در طراحی بسته بندی و جعبه باید به چه نکاتی توجه کرد؟

طراحی و چاپ جعبه و کارتن ، جعبه سازی ، کارتن سازی ، بسته بندی مواد غذایی ، گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ
طراحی جعبه و بسته بندی یک سرمایه گذاری محسوب میشود یا یک هزینه
2017-08-07
چاپ روی قوطی Printing on cans
چاپ روی قوطی های فلزی
2017-08-07

در طراحی بسته بندی و جعبه باید به چه نکاتی توجه کرد؟

طراحی و چاپ جعبه و کارتن ، جعبه سازی ، کارتن سازی ، بسته بندی مواد غذایی ، گروه چاپ و تبلیغات بهرنگ

در طراحی بسته بندی و جعبه باید به چه نکاتی توجه کرد؟

 در طراحی بسته بندی باید به نکات زیر توجه کرد :

هویت مندی : این اصل به قدری مهم است که بیشتر شرکت ها سال ها طرح کالا را ثابت نگه می دارند. چون طرح منحصر به فرد آن از لحاظ نام، مارک تجاری و ویژگی های طرح موجب تمایز محصول شرکت از رقبا می شود و در حافظه بلند مدت مشتریان جای گرفته می گیرد. از این رو در طراحی اولیه باید دقت لازم را کرد تا بعدها نیاز به تغییر نباشد و خدشه ای بر ارتباط بصری خریداران با محصول وارد نشود.

اجزا و حفاظت و دسترسی: هدف اصلی از تهیه بسته، حفظ و نگهداری خواص محصولات و دسترسی راحت به محتویات داخل بسته است. به علاوه هر یک از عوامل توزیع و مصرف نیز از بسته بندی انتظاراتی دارند، برای مثال خرده فروشان بسته بندی را نیاز دارند تا به راحتی در معرض دید و نمایش خریداران قرار گیرد و یا در اندازه های متفاوت باشد تا با قدرت خرید مشتریان گوناگون متناسب باشد. مصرف کنندگان نیز نوعی از بسته بندی را می پسندند که به راحتی قابل حمل باشد و به راحتی به محتویات آن دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید : عوامل تاثیرگذار در طرح یک کارتن

مقرون به صرفه : هزینه بسته بندی نباید قیمت تمام شده محصول را به حدی بالا ببرد که تعداد قابل توجهی از مشتریان از خرید محصول منصرف شوند.

طراحی گرافیکی بسته بندی: گرافیک بسته بندی به سه موضوع اصلی فرم، رنگ و انتخاب خط مناسب مربوط می شود. طراح در انتخاب این سه موضوع اصلی باید به تفاوتهای فرهنگی بین جوامع و گروه های مختلف جامعه توجه کند، برای مثال بچه ها بیشتر از هر چیز به رنگ توجه می کنند در صورتی که مردان بیشتر به شکل دقت می کنند.

رنگ : رنگ از دوران باستان مورد توجه و تحقیق بوده است. در عصر حاضر نیز رنگ در فرهنگ های مختلف دارای مفاهیم گوناگون است. به طورکلی می توان گفت رنگ مشکی در سال های اخیر به دلیل عمیق بودن و خنثی بودن با اینکه سمبل اندوه است در بسیاری ازبسته بندی های لوکس مانند بسته بندی عطریات و… استفاده می شود که درواقع یک نوع حس اشرافی را القا می کند. رنگ سفید احساس خنکی، معصوم بودن، صداقت و پاکی را القا کرده و به خصوص وقتی با رنگ آبی بیاید ترکیب مناسبی را ارایه می کند.

سبز آرام ترین رنگ هاست و در هیچ جهتی حرکت نمی کند و سمبل فرهنگ بورژوازی است که بی حرکتی را تداعی می کند. درواقع سبز، امید زندگی است و آبی مملو از تفکر و جدیت است. سرخ علامت شادی، نیرو، قدرت مردانگی و تحرک است. هم جدیت و هم وقار و مهربانی را القا می کند و هر چه تیره تر می شود جدی تر و عمیق تر و جسمانی تر می شود و در حالت صورتی رمانتیسم و خجالتی بودن را القا می کند.

نارنجی رنگی زنانه است که زندگی روحانی درونی را القا می کند که هر چه تاریک تر می شود بشر را بیشتر به سمت بی نهایت میخواند. زرد پر سر و صداترین و خیره کننده ترین و پردوام ترین رنگ است و برخلاف آبی عمق را القا نمی کند. بنفش اندیشه ای متفکر و عرفانی و رازگونه را القا می نماید.

فرم: اشکال مکعب و چهارگوش به دلیل قابلیت نشان دادن مناسب ترین فرم بسته بندی است. همچنین این فرم در قفسه به راحتی کنار هم قرار می گیرند. در طراحی فرم، اندازه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا شیشه های کوچک عطر، احساس با ارزش بودن را القا می کند.

طراحی خط: یک طراح بسته بندی باید زوایه دید جامعی نسبت به خط داشته باشد که توانایی و تجربه چشم هایش در تشخیص این موضوع در نشریات و پوسترها و علائم خیابانی ناشی می شود. هر نوع از بسته بندی، نوع خاصی از خطوط را طلب می کند. مثلا در جعبه های شیرینی و شکلات باید حروف نرم و کشیده استفاده شود تا حالتی باریک و زیبا داشته باشد. در جعبه های دیسک های کامپیوتر از حروف محکم استفاده می شود که دوام را تداعی می کند. در مورد محصولاتی که خواندن اطلاعات آ نها ضروری است مثلا داروها، خوانا بودن حروف مهم است و در نهایت برای بچ هها انتخاب حروف درشت مطلوبتر است.

نتیجه: اهمیت کار روی بسته بندی، بارها و بارها اثبات شده است. در مواردی، به خصوص آنجا که ارزش افزوده شرکت از راه بسته بندی ایجاد می شود – مثل صنایعی که برپایه مونتاژ شکل می گیرند – به صورت عینی، اثرات بسته بندی قابل رؤیت است. در مواردی پیش آمده که با به کار بردن شیرینگ برای کالایی که درشرکتی مونتاژ می شده، تقاضا در ماه اول صددرصد افزایش یافته است

بیشتر بخوانید : نمونه های مختلف بسته بندی از منظر چاپ و مواد شناسی

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی
کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت | متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی | مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 12 =