طراحی کاتالوگ

2

طراحی کاتالوگ حرفه ای برای نمایش یک کسب و کار بسیار لازم است. طراحی کاتالوگ برای معرفی یک کسب و کار بصورت حرفه ای انجام می شود. هر چه طراحی کاتالوگ تبلیغاتی حرفه ای تر باشد مخاطبان بیشتری را با خود همراه می کند. طراحی کاتالوگ صنعتی باید در صنعت های مختلف رنگ و بوی آن صنعت را به خود بگیرد به این شکل که عکس ها و نوشته و رنگ هایی که در طراحی کاتالوگ آسانسور بعنوان مثال استفاده می شود باید بیان گر کیفیت کار و حرفه ای بودن آن صنعت باشد. اگر در طراحی کاتالوگ ارزان از عکس های بی کیفیت استفاده شود حتما بازدهی آن هر چقدرم هم چاپ کاتالوگ حرفه ای باشد به صفر می رسد.

طراحی کاتالوگ حرفه ای چگونه انجام می‌شود؟

شمایل نهایی و حس کاتالوگ می‌تواند تصمیم خرید مشتری شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین این موضوع به نام تجاری و اعتبار کمپانی شما کمک خواهد کرد. کاتالوگ می‌بایست چهره‌ای باشکوه و کیفیتی بالا داشته باشد تا بتواند محصولات و خدمات شما را به شکل درست نشان دهد.

تکنیک‌های پرداخت نهایی ما شامل لمینت براق و مات، چاپ به صورت برجسته، سلفون براق یا مات ، ‌پوشش آبی یا UV، برچسب‌ زنی داغ یا استفاده از فیبر در داخل بافت کاتالوگ می‌شود. تاثیر رتگ در طراحی کاتالوگ‌ها به شدت به جلوه‌های بصری وابستگی دارند و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتماً آن‌ها را با رنگ‌هایی شفاف و جذاب چاپ کنید. ما انواع مختلف چاپ رنگی را در اختیارتان می‌گذاریم که شامل چاپ چهار رنگی، رنگ پانتون، چاپ سیاه‌ و سفید، چاپ لعاب‌ دار و غیره می‌شود. می‌توانید تکنیک مناسب که با هدفتان سازگاری دارد را انتخاب کنید.

مهم‌ترین نکات در موقع قراردادن اطلاعات در زمان طراحی کاتالوگ

مهم‌ترین نکات در موقع قراردادن اطلاعات در زمان طراحی کاتالوگ

طرحی را انتخاب کنید که تعادل داشته باشد. از گنجاندن مقدار زیادی از اطلاعات و محصولات در یک صفحه‌ی کاتالوگ خودداری کنید. کاتالوگی که تعداد زیادی محصول را در یک صفحه داشته باشد، مشتری را گیج کرده و تصمیم وی مبنی بر مطالعه‌ی کاتالوگ تا انتها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بسیاری از کمپانی‌ها یک طراح را استخدام می‌کنند تا طرح و برنامه‌ی کاتالوگشان را تنظیم کند. چنین طراحانی دارای مهارت و تجربه‌ی لازم برای آماده‌سازی کاتالوگ و چاپ آن هستند. گاهی اوقات کمپانی‌های چاپ کاتالوگ دارای طراحان داخلی هستند که می‌توانند در راستای تولید یک کاتالوگ موثر به شما یاری برسانند. شما برای ساخت یک کاتالوگ موفق نیاز به هزاران آیتم و محصول ندارید.

چاپ کاتالوگ می‌تواند یک مجموعه‌ی چهارصفحه‌ای مختصر تا یک کتاب چند صد صفحه‌ای را شامل شود. حتی کمپانی‌هایی که کمترین محصولات را دارند می‌توانند از کاتالوگ برای ارتقای فروش خود استفاده کنند. گاهی اوقات کاتالوگ‌های کوچک‌تر بهتر از نسخه‌های بزرگ هستند و می‌توانند مشتریان بالقوه را بیشتر تحریک کنند. به‌هرحال جستجو در کاتالوگی که ۱۵۰۰ آیتم دارد می‌تواند برای برخی از افراد خسته‌کننده باشد.

وقتی که مزایا و معایب چاپ کاتالوگ را برای کسب‌ وکار خودتان بررسی کردید، باید احتمال سفارش دوباره‌ی آن را نیز لحاظ کنید. نه‌ تنها می‌توانید به دریافت سفارش‌های اولیه‌ ی فراوان برای دریافت کاتالوگتان امیدوار باشید، بلکه امکان دارد چندین ماه بعد مشتریانتان درخواست دریافت دوباره‌ی کاتالوگ را از سوی شما داشته باشند. همچنین مخاطبان اولیه نیز می‌توانند کاتالوگ شما را به دیگران نشان دهند و بدین‌ترتیب فروش بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورند.

بیشتر بخوانید : کاتالوگ چیست؟

برای محاسبه تعداد صفحات کاتالوگ برای طراحی و چاپ کاتالوگ باید چیکار کرد ؟

برای محاسبه قیمت چاپ کاتالوگ و طراحی صفحات کاتالوگ باید به صورت فرم کار را حساب کنید به این صورت که هر فرم تشکیل شده از ۴ صفحه و شما باید باید تعداد صفحات کاتالوگ را روی ضریب ۴ ببندید . به عنوان مثال شما اگر یک برگه A4 یا A5 ر ا از وسط تا کنید به شما ۴ صفحه میدهد اگر هنوز در محاسبه تعداد صفحات مشکل دارید وقتی برگه را تا زدید بصورت کتابی شماره صفحه بزنید تا دقیق بتوانید به موضوع پی ببرید . حالا شما میدوینید که اگر کارتون یک برگ به شما ۴ صفحه میدهد و شما برای داشتن ۸ صفحه A5 نیاز به ۲ برگ A4 دارید البته محاسبه این که کاتالوگتون چند برگ یا چند فرم دارد وظیفه شما نیست و شما فقط به مجری میگویید کاتالوگتون چند صفحه دارید وطیفه محاسبه چند برگ یا چند فرم به عهده مجری کار هست .

در کاتالوگ ها برای تعداد صفحات پایین مثل ۴ و ۸ صفحه اغلب همه برگه ها را از یک گراماژ انتخاب میکنند مثلا میگویند صفحات جلد و داخلی همه ۲۵۰ گرمی یا ۳۰۰ گرمی باشد و اگر صفحه جلد رو سلفون بکشند صفحه داخلی رو هم همینکارو انجام میدهند. البته این سلفون کشی جلد بیشتر به این دلیل هست که موفع تا کردن کاغذ ترک میخورد و این سلفون باعث جلوگیری از ترک خوردن کار میشود . البته سلفون کشی کاغذ های کاتالوگ به زیباتر شدن کاتالوگ هم کمک میکند و در بعضی مواقع با سلفون براق میتوان کار رو روشن تر و درخشنده تر کرد و با سلفون مات میتوان رنگ های روشن را تیره تر جلوه داد. در تعداد صفحات بالای کاتالوگ فقط برگه جلد را ضخیم تر میگیرند به خاطر مقاومت بالای کاتالوگ، برگه جلد آن را سلفون میزنند که شکستگی کاغذ در موقع تازدن و صحافی به چشم نیاید. اندازه های متداول در طراحی و چاپ کاتالوگ ها بدون در نظرگرفتن قیمت چاپ کاتالوگ اندازه های A5 و A5 و ۱۹×۱۹ و ۲۹/۷× ۶۳  سانتی متر و …. میباشد.

در طراحی کاتالوگ چه اطلاعاتی باید گنجانده شود ؟

در طراحی کاتالوگ چه اطلاعاتی باید گنجانده شود ؟

  • در اول کار طراحی کاتالوگ و در آغازین صفحات باید خلاصه ای از رزومه شرکت و فعالیت هایی که انجام میدهد درج شود.
  • باید از افتخارات و جایزه ها و استانداردها و ایزو ها گفته شود.
  • در مورد بهترین کالای ساخته شده و بهترین فعالیت انجام شده بگویند.
  • در مورد مزیت رقابتی کالا نسبت به بقیه رقبا گفته شود و توضیح کاملی داده شود.
  • استفاده از عکس ها و متن ها و توضیح دقیق کالا برای تصمیم گیری بهتر مخاطبان و مشتریان داده شود.
  • توضیح کامل در مورد هر کالا بصورت جدا جدا بیان شود بصورتی که مشتری بتواند کالای مورد نظر خود را نسبت به بقیه کالاها مقایسه و انتخاب کند .
  • درج آدرس سایت و آدرس و نشانی و تلفن های تماس برای پاسخگویی به سوالات مشتریان و مراجعه حضوری در مواقعی که مشتری به صورت حضوری قرار است کالا را ببیند و یا تست کند.

اهمیت ترکیب رنگ در طراحی کاتالوگ

همان طور که میدانید ترکیب رنگی از اهمیت بالایی در طراحی کاتالوگ برخوردار است. ما سعی می کنیم در ادامه ویژگی رنگ هایی که در طراحی کاتالوگ باید در نظر گرفته شوند را بیان کنیم.

  • هر رنگ به تنهایی قادر است پیام خاصی را به مخاطب خود منتقل نماید.
  • رنگها در ۹۰ ثانیه اول مشاهده کاتالوگ بیشترین تأثیر را روی احساس مخاطب دارد.
  • شاید از نظر شما عجیب باشد اما تأثیر رنگ می تواند به سادگی مخاطب را به خرید کالای شما ترغیب نماید.
  • در واقع رنگ ها رفتار ما را نسبت به یک موضوع خاص به صورت کامل نشان میدهند و به راحتی احساسات ما را تحریک می کنند.

با توجه به توضیحات بالا حتما متوجه شده اید که طراحی کاتالوگ یک کار کاملا حرفه ای و تخصصی است که طراح باید مهارت های زیادی در این زمینه داشته باشد تا بتواند بهترین و مؤثر ترین کاتالوگ را ارائه نماید. وهله ی بعدی نیز چاپ و تهیه کاتالوگ است که البته آن هم تا حدود زیادی به طراحی صحیح اولیه شما بستگی دارد. یک طراح ورزیده که به خوبی با مقتضیات چاپ دیجیتال آشنا است می تواند کار شما را به بهترین وجه ساخته و پرداخته کند.

کارت ویزیت، کاتالوگ، سربرگ، سررسید و دیگر هدایای تبلیغاتی به عنوان برون داد سازمان و کسب و کار شما دیده میشوند و کیفیت آن می تواند شخصیت شما در چشم مخاطبانتان را تغییر بدهد، باید دانست که این نکته می تواند نگرش آنها را مثبت و یا منفی کند. با این تفاسیر هر چند که در نگاه اول این مقولات در کنار کیفیت تولید اجناس و عرضه ی آنها بی اهمیت به نظر می رسد اما چون عمدتا اولین پله ی آشنایی مخاطبان با شما هستند می توانند پیش فرض مثبت یا منفی خوبی را حول برند شما ایجاد کنند. این ابزار بی اهمیت نیستند، بیشتر به آنها توجه کنید.

چگونه باید مناسب‌ترین عکس را برای طراحی کاتالوگ انتخاب کنیم ؟ 

چگونه باید مناسب‌ترین عکس را برای طراحی کاتالوگ انتخاب کنیم ؟ 

یکی از مهمترین بخش های طراحی کاتالوگ و چاپ کاتالوگ انتخاب تصویر است. همواره باید بهترین تصاویر را برای یک محصول انتخاب کرد قبل از آنکه تصویر به روی الگوی چاپ کاتالوگ اضافه شود. اما چگونه می توان مناسب ترین تصویر را برای چاپ در کاتالوگ انتخاب کرد؟ آیا مناسب ترین تصاویر، زیباترین تصاویر هستند؟ یا چیزی بیشتر از آن؟ در این قسمت سعی شده است تا اطلاعات مفیدی در رابطه با انتخاب تصاویر مناسب که برای چاپ در کاتالوگ ایده آل هستند در اختیارتان قرار داده شود.

۱. تصاویر کاتالوگ باید شفاف و روشن باشد.

اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد حالت سایه روشن تصاویر در کاتالوگ است. تصاویر و خدمات در کاتالوگ باید همیشه شفاف و روشن باشند و بر مهمترین ویژگی ها و جوانب شیء و محصول تأکید شده باشد. سایه در تصاویر باید چنان کم باشد که محصول در نظرمشتری جلوه کند. اگر سایه روشن بدین دلیل که ممکن است محصول کم ارزش و حتی غیر قابل اعتماد به نظر برسد. با استخدام گرافیستی حرفه ای اطمینان حاصل پیدا کنید که چنین امری اتفاق نخواهد افتاد.

۲. تصاویر کاتالوگ باید زاویه دید درستی داشته باشد.

همانند انسان ها، محصولات و حتی خدمات خاص ممکن است از زاویه ای خاص بسیار مناسب و زیبا به نظر برسند. همواره باید از تصاویری که از زیباترین زاویه محصول گرفته شده است در کاتالوگ استفاده نمود. قصد ما این نیست که محصول شرکت را از زاویه نامناسبی به مشتریانمان نشان دهیم همان طور که نمی خواهیم از زاویه نامناسبی از ما عکاسی شود و افراد از زاویه نامناسب به عکس ما بنگرند. زاویه نامناسب تصویر واقعا مشتری را دفع می کند هر چند که محصول واقعا مناسب باشد و به خوبی ساخته باشد. به منظور جلوگیری از وقوع چنین امری می تواند از یک محصول از زوایای مختلف عکسبرداری کرد. در این صورت ما دارای گزینه های فراوانی هستیم و می توانیم از میان آنها مناسبترین تصویر را انتخاب کنیم و بخت خود را برای تأثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب و مشتری افزایش میدهیم.

۳. تصاویر کاتالوگ باید تصاویر گویایی باشد.

علاوه بر زاویه مناسب تصویر، باید گویا باشند. وجود تصویری ساده در کاتالوگ کافی نیست بلکه تصویر باید دارای چنان قدرتی باشد که بتواند با مشتری سخن بگوید و ارتباطی دو سویه با او برقرار کند. در غیر این صورت تصویر شبیه به تصویری خسته کننده از یک شیء به نظر می رسد و نمی توان آن را نمادی برای سبک زندگی به حساب آورد. ما هیچ گاه تصاویری با پیش زمینه سفید یا آبی در کاتالوگ چاپ نمی کنیم. از محصول به گونه ای عکسبرداری کنید که تا حدودی نحوه استفاده از آن را نشان دهد یا آن را در وضعیت طبیعی قرار دهید.

به طور مثال، برای عکسبرداری از جواهرات می توانید از یک مدل در حالی که جواهرات و زیورآلات را به تن دارد، عکس بگیرید. یا برای عکسبرداری از ابزار آلات می توانید در حالیکه ابزار آلات در حال استفاده هستند از آنها عکس بگیرید و تصویر آن را در کاتالوگ قرار دهید. با افزودن این ویژگی به محصول می توان آن را جذاب تر ساخت و مشتریان را نسبت به آن ترغیب کرد.

۴. تصاویر کاتالوگ باید مطابقت زمینه کاتالوگ رنگی باشد. 

به منظور چاپ تصاویر در کاتالوگ باید به رنگ تصاویر توجه خاص و ویژه ای نشان داد. در بهترین صورت پیش زمینه تصاویر کاتالوگ باید نسبتا خنثی باشند یا با زمینه کاتالوگ مطابقت داشته باشند. در این صورت است که تضادی در میان رنگها به وجود نمی آید و کاتالوگ زشت به نظر نمی رسد. همیشه قبل از آنکه تصاویر منتخب خود را بر روی کاتالوگ چاپ کنید، زمینه کاتالوگ خود را طراحی کنید تا پیش زمینه تصاویر با زمینه کاتالوگ تطابق داشته باشد.

برای حضور در نمایشگاه باید طراحی کاتالوگ شما چگونه باشد؟ 

برای حضور در نمایشگاه باید طراحی کاتالوگ شما چگونه باشد؟ 

اگر زمانتان محدود است و نمی دانید برای نمایشگاه پیش رو دقیقا چه می خواهید، اادامه این مقاله رو از دست ندهید. البته در ابتدا باید خیالتان را راحت کنیم که اغلب شرکت ها وضعیت مشابه شما را دارند. یعنی مثلا کمتر از یک ماه به نمایشگاه شان مانده و تازه می خواهند تصمیم بگیرند که برای نمایشگاه دقیقا چه کالای تبلیغاتی ارائه دهند.

این نکته را در نظر داشته باشید که برای سفارش طراحی کاتالوگ، ابتدا باید تفاوت این دو را بدانید. اگر خیلی خلاصه بخواهیم بگوییم، کاتالوگ شامل مجموعه محصولات یک شرکت می شود در حالی که بروشور شامل اطلاعات دقیق یک محصول است. البته گاهی اوقات کاتالوگ و بروشوربا هم آمیخته می شوند و شما ترکیبی از این دو را دارید.

ارائه این تعریف از این بابت لازم بود که معمولا افراد هر چیز تک برگی را بروشور و هر چیز چند صفحه ای را کاتالوگ می نامند. هزینه طراحی کاتالوگ و هزینه طراحی بروشور تبلیغاتی به احتمال زیاد این مساله بین شما و مشتریانتان هم پیش آمده که وقتی سراغ شما می آیند، از قیمت هیچ چیزی اطلاع ندارند و همواره احساس می کنند که نکند کلاه سرم برود؛ نکند به واسطه بی اطلاعی پول بیشتری از من بگیرند و شما نیز از این قاعده جدا نیستید.

پس مطمئنا در مواجهه با یک شرکت طراحی و چاپ، حد و حدود قیمت ها را نمی دانید. در اینجا فقط همین را باید گفت که هزینه طراحی و چاپ کاملا وابسته به کیفیت آن است و بازه بزرگی را شامل می شود. برای نمونه اگر شما وارد بازار ظهيرالاسلام در میدان بهارستان شوید، برای طراحی لوگو یا طراحی کارت ویزیت از شما مثلا ۱۵ هزار تومان دریافت می کنند.

ولی اگر به یک شرکت تبلیغاتی مراجعه نمایید که به صورت علمی کار برندینگ انجام می دهد، ممکن است هزینه طراحی لوگو تا یک میلیون تومان نیز برسد. پیشنهاد می شود برای مشاهده تعرفه طراحی کاتالوگ و قیمت طراحی بروشور تبلیغاتی از سایت انجمن طراحان گرافیک ، از صفحه طراحی کاتالوگ بازدید نمایید.

در این میان شما باید تعیین کنید که می خواهید در چه حد و اندازه ای کار کنید بنده به شخصه عرض بکنم اگر کسی با من تماس بگیرد و بگوید یک کار دم دستی می خواهد، همان لحظه می گویم که این کار، کار من نیست. البته راهنمایی مناسب هم می کنم و به او می گویم که کجا باید برود تا کارش انجام شود.

در اینجا شما می توانید با دو رویکرد برخورد کنید.

اول این که قیمت ها را ببینید و بر اساس قیمت ها سفارش دهید. رویکرد دوم هم این است که ابتدا طراحی ها را ببینید سپس بر اساس سلیقه تان سفارش دهید. گفتن این مطلب هم لازم است که اکثر افراد هنگام سفارش طراحی، این استرس را دارند که نکند از طرحی که برایم آماده می کنند، خوشم نیاید؟ آن وقت باید چه کنم؟ هم هزینه کردیم هم آن چیزی که می خواستیم نشد. نگران نباشید. این هم راهکار دارد.

فراموش نکنید که کار طراحی یک کار سلیقه ای است و سلیقه افراد می تواند به هم نزدیک یا از هم دور باشد. شما باید پیش از سفارش طراحی، کارهای آن طراح را ببینید این طور متوجه می شوید که آیا سلیقه تان به هم نزدیک است یا نه.

یکی از کارهایی که به شما توصیه می کنم این است که حتما چند نمونه از کارهایی که خوشتان می آید و چند نمونه از کارهایی را نیز که بدتان می آید، به طراحتان نشان دهید. این کار باعث می شود طراحتان نیز با سلیقه شما بیشتر آشنا شود. با این حال در نهایت این مطلب را هم می توانید با طراحتان فیکس کنید که اگر مثلا از طرح اول خوشتان نیامد، تا ۳ یا ۴ و . مرتبه، ملزم است طرح جدید برایتان بیاورد.

طراحان مختلف با توجه به سابقه کاری کیفیت و قیمت کارشان، ممکن است حتی تا ۱۰ مرتبه بپذیرند که کار را برگردانند. حال بپردازیم به این که هنگام مواجهه با طراح، چه چیزهایی را باید در اختیارش قرار دهیم.

طراحی کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی، ریشه در چند چیز دارد که به اختصار چند مورد را بیان می کنیم:

عکاسی مناسب در طراحی کاتالوگ 

این مطلب را در نظر داشته باشید که عکس مناسب آن عکسی نیست که از نظر شما مناسب باشد. عکس مناسب (منظور ما عکس صنعتی است) المان های خاص خودش را دارد. شما نمی توانید عکس بد داخل کاتالوگتان بگذارید و بعد چاپ کاتالوگ یا چاپ بروشور تبلیغاتی خود را انجام دهید و در آخر توقه داشته باشید کاتالوگ یا بروشوری شیک و به قول بعضی دوستان خارجی داشته باشید. در این زمینه بهتر است به گفته طراح اعتماد کنید.

متن مناسب و کافی در طراحی کاتالوگ

بسته به اندازه و نوع کاتالوگتان باید متن خوب، ویراستاری شده، خلاصه و مفید در اختیار طراح قرار دهید.

بعضی مجموعه ها، به واسطه فعالیت چند ساله در زمینه انتشارات و به طور کل چاپ کاتالوگ، متن شما را سر و سامان می دهند. ولی فراموش نکنید که اصولا این کار وظیفه طراح نیست. زیرا ممکن است اصلا متن تخصصی باشد و طراح کاتالوگ یا طراح بروشور اصلا متوجه زمینه کاری شما نشود. حتى غلط های املایی را نیز باید حواستان باشد. اصلا شاید طراح از سواد ادبی خوبی نداشته باشد.

ابعاد طراحی کاتالوگ 

در ابتدا مشخص کنید کار کلاسیک می خواهید یا فانتزی پیشنهاد می شود برای دیدن نمونه کارهای کلاسیک و فانتزی در کنار هم، انواع طراحی کاتالوگ را مشاهده نمایید. منظور از کارهای فانتزی، قطع های نامرسوم است. مانند چاپ کاتالوگ قطع خشتی مربعی یا چاپ کاتالوگ قطع مثلثی و … می باشید و قطع های مرسوم همان چاپ کاتالوگ در قطع A5 و چاپ کاتالوگ در قطع  A4 و … هستند. البته دقت داشته باشید که علت مرسوم شدن این قطع ها، بهینه بودن هزینه هاست. این ها مسائل مربوط به طراحی بودند. در یک مقاله جداگانه، موارد مهم پیرامون چاپ بروشور  و چاپ کاتالوگ را هم بیان می کنیم.

در ادامه به چند سوال متداول که چکیده مقاله بالا است، پاسخ می دهیم.

⭐ بهترین مرکز چاپ کاتالوگ ایران کجاست ؟

شناخت بهترین مرکز چاپ کاتالوگ ایران در سال ۹۹ میتواند به شما کمک کند که در زمان و قیمت خود صرفه‌جویی کنید. ما در مقاله ۱۰ مرکز برتر چاپ کاتالوگ ایران به معرفی ۱۰ چاپخانه برتر ایران در زمینه چاپ کاتالوگ پرداخته ایم .

⭐ کاتالوگ چگونه میتواند کسب و کار شما را نابود کند ؟

اگر آداب دادن کاتالوگ را ندانید، میتوانید باعث نابودی کسب و کارتان شوید. دراین مقاله ما به شما میگوییم کاتالوگ چیست ؟ و بررسی تخصصی مهمترین آداب کاتالوگ دادن را با شما پیش می‌بریم.

⭐ بدترین طراح کاتالوگ ایران کیست ؟

بدترین طراح کاتالوگ کسی است که به قوانین طراحی کاتالوگ آشنا نباشد. ما در این مقاله به بررسی مهم‌ترین قوانین طراحی کاتالوگ که رعایت نکردن آن باعث نابودی کسب و کارتان می‌شود، خواهیم پرداخت .

2 نظرات
  1. رحیمی می گوید

    برای طراحی کاتالوگ دارابی که یک مجموعه تبلیغاتی است قیمتها را میخواستم

  2. علی نصیری می گوید

    در طراحی کاتالوگ چه اطلاعاتی باید گنجانده شود ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.