بروشور چیست؟

بروشور چیست؟

بروشور کتابچه ای چند صفحه ای یا اگر دقیق بخواهیم بگوییم چند لتی است که برای آموزش استفاده از کالا و خدمات از طرف تولید کنندگان و یا کسانی که میخواهند جنسی را به مشتری معرفی کنند تولید و چاپ می شود. طراحی بروشور اغلب بر روی راهنمایی بهتر مشتری برای استفاده از کالا مانور میدهد و چاپ بروشور اغلب جنبه تبلیغاتی خیلی کمتری نسبت به چاپ کاتالوگ می توان داشته باشد.البته بروشور و کاتالوگ و تفاوت های بروشور و کاتالوگ را در جای دیگر مورد بررسی قرار دادیم که درلینک زیر می توانید آن را مشاهده کنید.

بروشور-چیست-؟

در بعضی اوقات بروشور بیشتر به جنبه تبلیغاتی یک محصول می پردازد و در بعضی اوقات بروشور فقط جنبه معرفی کالارا دارد. بروشورها اغلب بجای اینکه به جنبه فنی یک محصول بپردازند به جنبه تبلیغاتی و از جمله آن توضیج در مورد محصول و عالی بودن آن می پردازند . در بروشور از تاریخچه شرکت گفته می شود و محصولاتی که قبل از این توسط شرکت ارائه شده است و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است سخن می گویند . در بروشور بیشتر هدف فروش است.

بیشتر بخوانید : تفاوت بین کاتالوگ ها و بروشورها در چیست؟

بروشور اغلب با متن ها و موضوعاتی در مورد یک کالا شروع می شود و با استفاده از عکس ها و المان های گرافیکی تکمیل و تکمیل تر می شود. پیشنهاد می شود برای طراحی یک کاتالوگ خوب حتما از عکس و متن و المان های گرافیکی به یک میزان مشخص استفاده شود تا تاثیرات یکسانی برای مخاطب داشته باشد و توازن کار به هم نخورد.
بروشورها از اندازه های مشخصی برخوردار نیستند و قابلیت انعطاف در اندازه را دارند . به همین خاطر طراح میتواند با استفاده از ایده خود یک بروشور خوب طراحی کرده و از هر اندازه عکس و متنی درون ان بهره ببرد هر چه این اندازه بزرگتر باشد دسته طراح بروشور هم برای استفاده از متن و المان و عکس بازتر است و میتواند از انواع خط تا و برش برای آن استفاده کند.


بروشورها از نظر طراحی و چاپ به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • بروشورهای لتی : بروشورهای لتی به بروشورهایی می گویند که دارای چند صفحه هستند و این صفحات پس از تا زدن به لت تبدیل می شوند. بروشرهای لتی بصورت رو یه هم تا شده که می تواند زیگزاگ و ساده هم قلمداد شود مورد کاربرد هستند . این گونه بروشور ها را آکاردئونی هم می گویند که به این صورت است که یک صفحه A4 را به سه قسمت مساوی تقسیم کرده و برای هر قسمت طراحی مخصوص به خورد را انجام می دهیم . یک صفحه را بعنوان صفحه اصلی قرار داده که بر روی آن اسم شرکت درج می شود و در قسمتی دیگر که صفحه آخر هم هست شماره و آدرس قرار می گیرد . در صفحه ای دیگر شروع به مقدمه نویسی می کنیم و 3 صفحه داخلی که کنار هم قرار میگیرند یک طرح کلی که نوشته هایش بصورت ترتیبی از صفحه 1 شروع میشود و تا آخر 3 صفحه پایان می یابد. نوع خط تا در طراحی این گونه بروشورها بسیار مهم هستند.
  • بروشور فرمی : بروشورهای که بصورت کتابچه هستند و دارای صفحات زیادی هستند و ما مجبوریم آنها را به وسیله چسب گرم و منگنه صحافی کنیم بروشورهای فرمی نامیده می شوند. در بروشور های فرمی نسبت به بروشورهای لتی تعداد صفحات بیشتری را شاهد خواهیم بود و برای صحافی هم باید از چسب گرم و منگنه استفاده شود.بروشرهای فرمی به دلیل استفاده از صفحات زیاد قابلیت استفاده عکس ها و متن های زیادی هم دارند . بیشتر این بروشورها را با کاتالوگ ها مقایسه می کنند . در صفحه جلد آن ها از اسم شرکت استفاده میشود و در صفحه آخر نشانی و تلفن استفاده می شود . در ضمن در این نوع بروشور میتوان بطور کامل در مورد کالا و جزییات آن شرح داد.
  •  بروشور اسلیپ کیس :  این بروشورها  را بعنوان پوشه استفاده می کنند و در بعضی اوقات به آنها فولدر هم می گویند. این فولدرها بعنوان پوشه عمل کرده و برای گذاشتن ورقه های جدا جدا در کنار هم مورد استفاده قرار میگیرند .در چاپ این این بروشورها از کاغذهای گلاسه و ایندلبرد 250 تا 300 گرم استفاده می شود که مقاومت بیشتر و ماندگاری بالاتری دارند. برای ساخت این بروشورها پس از چاپ بروشور بر روی جلد آنها لایه ای از سلفون کشیده می شود.این سلفون باعث مقاومت بیشتر این فولدرها می شود و برای استفاده بهتر از این فولدر ها پس از تهیه قالب و تیغ جایی را برای گذاشتن کارت ویزیت و سی دی می توان تعبیه کرد.
  • پامفلت و یا لیفلت : پامفلت و لیفلت اغلب از بروشورهایی هستند که در تولید آنها از کاغذهای با گراماژ پایین استفاده می شود. بصورتی که از پامفلت برای استفاده از دفترچه های راهنمای کالا بیشتر استفاده میشود و در آن از کاغذهای تحریر 80 گرم یا پایین تر استفاده می شود. لیفلت ها هم اغلب برای بروشورهایی که در جعبه های دارو استفاده می شود کاربرد دارد.اغلب این دو نوع بروشور بصورت تک رنگ و مشکی بکار میروند و بیشتر اوقات اصلا جنبه تبلیغاتی نداشته و فقط برای آموزش بکار میروند.

وقتی طراح بروشور عکسی را در بروشور قرار می دهد باید مقداراهمیت آن عکس در بروشور را بداند . مثلا برای عکس های با اهمیت بیشتر باید اندازه بزرگتری را در بروشور به آن ها اختصاص دهد . البته کیفیت عکس هم بسیار مهم است و در بعضی اوقات نباید برای عکس های با کیفیت پایین فضای زیادی را قرار داد.
 استفاده از رنگ ها در
طراحی بروشور از اهمیت بالایی برخوردار است . استفاده درست و بجا از هر رنگ باعث جلب توجه بیشتر مخاطبان و خوانندگان بروشور میشود. البته استفاده نابجا از رنگ ها می تواند مخاطب را خسته کند و او بروشور را مطالعه نکرده دور بیندازد . پس پیشنهاد می شود در انتخاب رنگ ها در بروشور دقت لازم را به عمل آورید. برای بروشورهای با تعداد صفحات بالا پیشنهاد می شود حتما از شماره صفحه استفاده شود . به ترتیب اولویت صفحات چیدمان شده  و شماره صفحه بخورند. پیشنهاد میشود در انتخاب فونت صفحات هم نهایت دقت را به عمل آورید چون بزرگی فونت هم عاملی برای استفاده نکردن مشتریان از بروشور است.