواد غذایی ، گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ

چاپ افست جعبه

روش افست از جمله شیوه های متداول در چاپ بسته بندی است که به منطور ایجاد تصویر با بهره گیری از رنگ های تفکیکی و ترکیبی مورد استفاده واقع می شود.در این شیوه با استفاده از روش لیتو گرافی و تفکیک رنگ و ترام گذاری بر روی پلیت زمینه لازم برای انتقال مرکب و ایجاد رنگ های مختلف حاصل گردیده و سطح چاپ شونده می تواند به صورت رول پیوسته و یا صفحات مجزا باشد.

به طور کلی شیوه افست به خصوص در چاپ جعبه و بسته بندی های کاغذی و مقوایی ، روشی در دسترس و مقرون به صرفه است که کیفیت قابل قبولی را ارائه می دهد و امکان استفاده از رنگ های از پیش ساخته شده و نیز رنگ های تفکیکی چهار رنگ و شش رنگ در این شیوه وجود دارد.

در ماشین چاپ ، لاستیک واسط به عنوان سطحی انعطاف پذیر، واسطه انتقال مرکب از پلیت به سطح در ماشین چاپ شمنده مانند کاغذ یا مقوا می گردد.به دلیل هزینه های لیتو گرافی و تهیه پلیت  و نیز راه اندازی و تنطیم دستگاه چاپ، حداقل تیراژ مقرون به صرفه در این شیوه ۱۰۰۰ نسخه است  و در مقادیر کمتر ، معمولا تنها هزینه مواد اولیه از هزینه تمام شده کسر می گردد، هر چند پلیت ها از دوام خوبی برای چاپ انبوه برخوردار بوده و با حرارت دهی آنها قبل از آغاز فرآیند چاپ می توان این میزان را افزایش داد که معمولا اندکی از جزییات ترام ها و کیفیت نهایی کاسته می شود.

بسته-بندی-غذایی-Food-packaging

چاپ لترپرس جعبه و بسته بندی

چاپ لترپرس یکی از قدیمی ترین شیوه های چاپ ماشینی محسوب میگردد. در این شیوه, پلیت چاپ که انتقال دهنده مرکب است، سطحی سخت و برجسته دارد که عمدتا از طریق حروفچینی حروف ریخته گری شده سربی  در کنار کلیشه های تصویری,امکان انتقال متن و تصویر را فراهم می آورد.امکان دیگری که روش لترپرس فراهم می آورد ،کاربرد گسترده آن در مراحل تکمیلی است و پس از چاپ مانند عملیات  درج خط تا و برجسته کاری است که امروزه به این قابلیت دستگاه بیشتر توجه میگردد.

مطابق نمای میکروسکوپی، تصاویر، خطوط و حروف چاپ شده با این شیوه, معمولا در ناحیه کناره ها، پر رنگ تر از نواحی مرکزی می باشند که این عامل ، به عنوان مشخصه شناسایی این روش چاپ محسوب میگردد.

به طور کلی، روش لترپرس از شیوه های ارزان قیمت چاپ به خصوص در تیراژ های پایین محسوب می گردد لیکن از دقت و کیفیت نهایی چندانی برخوردار نمی باشد. همچنین لازم است رنگ ها به صورت تخت و در تعداد محدود و به صورت مجزا در طراحی در نظر گرفته شده و برای انتقال هر یک از آنها، یک مرتبه عملیات چاپ لحاظ شود. در تداول به این شیوه, چاپ ملخی گفته می شود.

  طراحی  و چاپ جعبه و کارتن ، جعبه سازی ، کارتن سازی ، بسته بندی مواد غذایی ، گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ

چاپ فلکسوگرافی جعبه و بسته بندی

ر شیوه چاپ فلکسوگرافی، ایجاد تصویر از طریق تماس مستقیم سطح برجسته کلیشه که آغشته به مرکب است با سطح کاغذ، مواد پلاستیکی و یا سایر مواد انجام می شود.کلیشه فلکسوگرافی از ماده انعطاف پذیری که مشابه مهرهای ژلاتینی است تهیه میگردد. شیوه فلکسو از لحاظ اماده نمودن کلیشه، به عنوان یکی از سریع ترین و کم هزینه ترین شیوه ها در چاپ های کارهای نسبتا پرتیراژ با کیفیت متوسط به بالا محسوب می گردد لیکن دستیابی به کیفیت چاپ بالا و قابلیت تکرار آن در نمونه های مختلف شده در این روش، اندکی دشوار است. در این شیوه، خطوط ایجاد شده  بر روی سطح کار چاپی، حالتی شبیه به تصایر به دست امده توسط مهر های ژلاتینی را می یابند، بدین معنا که معمولا لبه های خطوط, سطوح و ترام ها، کم رنگ تر و وسط آنها پر رنگ تر شده و رنگ، حالتی یکدست نمی یابد. فلکسوگرافی , از جمله روش هایی است که می تواند در چاپ بسته بندی متشکله از مواد انعطاف پذیر. چند لایه نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای چاپ بر روی سطح پلاستیکی که شامل تصاویر خطی هستند، معمولا از این شیوه استفاده میشود. که روش مناسبی برای چاپ بر روی بسته بندی های ارزان قیمت مانند پلی اتیلن سه لایه است، به خصوص در طرح هایی که تصاویر هافتون موجود نبوده و گرافیک بسته بندی به طرح های خطی و لکه هایی با رنگ های تخت خلاصه میگردد.

در تصویر ۱۰، نماهایی از ماشین چاپ, تهیه کلیشه و وضعیت کلی سیلندر های واحد چاپ مشاهده می شوند. روش فلکسو علاوه بر فراهم آوردن امتیازاتی همچون سرعت بالای فرایند تهیه کلیشه و قیمت نسبتا پایین کلیشه حاصل شده، دارای معایبی نیز می باشد که از آن جمله می توان به محدودیت های موجود در بخش طراحی گرافیک و پیش از چاپ و نیز دشواری در دستیابی به کیفیت قابل قبول در نمونه های چاپ شده اشاره کرد. از انجا که تهیه کلیشه در این شیوه، هزینه نسبتا پایینی را به خود اختصاص میدهد, لذا قابلیت ایجاد تنوع در طرح های چاپ شده بیشتر است ضمن آنکه امکان برش  بخش هایی از کلیشه جهت انجام اصلاحات جزئی و موضعی، مقدور می باشد.

بسته بندی لباس زیر

چاپ فلکسوگرافی کارتن و بسته بندی و جعبه

روش های مختلفی برای چاپ روی کارتن وجود دارد که می توان از چاپ دیجیتال، سیلک اسکرین، افست  )که در حال حاضر فقط قابلیت چاپ بر روی ورق های E و F را دارد  ( و چاپ فلکسوگرافی نام برد.

چاپ فلکسوگرافی ابتدا با نام چاپ آنیلاین و در سال ۱۸۹۰ در انگلستان ابداع شد و نام خود را از روغن آنیلاین در مرکب چاپ گرفته است. تا سال ۱۹۵۱ این روش با بیش از ۲۰۰ نام متفاوت شناخته می شد در سال ۱۹۵۲ نهایتا این روش با نام فلکسوگرافی شناخته شد.

چاپ فلکسوگرافی از فن آوری چاپ برجسته بهره می گیرد ویژگی اصلی چاپ فلکسوگرافی استفاده از فرم های چاپ منعطف است که قادر به تغذیه مرکب خاصی  )ویسکوزیته پائین( هستند کلیشه فلکسوگرافی از لاستیک و یا فتوپلیمر ساخته می شود که سختی و ضخامت آن ها بر اساس سطح چاپی و نقوش مورد نظر ما تعیین و انتخاب می شود که برای چاپ کارتن معمولا از کلیشه های با قطرهای مختلف بسته به نوع دستگاه و نوع چاپ استفاده می شود.

چاپ فلکسوگرافی یکی از متداول ترین و مقرون به صرفه ترین چاپ ها برای تیراژها و اندازه های مختلف بر روی کارتن می باشد که در آن عمل چاپ بر روی کارتن توسط کلیشه انجام می شود

  چاپ جعبه متالایز

چاپ گراوور جعبه و بسته بندی

امروزه شیوه چاپ روتوگراوور، به عنوان یکی از موثر ترین و پرکاربردترین شیوه ها در چاپ کارهای پرتیراژ و نیز در بسته بندی های انعطاف پذیر, محسوب میگردد. در این شیوه که از انواع چاپ های گود است، تصویر تسط پلیتی منتقل می شود که با استفاده از خطوط متقاطع بر روی آن نگاشت یافته است. دوام سیلندر های چاپ، افزایش دقت در نگاشت سطح سیلندر، کیفیت چاپ بالا و قابل تکرار در نمونه های مختلف چاپ شده، و سرعت چاپ، از جمله پارامتر های مثبت این روش است لیکن قیمت نسبتا بالا و زمان نسبتا طولانی تهیه سیلندر ها, به عنوان عوامل منفی این شیوه قابل ذکر می باشند. در طراحی برای چاپ با شیوه گراوور, بهتر است که کلیه خطوط و کادر های باریک ، توسط یک رنگی تخت ایجاد شود زیرا انطباق (رجیستر کردن) دو ، سه و یا چهار رنگ برای این خطوط، ممکن است با اشکال مواجه شود.همچنین بهتر است حروف با اندازه حداقل ده پوینت نوشته شوند. این نکته در ارتباط با خطوط بارکد نیز مصداق می یابد. بدین معنا که جهت جلوگیری از عدم انطباق رنگ های مختلف، که سبب ایجاد اشکال در دستگاه علامت خوان میگردد، بهتر است از یک رنگ جهت  ثبت خطوط و اعداد بارکد استفاده شود. بنابراین یکی از مواردی که میتواند به شناسایی شیوه چاپ بکار رفته کمک نماید، توجه به کیفیت خطوط بارکد مندرج بر روی بسته بندی است.

  بسته بندی لباس زیر زنانه Lingerie packing

چاپ بالشتکی ( پدپرینتینگ ) جعبه و بسته بندی 

شیوه چاپ بالشتکی یا پد پرینتینگ که با نام چاپ تامپو نیز شناخته می شود, با بهره گیری از سطحی انعطاف پذیر که کلیشه تماس می یابد، مرکب را دریافت نموده و سپش به سطح نهایی منتقل میکند.این شیوه، قابلیت چاپ بر روی سطوح تخت و نیز منحنی ساخته شده از مواد مختلف را دارا بوده و کیفیت بالایی را ارئه می نماید و در تیراژهای  پایین نیز مقرون به صرفه است.

  بسته بندی لباس زیر Lingerie packing

چاپ سیلک اسکرین جعبه و بسته بندی

در این شیوه از چاپ با عبور مرکب از منافذی که متناسب با طرح، بر روی توری شابلون ایجاد گردیده اند، تصویر نهایی بر روی سطح چاپ شونده شکل میگیرد. توانایی این شیوه چاپ، در انتقال مرکب بر روی سطوح تخت و گرد از مواد متنوع و مختلفی تشکیل گردیده اند، کم نظیر است.

هر چند دقت این شیوه چاپی در ارائه تصاویر و تونالیته های رنگی و خطوط و حروف زیر ،چندان زیاد نمی باشد لیکن شیوه ای مقرون به صرفه برای چاپ سطوح رنگی تخت، بر روی مواد مختلف در تیراژهای مختلف است.

  بسته بندی بسته بندی لباس زیر مردانه  packing

چاپ جوهر افشان جعبه و بسته بندی

چاپ جوهر افشان، امکان انتقال جوهر بر روی سطح چاپ شونده، بدون تماس با آن را دارا می باشد و بنابراین امکان چاپ بر روی سطوح پیچیده و منحنی ساخته شده از جنس ها و مواد مختلف را در اختیار قرار میدهد. نکته قابل توجه در این شیوه، توانایی چاپ اطلاعات متغییر به صورت سریع و مقرون به صرفه است که به عنوان امتیازی اساسی تلقی میگردد.

برای درج تاریخ مصرف و قیمت محصول بر روی آن,معمولا از شیوه چاپ جوهر افشان که قابلیت انتقال اطلاعات از فایل کامپیوتری و چاپ آن به وسیله پاشش ذرات ریز جوهر بر روی سطح کاغذ و سایر مواد را داراست، استفاده می شود. فناوری جوهر افشان را به طور کلی میتوان به دو دسته زیر تقسیم بندی نمود:

الف- جوهر افشانی پیوسته

ب- انتشار قطره بر اساس نیاز.

چاپ انتقالی (ترانسفر)

در صنعت شیشه و سرامیک, به منظور انتقال تصاویر بر روی قطعه مورد نظر,از شیوه چاپ انتقالی استفاده می شود.در این شیوه که از اواسط قرن هجدهم میلادی متداول گرددیه است, ابتدا تصویر توسط جوهرهایی ویژه از اکسید فلزی، بر روی کاغذ ویژه چاپ شده و سپس بر روی قطعه فشرده می شود.پس از پخت قطعه، تصویر تثبیت می شود. چاپ تصویر برو روی کاغذ انتقال دهنده مرکب, به شیوه های مختلفی همچون روش سیلک اسکرین، امکان پذیر است.

 

چاپ جعبه و بسته بندی ، دستگاه لترپرس ، خط تا جعبه ، برش جعبه ، قالب و تیغ زنی جعبه ، گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ

مراحل تکمیلی در چاپ جعبه و بسته بندی و کارتن سازی

انواع پوشش های بسته بندی

هنگامی که از کاغذ یا مقوای گلاسه برای چاپ استفاده می شود, برای محافظت بیشتر از سطح چاپ پوشش برای آن در نظر گرفته می شود. روش های متفاوتی برای پوشش چاپ وجود دارد که به سه دسته کلی تقسیم می شوند:سیلک، لترپرس ،افست.

روکش سلفون در چاپ جعبه و بسته بندی

بخش دیگراز انواع متداول پوشش به کار گرفته شده، نمونه ای است که سلفون نام دارد و خود مستقلا توسط دستگاه مخصوص این کار انجام میگیرد. در این روش لایه ای از پوشش نازک پلاستیک روی سطح کار چسبانده می شود و انواع متفاوتی نظیر مات، براق و غیره دارد. در این شیوه سلفون رول به کمک دستگاهی به وسیله چسب روی سطح کاغذ یا مقوا چسبانده می شود. البته دستگاه های مورد استفاده در این بخش با تنوع نیمه ماشینی تا ماشینی وجود داشته و دو نوع حرارتی و ساده دارد.در مدل حرارتی، سلفون به واسطه حرارت نشست بهتری روی سطح چاپی دارد. مزیت خوب سلفون نسبت  بهUV  ، استحکامی است که به سطح چاپی میدهد و در ضمن احتمال ترک خوردن را از بین می برد.

  بسته بندی بسته بندی لباس زیر مردانه  packing

روکش یووی در بسته بندی و چاپ جعبه و کارتن 

پوشش UV برجسته و کاملا مشخص است.این نوع چاپ به همان شیوه سیلک اسکرین انجام می شود و نوعی مواد مصرفی ، کار را مات یا براق می کند. معمولا ترکیب هر دو UV مات و براق را برای مشخص کردن قسمت های مختلف یک کار چاپی به کار میگیرند. ماده مصرفی در این نوع پوشش به روش ماورا بنفش خشک می شود و دلیل نام گذاری آن نیز به همین خاطر است.

قشر پوشش در این شیوه بیشتر از افست و لترپرس است.پس از چاپ رنگ مخصوص و جذب پودر در محل چاپ شده و گذر از اشعه و حرارت یووی , سطح چایی برجسته و متمایز از سایر نقاط می شود. هر چند در اینجا این روش به عنوان پوشش تزینی مطرح شده است ولی این شیوه به عنوان تکنیک مستقل چایی قابل بحث است که ویژگی منحصر به فرد آن برجستگی سطوح رنگ های چاپ شده است.

بسته بندی لامپ  packing 

روکش ورنی در بسته بندی و چاپ جعبه

ورنی گرم: ورنی گرم را به همان شیوه سیلک اسکرین بر روی مواد چاپ می کنند.به دلیل وجود مواد نفتی در ماده ورنی گرم ،معمولا کاتالوگ یا بروشورهایی که با پوشش ورنی گرم چاپ شده اند بوی نامطبوعی از خود ساطع می نمایند. امروزه اسانس های خوشبو کننده به ورنی افزوده می شود.

ورنی سرد: ورنی سرد یا ورنی چاپ را با ماشین افست چاپ میکنند و تنها پوششی برای تثبیت رنگ است و تقریبا هیچگونه جلا و درخشندگی ندارد.

بسته بندی پاکتی

بسته بندی پاکتی به عنوان بسته بندی اولیه و ثانویه و در حوزه های مختلف کاربردی و تزیینی ، مورد استفاده قرار میگرد

در بررسی روند ایجاد بسته بندی پاکتی ، مطابق با دیاگرام زیر ، میتوان مراحل زیر را برشمرد:

الف- شکل دهی لوله ای رول کاغذ

ب- برش کناره ها

ج- شکل دهی و چسب زنی کناره ها به یکدیگر ، جهت ایجاد کف پاکت

د- فشردن اتصالات چسب خورده و در نهایت ، لفاف بندی پاکت ها با باریکه کاغذی.

Food packaging بسته بندی غذایی

بسته بندی جعبه های مقوایی

در بسته بندی هایی که از جنس مقوا ی باشند ،پس از انجام چاپ افست و در صورت لزوم ، ایجاد طرح های برجسته موجود بر روی سطح بسته بندی از طریق برجسته کاری ، مراحل لمینیت نمودن سطح چاپ شده به سطوح دیگر ,و سپس عملیات برش ، تا کردن ، و چسب زنی انجام می گردد.

  برجسته کاری و طلاکوبی در بسته بندی

برجسته کاری و طلا کوبی از جمله شیوه های موثری محسوب میگردند که در افزایش زیبایی بسته بندی و ایجاد جلوه های بصری ویژه در ان , مورد استفاده واقع می شوند. انواع شیوه های برجسته کاری را میتوان به دسته های زیر تقسیم بندی نمود:

  • برجسته کاری ساده ، که معمولا با طلاکوبی استفاده می شود
  • که جلوه ای مخالف برجسته کاری ایجاد می نماید
  • برجسته کاری نا اشکار ،که تنها منجر به برجستگی سطح می شود و از طلاکوبی  یا مرکب در ان سطح استفاده نمی شود.
  • برجسته کاری انطباق یافته ،که سطح برجسته با عناصر چاپ شده یا طلاکوبی شده انطباق می یابد
  • برجسته کاری ترکیبی ،که در این حالت ,همزمان عملیات برجسته کاری و طلاکوبی توسط یک قالب انجام میشود.
  • برجسته کاری پاستلی ،که با ایجاد سایه های رنگی در سطح کار همراه است
  • برجسته کاری پرداخت کاری شده ،که سطح کار حالتی صیقلی و لعاب خورده می یابد.
  • داغ زنی ،که با افزایش حرارت انجام می شود.

 Men's underwear packing بسته بندی لباس زیر مردانه

برش و قالب تیغ جعبه ها و بسته بندی ها

عوامل ضد جعل در بسته بندی

در طراحی برخی از اقلام بسته بندی ، لحاظ نمودن پارامتر هایی که امکان تهیه نمونه های جعلی مشابه را به حداقل برسانند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از جمله این موارد میتوان به بسته بندی هایی اشاره نمود که محتوای اشیا گران قیمت و یا مواد دارویی بوده  و در واقع تنها پارامتر موید محتوی ،بسته بندی است. همچنین برخی از برند ها ،جهت کمک به شناسایی محصولات خود نسبت به نمونه های جعلی و حفظ خوشنامی برند خود در بازار فروش ،از شیوه های ضد جعل در طراحی بسته بندی و برچسب محصولات بهره می برند.

از جمله مواردی که میتوان آنها را به عنوان عوامل ضد جعل در بسته بندی مطرح نمود , عبارتند از شیوه های درج هولوگرام , فویل براق ،علایم ضد کپی ، نقوش برجسته ،استفاده از کاغذهای خاص ,رنگ های فلورسنت ،میکروپرینتینگ ،علائم مندرج در متن کاغذ ، شماره سریال ، نقوش هندسی تکرار شونده ،منحنی های لگاریتمی غیر قابل اسکن و سطوحی که نسبت به سایش با فلز و یا تماس با دست و دریافت حرارت ، تغییر رنگ می دهند.

در چاپ برچسب ضد جعل موجود بر روی محصول از شیوه های درج هولوگرام ،فویل براق ، میکرو پرینتینگ ، حروف سه بعدی ، شماره سریال و منحنی های لگاریتمی غیر قابل اسکن استفاده شده است.

منبع:  مجله چاپ و نشر

کتاب موادشناسی و تکنیک های چاپ در بسته بندی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *