چاپ دیجیتال کاتالوگ حرفه ای بهرنگ ، طراحی ک
افزایش سرعت «گذار » از چاپ افست به دیجیتال تا سال ۲۰۲۰
۱۳۹۴-۰۶-۱۵
آرم چیست
آرم چیست What is the logo
۱۳۹۴-۰۶-۱۵
Show all

ارتباط بصری چیست What is visual communication

ارتباط بصری چیست

ارتباط بصری چیست ؟

ارتباط بصری در مفهوم گسترده آن تاریخ طولانی مدتی دارد . زمانی که انسان اولیه برای یافتن غذا به شکار می رفت و جای پای حیوانی را بر روی گل میدید در واقع نوعی نشانه بصری را مشاهده میکرد. به بیان دیگر چشم ذهن وی ، خود حیوان را تجسم میکرد .

اثر گرافیکی میتواند نشانه باشد ، مانند حروف الفبا یا یک نظام نشانه ای دیگر را شکل دهد . مانند علائم جامع ای عالئم گرافیکی – خطوط طرح یا نقاط یک عکس در کنار هم تصاویر را تشکیل میدهند . طراحی گرفایک به یک معنا حرفه ساخت یا انتخاب عالئم و آرایش آنها بر یک سطح برای انتقال یک ؟ است.

نشانه ، تصویر نیست . تصاویر گرافیکی چیزی فراتر از تصویر پردازی و شبیه سازی چیزهایست که مشاهده یا تصور میشوند . آنها نشانه هایی هستند که محتوای شان به آنها معنایی واحد میدهد و موقعیت و حضورشان در یک شرایط خاص میتواند به آنها مفهوم جدیدی ببخشد .

غالباً به طور معمول کلمات و تصاویر در کنار هم استفاده میشوند که ممکن است گاه متن یا تصویر در آن ارجحیت داشته باشد یا معنی هر یک به واسطه دیگری معین شود . برخی از پیچیده ترین نمونه های طراحی گرافیک بر کلماتی استوار است که مفهوم دقیقی را به یک تصویر مبهم میدهند . مفهومی که تصاویر و عالئم الفبای انتقال میدهند ارتباط اندکی با کسی که آن را خلق یا انتخاب میکند دارد . این نوع آثار معرف اندیشه طراحنشان نیستند . پیام طراح در خدمت بیان نیازهای سفارش دهنده ای است که هزینه آن را پرداخت میکند . اگرچه فرم پیام حاصل ذوق و حسن زیبایی شناختی طراح است . اما پیام باید به زبانی که برای مخاطب مورد نظرش قابل تشخیص و قابل درک باشد بیان شود . این اولین عاملی است که طراحی گرافیک را آشکارا از هنر متمایز میکند . دومین وجه تمایز این است ه طراح برخالف هنرمند برای تولید ماشینی طرح ریزی میکند . طراح معموالً پس از عقد قرار داد کار را به صورت یک طرح کلی بر کاغذ یا بر صفحه نمایشگر رایانه آغاز میکند . غالباً به طراح به عنوان مدیر هنری عمل میکند و بر کیفیت عکس ها یا دیگر تصاویر سفارش شده نظارت میکند . پیشنهادات با سفارش دهنده مورد بحث قرار میگیرد . و غالبا طی چند مرحله تجدید نظر میشود . تا این که شکل نهایی طرح به انظمام دستورالعمل های تهیه و اجرای آن آماده میگردد . طراحی گرفیک به مثابه یک تخصص نقاط از اواسط سده بیستم مطرح شد . تا آن هنگام اداره بنگاه های تبلیغاتی و تهیه آگهی های تبلیغاتی توسط هنرمندان تجاری انجام میشد .

این متخصصان عبارت بودند از : صفحه بند ( هنرمندان صفحه آرا ) حروفچین که عنوان و متن را با تمام جزئیات طرح ریزی میکرد . و دستورالعمل هایی برای حروفچینی میداد ، انواع مختلف تصویر گرانیکه هر نوع آثار ترسیمی از نمودارهای فنی تا اسکیس های مد را تهیه میکردند ،روتوش کاران هنرمندان طراح حروف ودیگرانی که طرح های نهایی را برای تکثیر آماده میکردند . و بسیاری از هنرمندان تجاری از جمله طراحان پوستر ، همزمان واجد چند تخصص بودند.

امروزه طراح گرافیک با بنگاه ها و آتلیه ها همکاری دارند و نه فقط تبلیغات و آگهی ها بلکه مجالت و روزنامه هایی را که این آگهی ها در آن چاپ میشود طراحی میکنند . به عالوه طراح مستقل به بخش از گروه مرتبط با صنعت ارتباطات بدل شد . دنیای تبلیغات ، مجالت و روزنامه ،بازاریابی و روابط عمومی . طراحی گرافیک حال به بخشی از فرهنگ اقتصاد کشورهای صنعتی بدل شده است . با این حال علی رغم پیشرفت های فناوری از دهه ۰۶۹۱ به بعد که امکان ارسال پیام با مداره ها فراهم شده و دسترسی به تصاویر به طور یکسان امکان پذیر شده است جای شگفتی است که تحوالت و پیشرفت ها همچنان منطقه ای است و علی رغم آن که طراحان به صورت تیمی و به عنوان عضوی از یک گروه کار میکنند . اما تحوالت همچنان به پیشروان منفرد متکی است .

فرم های جدید در پاسخ به ضروریات مالی و پیشرفت های فناوری شکل گرفته اند اما در عین حال طراحی گرافیک همچنان از قرار دادهای پیشین خود بهره میبرد .

طراحی گرافیک در برگیرنده نوعی زبان است با دستور زبانی نامعین و با الفبایی پیوسته در حال گسترش ماهیت نامشخص قوانین آن بدان مفهوم است که فقط میتوان آنها را مطالعه کرد نه آموخت ما فقط زمانی یک اثر گرافیکی را به درستی درک میکنیم که بتوانیم زبان آن را بفهمیم .

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی
کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت | متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی | مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *