۲۰۰ ایده جذاب طراحی کارت ویزیت ۲۰۲۰

3

در دنیایی از لینکدین و صفحات حرفه ای اینستاگرام، ما در مورد اهمیت کارت ویزیت بحث می کنیم و ۲۰۰ ایده کارت ویزیت خلاق را برای شما رقم می زنیم که تأثیر خواهد گذاشت. در سال ۲۰۲۰، بیشتر تعاملات تجاری شما احتمالاً در فضای دیجیتال اتفاق می افتد. اما این بدان معنا نیست که رسانه های چاپی راهی ناکارآمد برای تأمین نیازهای تجاری شما هستند. و یک دارایی تجاری که هرگز از سبک خارج نمی شود؟

اکنون، از نظر فنی، فقط وقتی با مشتری، مشتری یا همکار بالقوه خود ملاقات می کنید، می توانید شماره و ایمیل را با تلفن خود مبادله کنید. اما شش ماه بعد، وقتی آنها تلفن خود را بررسی می کنند، شانس اینکه آنها بخاطر بیاورند شما چه کسی هستید؟

مبادله کارت ویزیت راهی عالی برای ایجاد جلوه ای ماندگار در کسب و کار شما است. این مارک تجاری شما را تقویت می کند، به شما کمک می کند ذهنیت خود را حفظ کنید و به افراد کمک می کند تا به خاطر بیاورند که شما چه کسی هستید و شغل شما درباره چیست. اما همه کارتهای ویزیت برابر نیستند. اگر می خواهید یک کارت ویزیت که می خواهد یک علامت برجای بگذارد – و نتایج واقعی را در این روند هدایت کند – باید خلاق شوید.

چاپ کارت ویزیت یکی از ابزار ارتباطی است که از آن به منظور معرفی فرد یا شرکت و راههای تماس آن استفاده میشود. در حال حاضر با طرفداری از فعالیتهای زیست محیطی و نیز خلق روشهای مختلف جدید ارتباطی، گرایش به استفاده از کارت ویزیت الکترونیکی و مجازی افزایش یافته است و علاوه بر انواع ایستای آن، انواع متحرک نیز خلق و مورد استفاده قرار می گیرند. شکل گیری کارت ویزیت الکترونیکی (vCard) مبتنی بر مبادله با مادون قرمز یا بلوتوث، ایمیل، نرم افزارهای کامپیوتری و تلفنی، کنفرانس ویدئو و متن و تلفن همراه و نیز عینک گوگل و انواع نرافزارهای کاربردی تحت تلفن همراه، امکان انتقال اطلاعات ش خصی و سازمانی از فردی به فرد یا افراد را دیگر راحت تر و سریع تر کرده است.

به عنوان مثال در حال حاضر Bump در بین مدیران اروپایی و آمریکای شمالی بسیار معروف است و اکثرا آن را روی آیفون، آیپد و گلکسی تب نصب کرده اند. زمانی که افراد دستگاههای تلفن همراه خود را به یکدیگر نزدیک می کنند، به صورت اتوماتیک کارت ویزیت ها مجازی با یکدیگر مبادله میشوند. از دیگر ابزار، استفاده از نرم افزاری کاربردی در لینکدین به نام LinkedIns CardMunch app است که تقریبا مشخصات فرد در لینکدین را به صورت یک کارت ویزیت عکس دار در آورده و آماده ارسال می کند.

از دیگر روشها، «کارت ویزیت ویدئویی» (video business card) و «کارت ویزیت متحرک» است. در کارت ویزیت ویدئویی، اطلاعات مختصری از فرد یا سازمان در یک ویدئوی ۳۰ ثانیه ای ارائه میشود و اعم از اینکه چه کسی هستید، چه شغلی یا حوزه فعالیتی دارید و از چه روش منحصر به فردی برای انجام فعالیتهایتان استفاده می کنید، این کارت ها به یاری امضای دیجیتالی، قابل ارائه به مشتریان در بستر اینترنت بوده که غیر از ارائه در وب سایت، قابل اشتراک گذاری در رسانه ها و شبکه های اجتماعی هستند. این کارتهای ویدئویی به راحتی قابل لینک شدن به سایر کارتهای تولیدی پیشین و نیز دیگر سایتها هستند .

نوعی از کارت ویزیت متحرک نیز وجود دارد که بدنه آن از یک ساختارچاپی دو لت تشکیل شده و دارای صفحه نمایشگر، اسپیکر و دکمه هایی برای کنترل صحنه های ویدئو است. حافظه داشته و امکان ورود اطلاعات جدید و به روزرسانی اطلاعات به یاری یواس بی را دار است. همچنین این کارت ویزیت، دارای باتری هایی با توان حفظ انرژی از یک تا ۸ ساعت است. اطلاعات ویدئویی موجود در این کارتها به راحتی قابل اشتراک گذاری به ویژه در یوتیوب بوده و بنا به درخواست ، امکان پرینت برخی صحنه ها در آن وجود دارد .

در تمامی این روشها، اطلاعات در شکل های مختلف بصری سازی و ارائه می شوند. با وجود همه روشهای مجازی و الکترونیکی، دیجیتالی و متحرک، همچنان از کارتهای ویزیت چاپی و خلاقانه و کاربردی و نیز کارتهای تلفیقی با اهداف متفاوت استفاده میشود که عمده آنها اثرگذاری بیشتر بر ذهن مخاطب را مورد هدف و پیگیری قرار داده اند. در حال حاضر، ایجاد نرم افزارهای تشخیص متن در عکس (OCR) مخفف (Optical Character Recognition)  کار را برای ثبت اطلاعات تماس در چاپ کارت ویزیت (کارت ویزیت چاپی ) سهل تر کرده است. به کمک این نرم افزار نصب شده روی تلفن همراه، به محض دریافت هر کارت ویزیت جدید، این نرم افزار اطلاعات آن را اسکن کرده و با جدا کردن اطلاعات متنی از تصویری، اطلاعات تماس و… را ثبت و به لیست اطلاعات افراد در تلفن همراه اضافه می کند.

تاریخچه شکل گیری کارت ویزیت

 اولین نمونه های کارت ویزیت را بازرگانان چینی در قرن ۱۵ به کار می بردند اما تاریخچه نمونه های امروزی تر کارت ویزیت را باید در قرن ۱۷ میلادی در اروپا جستجو کرد، جایی که شاهزادگان و اشراف زادگان برای دیدار با اشخاص مهم دیگر، کاغذ یا پوستین یا چیزی شبیه آن را جلوتر برای شخص ملاقات شونده ارسال می کردند تا خود را به او معرفی کرده، از سوابق اشراف زادگی خود نوشته و قرار رسمی ملاقات را با او بگذارند. در واقع این همان تعامل اول با مخاطب است که با هدف معرفی و ارائه اطلاعات به شخص ملاقات کننده صورت می گرفت. تبادل دوطرفه کارت ها نشانه پذیرش میزبان برای ملاقات با میزبان بود. رواج کارت ویزیت در آمریکا در قرن ۱۸ میلادی بود. در این دوره، مندرجات روی کارت ویزیت در یک طراحی کارت ویزیت  یا نقاشی ساده و نام خلاصه میشد. بعدها این عمل جنبه عمومی تر یافت و کارتها، جنبه کسب و کار و تجاری به خود گرفت. در حالی که در جهان با اهداف مختلفی به طراحی و بهره گیری از کارت ویزیت اقدام میشود در ایران به طور معمول، استفاده از کارت ویزیت به کاربردهای اولیه و محدودی خلاصه میشود که استفاده کنندگان آن را از دیگر قابلیتها و جذابیت های کاربردی این وسیله ارتباطی محروم می کند.

کاربردهای کارت ویزیت

 امروزه از کارت ویزیت با اهداف تبلیغی، بازاریابی، ارتباطی، اطلاع رسانی و… استفاده میشود. همچنین این کارت همراه گل، همراه هدیه، در تبریک یا تسلیت، از طریق نامه، ارائه در زمان نبودن ملاقات شونده، هنگام ترک یک مکالمه، همراه محصولات تبلیغاتی یا تولیدی و … نیز ارائه میشود.

کارت ویزیت های ویدئویی و متحرک و حتی ایستا در قالب های اینترنتی نیز به راحتی اشتراک گذاری شده و برای مخاطبان و مشتریان ارسال یا با آنها تبادل می شود.

 انواع کارت ویزیت

 پیش از این به انواع غیر چاپی کارت ویزیت اشاره شد. در این بخش به برخی از انواع کارت ویزیت چاپی که با اهداف کاربردی، خلاقانه و جذاب تهیه و تولید میشوند اشاره می شود

کارت ویزیت قابل کاشت: این کارتها حاوی دانه هایی هستند که بعد از کاشت و آبیاری رشد می کنند.

کارت ویزیت جذاب: کارتهایی هستند که یا حاوی اسانس های خوشبو کننده هستند یا حاوی محصولی خاص، همچون دانه قهوه در یک رستوران یا یک مهره مروارید در جواهرفروشی و…

کارت ویزیت قابل خوردن: این دسته از کارت ویزیت ها هم می توانند به شکل خوردنی تهیه و به عنوان هدیه برای مشتریان ارسال شود یا به صورت مواد خوراکی به ویژه در حوزه صنایع غذایی تهیه و مورد استفاده قرار گیرند.

کارت ویزیت سرگرم کننده: این کارت ها به ویژه در حوزه های ورزشی ،سرگرمی و دیگر حوزه ها می توانند طوری طراحی شوند که افراد را سرگرم کنند. مانند کارتی که تبدیل به یک صندلی یا یک وسیله بازی می شود.

کارت ویزیت مفید و کاربردی: این کارت ها با اهداف کاربردی تهیه می شوند مانند انواع مختلف زیر لیوانی، دفترچه یادداشت کوچک، ویزور عکاسی، قاب عکس، تلمبه آب، کارت ویزیتی چند منظوره به همراه ابزار آلات مناسب دوچرخه و… برخی از کارتهای ویزیت نیز برگرفته از کالای اصلی، در ابعاد کوچک و به ش کلی کاربردی طراحی می شوند مانند رنده پنیر. بعضا نیز کارت هایی هستند که بخشی از یک محصول هستند، همچون کارت ویزیتی که از یک گوشت خشک شده تهیه و تولید میشود.

کارت ویزیت حرفه ای: این کارتها نوعی طراحی می شوند که به درستی نمایانگر شغل یا حرفه ای خاص هستند که ممکن است اشکال دو یا سه بعدی به خود گیرند.

کارت ویزیت زیست محیطی: برای تهیه این کارتها، یک مهر جوهردار، اطلاعات مربوط به یک کارت ویزیت را روی هر تکه کاغذ دم دستی فراهم میکند و در عمل یک کارت ویزیت خلق میشود.

کارت ویزیت مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان (Infographic Business (Card

آنچه تاکنون مورد اشاره قرار گرفت، انواع روشهای بصری سازی اطلاعات است . نوع دیگری از انواع کارت ویزیت وجود دارد که بیشتر تمرکز خود را بر بصری سازی اطلاعات (در حد محدود یا وسیع) مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان قرار داده است. برای نمونه می توان به کارت ویزیت های حوزه کشاورزی اشاره کرد که در قالب پاکت های مخصوص بذر طراحی شداند و با دستورالعمل بصری که روی آن طراحی شده به راحتی میتوان، بذرهای درون پاکت را رشد و نمو دارد و از آنها نگهداری کرد .

در کارتهای ویزیت سه بعدی نیز نحوه ساخت مدل مدنظر، از طریق گرافیک اطلاع رسان تشریح شده است. در کارتهای ویزیت مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان، براساس نیاز از عناصر بصری همچون فرآیند، انواع نمودار، نقشک (آیکون)، عکس، رمزینه کیوآر QR و… استفاده میشود.

 از مزایای بهره گیری از کارت های مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان، جذابیت بصری، سادگی ارائه اطلاعات، بهره گیری مناسب از عناصر بصری، رنگ آمیزی جذاب و طراحی متفاوت آنها است. از دیگر مزایای این نوع کارتها به ویژه در انواع متحرک و ویدئویی، امکان اشتراک گذاری آنها در محیطهای مجازی و نیز در شبکه های اجتماعی است.

نحوه ارائه کارت ویزیت

 اهمیت کارت ویزیت تا حدی است که در اصول آداب و معاشرت، جایگاهی ویژه به آن داده شده و برای آن در شکل های چاپی، اصولی تعیین شده که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

مادر مراودات کاری رسمی و هنگام تبادل کارت ویزیت شایسته است کارت ویزیت فقط به افرادی ارائه شود که ارتباط کلامی با آنها برقرار شده است. از چرخیدن در مجالس کاری و دادن کارت ویزیت باید خودداری شود.
در هنگام حضور در محافل رسمی یا شرکتهای تجاری و غیره هنگام ورود بهتر است با ارائه کارت ویزیت به منشی یا شخص مسؤول پذیرش افراد، شناسایی صورت پذیرد.

همچنین توصیه می شود :

  • بدون کارت ویزیت نباید از خانه خارج شد.
  • جیب مخصوصی یا محلی در کیف دستی برای حمل کارت و کیف آن اختصاص داده شود تا در هنگام نیاز، ضرورت یافتن آن با سختی نباشد.
  • از کیفهای فلزی یا چرمی جدا از کیف پول باید برای نگهداری کارت ویزیت استفاده کرد.
  • در هنگام دریافت کارت ویزیت باید آن را با احترام با یک یا دو دست از طرف مقابل دریافت کرد.
  • باید کارت را به دقت نگاه کرد و با تکرار نام طرف مقابل از روی کارت آن را در کیف قرار داد.
  • از چرخاندن کارت ویزیت در دست باید خودداری کرد.
  • از قرار دادن کارت ویزیت در کف دست در هنگام دست دادن با طرف مقابل باید خودداری شود.
  • کارت ویزیتی که به فرد مقابل داده میشود باید فاقد تاخوردگی یا مشکل چاپی یا غلط املایی باشد. و باید از کارت ویزیتی استفاه کرد که در عین زیبایی و سادگی، در ساختار آن از مشورت یک فرد حرفه ای در طراحی آن استفاده شده باشد.

اصول تعیین شده برای ارائه کارت ویزیت، علاوه بر استانداردهای بین المللی،۔ در کشورهای مختلف از اصول خاصی پیروی می کند. کارت ویزیت همچنین به دنیای دپیلماتیک ورود کرده و با گرفتن عنوان کارت ویزیت دپیلماتیک، چارچوب و قواعد خاصی برای آن در خصوص نحوه ارائه اطلاعات، چگونگی و ابعاد طراحی، نحوه ارسال و حتی مقاماتی که کارت ویزیت باید برای آنها ارسال شود، تعیین شده است.

پیشنهادهایی در خصوص طراحی کارت ویزیت

 در طراحی کارت ویزیت، ابعاد کارت، ترکیب رنگ ، فونت های مورد استفاده، عناصر بصری، ترکیب بندی کل کارت، میزان خلاقانه بودن ارائه اطلاعات، ترتیب و نحوه اطلاعات ارائه شده و … از اهمیت زیادی برخوردارند. اینکه در نهایت بتوان کارت ویزیت گیرا، خوانا و متمایز ارائه کرد که ضمن ارائه اطلاعات، از امکانات ارائه مناسبی برخوردار باشد، شایان اهمیت است. در صورتی که کارت ویزیت از نوع چاپی باشد، باید به جنس کاغذ و نوع چاپ کارت ویزیت توجه زیادی کرد چرا که این بخش با حس لامسه افراد ارتباط مستقیم دارد و بر احساس آنها، اثرگذار است. باید به یاد داشت که شکل، احساس و پیام موجود در کارت ویزیت روی نظر مخاطب بسیار اثرگذار است. وقتی مکالمه ای ترک میشود و فرد مقابل کارت ویزیت شما را دارد، هویت شما آن تکه کاغذ میشود.

 در ادامه به نکاتی در خصوص طراحی کارت ویزیت اشاره می شود. از اطلاعاتی که ذکر آن در کارت ویزیت ضروری است، نام و نام خانوادگی، سمت، حوزه فعالیت و… است. در کارتهایی که از امکانات صوتی استفاده می شود، امکانی برای تلفظ صحیح نام و نام خانوادگی دارنده کارت در نظر گرفته میشود.

 استفاده از رمزینه ماتریسی و نیز لوگو (نشان فردی یا سازمان) در کنار سایر عناصر بصری، امکان بهتری برای ارائه اطلاعات فراهم می کند. بنابراین طراحی لوگو که نمادی از حرفه یا محصول باشد با این نگاه که در کارت ویزیت، سربرگ، وبسایت و… نیز استفاده شود، یک ضرورت است.

همچنین بهره گیری از شعار یا جمله ای که یادآور خدمت یا محصول ارائه شده از سوی شما یا سازمانتان باشد، اثرگذاری کارت را افزایش میدهد. اطلاعات تماس از دیگر اطلاعات مورد نیاز برای درج در کارت ویزیت است، اعم از آدرس وب سایت و ایمیل، عضویت در شبکه های اجتماعي، تلفن همراه،شماره تماس و کد آن، آدرس و دیگر راههای ارتباطی اطلاعات مورد استفاده در کارت باید به روز باشد تا در هنگام ارائه کارت به افراد، از قلم خوردگی پرهیز شود.

طراحی کارت ویزیت مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان

در طراحی یک کارت ویزیت مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان، تمام نکاتی که تاکنون ذکر شد ضروری بوده و در این نوع کارت ویزیت، تمرکز بیشتر بر بصری سازی اطلاعات است. استفاده از عناصر بصری، نقشک (آیکون)، نمودار و… می تواند در کنار ارائه اطلاعات اولیه، اطلاعات بیشتری را در یک فضای محدود ارائه کند. یک کارت ویزیت مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان می تواند نمونه بسیار کوچک و مختصری از یک رزومه مبتنی بر گرافیک اطلاعرسان باشد که در قالب ایستا، ویدئویی، متحرک یا تلفیقی ارائه شود. در خصوص رزومه مبتنی بر گرافیک اطلاع رسان، در نوع گرافیک، به عنوان مثال میزان تسلط و مهارت فرد در حوزه های مختلف به شکل نمودار به تصویر کشیده می شود یا ممکن است طی روایت و سناریویی مشخص، اطلاعات فردی تا بعضا شخصی به نمایش درآیند. در این نوع کارتها، برای تعیین موقعیتها (بنابر نیاز) از کروکی یا نقشه بهره گرفته میشود. علاوه بر این چنانچه پیش از این نیز اشاره شد، در انواع کارتهای ویزیت سرگرم کننده، کارت ویزیت سه بعدی، کاربردی و… برای تشریح نحوه استفاده یا ساخت مدل مدنظر و… از عناصر مورد استفاده در گرافیک اطلاع رسان بهره گرفته می‌شود.


۲۰۰ ایده جذاب طراحی کارت ویزیت ۲۰۲۰

بیایید نگاهی به برخی از خلاق ترین روندهای طراحی کارت ویزیت (و چگونگی جلب توجه به خود و شغل خود بپردازیم):

3 نظرات
  1. ساسان می گوید

    سلام و وقت بخیر
    فروش کارت ویزیت هم دارید؟ از طرح هایی که ارائه کردید

    1. محمد فیض آبادی فراهانی می گوید

      سلام
      خیر

  2. علیرضا می گوید

    کارت ویزیت الکترونیکی و یونیک اگه بخواید در خدمت هستیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.