بازار رو به رشد فناوری های دیجیتال در بسته بندی

مقررات بازیافت در بسته بندی
افزایش فروش با طرح مطلوب بسته بندی
۱۳۹۶-۰۹-۰۴
طراحی و تولید بروشور و کاتالوگ
طراحی و تولید بروشور و کاتالوگ
۱۳۹۶-۰۹-۱۱

بازار رو به رشد فناوری های دیجیتال در بسته بندی

دنیای آینده چاپ، بدون هیچ تردیدی دیجیتالی خواهد بود و در این روند، چاپخانه هایی که خود را به فناوری های دیجیتال تجهیز کنند، می توانند در جهان حال و آینده نقشی داشته باشند.

احساس نیاز به ماشین های چاپ دیجیتال رول و ورقی، برای تولید انواع محصولات چاپی برای بسته بندی نظیر لیبل، لفاف های بسته بندی و جعبه های مقوایی در تیراژ های کم و با اطلاعات متغیر و منحصر به فرد (Private Laibeling)  از سال ۱۹۹۵ شدت یافت و پس از آن به تدریج شرکت های تولید کننده ماشین های چاپ دیجیتال اقدام به سرمایه گذاری برای تولید این نوع ماشین ها با فناوری های مختلف ( از قبیل تونر مایع، تونر جامد، جوهر افشان و … ) به ویژه برای بازار لیبل نمودند. این تغییر نگرش در چاپخانه های بسته بندی، بر اساس درخواست مشتریان تولید لیبل ، جعبه های مقوایی با لفاف های بسته بندی ، در تیراز کمتر از حداقل ظرفیت تولید ماشین های چاپ معمولی افست یا فلکسو یا گراور و البته با قیمتی مناسب و در حداقل زمان شکل گرفت.

برای نمونه، در حوزه لیبل و در محدوده تیراژهای کم تا متوسط، خلا یک فناوری دیجیتال برای چاپ لیبل های کم تیراژ احساس می شد. همانطور که می دانید در ماشین های افست و فلکسو هزینه تولید پلیت و مدت زمان نصب و تنظیم انطباق رنگ ها و تیغ دایکات روی ماشین چاپ برای تولید هزار یا دو میلیون عدد لیبل ثابت است. همچنین مقدار باطله ای که برای تنظیم رنگ ها و دایکات تولید می گردد. چندان تابع تیراژ نیست. از سوی دیگر نیاز به چاپ اطلاعات متغیر در لیبل ها شدت گرفته، از چاپ بارکد و شماره سریال ، به چاپ لوگو و تصویر و … رسیده است.

چاپ دیجیتال رو به رشد است

در بازارهای اروپا و آمریکا صدها فروشگاه زنجیره ای ترجیح می دهند بسته بندی کلیه مواد غذایی و بهداشتی و … قابل عرضه با لوگو و نام و شماره سریال خودشان باشد.یا تولید کنندگان می توانند برا بررسی واکنش مصرف کنندگان یک محصول در بازار با طرح ها و رنگ های مختلف و در تیراژ کم اقدام به تولید لیبل یا جعبه در تیراز محدود (Sample Marketing) برای محصولاتشان کنندو پس از مشاهده واکنش مشتریان اقدام به تولید انبوه نمایند. از سوی دیگر می توانند بدون افزایش هزینه، هزاران لیبل یا جعبه مقوایی با تصاویر رنگی متغیر و جذاب برای کمک به فروش بیشتر و سریع تر محصولشان تولید کنند همچنین با استفاده از چاپ دیجیتال در تیراژ محدود و مورد نیاز در بازه زمانی کوتاه تر ، صاحبان کالا دیگر نیازی نخواهند داشت انبوهی از لیبل را در انبارشان نگهداری کنند و علاوه بر خواب سرمایه، هزینه های انبار داری و نگهداری را نیز بپردازند.

رفته رفته با ظهور فناوری های جدید چاپ دیجیتال، از هزینه های تولید لیبل ها و جعبه های مقوایی در تیراژ کم  هم کاسته می شود. برای مثال فناوری جوهر افشان امروز پرسرعت ترین و مقرون به صرفه ترین تکنیک برای تولید لیبل در تیراژ کم و با اطلاعات متغیر است. از همین روی بسیاری از شرکت های تولید کننده ماشین رو به استفاده از این فناوری آورده اند. برابر پژو هاش های کارشناسان، ۷۰ درصد بازار چاپ بسته بندی در اختیار لیبل است و همین موضوع منجر به توجه صاحبان فناوری به این بازار شده است. در سال ۱۳۹۵ میلادی فقط دو شرکت تولید کننده ماشین های چاپ دیجیتال رول ، برای لیبل در بازار وجود داشت . اما امروزه از مرز ۳۰ شرکت فراتر رفته اند. بیش از ۲۵۰۰ ماشین چاپ رول دیجیتال در ۳۵ تا ۴۰ هزار چاپ خانه لیبل در جهان برای تولید لیبل تا پایان سال ۲۰۱۴ نصب شده است و روز به روز به تعداد آنها افزوده می شود. ماشین های چاپ دیجیتال رول، علاوه بر چاپ می توانند به یونیت های ورنی زنی، طلاکوب، دایکات و حتی یونیت های چاپ فلکسو مجهز شوند.

در ایران حجم قابل توجهی از لیبل ها و البته لفاف های بسته بندی و جعبه های مقوایی، تیراژ کمی دارند ( کمتر از ۵۰۰ متر مربع) و می توان آنها را با دستگاه چاپ دیجیتال با قیمت مناسب  و البته در زمانی کوتاه تر تولید نمود. این مقدار چیزی در حدود %۷ کل سفارشات چاپی ، در بازار چاپ بسته بندی ایران را تشکیل می دهد. نکته مهمی که هنوز مورد توجه سرمایه گذاری گسترده شرکت های اماراتی و ترکیه ای در این بخش از بازار طی ۵ سال اخیر، گوهای برای وجود و افزایش تقاضا برای این نوع محصولات چاپی در این کشور ها و منطقه خاورمیانه است.

منبع : ماهنامه چاپخانه (مجید خسروی)

 

 

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی

کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت |
متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی |
مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *