نقش رنگ در بسته بندی و فروش

نقش رنگ در بسته بندی و فروش

رنگ مهم ترین عنصر در یک بسته بندی است. حواس ما نسبت به تاثیرات رنگ بسیار حساس است و رنگ باعث بروز واکنش های درمانی می شود. رنگ بسیار بهتر از هر عنصر دیگری در ذهن باقی می ماند و باعث می شود که بسته بسیار ساده تر تشخیص داده می شود. از آنجایی که فروش به عوامل زیاد دیگری نیز بستگی دارد به آسانی نمی توان گفت که رنگ چه درصدی از موفقیت در فروش را تضمین می کند. می توان مثال های عملی زیادی که به نقش مثبت رنگ تأکید می ورزند آورد:

سوزن های خیاطی که به طور معمول در پاکت های قرمز ارائه می شد، زمانی که در بسته های سیاه عرضه شدند دچار کاهش فروش شدند.

یک محصول خانگی در بسته های سفید و آبی عرضه می شد، به این خاطر که حس شد این رنگ ها تناسب بیشتری با تولید دارند. یک پرسشنامه عمومی نشان داد که اکثر مردم ترکیب قوی تری را ترجیح می دهند  یک بسته جدید با رنگ نارنجیقرمز باعث تحول شد. یک تولیدی کره مارگارین دچار افت فروش شد هنگامی که کره اش را با بسته های زرد ارائه کرد. ثابت شد که رنگ سبز تاثیرات محرک برای خرید چنین محصولی را  اراست، و این رنگ با موفقیت استفاده شد.

بیشتر بخوانید : نمونه های مختلف بسته بندی از منظر چاپ و مواد شناسی

تیغ های ریش تراشی در دو رنگ متفاوت عرضه شد، پاکت های آبی درخشان و آبی کمرنگ، رنگ آبی درخشان موفقیت بیشتری را به دست آورد. یک مثال خوب برای توضیح موفقیت های تجارتی با تغییر رنگ بسته، سیگار آمریکایی مالبرو می باشد. وقتی وضع فروش با افت دائمی مواجه شد، مسئولان شرکت اقرار کردند که بسته  فید دیگر با سلیقه مشتری تطبیق ندارد. تصمیم گرفته شد که این مورد برای تجزیه و تحلیل به یک تیم متخصص واگذار شود. هزینه پژوهش های فروش و طراحی پاکت جدید تقریبا به ربع میلیون دلار رسید. نتیجه عبارت بود از پاکت قرمز و سفید، رنگ قرمز به پاکت تحرک مطلوبی می داد. شخصیت مردانه ای، که همیشه به وسیله فرم های گوشه دار تأکید می شود، به آن بخشید، به علاوه رنگ سفید که بیانی است از خلوص و پاکی، پس از تولید پاکت جدید تغییری مثبت در فروش پدید آمد.

نقشی که بسته و رنگ ایفا می کنند با توجه به محصول متفاوت است . بسته و رنگ برای پودر شکلات بسیار مهم تر هستند تا یک محصول دارویی. رنگ به عنوان یک عنصر فروش زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که:

 وفاداری به یک مارک ضعیف باشد

 تفاوت میان قیمت ها و کیفیت مارک های مختلف زیاد نباشد

 خریدهای آنی و دفعتا باشد.

از طرف دیگر الگوهای رفتاری بر روی رنگ اثر می گذارند و اهمیت آن را متغیر م یسازد. اگر یک مشتری از آنچه که می خواهد بخرد و مارک مورد علاقه اش، ایده مشخصی داشته باشد، رنگ کمک می کند به این که بسته زودتر شناسایی شود  )اگر مشتری بسته را بشناسد ( یا این که کمک می کند این بسته وضوح و برجستگی بیشتری داشته باشد ) اگر شناسایی از طریق دیگران و یا رسانه ها باشد(.

بیشتر بخوانید : انواع بسته بندی از لحاظ کاربرد

رنگ در بسته بندی

با توجه به اینکه صنعت کارتن سازی با بسیاری از صنایع توسط بسته بندی محصول مرتبط است نقش رنگ در فروش محصول، کاربرد رنگ در بعضی صنایع بررسی می شود. رنگ ها نمایانگر محصول درون بسته هستند و بعضا شکل، عطر، بو، مزه و حتی وزن محصول را نمایان می سازند. از دید بازاریابی برقراری ارتباط اشخاص با محتوی بسته به وسیله رنگ انجام می گیرد. برای طراحی یک بسته بندی خوب صادراتی باید تاثیر رنگ ها را در هر کشور یا در میان ملت ها مورد مطالعه قرار داد. رنگ قرمز در بیشتر کشورها رنگ جوان شناخته می شود ولی در انگلستان این رنگ را قدیمی می دانند. شاید به این دلیل که در این کشور رنگ قرمز رنگ سلطنتی است و جلوه سنتی پیدا کرده است.

رنگ بعضی از بسته ها نمود فرآورده های داخل آن هاست. رنگ مهم ترین عامل بسته بندی است و تاثیر نافذ در احساس بصری دارد و این تاثیر به آسانی به خاطر اشخاص می ماند نقش رنگ و بسته بندی و ارتباط آن با کالاها متفاوت است، مانند نقش رنگ در فروش کاکائو یا یک دارو.

رنگ می تواند عامل موثری برای دلبستگی مصرف کنندگان به یک محصول که مورد کم توجهی قرار می گیرد باشد. این امر هنگامی می تواند مؤثر باشد که مصرف کنندگان هنوز بسته بندی مشخصی را برای خرید انتخاب نکرده اند.

از خصوصیات رنگ ها، تحمیل یک رنگ به بیننده و در نتیجه خرید آن کالا می باشد. گاهی اوقات یک جنس نامرغوب به علت داشتن بسته بندی شکیل، که رنگ در آن به عنوان عنصر تعیین کننده و حساب شده ای به  ار گرفته شده، مشتری را به راحتی فریب داده، باعث فروش آن کالا می شود.

یک یک شرکت بزرگ آمریکایی برای تعیین تاثیرات رنگ بسته بندی برای فروش بیشتر در شهر شیکاگو دست به آزمایش جالبی زد. بدین ترتیب که یک نوع پودر رختشویی را در سه رنگ بسته بندی کرد و از هر رنگ یک قوطی به تعدادی خانم خانه دار داد تا آن را مصرف کرده و بگویند کدام را بهتر می پسندند. اکثریب قریب به اتفاق مصرف کنندگان پودری را که در قوطی آبی بود ضعیف می دانستند و معتقد بودن لباس را تمیز نمی کند، محتوی قوطی زرد زیاد قوی بود و لباس را خراب می کرد و پودر رختشویی محتوی قوطی آبی و زرد چیزی بود که سال هاست دنبالش می گردند. در اینجا نباید فراموش کرد که فقط رنگ قوطی ها متفاوت بود و پودرها یکسان بود.

رنگ نیز می تواند در شکل جعبه تاثیراتی بر جای بگذارد و این بخش یکی از مهمترین اثرات بصری رنگها می باشد. به طور نمونه بسته هایی که دارای رنگ های قرمز و نارنجی می باشند به نظر می رسد دارای محتویات بزرگتری نسبت به بسته بندی هایی که دارای رنگ های تیره با همان ابعاد هستند می باشند .

درجه روشنی هر رنگ برای ظاهر جعبه تعیین کننده است. به طور مثال یک مستطیل آبی روشن از یک مستطیل آبی تیره به همان اندازه بزرگ تر است.

علاوه بر موارد بالا رنگ قابلیت های عملکردی زیر را در بسته دارد:

– جلب توجه کرده و خوش آیند جلوه می کند.

– محصول را در فروشگاه قابل رؤیت می کند.

– نوشته ها را خوانا نشان می دهد.

– ارتباط صحیح میان رنگ بسته بندی و محتوی آن را برقرار می کند.

– اعتماد مشتری و خریدار کالا را جلب می کند.

– از محتویات محصول آگاهی می دهد.

– در به خاطرسپاری آسان یک بسته بندی کمک فراوان می کند.

بیشتر بخوانید : انواع ورق کارتن

 

محمد فیض آبادی فراهانی
محمد فیض آبادی فراهانی
کارشناس در زمینه طراحی گرافیک و چاپ با 10 سال سابقه فعالیت | متخصص و مشاور در زمینه تبلیغات کاغذی و اینترنتی | مشاور در زمینه طراحی سایت و سئو

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 7 =